Jump to content

Liberalisera (lite) - hur har ni gjort?


Fundersam
 Share

Recommended Posts

Sedan 10 januari år har jag gått ned 13 kg,  är väldigt nöjd. Kvinna 52 år, 174 cm lång, vikt 68 kg, BMI 22,5. Har förstått att med detta sätt att äta är vikten ett trubbigt instrument. Nu vill jag inte gå ner mer och undrar om det finns något sätt att stoppa och balansera vikten på denna nivå?

 

Jag gillar hur jag äter mitt LCHF (inte strikt men inte heller liberalt) vill inte införa mjöl, stärkelse eller socker igen  :P . Även om jag är nöjd kanske kroppen vill gå ner lite till men jag tycker att hudpåverkan börjar bli väl tydlig nu. Så hur har ni andra gjort för viktbalans? Finns det någon i min ålder som har fått en hudpåverkan (ansiktet) och hur har huden reagerat på ett par års sikt?

Link to comment
Share on other sites

Lite mer mejerier bär rotfrukter eller kanske tom frukt lär bromsa viktnedgången

 

Bara att experimentera tills du hittar din balanspunkt :)

Hmmm,  jag äter redan bär, rotfrukter och nötter  <_< men inga jättevolymer. Mejerier är bas, förutom smöret blir det minst 2 dl av något fullfett varje dag. Infört 1 frukt i veckan kanske vågar jag ökar något?

 

Grejen är att jag mår så bra som jag äter nu men som sagt...

Link to comment
Share on other sites

Alla är olika. För mig funkar det bra med en potatis till maten. De blir inga mängder kolhydrater. Men det kanske funkar lika bra eller bättre med ris för dig. Eller "unna dig" något litet som du gillar. Lite choklad, lite kex till osten eller så. Så länge det inte drar ner dig i beroende så brukar det funka. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alla är olika. För mig fiunkar det bra med en potatis till maten. De blir inga mängder kolhydrater. Men det kanske funkar lika bra eller bättre med ris för dig. Eller "unna dig" något litet som du gillar. Lite choklad, lite kex till osten eller så. sÅ länge det inte drar ner dig i beroende så brukar det funka. 

 

Vad du än väljer att unna dig lite extra så skulle jag undvika saker som innehåller gluten. Inte för vikten skulle utan pga. de neurologiska sjukdomar de kan leda till. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm,  jag äter redan bär, rotfrukter och nötter  <_< men inga jättevolymer. Mejerier är bas, förutom smöret blir det minst 2 dl av något fullfett varje dag. Infört 1 frukt i veckan kanske vågar jag ökar något?

 

Grejen är att jag mår så bra som jag äter nu men som sagt...

Om jag var som du skulle jag bara köra på som nu fast "unna" mig mer bär, frukt och rotfrukter helt enkelt. Håller med Jäderås att hålla sig undan spannmål (utom möjligen ris) och socker. Det är skräp som inte gör någon nytta.  ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där med huden känner jag igen...Är 48 år, har gått ner 20 kg sedan midsomras och huden hänger både här och där...

 

Det är ju en ganska snabb viktnedgång men anpassar sig inte huden med tiden? Det har den i alla fall gjort på mig och min sambo.

 

Om det är olika på olika människor så kan man ju undra varför.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller huden är det nog, tyvärr, väldigt individuellt och mycket genetiskt. Jag har t.ex. gristur med genetiken där. Min mamma har rökt som en borstbindare i 55 av sina 70 år och har solat sig pepparkaksbrun hela sitt vuxna liv. Hon ser i alla fall ut som 55 eller så. 

Jag har burit två barn och har vägt långt över 100 kilo. Nu väger jag lite över 80 och jag har inte ett häng någonstans, inte en bristning någonstans och jag ser tydligen ut att vara kring 40 istället för 48 som jag faktiskt är. Ren gristur. Inget annat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har fortsatt att äta precis som innan, p ådet sätt som tog mig ner 20+ kilo. Det jag märkt nu när min kropp tydligen tycker att jag väger som jag skall, är att jag blivit mer hungrig och därmed äter mer. Helt automatiskt  :).

Men det är jag det, det kanske inte funkar så bra för alla...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för svar, reflektioner och tiden ni lagt.  Jag upplever det här lite besvärligt på det viset att jag trivs väldigt bra med hur jag äter just nu men vill som sagt inte bli för smal. Jag upplever verkligen ingen brist med denna kost  :D

 

Känner inget behov av att unna mig mer än jag redan gör. Det blir ca 1 chokladkaka, 70 % mörk, i månaden, bröd längtar jag inte efter men äter lite danskt rågbröd ibland. Bor man i Göteborg, kan man få underbara räkmackor på stan med detta bröd. Det pyttelilla jag äter ställer inte till det varken med mage eller vikt men det är inget jag vill äta på regelbunden basis. 

*

Egentligen vill jag inte ändra något men med hjälp av era svar kommer jag lägga till mer rotfrukter inklusive potatis någon gång ibland (klyftpotatis till en kötbit och en god sås är gott en lördag kväll), samt sötpotatis, bär och lite mer vanlig frukt (tycker det är grymt gott i mat). Ostkex har jag faktiskt saknat, så det kanske kan rymmas i kosten någon gång varannan månad  <_< .

*

Men för smal eller inte, som ung var jag väldigt slank och kanske kroppen vill dit igen? Och då är väl Anders A strategi bäst. Fylla på med rätt bränsle och låta naturen ha sin egen gång. Jag hävdar ju ofta här inne att kroppen ger svaret  :rolleyes: .

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

När jag gick ner i vikt så hade jag som mål att minska från 70 kg till 65 men jag fortsatte ner till 53 av bara farten och då gick jag ändå upp i muskelmassa samtidigt så det var nog ca 20 kg fett som försvann och inte 5 som jag hade tänkt. Som lägst vägde jag 51 kg men det är ju alldeles för lite på mina 173 cm. Dock hade rumpmusklerna nästan försvunnit så jag ville ju gärna gå upp i muskelmassa.

 

Nu väger jag 56-57 kg och det är samma som jag vägde när jag var 16 år så du kanske hamnar på din tonårsvikt du också om kroppen får bestämma.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När jag gick ner i vikt så hade jag som mål att minska från 70 kg till 65 men jag fortsatte ner till 53 av bara farten och då gick jag ändå upp i muskelmassa samtidigt så det var nog ca 20 kg fett som försvann och inte 5 som jag hade tänkt. Som lägst vägde jag 51 kg men det är ju alldeles för lite på mina 173 cm. Dock hade rumpmusklerna nästan försvunnit så jag ville ju gärna gå upp i muskelmassa.

 

Nu väger jag 56-57 kg och det är samma som jag vägde när jag var 16 år så du kanske hamnar på din tonårsvikt du också om kroppen får bestämma.

Ja, vi får väl se  ;) men det är i så fall mera kring 63 kg men har jag tur stoppar det innan.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller huden är det nog, tyvärr, väldigt individuellt och mycket genetiskt. Jag har t.ex. gristur med genetiken där. Min mamma har rökt som en borstbindare i 55 av sina 70 år och har solat sig pepparkaksbrun hela sitt vuxna liv. Hon ser i alla fall ut som 55 eller så. 

Jag har burit två barn och har vägt långt över 100 kilo. Nu väger jag lite över 80 och jag har inte ett häng någonstans, inte en bristning någonstans och jag ser tydligen ut att vara kring 40 istället för 48 som jag faktiskt är. Ren gristur. Inget annat.

Mja Tuva..är du säker på att du inte ser ut som 39? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...