Jump to content

Narkolepsi - gluten (igen)

Erik 2

Recommended Posts

Idag skriver SVD om narkolepsi igen. Eftersom mitt tidigare inlägg i denna sak vandrade iväg åt ett annat håll startar jag om.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hagglunds-ord-racker-inte-for-daniela_8758340.svd

Kan det finnas en koppling till glutenintolerans? Kan de som drabbats av narkolepsi samtidigt haft en inflammation i kroppen, orsakad av gluten? Eller finns det en annan kopplling? Jag googlade "narkolepsy gluten" och hittade ett antal berättelser bl.a. den jag kopierar in nedan.

Är det någon på forumet som känner till om det gjotrs några studier kring detta? Det borde vara ganska enkelt att testa nu när det kommit ett nytt tillförlitligt test (till skillnad från de gamla som har stor felprocent) testet heter Cyrex Array 3; det finns också en Cyrex Array 4 för att testa korsningsproblem.

Om man testar dom som redan har narkolepsi blir bevisningen så klart lite haltande eftersom man inte kan säga något om deras tillstånd då dom fick narkolepsin. Om det är så att symptomen förbättras av glutenfrihet som berättelsen nedan säger så är det nog läge att testa i alla fall, och man kan alltid bli glutenfri utan test man har inget att förlora på det man kan bara vinna.

Länken mellan celiaki och andra psykologiska tillstånd som adhd och depression är numera tydlig. Depression och narkolepsi har vissa likheter. Läste detta på denna länk.

http://www.drperlmut...a-brief-report/

Conclusions:
Celiac disease is markedly overrepresented among patients presenting with ADHD. A gluten-free diet significantly improved ADHD symptoms in patients with celiac disease in this study. The results further suggest that celiac disease should be included in the ADHD symptom checklist.

Psychiatric symptoms as well as neurologic dysfunctions are common in patients with celiac disease. Depressive symptoms are often present in adults with the disease, regardless of treatment and age at diagnosis. In some cases, depressive symptoms have reportedly improved soon after starting a gluten-free diet. The prevalence of severe mental and behavioral disorders in untreated celiac disease is unknown, but a history of psychiatric treatment before the diagnosis of celiac disease has been reported in 21% (9/42) of adult patients with the disease compared with 5% (2/42) of a medical control group.Psychiatric symptoms as well as neurologic dysfunctions are common in patients with celiac disease. Depressive symptoms are often present in adults with the disease, regardless of treatment and age at diagnosis. In some cases, depressive symptoms have reportedly improved soon after starting a gluten-free diet. The prevalence of severe mental and behavioral disorders in untreated celiac disease is unknown, but a history of psychiatric treatment before the diagnosis of celiac disease has been reported in 21% (9/42) of adult patients with the disease compared with 5% (2/42) of a medical control group.

Vad tror ni?

http://www.huffingto..._b_1730627.html

I found a website linking narcolepsy to a possible gluten allergy. Apparently, orexin which is the neurotransmitter that regulates sleep has a dual function. In the gut it regulates hunger and insulin production. I went gluten free a month ago and the difference is amazing. I still need provigil but half the 800mg I was taking. I can get up in the morning and I've lost the brain fog. I highly recommend it for anyone suffering from this disease. When I read the article and the guy's proof on his website, I was highly sceptical. But I figured, no harm in going gluten free forms few weeks. I'll miss bread and beer but I'm not taking some strange drug. I didn't realize it was working until I had two sandwiches using my favorite bread about 2 weeks into my experiment and within 20 minutes was asleep and couldn't wake up the next morning! Going gluten free is harder than it sounds. It means no pasta, no bread, no baked good, nothing with a crust. I found out the hard way McDonald's fries have wheat in them. So I nixed fast food and take lunch to work. Gluten free breads are crappy but the trick is to keep them frozen until you use them. All in all, it's been a very worthwhile experiment and I think Im going to remain gluten free. I'm sitting here typing this note after going to bed at midnight and I've been up since 6 am.

Ytterligare ett tidigare inlägg i repris:

På kostrådgivarna dök ämnet upp som av en händelse, http://www.kostradgi...i-av-pandemrix/

Där skrev XX 31 oktober, 2013
Har en nära bekant tonåring här i Sverige som fick narkolepsi innan pandemrixvaccinationen, och som inte tog den vaccinationen. Det verkar som att kostomläggning till LCHF ger stor förbättring, denna tonåring provade och valde sen att hålla sig till LCHF, för det hjälper. Narkoleptiker har ofta en mycket låg/obefintlig nivå av Hypokretin. Aktiviteten av Hypokretin – vakenhetshormonet – hämmas av glukos, så det verkar logiskt att lågkolhydratkost hjälper. Det finns flera narkoleptiker utanför Sverige som uppger att de blir väldigt mycket bättre av glutenfri kost och eller LCHF-kost.

- See more at: http://www.kostradgi...h.sLyFHjYj.dpuf

• Like 1

Jag lyssnade på The Gluten Summit och har läst på en hel del de sista åren. 

Jag börjar tro att experterna som tippar på att 75% har problem med gluten har rätt. Jag har länge ansett att celiaki MÅSTE vara toppen på isberget, att det inte kan våra så att just den sjukdomen bara har ett antingen /eller förlopp. Jag menar, ett av kraven för diagnos är att villi i tarmarna är helt förstörda: tiden innan då? Man har väl celiaki under tiden de förstörs också?

Det verkar vara ännu en "perfekt storm" det där med modernt vete. Genmodifieringen som gör att dagens vete är något helt annat och bara vagt besläktat med einkorn, emmer och dinkel från förr. Malningen som mosar sönder det till en "acellular level" vilket gör att glukosbelastningen ryker i höjden. Malningen som har tagit bort endospermen som innehåller fettet och gör spannmålen ännu näringsfattigare och mer svårsmälta än innan. Och slutligen pytsat ihop med ruggiga växtoljor och socker för att sen ätas. Inte undra på att så många bli sjuka som rävar av det?!

"A review paper in The New England Journal of Medicine listed 55 "diseases" that can be caused by eating gluten. (iv) These include osteoporosis, irritable bowel disease, inflammatory bowel disease, anemia, cancerfatigue, canker sores, (v) and rheumatoid arthritis, lupus, multiple sclerosis, and almost all other autoimmune diseases. Gluten is also linked to many psychiatric (vi) and neurological diseases, including anxietydepression, (vii) schizophrenia, (viiidementia, (ixmigraines, epilepsy, and neuropathy (nerve damage). (x) It has also been linked to autism.(ix)

We used to think that gluten problems or celiac disease were confined to children who had diarrhea, weight loss, and failure to thrive. Now we know you can be old, fat, and constipated and still have celiac disease or gluten sensitivity.

Gluten sensitivity is actually an autoimmune disease that creates inflammation throughout the body, with wide-ranging effects across all organ systems including your brainheart,jointsdigestive tract, and more. It can be the single cause behind many different "diseases." " (http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/gluten-what-you-dont-know_b_379089.html)

• Like 2

Jag lyssnade på The Gluten Summit och har läst på en hel del de sista åren. 

Jag börjar tro att experterna som tippar på att 75% har problem med gluten har rätt. Jag har länge ansett att celiaki MÅSTE vara toppen på isberget, att det inte kan våra så att just den sjukdomen bara har ett antingen /eller förlopp. Jag menar, ett av kraven för diagnos är att villi i tarmarna är helt förstörda: tiden innan då? Man har väl celiaki under tiden de förstörs också?

Det verkar vara ännu en "perfekt storm" det där med modernt vete. Genmodifieringen som gör att dagens vete är något helt annat och bara vagt besläktat med einkorn, emmer och dinkel från förr. Malningen som mosar sönder det en "acellular level" vilket gör att glukosbelasningen ryker i höjden. Malningen som har tagit bort endospemen som innehåller fettet och gör spannmålen ännu näringsfattigare och mer svårsmälta än innan. Och slutligen pytsat ihop med ruggiga växtoljor och socker för att sen ätas. Inte undra på att så många bli sjuka som rävar av det?!

"A review paper in The New England Journal of Medicine listed 55 "diseases" that can be caused by eating gluten. (iv) These include osteoporosis, irritable bowel disease, inflammatory bowel disease, anemia, cancerfatigue, canker sores, (v) and rheumatoid arthritis, lupus, multiple sclerosis, and almost all other autoimmune diseases. Gluten is also linked to many psychiatric (vi) and neurological diseases, including anxietydepression, (vii) schizophrenia, (viiidementia, (ixmigraines, epilepsy, and neuropathy (nerve damage). (x) It has also been linked to autism.(ix)

We used to think that gluten problems or celiac disease were confined to children who had diarrhea, weight loss, and failure to thrive. Now we know you can be old, fat, and constipated and still have celiac disease or gluten sensitivity.

Gluten sensitivity is actually an autoimmune disease that creates inflammation throughout the body, with wide-ranging effects across all organ systems including your brainheart,jointsdigestive tract, and more. It can be the single cause behind many different "diseases." " (http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/gluten-what-you-dont-know_b_379089.html)

Fast nu räknar du ju upp en massa andra saker än att kroppen reagerar mot just gluten. Jag har ju själv tagit upp det där med malningen och tror att det inte är bra om man finmaler allt för mycket men det är ju samma gluten oavsett malning.

Vad betyder det här som du skrev "Malningen som har tagit bort endospemen som innehåller fettet". Är det grodden du menar? När försvinner det i så fall och när gör den det inte? Det är ju viktigt att grodden är kvar i fullkornsmjölet.

Vi har f öv tänkt köpa en egen handvevad kvarn för att mala mjölet själva men vi har inte lyckats lista ut vilken kvarn vi skall köpa än.

Genmodifieringen som gör att dagens vete är något helt annat och bara vagt besläktat med einkorn, emmer och dinkel från förr.

Mina barn vägrar att ge upp bröd. I valet mellan två onda ting så bakar jag numera allt bröd själv, men väljer dinkel istället för vanligt vetemjöl. Jag resonerar som så, att hembakt dinkelbröd måste vara bättre än det bröd man finner i butikerna. Butiksbrödet innehåller ju förutom dagens modifierade glutenvete dessutom en extra dos gluten, ofta mycket långt upp på listan med ingredienser. Helst hade jag bakat med emmermjöl, men det är inte så lätt att få tag i.

Men hur säker kan man vara på att inte även dagens dinkel har modifierats intill oigenkännlighet, på samma sätt som det vanliga vetet?

• Like 3

Fast nu räknar du ju upp en massa andra saker än att kroppen reagerar mot just gluten. Jag har ju själv tagit upp det där med malningen och tror att det inte är bra om man finmaler allt för mycket men det är ju samma gluten oavsett malning.

Vad betyder det här som du skrev "Malningen som har tagit bort endospemen som innehåller fettet". Är det grodden du menar? När försvinner det i så fall och när gör den det inte? Det är ju viktigt att grodden är kvar i fullkornsmjölet.

Vi har f öv tänkt köpa en egen handvevad kvarn för att mala mjölet själva men vi har inte lyckats lista ut vilken kvarn vi skall köpa än.

Vanligt mjöl, både "fullkorns" och vitt, har man tagit bort grodden ur, för att förlänga livslängden innan mjölet blir förstört. Död materia ruttnar inte.  :blink:

Sen misstänker jag att det är en fråga om grader i helvetet. Själv är jag extremt känslig men misstänker att jag skulle tolerera emmer, dinkel o.s.v på ett helt annat satt än modernt söndermalet vete. Att jag skulle tolerera modernt vete bättre om det var stenmalet och inte söndermalet. Att jag tolererar surdegsbröd bättre än vanligt vet jag redan. Det har allt att göra med sorten av gluten och om den, som i fallet med surdegsbröd, har "tjyvstartat" nedbrytningen UTANFÖR min mage eller inte: min mage pallar inte med att bryta ner alltihop själv.

Vanligt mjöl, både "fullkorns" och vitt, har man tagit bort grodden ur, för att förlänga livslängden innan mjölet blir förstört. Död materia ruttnar inte.  :blink:

Sen misstänker jag att det är en fråga om grader i helvetet. Själv är jag extremt känslig men misstänker att jag skulle tolerera emmer, dinkel o.s.v på ett helt annat satt än modernt söndermalet vete. Att jag skulle tolerera modernt vete bättre om det var stenmalet och inte söndermalet. Att jag tolererar surdegsbröd bättre än vanligt vet jag redan. Det har allt att göra med sorten av gluten och om den, som i fallet med surdegsbröd, har "tjyvstartat" nedbrytningen UTANFÖR min mage eller inte: min mage pallar inte med att bryta ner alltihop själv.

Jag trodde att grodden var kvar i fullkornsmjöl och att man inte fick kalla det för fullkornsmjöl om den inte är med.

Har du någon info att länka till?

Jag trodde att grodden var kvar i fullkornsmjöl och att man inte fick kalla det för fullkornsmjöl om den inte är med.

Har du någon info att länka till?

My bad. Jag läste om det på en kanadensisk sajt och där får man ta bort en del för att just förlänga hållbarheten. Här måste man låta hela kornet följa med. 

Men det förändrar inte problemen med söndermalning och genetisk extremt förändrat vete med helt andra proteiner o.s.v än för bara 50 år sen. Ett gigantiskt experiment med oss människor som försökskaniner.   :wacko: