Jump to content

Medlemmar som försvunnit

MKJ

Recommended Posts

Det finns åtminstone 3 unga tjejer som varit mycket aktiva i forumet men som försvunnit helt. Jag tror att ingen av dom använde LCHF för att gå ner i vikt och att alla tre tränade aktivt.

Frågan är om LCHF på sikt kan ge nackdelar. Nu kan ju LCHF se ut på många olika sätt men jag menar när man inte äter rotfrukter.

Det finns åtminstone 3 unga tjejer som varit mycket aktiva i forumet men som försvunnit helt. Jag tror att ingen av dom använde LCHF för att gå ner i vikt och att alla tre tränade aktivt.

Frågan är om LCHF på sikt kan ge nackdelar. Nu kan ju LCHF se ut på många olika sätt men jag menar när man inte äter rotfrukter.

Nu förstår jag inte. Vad har eventuella nackdelar med Lchf med att några inte längre är aktiva i forumet?

Man kan ju fått andra intressen och gör andra prioriteringar.

Lchf med eller utan rotfrukter beror väl på syftet med kosten. Om det primära är viktnedgång förutom hälsofördelar eller om man äter för att hålla nere blodsocker. Man rent utav inte tål rotfrukter?

Lchf står och faller väl inte med dem?

• Like 5

Som Syro säger är det ju omöjligt att säga varför några specifika personer inte är aktiva här längre. Det finns säkert många som är mindre aktiva av en massa anledningar - man har tröttnat på kosten, man har tröttnat på knäppa argumentationer eller enögdhet, eller så har man hittat en variant som funkar bra och man behövde forumet för att ventilera problemen som försvunnit, tja, möjligheterna är ju oändliga.

Sen tror jag som du att LCHF ofta passar rätt så dåligt för smala personer som tränar mycket. Och att speciellt många kvinnor får problem med utebliven mens etc i den situationen.

Jag tycker också att det är tråkigt att man ses som "liberal" så fort man äter lite rotfrukter. Rotfrukter innehåller också väldigt lite kolhydrater generellt. Många som tränar mycket kan nog må bättre med mer kolhydrater än man får av rimliga mängder rotfrukter.

• Like 4

Som Syro säger är det ju omöjligt att säga varför några specifika personer inte är aktiva här längre. Det finns säkert många som är mindre aktiva av en massa anledningar - man har tröttnat på kosten, man har tröttnat på knäppa argumentationer eller enögdhet, eller så har man hittat en variant som funkar bra och man behövde forumet för att ventilera problemen som försvunnit, tja, möjligheterna är ju oändliga.

Sen tror jag som du att LCHF ofta passar rätt så dåligt för smala personer som tränar mycket. Och att speciellt många kvinnor får problem med utebliven mens etc i den situationen.

Jag tycker också att det är tråkigt att man ses som "liberal" så fort man äter lite rotfrukter. Rotfrukter innehåller också väldigt lite kolhydrater generellt. Många som tränar mycket kan nog må bättre med mer kolhydrater än man får av rimliga mängder rotfrukter.

Jag kan inte bidra i debatten om vad tränande personer behöver äta men väntar med spänning på vad forskning och erfarenhet kommer att visa, allt fler idrottare testar kost med mindre kolhydrat. Tycker också det är spännande och viktigt med hur man på ett bra sätt kan äta LCHF och Paleo bland dem som inte är sjuka och/eller överviktiga ännu. Tänk om vi aldrig skulle behöva hamna där  :wub: i sjukdom och övervikt. 

Hur kan man tala om glädje i kosten? Jag gillar Mark Sisson skarpt http://www.marksdailyapple.com/#axzz2leq8Iz00, han talar i intervjuer om att göra kosten inkluderande, givetvis utifrån sin egen metabola möjlighet. 

• Like 1

Jag är också en kvinna som äter lchf bara för att må bra, tränar ganska mkt och har ingen övervikt. Tänker att anledningen till att man då inte är så aktiv på dessa forum, men ändå hänger här och "lyssnar" är för att det inte finns så mkt att ifrågasätta. Hälsan tiger still heter det väl :) . De flesta frågor som kommer upp handlar väl trots allt om problemlösning av något slag. Jag tycker det är kul att kolla in här just för att det handlar om lchf, men några problem dyker sällan upp med kosten just nu.

Och, LCHF fungerar mkt bra för en normalviktig och frisk tycker jag.

• Like 7

Jag är inte så himla ung men hamnar ofta i att andra delar av livet prioriteras högre än att diskutera på forum av och till. Kanske pluggar de? Kanske har de blivit bortsvepta från cyberrymden av nån stilig prins på en vit springare? :D Eller som sägs ovan så har de fått det med sig som de behöver.

Det är lite spännande med forum, man (åtminstone jag) blir lite personlig med vissa, bryr sig om hur det går och så... Önskar de frånvarande och alla er närvarande all lycka i att hitta "rätt".

• Like 6

Ja, vad tror du själv? Vilka nackdelar ger lchf? Jag har inte upptäckt några större nackdelar efter nästan sju år lchf:ande. Är normalviktig. Tränar endast naturligt, när något praktiskt behöver göras, ett land som behöver grävas etc :-)

De flesta forum har en viss omsättning. Det mest fascinerande är att vissa blir kvar år efter år. Heder åt dem!

Jag är också en kvinna som äter lchf bara för att må bra, tränar ganska mkt och har ingen övervikt. Tänker att anledningen till att man då inte är så aktiv på dessa forum, men ändå hänger här och "lyssnar" är för att det inte finns så mkt att ifrågasätta. Hälsan tiger still heter det väl :) . De flesta frågor som kommer upp handlar väl trots allt om problemlösning av något slag. Jag tycker det är kul att kolla in här just för att det handlar om lchf, men några problem dyker sällan upp med kosten just nu.

Och, LCHF fungerar mkt bra för en normalviktig och frisk tycker jag.

Hur länge har du ätit LCHF? Äter du strikt utan rotfrukter och bär eller vad?

En tjej som försvann brukade skriva flera gånger om dagen men hon förlorade sin mens och jag har för mig att hon började känna sig trött och vissen också och sedan försvann hon plötsligt.

Jamen det är ju klart att när man förbrukar mer än man får i sig....så försvinner man ju nån gång....  :P

Jag vägde som mest 112 kg. Då jag hadde nått min nuvarande vikt, 87 kg, sa mina vänner, att August hade försvunnit och numera var bara Carl kvar  :D .

Många här i forumet har ju närmast blivit halverade....räknar man tillsamman, så kan man kanske säga "att flera personer har försvunnit"  :rolleyes:

• Like 6

Jag kan inte bidra i debatten om vad tränande personer behöver äta men väntar med spänning på vad forskning och erfarenhet kommer att visa, allt fler idrottare testar kost med mindre kolhydrat. Tycker också det är spännande och viktigt med hur man på ett bra sätt kan äta LCHF och Paleo bland dem som inte är sjuka och/eller överviktiga ännu. Tänk om vi aldrig skulle behöva hamna där  :wub: i sjukdom och övervikt. 

Hur kan man tala om glädje i kosten? Jag gillar Mark Sisson skarpt http://www.marksdailyapple.com/#axzz2leq8Iz00, han talar i intervjuer om att göra kosten inkluderande, givetvis utifrån sin egen metabola möjlighet. 

Jag håller med om att det vore fantastiskt om fler kunde äta och leva för att slippa bli sjuka. Jag ser dock inte LCHF som ett jättebra förebyggande alternativ längre. Paleo, absolut, om man lyckas få till en bra variation och inte blir för restriktiv.

Jag gillar också mycket av Sisson.

• Like 1

Det verkar vara tjejer som hållit ganska strikt LCHF och som inte haft syftet att gå ner i vikt som försvunnit. Så länge man går neråt i vikt förbrukar man ju det man äter.

Hon som dansade (är så dååålig på namn) åt ingen strikt LCHF, utan en väldigt liberal variant. Hon gick över mer till att äta paleo. Zara var maratonlöperska och åt strikt LCHF tror jag. Sen var det en till som också åt liberal LCHF (namn började på V?). Så jag vet inte var du får detta ifrån att strikt LCHF inte passar unga tjejer utifrån de som postar här? 

Jag håller med om att det vore fantastiskt om fler kunde äta och leva för att slippa bli sjuka. Jag ser dock inte LCHF som ett jättebra förebyggande alternativ längre. Paleo, absolut, om man lyckas få till en bra variation och inte blir för restriktiv.

Jag gillar också mycket av Sisson.

Är det ok om jag frågar varför du inte ser det som ett bra förebyggande alternativ?

Är det ok om jag frågar varför du inte ser det som ett bra förebyggande alternativ?

Självfallet, speciellt som du frågar så trevligt!

MIg veterligen har inga av våra förfäder vad man känner till ätit så lite kolhydrater som man gör i LCHF, så det verkar orimligt att det skulle vara en jättebra ide utom om det hjälper för specifika problem. Den källan som kostdoktorn refererar i Matrevolutionen pratar om 20-40 E%, vilket kanske är rimligt. (Fast den har fått kritik för att skatta för lågt på kolhydrater.) Sen är mina egna erfarenheter att jag inte mådde toppen efter några år, och att jag själv mår bättre på 25 E% än på 5. Man ska ju inte dra för generella slutsatser av en person förstås, men de flesta friska klarar mer kolhydrater än LCHF och kan också få mer variation med litet mer kolhydrater, och därmed mindre risk för brist på något (förutsatt vettiga källor).

• Like 2

Hon som dansade (är så dååålig på namn) åt ingen strikt LCHF, utan en väldigt liberal variant. Hon gick över mer till att äta paleo.

Jepp, det var henne jag menade också.

Zara var maratonlöperska och åt strikt LCHF tror jag.

Aha, det var Zara som var en av de tre också! Ja det borde jag kanske ha tänkt på med tanke på att träning nämndes. Här minns jag inte riktigt vad som avslöjats mig via PM eller via forumet men jag kan i varje fall nämna att det inte var några negativa förändringar i Zaras liv innan hon "drog sig tillbaka". Precis tvärtom. Och hon åt mycket strikt LCHF även om hon experimenterade med konceptet "train low compete high".

Självfallet, speciellt som du frågar så trevligt!

MIg veterligen har inga av våra förfäder vad man känner till ätit så lite kolhydrater som man gör i LCHF, så det verkar orimligt att det skulle vara en jättebra ide utom om det hjälper för specifika problem. Den källan som kostdoktorn refererar i Matrevolutionen pratar om 20-40 E%, vilket kanske är rimligt. (Fast den har fått kritik för att skatta för lågt på kolhydrater.) Sen är mina egna erfarenheter att jag inte mådde toppen efter några år, och att jag själv mår bättre på 25 E% än på 5. Man ska ju inte dra för generella slutsatser av en person förstås, men de flesta friska klarar mer kolhydrater än LCHF och kan också få mer variation med litet mer kolhydrater, och därmed mindre risk för brist på något (förutsatt vettiga källor).

Tack för svar och reflektion. 

Jag har kommit in sent i LCHF och tycker om man t ex tittar på de forskare som finns, t ex Volek o Phinney, eller Annika Dahlqvist i ett blogginlägg härom dagen http://annikadahlqvist.com/2013/11/22/10-myter-om-lowcarb/ så tycker jag att det hela tiden poängteras att toleransen är individuell och att man måste testa sig fram.

Kanske vore det en bra idé om man talade om lågkolhydrat istället och började tala om olika möjligheter inom ramen för detta? Möjligheter som LCHF, Paleo eller kvalitativ GI (hur man nu skulle definiera det, kanske utesluta socker men äta en rimlig mängd mjölmat). Det har framförts förslag på bloggen att LCHF från strikt till liberal skulle kunna användas. Här är ett förslag från bloggen:

• Strikt LCHF – max 20 gram kolhydrater per dag (med undergrupper för de som vill äta ännu mindre: UFO, NCHF, fakir, nollning osv)
  • Måttlig LCHF – max 50 gram per dag (ca 10 energiprocent)
  • Liberal LCHF – mellan 50 och 100 gram per dag (ca 20 energiprocent)

Vet du hur man inom Paleo tittar kolhydraterna och var man i så fall drar gränsen?

Att det finns en relativ övre gräns det tror jag ju. Har för mig att jag läst något om upp till 150 gram kolhydrater/dag men är osäker...

Det jag upplever som en pedagogisk svårighet när vi talar LCHF är just att många har ådragit sig metabola problem men att mer liberala varianter på lågkolhydratkoster/LCHF skulle vara till fördel för många människor. Hur kommunicerar man detta och hur gör man det på ett bra sätt med matglädje?

Tack för svar och reflektion. 

Jag har kommit in sent i LCHF och tycker om man t ex tittar på de forskare som finns, t ex Volek o Phinney, eller Annika Dahlqvist i ett blogginlägg härom dagen http://annikadahlqvist.com/2013/11/22/10-myter-om-lowcarb/ så tycker jag att det hela tiden poängteras att toleransen är individuell och att man måste testa sig fram.

Kanske vore det en bra idé om man talade om lågkolhydrat istället och började tala om olika möjligheter inom ramen för detta? Möjligheter som LCHF, Paleo eller kvalitativ GI (hur man nu skulle definiera det, kanske utesluta socker men äta en rimlig mängd mjölmat). Det har framförts förslag på bloggen att LCHF från strikt till liberal skulle kunna användas. Här är ett förslag från bloggen:

• Strikt LCHF – max 20 gram kolhydrater per dag (med undergrupper för de som vill äta ännu mindre: UFO, NCHF, fakir, nollning osv)
  • Måttlig LCHF – max 50 gram per dag (ca 10 energiprocent)
  • Liberal LCHF – mellan 50 och 100 gram per dag (ca 20 energiprocent)

Vet du hur man inom Paleo tittar kolhydraterna och var man i så fall drar gränsen?

Att det finns en relativ övre gräns det tror jag ju. Har för mig att jag läst något om upp till 150 gram kolhydrater/dag men är osäker...

Det jag upplever som en pedagogisk svårighet när vi talar LCHF är just att många har ådragit sig metabola problem men att mer liberala varianter på lågkolhydratkoster/LCHF skulle vara till fördel för många människor. Hur kommunicerar man detta och hur gör man det på ett bra sätt med matglädje?

Det stämmer inte riktigt med definitionsförslagen här:

http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Det finns ju väldigt olika varianter inom stenålderskost/ paleo. Jag tror ju egentligen inte alls på det där med "övre gräns" efter att ha tittat på Lindebergs studier från Kitava där de åt 70 E% kolhydrater och mådde finemang, utan hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och demens. För förebyggande tror jag inte att kolhydratmängden har någon betydelse alls - det är kvaliteteten på kosten som har betydelse, och andra faktorer i livet - fysisk aktivitet, sömn, stress.

• Like 1

Jag tycker ju fortfarande att kostdoktorns nybörjarlista säger det mesta. Börja där så kör du "måttlig LCHF". Faktum är ju att väldigt få människor byter livsstil om man inte har någon form av problem med den nuvarande livsstilen. Jag tror det ska mycket till att få folk att skippa bröd och frukt... Alla vet ju att socker inte är bra, men gemene man är nog inte så kunnig så de vet var socker gömmer sej. (Dessutom äter ju folk socker ändå, trots at de vet att det inte är bra)

• Like 2

Det finns ju väldigt olika varianter inom stenålderskost/ paleo. Jag tror ju egentligen inte alls på det där med "övre gräns" efter att ha tittat på Lindebergs studier från Kitava där de åt 70 E% kolhydrater och mådde finemang, utan hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och demens. För förebyggande tror jag inte att kolhydratmängden har någon betydelse alls - det är kvaliteteten på kosten som har betydelse, och andra faktorer i livet - fysisk aktivitet, sömn, stress.

Din länk är lite äldre, det har kanske tagits intryck av debatten och med ökad kunskap och erfarenhetsutbyte sker en modifiering. Jag tog siffror från den här länken http://www.kostdoktorn.se/lchf-mangfald-och-intolerans  som är från 23 juni i år.

Själv är jag inte så väldigt insatt i kosten från Kitava men har uppfattat att den ursprungligen är väldigt oprocessad och det måste ju vara bra. Jag är också övertygad om att det finns flera kosthållningar som fungerar.

Jag är metabolt frisk men märker att kolhydrat driver hunger hos mig och det är inte naturligt. Har försökt bli både vegetarian och vegan men det ger sug vilket jag nu förstår att det är ett sätt för kroppen att säga att något är fel. Därför verkar det rimligt att lågkolhydrat kan få vara ett alternativ för många av oss. Det ligger nära den nordiska mattraditionen och är därför lätt att anpassa. 

Att sova, träna och meditera har inte tagit bort något sug, det är rent biokemiskt.

• Like 1

• 3 months later...

Jag försår fortafarnde inte varför du värjer dig mot LCHF(Low carb high fat). Enda skillnaden mellan Paleo och LCHF är ju mejerier. Båda kosterna ska innehålla riktig mat av god kvalitet och hur den ska se ut dag från dag är beroende på individens behov.

Det finns mig veterligen inga som helst behov av socker och säd mat i en människas kost. Vi klara oss ypperligt uan det.

Däremot tror jag att det i den inividualiserade kosthållningen har stor betydese för hur mycket och vilken sorts kolhydrater man äter. Jag har full förståelse för att Paeleo röreslen demoniserar mejerier då Paleo har en grund i USA där laktosintolerans är högre än i scandinavien som har majoriteten av laktosTolerans.

Jag är också erhört rasistisk då jag anser att det finns olika "raser" av människa och dessa olika "raser" har en genetisk uppsättning som gör dem bättre eller sämre på att hantera viss föda. Du kan inte sätta en inuit eller eskimå eller en masai på samma kost som en asiat och tvärt om.

Så att säga att LCHF inte är en god grund för att Svenska folket ska få en bättre hälsa är för mig mycket förvirrande. Däremot tror jag att många invandrare kanske inte klarar av mejerier beronde på vart dom kommer ifrån.

• Like 2

Det låter som om du menar att jag var en utav dom tjejerna. Hehe..? Ja jag försvann här ett ganska bra tag och var väldigt aktiv i början. Men det var pga flytt, mkt med nya jobb och allt annat runt omkring så hann knappt vara inne. Sen så ja jag hade problem med min mens från början och kände mig väldigt trött då jag dansade på elit nivå 6 dagar i vecka minst 2 timmar per gång och kroppen ville inte riktigt som jag ville. Hade inte samma explosivitet osv. Dock var de ju de första månaderna och tror att min kropp tog längre tid på sig att ställa om sig då jag åt mkt havregrynsgröt, quinoa , banan osv innan. Blev ju en stor omställning för kroppen. Då började jag äta mer rotfrukter, sötpotatis etc i och med så mkt träning och de fungerade bättre just då i och med att jag inte hade tid och "vänta" på att en omställning skulle ske. Mina hormoner har jag alltid haft lite problem med och ja min mens var inte som den skulle. Dock var den inte de innan heller. Fortsatte att äta lchf då mina PMS besvär blev mildare och nu efter 2 år verkar kroppen ha ställt in sig väldigt bra! När jag flyttade till Sthlm och började jobba så pass mkt blev jag ännu striktare i kosten. ( hann inte träna på samma sätt). När jag blev striktare kom min mens precis i tid varje månad. Och allt verkar helt normalt. Så mår väldigt bra nu :D dock har jag börjat äta lite rotfrukter/sötpotatis etc ibland nu och min kropp klarar de också väldigt bra då jag är helt frisk och inte har några problem med vikten osv. Sen att jag börjat jobba på lchf butiken och lärt mig ännu mer inom lchf så kan jag inte känna mig mer glad! Livet flyter på och jag känner nu att jag hittat min koshållning för livet!! Sen har jag inga problem att om jag nu skulle börja köra mer träning framöver ( nu blir det ca 2-3 dagar i vecka) inte Mkt men jag tar de i min takt och då kommer jag ev. lägga till ännu fler rotfrukter osv!!! Delvis mer paleo fast med mycket fett :)

• Like 7

För min del har LCHF bara gett mig positiva fördelar. Mår bättre än någonsin. Jag tränar själv 5-6 gånger i veckan och tycker att träningen går väldigt mycket bättre efter att jag började på LCHF (jag orkar t.e,x. träna mycket längre tid och är inte akut hungrig efteråt som jag förut brukade vara). Jag äter inte rotfrukter, det är inget jag känner att jag behöver.

Kanske dessa tjejer helt enkelt har varit upptagna med annat? Eller de kanske har tröttnat på att diskutera LCHF? Skulle snarare tro att det är någon av de anledningarna än att det skulle vara att de blivit dåliga av LCHF (det verkar mycket osannolikt).

Trevlig helg!

• Like 1

Som gammal forumveteran och "insider" så kan jag ge lite en mer vidsynt bakgrundsbild till det som hänt de tre tjejerna.

Den första var inte lojal med rollen som forummedlem och hade mage att ställa krav som att hon enbart tänkte bevaka forumets aktiviteter 4 timmar/dygn och enbart tänkte kommentera/skriva inlägg vid ett tillfälle/vecka. Tja, kommentar överflödig...men låt oss säga att Doc och Nybroviken skulle kunna användas som beskrivande ord för vad som skedde för den som vill ha hela sanningen eller Sanningen (versalt S).

Den andra tyckte forumersättningen var för dålig och krävde några tusenlappar till i månaden. Möjligtvis fick jag ta på mig en del den händelseutvecklingen eftersom jag råkade nämna hur mycket min egen plånbok fylldes varje månad då forumersättningen trillade in på kontot (tack Doc!).

Den tredje lades in på sjukhuset akut. Läkarna konstaterade förutom helt igenproppade kärl i hjärttrakten även extrem förstoppning, impotens (tja, det där tänker jag inte gå in på i detalj...men somligt verkar växa på kvinnor som äter LCHF för länge) och - som lök på laxen - stark psykisk ohälsa med svårartad depression. Efter 2.5 månad på en rotfruktsdiet så är hon nu mirakulöst nog på benen igen. Sist jag hade kontakt med henne så hade hon även grundat en ny veganorganisation med det lite udda mottot: "Gå till ROTEN med köttondskan!"

Skratt är hälsosamt! Hoppas ovanstående fick någon att rycka på smilbanden åtminstone en smula således.

Men (stort) skämt åsido...vad pratar du om egentligen MKJ? Som jag tidigare påpekat så tycks det finnas ett återkommande tema i relation till LCHF i det du skriver. Jag har absolut inga som helst problem med att man ventilerar oro och möjliga farhågor etc. Tvärtom! Men ibland känns det som att du gett dig den på att skänka SLV tillbaka sin heder (tillbaka...hmm) och åtminstone styra bort folk och fä från tokerier som lågkolhydratkost, i varje fall den utan inslag av rotfrukter.

Mer specifikt, jag anar mig bara till en av damerna du sannolikt refererar till och i det fallet så minns jag att jag själv var den som initialt poängterade att den kosthållning hon försökte hålla inte var så mycket LCHF utan en mycket flexibel ad hoc variant. Min poäng med mitt påpekande på den tiden var att innan man verkligen försökt ställa om till en så strikt ketoanpassning som möjligt av kroppen så var det helt enkelt omöjligt att veta hur bra kroppen fungerade i relation till hård träning/fysisk aktivitet på en lågkolhydratkost. Månaderna gick och hon upplevde fortsatta problem...och eftersom hon aldrig följt de ursprungliga råden så var det ju väldigt knepigt att s.a.s. felsöka. Hon var ju positivt inställd till stora delar av lågkolhydratkosten och dess innehåll om jag inte minns fel men de grundförutsättningar som biokemins regler kräver måste i något skede hörsammas för att man ska kunna komma på banan och någorlunda veta hur, vad och varför ens kropp beter sig/inte beter sig som den gör.

Men bortom detta, det här är ett publikt forum med allt vad det innebär av ex. pseudonymitet, dvs där man till slut får pejl på/blir bekant med medlemmarna på forumet utan att för den sakens skulle "känna dem" på riktigt. De flesta av oss som huserar här på forumet har ju aktiva liv som sträcker sig långt härifrån och livet har ju en förmåga att slita och dra som gör att vistelsen här varierar i relation till detta. Allt från andra prioriteringar till att man helt enkelt tröttnat är ju möjliga förklaringar till att man slutar vara aktiv här (och på precis alla andra forum i världen som finns).

Men i din värld, MKJ, så var den naturliga arbetshypotesen som detta trådämne lite latent vilar på att LCHF knäckt tre stycken - ta da - tjejer. (Var det inte en yngre kille som skrev om hormonella störningar och som bl.a. började komma igång med träning för några månader sedan också? Fick inte han vara med i brottsofferbeskrivningen?)

Med detta sagt, det jag nyss skrivit är absolut inte på något sätt menat att såra/försvåra för någon som har negativa erfarenheter av LCHF att göra sin röst hörd och ventilera sin historia. Hoppas det är solklart redan men jag vill ändå poängtera detta. För den med bra forumminne så var det ju undertecknad som efterfrågade Robin_EH:s negativa erfarenheter på tiden det begav sig och han var mer aktiv här just för att det är viktigt att få en helhetsbild av saker och ting. I synnerhet något som, än så länge, är så erfarenhetsberoende som lågkolhydratkosthållning.

Avslutningsvis, allt jag skrev inledningsvis om de fiktiva tjejerna är lögn och förbannad lögn. Inte ens den av de jag tror mig ha identifierat i MKJ:s ursprungstext skall kopplas till någon av "mina tre tjejer". Således:

- Jag ÄR inte ens "insider" även om jag förstått, här och på andra forum jag bevistar, att det är lätt för en del andra medlemmar att dra den slutsatsen då jag ofta tenderar vara framträdande på ett eller annat sätt. *jag och min stora käft* Även om en och annan medlem kontaktat mig via PM under året som forumet funnits så är detta långt ifrån att jag har någon gräddfil till "the ruling class of DietDoctor.com"...i så måtto sådan finns.

- Jag (och troligtvis inte någon annan vanlig medlem här heller) har fått någon "forumersättning"...men skulle någon sådan hitta till ett bankkonto som liknar mitt (helst till 100%) så kan jag tänka mig att ställa upp för den goda sakens skull. Alternativt för den goda smakens skull (livsmedel emottages tacksamt). Fast då inte på bankkontot...även om det skulle må bra av att vara betydligt mer "fett" än det för stunden är.

- Eftersom det enligt föregående punkt alltså inte finns några ersättningar så blir det knepigt att upprätta kravfyllda och strikta avtal, som någon frivilligt går med på, som dikterar aktivitet eller liknande. Så även detta, hör och häpna, var taget från luften.

- I den mån Doc haft något som helst att göra i trakterna av Nybroviken så utgår jag från att det enbart handlar om fiske eller liknande fridfull aktivitet och lisa för själen. Kalla mig fördomsfull men han ger ett sådant (sympatiskt) intryck fjärran från den jag, via min konstnärliga kreativa frihet, ägnade mig åt inledningsvis och då hade i tankarna.

- Ingen har lagts in på sjukhus enligt fallbeskrivningen för "tjej 3". Någon ny veganpropagandistisk rörelse är således inte heller under vardande av detta skäl. Rotfruktsdietens potential tänker jag därför inte heller vurma för...men det misstänker jag det finns andra här som kan greja skulle det behövas. "Igenproppade kärl" är för övrigt en av mina favoriter vad gäller veganprofeternas fundamentalistiska yttringar ty artärer blir i praktiken som kardiovaskulära korvar om man äter animalisk föda. Det vet ju alla!

Det var alles.

Haha, du gjorde precis min dag! Tack  :D

Det låter som om du menar att jag var en utav dom tjejerna. Hehe..? Ja jag försvann här ett ganska bra tag och var väldigt aktiv i början. Men det var pga flytt, mkt med nya jobb och allt annat runt omkring så hann knappt vara inne. Sen så ja jag hade problem med min mens från början och kände mig väldigt trött då jag dansade på elit nivå 6 dagar i vecka minst 2 timmar per gång och kroppen ville inte riktigt som jag ville. Hade inte samma explosivitet osv. Dock var de ju de första månaderna och tror att min kropp tog längre tid på sig att ställa om sig då jag åt mkt havregrynsgröt, quinoa , banan osv innan. Blev ju en stor omställning för kroppen. Då började jag äta mer rotfrukter, sötpotatis etc i och med så mkt träning och de fungerade bättre just då i och med att jag inte hade tid och "vänta" på att en omställning skulle ske. Mina hormoner har jag alltid haft lite problem med och ja min mens var inte som den skulle. Dock var den inte de innan heller. Fortsatte att äta lchf då mina PMS besvär blev mildare och nu efter 2 år verkar kroppen ha ställt in sig väldigt bra! När jag flyttade till Sthlm och började jobba så pass mkt blev jag ännu striktare i kosten. ( hann inte träna på samma sätt). När jag blev striktare kom min mens precis i tid varje månad. Och allt verkar helt normalt. Så mår väldigt bra nu :D dock har jag börjat äta lite rotfrukter/sötpotatis etc ibland nu och min kropp klarar de också väldigt bra då jag är helt frisk och inte har några problem med vikten osv. Sen att jag börjat jobba på lchf butiken och lärt mig ännu mer inom lchf så kan jag inte känna mig mer glad! Livet flyter på och jag känner nu att jag hittat min koshållning för livet!! Sen har jag inga problem att om jag nu skulle börja köra mer träning framöver ( nu blir det ca 2-3 dagar i vecka) inte Mkt men jag tar de i min takt och då kommer jag ev. lägga till ännu fler rotfrukter osv!!! Delvis mer paleo fast med mycket fett :)

Japp, japp.. prexis som jag sade.. eller hur?

Ung kvinna med allt vad det för med sig.. fysiskt hög ansträngning, prestationskrav och stress.. och allt vad det för med sig!

Hur går det med dansen och den karriären?

Har haft förmånen att lära känna Edith Allard.. iomed att hon var ingift i min närmaste släkt.. det är en svintuff branch, endast ett fåtal som lyckas!

http://en.wikipedia.org/wiki/Edith_Allard

Haha, hittade precis denna tråden, kul att ha varit "saknad" (? =D). 

Nopes ingen tvärkonvertering till veganism här heller och inga negativa bieffekter av "kosten". 

Tyvärr är det så att dygnet bara har 24h varav 6 går åt till att jobba, 6 till att träna, 8 till att sova och resterande till att hänga på forum och äta. Forum läsning/skrivning kan jag inte säga kommer högst upp på listan över saker att göra på lediga timmar, tyvärr då jag tycker det är fruktansvärt intressant att se andras erfarenheter.

(P.S har bytt upp mig från maraton till triathlon ;) )  

• Like 7

Haha, hittade precis denna tråden, kul att ha varit "saknad" (? =D). 

Nopes ingen tvärkonvertering till veganism här heller och inga negativa bieffekter av "kosten". 

Tyvärr är det så att dygnet bara har 24h varav 6 går åt till att jobba, 6 till att träna, 8 till att sova och resterande till att hänga på forum och äta. Forum läsning/skrivning kan jag inte säga kommer högst upp på listan över saker att göra på lediga timmar, tyvärr då jag tycker det är fruktansvärt intressant att se andras erfarenheter.

(P.S har bytt upp mig från maraton till triathlon ;) )  

Ojoj, en kvinnlig Jonas Colting med andra ord?!  ;) 

Hur gör du de dagarna du tävlar, kör du fortfarande strikt LCHF då eller laddar du med extra kolhydrater just den dagen? Har för mig att Jonas Colting laddar med Red Bull just de dagarna han tävlar, men att han annars kör LCHF. 

Ojoj, en kvinnlig Jonas Colting med andra ord?!  ;) 

Hur gör du de dagarna du tävlar, kör du fortfarande strikt LCHF då eller laddar du med extra kolhydrater just den dagen? Har för mig att Jonas Colting laddar med Red Bull just de dagarna han tävlar, men att han annars kör LCHF. 

Jag hoppas det, siktet är kona om sisådär 4-5 år ;) 

Jag laddar med långsamma kolhydrater (oftast) och kör kolhydrater under loppet, både gel, cola och energidryck. Dock hade jag tänkt prova utan i år och bara köra kola/gel under sista milen löpning får se hur det går. 

Jag kan ju dock erkänna till att äta både pizza, chips och choklad efter mina lopp, jag tycker typ jag förtjänar det ;)  

• Like 1

Haha, du gjorde precis min dag! Tack  :D

Det är jag som skall tacka ty i sedvanlig ordning skickas fakturan vardag efter helg. "Kontorsmaterial" blir nog svårt att få till på denna så jag tycker vi provar med "sophantering" istället. Nöjda kunder är A och O!

;)

• Like 2

Ung kvinna med allt vad det för med sig.. fysiskt hög ansträngning, prestationskrav och stress.. och allt vad det för med sig!

Har haft förmånen att lära känna Edith Allard.. iomed att hon var ingift i min närmaste släkt.. det är en svintuff branch, endast ett fåtal som lyckas!

Ja! Och du hade antagligen rätt! :) för nu kommer den precis som den skall ;)

Dansen går bra! Kör bara 2 dagar i veckan nu på "hobby" nivå tyvärr men ja bara man får dansa så är jag lycklig!

Dans är en riktigt tuff bransch ... Men vill man så ger man aldrig upp :)

• Like 1

Jag försår fortafarnde inte varför du värjer dig mot LCHF(Low carb high fat). Enda skillnaden mellan Paleo och LCHF är ju mejerier. Båda kosterna ska innehålla riktig mat av god kvalitet och hur den ska se ut dag från dag är beroende på individens behov.

Det finns mig veterligen inga som helst behov av socker och säd mat i en människas kost. Vi klara oss ypperligt uan det.

Däremot tror jag att det i den inividualiserade kosthållningen har stor betydese för hur mycket och vilken sorts kolhydrater man äter. Jag har full förståelse för att Paeleo röreslen demoniserar mejerier då Paleo har en grund i USA där laktosintolerans är högre än i scandinavien som har majoriteten av laktosTolerans.

Jag är också erhört rasistisk då jag anser att det finns olika "raser" av människa och dessa olika "raser" har en genetisk uppsättning som gör dem bättre eller sämre på att hantera viss föda. Du kan inte sätta en inuit eller eskimå eller en masai på samma kost som en asiat och tvärt om.

Så att säga att LCHF inte är en god grund för att Svenska folket ska få en bättre hälsa är för mig mycket förvirrande. Däremot tror jag att många invandrare kanske inte klarar av mejerier beronde på vart dom kommer ifrån.

Nej, enda skillnaden är absolut inte mejerier. Frukt och rötter är också en viktig skillnad. Det är ju rätt så märkligt att paleo-kosten på internet är så låg på kolhydrater. I forskning på paleo så är det makronutrientmässigt ofta 30-35 E% protein, 40-45 E% kolhydrater och 20-25 E% fett. I den referens som Eenfeldt använder så kommer man till följande slutsats:

"For worldwide hunter-gatherers, the most plausible (values not exceeding the mean MRUS) percentages of total energy from the macronutrients would be 19–35% for protein, 22–40% for carbohydrate, and 28–58% for fat"

http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full

Den har fått kritik för att underskatta kolhydratintaget. LCHF ligger väl utanför det rimliga paleospannet, både på kolhydrater och fett.

Visst har vi lite olika anpassning till olika kost (även om jag inte skulle använda ordet raser). De flesta i Sverige har dock tillräckligt med inslag av gener från de första jordbrukarna från Mellanöstern, som tidigare levt i varma klimat med stort inslag av kolhydrater, så om man inte är same så tror jag att man är väl anpassad genetiskt till stärkelserik kost. Spannmål vet jag däremot inte säkert hur det ligger till med. Och industrimat skulle jag avråda från.

• Like 1

Skönt att höra att det ordnade sig!

• Like 1

Nej, enda skillnaden är absolut inte mejerier. Frukt och rötter är också en viktig skillnad. Det är ju rätt så märkligt att paleo-kosten på internet är så låg på kolhydrater. I forskning på paleo så är det makronutrientmässigt ofta 30-35 E% protein, 40-45 E% kolhydrater och 20-25 E% fett. I den referens som Eenfeldt använder så kommer man till följande slutsats:

"For worldwide hunter-gatherers, the most plausible (values not exceeding the mean MRUS) percentages of total energy from the macronutrients would be 19–35% for protein, 22–40% for carbohydrate, and 28–58% for fat"

http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full

Den har fått kritik för att underskatta kolhydratintaget. LCHF ligger väl utanför det rimliga paleospannet, både på kolhydrater och fett.

Visst har vi lite olika anpassning till olika kost (även om jag inte skulle använda ordet raser). De flesta i Sverige har dock tillräckligt med inslag av gener från de första jordbrukarna från Mellanöstern, som tidigare levt i varma klimat med stort inslag av kolhydrater, så om man inte är same så tror jag att man är väl anpassad genetiskt till stärkelserik kost. Spannmål vet jag däremot inte säkert hur det ligger till med. Och industrimat skulle jag avråda från.

Då har vi olika uppfattning om vad LCHF är. Den uppfattning jag har av LCHF(vilket har en enom bredd) är att all rikig mat är tillåtet. Spanmål och de flesta sockerarer tillhör inte den kategorien och det gör inte processad mat heller.

Om du letar upp Joel Salatin och "Grain Brain" eller "Wheat belly" så kanske du kan ta dig vidare i din efterforskning på spanmål.

Men det beror ju helt på vilken form av LCHF man äter. Alla är ju inte så pass sjuka(diabetes mfl) att dom måste utesluta rotsaker(rötter?) och frukter. En del tränar dessutom hårt och kan gott och väl äta mer stärkelse i form av riktiga grönsaker/frukt/rotsaker.

Och varför ska man kritisera den ena studien som visar ett mindre inslag av kolhydrater men inte kritisera den med mer inslag? Särskilt med tanke på hur frågan debateras i världen idag.

Är dessutom inte många överrens om att dom flesta populationer förändrade sina makronutrient intag under ett år? Mer kolhydrater i form av bär/rötter/frukt osv under den del av året då det växte och mer animalier under den del av året det inte växer?

Så en liten OT tanke.

Kankse borde vi i modern tid äta efter årstiderna(vilket en del har tait upp men med en annan vinkling). Bli mycket liberalare när saker börjar växa i vår natur och striktare när saker dör i vår natur?

Så i min värld är enda skillnaden mellen LCHF och Paleo fortfarande mejeriprodukter. Friska människor ska inte behöva räkna E% eller fördelningen på makronutrienter. Det är först när vi är sjuk eller skadade som vi måste ta till drastiska saker. Om du äter en viss kost(denna kost kommer alltid vara DIN oavsätt om du kallar den LCHF, Paleo, vegetarisk) och du går stadigt up i vikt, så äter du förmodligen någonting som får din kropp att lagra din näring. Naturligtvis kan det finnas andra orsaker men det första man misstänker är ju något olämplig i kosten.

Då har vi olika uppfattning om vad LCHF är. Den uppfattning jag har av LCHF(vilket har en enom bredd) är att all rikig mat är tillåtet. Spanmål och de flesta sockerarer tillhör inte den kategorien och det gör inte processad mat heller.

Om du letar upp Joel Salatin och "Grain Brain" eller "Wheat belly" så kanske du kan ta dig vidare i din efterforskning på spanmål.

Men det beror ju helt på vilken form av LCHF man äter. Alla är ju inte så pass sjuka(diabetes mfl) att dom måste utesluta rotsaker(rötter?) och frukter. En del tränar dessutom hårt och kan gott och väl äta mer stärkelse i form av riktiga grönsaker/frukt/rotsaker.

Och varför ska man kritisera den ena studien som visar ett mindre inslag av kolhydrater men inte kritisera den med mer inslag? Särskilt med tanke på hur frågan debateras i världen idag.

Är dessutom inte många överrens om att dom flesta populationer förändrade sina makronutrient intag under ett år? Mer kolhydrater i form av bär/rötter/frukt osv under den del av året då det växte och mer animalier under den del av året det inte växer?

Så en liten OT tanke.

Kankse borde vi i modern tid äta efter årstiderna(vilket en del har tait upp men med en annan vinkling). Bli mycket liberalare när saker börjar växa i vår natur och striktare när saker dör i vår natur?

Så i min värld är enda skillnaden mellen LCHF och Paleo fortfarande mejeriprodukter. Friska människor ska inte behöva räkna E% eller fördelningen på makronutrienter. Det är först när vi är sjuk eller skadade som vi måste ta till drastiska saker. Om du äter en viss kost(denna kost kommer alltid vara DIN oavsätt om du kallar den LCHF, Paleo, vegetarisk) och du går stadigt up i vikt, så äter du förmodligen någonting som får din kropp att lagra din näring. Naturligtvis kan det finnas andra orsaker men det första man misstänker är ju något olämplig i kosten.

Frukt står åtminstone på kostdoktorns "undvik helst"-lista, och det finns inte mycket som är mer paleo. Det finns också åtminstone en studie på diabetiker som blivit friskare (fått bättre resultat på glukostoleranstest) efter en paleokost med en hel del frukt. LCHF är ju mer symptombehandlande, glukostoleranstester blir ju snarare sämre.

Jag har tråkigt nog läst Wheat Belly, och maken till trams har jag sällan sett. Jag behöver inte fler böcker som insinuerar en massa och drar helt obefogade slutsatser. En del är glutenintoleranta. En del reagerar på fruktaner i vetet och blir dåliga i magen, och kanske att det bidrar till inflammation. Kanske finns det en grupp till som reagerar på spannmål - andra proteiner än gluten exempelvis. Ingen seriös anser sig veta.

Visst kan makronutrientfördelningarna ha varit lite olika under året - men åtminstone hos Hadza i östra Afrika så handlar det främst om att när det inte finns så mycket bär eller frukt så gräver man upp mer rötter. Men baobab mognar lite omlott hela året, så lite frukt har de tillgång till i princip alltid. Men visst, när det är bärsäsong så tycks man äta mest bara bär, och ids inte jaga så ofta. Och under torrperiod kan jakten vara bättre, eftersom man jagar vid vattenhålen på natten. Det som tycks tydligt är att rötter finns året runt, och det är det som är "fall-back" när det inte finns godare kolhydrater och/ eller när jakten gått snett. Man kan inte bara anta att det varit kolhydratfria säsonger. Det gäller inte ens i Sverige, här finns exempelvis kaveldun vars rötter går att äta hela året, och innehåller mer kolhydrater än potatis.

http://jcoletteberbesque.yolasite.com/resources/fallback.pdf

Eftersom vi har så pass mycket gener från tidigare jordbrukare som var jägare och samlare i ett annat klimat så är det inte alls säkert att säsongskost efter Sveriges säsonger är det bästa hälsomässigt.

Jag har såklart inget emot att människor äter LCHF om de mår bra av det. Men resonemanget att det skulle vara en naturlig, ursprunglig kost haltar betänkligt.