Linen Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Känner mig nedstämd och undrar om det kan vara en biverkan när man ställer om kroppen till Lchf kost? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Känner mig nedstämd och undrar om det kan vara en biverkan när man ställer om kroppen till Lchf kost? Har du en bakgrund som sockerberoende kan det vara en del av orsaken. Det kan kanske också vara så att hjärnan har lite energibrist när glukosnivåerna sinat och ketosen inte kommit igång än, men det är vild spekulation från min sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Känner mig nedstämd och undrar om det kan vara en biverkan när man ställer om kroppen till Lchf kost? En väldigt vanlig biverkan utav LCHF under omställningsfasen är just det du beskriver, precis nedstämdhet var något som jag upplevde, men det gick över ganska så omgående för mig! Det är bara att kämpa på, din nedstämdhet kommer ge med sig!. Om du upplever dig fortfarande nedstämd och deppig på LCHF kosten efter kanske någon månad kan jag varmt rekommendera omega 3 och D vitamin (från kostdoktorn), ska göra susen för både hälsan och välmåendet! Obs: Beroende på hur sockerdriven (ätit mycket socker etc) man har varit tidigare, desto svårare och jobbigare omställningsbesvär kan man ha, då rekommenderas i vissa fall om man tycker det är alltför jobbigt en succesiv anpassning till LCHF kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Okej tusen tack jag ska kämpa på men otäckt och känna sig så låg,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej, äter du D-vitamin och Omega-3 extra också tänker jag? Typ 5000 IE d-vitamin och 2-3 kapslar 1000 mg omega-3 Kan göra all skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Om inte ovanstående kosttillskott hjälper, fundera på att pröva 5-htp för att höja serotonin nivån. info eng info sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Okej tusen tack jag ska kämpa på men otäckt och känna sig så låg,,, Jag är också nedstämd, o känner mig deppig...Ska också försöka äta omega 3 o Dvitamin mera.. Vi kämpar på!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Jupp får inhandla detta krut:) Ja Jean vi får kämpa på och stötta varandra kram Linen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Jag är kanske lite sent ute i den här tråden... Hoppas att du mår bättre Linen! Jag tror också som tidigare skribenter, att bryta sitt sockerberoende kan leda till nedstämdhet. Sockret stimulerar hjärnans belöningssystem. Så det är samma processer som med typiska missbruk, alkohol, narkotika etc. Det är tack och lov inte lika svårt att bryta som tidigare nämnda missbruk, men "cold turkey" (total avvänjning direkt, alltså utan nedtrappning) kan ändå vara nog så påfrestande. De som vet mer än jag om saken (läkare/forskare som jag läst/lyssnat på) rekommenderar oftast ändå "cold turkey" då perioden oftast är kort. För min del var effekten av övergång till strikt LCHF enbart positiv vad gäller sinnesstämning. Jag har dock inte varit sockerberoende. Jag var lite yr i huvudet de första dagarna men sinnesstämningen påverkades positivt. Kände mig uppåt och full av energi. Började med strikt LCHF (<20 gr kolhydrater/dygn) i mitten av december och den positiva effekten håller i sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Känner mig nedstämd och undrar om det kan vara en biverkan när man ställer om kroppen till Lchf kost? Årstiden är mörk = brist på D-vitamin = bl a nedstämdhet. Har Du testat med D-vitamin som ett dagligt kosttillskott varje morgon ? Mina nio hälsotips finns här http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress KRYA PÅ DIG ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Årstiden är mörk = brist på D-vitamin = bl a nedstämdhet. Har Du testat med D-vitamin som ett dagligt kosttillskott varje morgon ? Mina nio hälsotips finns här http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress KRYA PÅ DIG ! Jag köpte D3 vitamin från kostdoktorn och tar 2 varje dag och kan säga efter 2veckor att jag mår mycket bättre.Det är säkert en blandning av Lchf och vitaminerna som gör det men mycket positivt. Tack 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Jag kan också känna mig nedstämd i emellanåt,jag har dock insett att det är mina gamla vanor som jag "sörjer" hur dumt det än må låta. Jag ändrar på mina rutiner och det i sig är skrämmande och gör mig liter nedstämd och förvirrad. Jag hoppas att du får må bättre snart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Hjärnan föredrar föda som höjer blodsockret.. och ger en belöning genom att utsöndra dopamin! Får man inte det dopamin man är van vid.. så kan man bli låg/nedstämd. "Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen." http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127119211 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtz Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Är själv på ett djävla humör (slutat röka i går), men samtidigt är det väl normalt att inte vara på topp jämt. Det hade nog skrämt mig mer. Såklart ska det inte gå till depression. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Januari och februari är mina värsta månader, jag blir "zappad" på energi och vill inte vara med längre. Så brukar det vara iallafall, och så blir det om jag inte gör det som måste göras: vistas utomhus i dagsljus, ta D3, ginseng, Magnesium, Johannesört, äta ordentligt och sist men inte minst - träffa kompisar och ha KUL! Min man jobbar utomlands så vi ses alltför sällan, och det gör mig väldigt deppig. Vi försöker komma på en lösning hur vi ska kunna bo ihop och samtidigt ha en vettig inkomst. Vi har några saker på gång, men grå, regnig vinter och saknaden av min man känns väldigt hårt vissa dagar, idag är en sån dag....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts