Eric Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Hej, Jag har nu ätit strikt LCHF i några veckor och gått ner ca 1-1,5 kg / vecka (äter enbart kött och fet sås, under 5g/kolhydrater om dagen) men sista dagarna har det blivit lite märkligt, jag gick upp 1-2 kilo och vikten har inte rört på sig sedan dess. Jag äter tills jag är mätt varje gång, blir 1-3 gånger om dagen, beroende på. Dricker väl kanske inte tillräckligt, men minst 1.5 liter varje dag. Socker/sötningsmedel äter jag inte i någon form. Vad kan detta bero på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Hejsan namne Eric! Svårt att säga så klart, kan var många orsaker. Om du bara äter kött (och sås), hur mycket blir det i så fall? Protein bygger ju bla muskler, muskler väger mer än... ja du vet. Du äter lite för sällan tycker jag, håller du dig verkligen mätt, eller går du och är hungrig? Hur har du det med mejeriprodukter? Med LCHF hamnar man lätt i fällan med för mycket protein och för mycket mejeri båda försvårar viktnedgång, därför undrar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Hej, Jag har nu ätit strikt LCHF i några veckor och gått ner ca 1-1,5 kg / vecka (äter enbart kött och fet sås, under 5g/kolhydrater om dagen) men sista dagarna har det blivit lite märkligt, jag gick upp 1-2 kilo och vikten har inte rört på sig sedan dess. Jag äter tills jag är mätt varje gång, blir 1-3 gånger om dagen, beroende på. Dricker väl kanske inte tillräckligt, men minst 1.5 liter varje dag. Socker/sötningsmedel äter jag inte i någon form. Vad kan detta bero på? Det kanske har blivit någon näringsobalans av något slag. Enbart kött och fet sås låter ganska ensidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Jag äter 4 st normalstora snitzlar varje dag (inga tillsatser eller liknande, lagom feta bitar) och kanske 2,5 dl bearnaisås av märket Lallerstedt, 80% fett och 0,7% kolhydrater cirka dagligen. Jag väger omkring 120 och är verkligen inte hungrig utan äter mig mätt utan minsta hunger och håller mig lätt 8 timmar ibland mer på denna maträtt (utan hunger även här) så mätt blir jag! Därför äter jag inte så många gånger om dagen utan så fort jag blir hungrig. Mejeriprodukter äter jag inte alls längre, såsen innehåller rapsolja (vilket kanske inte är bästa fettet men sånt bryr jag mig inte om faktiskt) så det är bara protein och fett, och mättnad får jag verkligen. Edit: 2 snitzlar per tillfälle blir det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Att väga sig varje dag tror jag bara blir ett stressmoment. Vikten kan dessutom röra sig upp och ner dagligen några kilo. Mitt förslag är att du väger dig MAX en gång i veckan, (egentligen kan du vänta en månad nu i början...) och då på samma dag/tidpunkt. inte ens då kan du vara säker på att det blir helt rätt, som jag sade, det kan röra sig upp och ner. Glöm inte också att mäta dig runt midjan, där brukar det kunna hända saker trots att vikten står stilla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Det kan faktiskt vara som så att du behöver lite mer kolhydrater! Prova att lägga till lite grönsaker och se vad som händer. Strikt lchf passar inte alla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Vissa som är överviktiga och går över till LCHF kan ha en låg ämnesomsättning i starten, det kan ta ett tag för kroppen att med matens hjälp gå över till en högre. Fett ökar på ämnesomsättningen, så ge det några veckor utan att väga dig, så ska du se att det sedan händer saker... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Jag äter 4 st normalstora snitzlar varje dag (inga tillsatser eller liknande, lagom feta bitar) och kanske 2,5 dl bearnaisås av märket Lallerstedt, 80% fett och 0,7% kolhydrater cirka dagligen. Jag väger omkring 120 och är verkligen inte hungrig utan äter mig mätt utan minsta hunger och håller mig lätt 8 timmar ibland mer på denna maträtt (utan hunger även här) så mätt blir jag! Därför äter jag inte så många gånger om dagen utan så fort jag blir hungrig. Mejeriprodukter äter jag inte alls längre, såsen innehåller rapsolja (vilket kanske inte är bästa fettet men sånt bryr jag mig inte om faktiskt) så det är bara protein och fett, och mättnad får jag verkligen. Edit: 2 snitzlar per tillfälle blir det. Har du räknat ut hur du ligger till näringsmässigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Fyra om dagen, jag tror nästan du skämtar. Är dom gjorda på fläskkött? Är dom panerade i mjöl, ströbröd. Gör du dom själv? Du verkar mer gå på en hög protein diet än en hög fett dito. Tränar du mycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Ja, fläskkött. Inte panerade i någonting, köper dom i en riktig köttbutik som bara har dom riktiga råvarorna direkt från leverantören. Jag tränar ingenting. Jag äter väl omkring 800g kött om dagen och 250-300g fett, vet inte hur det blir i protein/fett ratio kan inte räkna ut sånt. Men du får också tänka på att dessa 4 plus sås är det det enda jag äter om dagen och jag väger 120 så det är väl inte särskilt mycket eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 1-2 kilo ligger inom normal variation! Du ser inte ut att äta för mycket iomed din storlek.. en fördel av att äta lite ensidigt är att man inte så lätt överäter.. man blir inte lika sugen på samma sak hela tiden. Variera gärna med ägg o bacon till frukost.. äggen är speciellt näringsrika. Sen så.. blir cirka 3000 Kcal vid ett snabbt överslag.. borde vara något sådant man behöver vid din storlek.. men glöm inte att följa aptiten neråt om det så småningom visar sig att den säger till dig att äta lite mindre! Dvs om du nu drar cirka 3000 och kroppen börjar ta 500 Kcal från dina fettdepåer så borde du helt plötsligt inte vara lika hungrig längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jag tycker 800g kött är väldigt mycket. Jag tror det är svårt gå ner i vikt med så mycket protein men du kanske bränner fett ändå. Vi är alla olika. Jag låg närmare 100 när jag började min resa. Det som funkade för mig var att byta ut alla kolhydrater mot grönsaker typ sallad och kål, inga rötter. Max 200 g kött per dag, 2-3 ägg, smör för mättnad. Jag smälter smör över eller i all varm mat gott i sig och gör all mat godare. När jag känner minsta hunger tar jag en bit god lagrad fet ost. Idag väger jag 78 och det verkar inte bli lägre, jag är väldigt nöjd och mår bra. Du kunde prova att halvera mängden kött och börja ladda tallriken med blandad sallad minst halva tallriksytan en rejäl klick smör på köttet och bea. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Ibland skippar jag också 2 snitzlar och äter istället 3-4 ägg med majonnäs (samt att jag tar vitamintablett) men jag tycker det är oklart hur mycket kött man egentligen ska äta Erik2 här säger max 200g kött en annan 1-2 kilo, vad är det som gäller egentligen? Tappar man inte mycket muskelmassa om man äter så pass lite kött som 200g vid ca 120kgs vikt? Dom få musklerna jag har vill jag gärna behålla (dock så ligger dom dolda under fettet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Nu har jag vägt snitzlarna och dom väger (plus minus 10-20gram) 140-150g per styck, innan jag stekt dom. Men dom krymper väldigt mycket när jag stekt dom och jag vet inte om dom väger mindre men det skulle jag tro då dom förlorar mycket vatten och så, inte sant? Räknar man på 140*4 = 560g snitzel om dagen tillsammans med ca 250-300 gram sås (80~% fettinnehåll) per dag. Är det eller är det inte för mycket? Vet inte riktigt vad jag ska göra annorlunda? Sänka till 3 snitzlar och äta lika mycket sås? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Grundregeln säger MINST 1 gram protein per kilo och dag i snitt! Och säger vi cirka 20% protein i kött i snitt så blir det cirka 600 gram kött/ägg/fisk/fågel per dag! Minimibehov är sällan liktydigt med optimalt intag men.. iomed att du antagligen är rätt överviktig så kan du ju ligga kvar på det intaget ett tag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Om grundregeln om ett gram protein per kilo kroppsvikt skulle stämma tror jag inte mänskligheten skulle ha överlevt till nu. Kanske hårdtränande atleter kan behöva såna mängder, men knappast stillasittande, överviktiga personer som mestadels befinner sig i ett behagligt klimat som t ex rumstemperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Om grundregeln om ett gram protein per kilo kroppsvikt skulle stämma tror jag inte mänskligheten skulle ha överlevt till nu. Kanske hårdtränande atleter kan behöva såna mängder, men knappast stillasittande, överviktiga personer som mestadels befinner sig i ett behagligt klimat som t ex rumstemperatur. Jodå, nog kan det stämma med ca 1g protein per kg fettfri kroppsvikt. En stillasittande person behöver en viss mängd protein för att inte avmusklas alltför mycket. En hårttränande atlet behöver med största sannolikhet en bra bit mer än så. En smal frisk man på 80kg behöver således ca 80g protein per dag för att bibehålla muskler och ben, samt till alla andra proteinkrävande processer i kroppen. I rött kött är proteinhalten ca 20%, så det skulle (om rött kött var den enda proteinkällan) betyda ca 400g rött kött per dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Så vad tycker ni att jag ska göra? Sänka till 3 snitzlar om dagen, eller t.om 2? Vad vore bäst? Vid en vikt 120-150g per styck ostekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Jag kan tillägga att jag är princip alltid stillasittande, så jag kanske bara behöver lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Det tar ju ett tag för kroppen att fatta ibland och jag skulle tro att din viktnedgång kommer igång utan att du behöver göra så mycket. Sen så kan du mäta dig istället för att väga dig. Mår du bra av att äta som du gör just nu så tycker jag att du ska fortsätta så i alla fall ett tag till. Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jag säger ...börja gå promenader, typ en timme om dagen...och håll koll på att du inte äter mer än du gör nu...och du kommer att rasa i vikt ...garanterat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Om grundregeln om ett gram protein per kilo kroppsvikt skulle stämma tror jag inte mänskligheten skulle ha överlevt till nu. Kanske hårdtränande atleter kan behöva såna mängder, men knappast stillasittande, överviktiga personer som mestadels befinner sig i ett behagligt klimat som t ex rumstemperatur. Proteinbrist är den främsta bristen av essentiella ämnen i världen! 1 gram per kilo gäller vid ketogen diet.. vid snabbköpskost gäller 0,8 gram per kilo och dag.. finns väldigt mycket god forskning kring detta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jodå, nog kan det stämma med ca 1g protein per kg fettfri kroppsvikt. En stillasittande person behöver en viss mängd protein för att inte avmusklas alltför mycket. En hårttränande atlet behöver med största sannolikhet en bra bit mer än så. En smal frisk man på 80kg behöver således ca 80g protein per dag för att bibehålla muskler och ben, samt till alla andra proteinkrävande processer i kroppen. I rött kött är proteinhalten ca 20%, så det skulle (om rött kött var den enda proteinkällan) betyda ca 400g rött kött per dag. Mnjae.. den kvalitativa forskning som finns gäller total vikt.. men.. det utgår självklart från folk som är normalviktiga.. dvs man kan extrapolera lite om man känner för det och beräkna utifrån sin normalvikts behov! Men som sagt vad, minimum är sällan det samma som optimalt intag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Om du bara äter kött (och sås), hur mycket blir det i så fall? Protein bygger ju bla muskler, muskler väger mer än... ja du vet. Protein reparerar muskler, men du kommer inte att bygga mer muskler bara för att du äter mer protein. En förutsättning för att musklerna ska växa sig starkare är att du utsätter musklerna för tung ansträngning. I detta fall rör det sig om en väldigt stillasittande person. Att tro att han skulle bygga mer muskler bara för att han äter mer protein (utan förändrad fysisk aktivitet) är långsökt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jag tänker på såsen du äter även om det är lite kolhydrater kanske det finns andra tillsatser försök med örtsmör istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jag skulle skippa fakiren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jag äter 4 st normalstora snitzlar varje dag (inga tillsatser eller liknande, lagom feta bitar) och kanske 2,5 dl bearnaisås av märket Lallerstedt, 80% fett och 0,7% kolhydrater cirka dagligen. Jag väger omkring 120 och är verkligen inte hungrig utan äter mig mätt utan minsta hunger och håller mig lätt 8 timmar ibland mer på denna maträtt (utan hunger även här) så mätt blir jag! Därför äter jag inte så många gånger om dagen utan så fort jag blir hungrig. Mejeriprodukter äter jag inte alls längre, såsen innehåller rapsolja (vilket kanske inte är bästa fettet men sånt bryr jag mig inte om faktiskt) så det är bara protein och fett, och mättnad får jag verkligen. Edit: 2 snitzlar per tillfälle blir det. Jag skulle vilja säga att du äter alldeles för mycket och där har vi nog orsaken. När jag vägde 120 kg åt jag ca.160-180 gram fläsk och ca. 30-45 gram Lallerstedt per måltid. Sedan hade jag iofs ca. 30-40 gram kryddsmör på också. Alltså, gör gärna en kaloriberäkning och förvånas. 2,5 DL bea är t.ex ca 1700 kcal och sedan tillkommer schnitzlarna. Är du orörlig behöver du max 2000 Kcal totalt om dagen. Fakir är ingen garanti för viktnedgång, utan det som stoppas i mun avgör. Mitt förslag är att du gör en beräkning hur mycket mat du kommer behöva äta när du nått din idealvikt. Sedan börjar du äta efter det mönstret redan nu. Du kan äta fakir eller vad du själv önskar, bara du håller dig inom dina egna riktlinjer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Men det finns ju samtidigt experter som säger att kalorier är totalt irrelevanta utan det som spelar någon roll är enbart vad man äter, att man omöjligt kan gå upp i vikt på fett, t.ex Skaldeman. Hur ställer du/ni er till detta? Att kalorier fungerar i en mätugn och att inte våra kroppar är gjorda på det viset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Min egen erfarenhet är att överätning stoppar effektivt viktnedgången och får även en att gå upp. Jag äter strikt och kan trots allt lätt gå upp ett par kilo. För stora mängder varierat mat ökar också både kolhydraterna liksom proteinerna, som kroppen kan använda till framställning av glukos... om jag förstått det rätt. Jag gissar också på att eftersom våra kroppar fungerar olika, kan känsligheten beträffande viktpåverkan bli mycket olika. Våra utgångslägen ur metabolisk synvinkel är ju också olika. Sedan har vi alla borttappade signaler ! Vi som har varit eller är fortfarande "stora", har oftast olika felaktiga uppfattningar om när man är mätt eller hur mycket mat man ska äta. Vi överäter lätt utan att tycka det är för mycket mat. Men använder man litet räkning upptäcker man hur det ligger till. I det fallet är kalorier en bra måttenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Men det finns ju samtidigt experter som säger att kalorier är totalt irrelevanta utan det som spelar någon roll är enbart vad man äter, att man omöjligt kan gå upp i vikt på fett, t.ex Skaldeman. Hur ställer du/ni er till detta? Att kalorier fungerar i en mätugn och att inte våra kroppar är gjorda på det viset. Mnja.. nu valde du nog att tolka det där lite väl hårt va? Tillomed Skaldeman säger att tillför du tillräckligt med fett via munnen så har kroppen ingen anledning att ta något från kroppen! Kalorier är irrelevanta såtillvida att de är ett väldigt trubbigt instrument för att bestämma ditt individuella behov av energi.. dvs det går sällan att räkna fram det på individbasis.. främst beroende på att olika sorters kalorier påverkar kroppen på olika sätt! Jag är mer inne på Limps modell.. testa portionsstolekar.. se vad som händer.. det värsta du kan råka ut för är att du blir hungrig 1-2 timmar för tidigt.. då har du lärt dig något.. samtidigt har du kalibrerat ditt ögonmått! Varför så drastiskt som att skära ner allt till hälften.. ta en och en halv snitsel.. se om du blir hungrig för tidigt? Grejen med fakir är att du nu måste vara i högsta tänkbara ketos.. se efter om kroppen är villig att ta något ur fettdepåerna mellan måltiderna.. dvs det märker du på om du kan gå länge mellan måltiderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Protein reparerar muskler, men du kommer inte att bygga mer muskler bara för att du äter mer protein. En förutsättning för att musklerna ska växa sig starkare är att du utsätter musklerna för tung ansträngning. I detta fall rör det sig om en väldigt stillasittande person. Att tro att han skulle bygga mer muskler bara för att han äter mer protein (utan förändrad fysisk aktivitet) är långsökt. Det finns i studier exempel på personer som, när de gått över till en ketogen kost, har byggt muskelmassa utan träning. I det fallet rörde det sig om väldigt stillasittande personer. Man tror att det har att göra med att nivåerna av tillväxthormon och testosteron (har jag för mig) ökar efter en omläggning till sådan kost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Mnja.. nu valde du nog att tolka det där lite väl hårt va? Tillomed Skaldeman säger att tillför du tillräckligt med fett via munnen så har kroppen ingen anledning att ta något från kroppen! Kalorier är irrelevanta såtillvida att de är ett väldigt trubbigt instrument för att bestämma ditt individuella behov av energi.. dvs det går sällan att räkna fram det på individbasis.. främst beroende på att olika sorters kalorier påverkar kroppen på olika sätt! Jag är mer inne på Limps modell.. testa portionsstolekar.. se vad som händer.. det värsta du kan råka ut för är att du blir hungrig 1-2 timmar för tidigt.. då har du lärt dig något.. samtidigt har du kalibrerat ditt ögonmått! Varför så drastiskt som att skära ner allt till hälften.. ta en och en halv snitsel.. se om du blir hungrig för tidigt? Grejen med fakir är att du nu måste vara i högsta tänkbara ketos.. se efter om kroppen är villig att ta något ur fettdepåerna mellan måltiderna.. dvs det märker du på om du kan gå länge mellan måltiderna. Nja, är det verkligen så att Fakir automatiskt gör att man är i ordentlig ketos? Om man äter mer än tillräckligt mycket protein kommer överskottsproteinet att konverteras till glukos, vilket leder till högre nivåer av insulin, vilket har en dämpande effekt på ketosen. Det är i alla fall vad jag kunnat läsa mig till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Jag tänker som såhär, om jag äter en snitzel och omkring 60-70gram sås till varje måltid 2-3 gånger om dagen, blir detta en lagom kalorimängd då tror ni? Vad ungefär skulle det bli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Jag undar hur många gånger om dagen du åt när du åt såhär? Jag skulle vilja säga att du äter alldeles för mycket och där har vi nog orsaken. När jag vägde 120 kg åt jag ca.160-180 gram fläsk och ca. 30-45 gram Lallerstedt per måltid. Sedan hade jag iofs ca. 30-40 gram kryddsmör på också. Alltså, gör gärna en kaloriberäkning och förvånas. 2,5 DL bea är t.ex ca 1700 kcal och sedan tillkommer schnitzlarna. Är du orörlig behöver du max 2000 Kcal totalt om dagen. Fakir är ingen garanti för viktnedgång, utan det som stoppas i mun avgör. Mitt förslag är att du gör en beräkning hur mycket mat du kommer behöva äta när du nått din idealvikt. Sedan börjar du äta efter det mönstret redan nu. Du kan äta fakir eller vad du själv önskar, bara du håller dig inom dina egna riktlinjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Jag har just lyssnat på David Perlmutter, bland mycket annat svarade han på en fråga om man kan få högt blodsocker av protein. Svar var Ja absolut. Processen heter Glukoneogenesis. Högt blodsocker ger insulin ger fettinlagring mm. Jag håller kvar vid att du bör minska köttätandet rejält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Men det finns ju samtidigt experter som säger att kalorier är totalt irrelevanta utan det som spelar någon roll är enbart vad man äter, att man omöjligt kan gå upp i vikt på fett, t.ex Skaldeman. Hur ställer du/ni er till detta? Att kalorier fungerar i en mätugn och att inte våra kroppar är gjorda på det viset. Om man kombinerar högt blodsocker (tex pga högt protein)med högt fett lagrar kroppen även fettet pga insulinet som släppts ut av blodsockret som gick upp av det höga proteinet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Jag tänker försöka äta två snitzlar om dagen uppdelat på 2 tillfälle istället så det blir ca 240gram kött och till det 100g sås till varje (200 totalt per dag) alltså 120g kött och 100g sås (80% fetthalt) till varje måltid. Vad tror du om detta Erik2? Tror du jag går ner på det? Eller är det fortfarande för mycket / rentav för lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Jag undar hur många gånger om dagen du åt när du åt såhär? Jag åt två gånger om dagen och fortsätter med det. Mängderna är också fortfarande densamma, men maten mer variationsrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Nja, är det verkligen så att Fakir automatiskt gör att man är i ordentlig ketos? Om man äter mer än tillräckligt mycket protein kommer överskottsproteinet att konverteras till glukos, vilket leder till högre nivåer av insulin, vilket har en dämpande effekt på ketosen. Det är i alla fall vad jag kunnat läsa mig till. Näe det är en förenklad förklaring och delvis felaktig! Överskott av protein lagras först som muskler och som aminosyror i leverns föråd.. sen så ombildas en del till glukos.. som inte höjer blodsocker eller insulin.. utan först o främst fyller på glykogenföråden. Nackdelen då.. för ketos är att det finns gott om glukos främst för muskelarbete så då används mer.. dvs det behövs inte lika mycket ketonkroppar! Ketonkropparnas funktion är att ersätta glukos för den vävnad som har ensymer för ketolys.. främst hjärtat och delar av hjärnan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Jag tänker försöka äta två snitzlar om dagen uppdelat på 2 tillfälle istället så det blir ca 240gram kött och till det 100g sås till varje (200 totalt per dag) alltså 120g kött och 100g sås (80% fetthalt) till varje måltid. Vad tror du om detta Erik2? Tror du jag går ner på det? Eller är det fortfarande för mycket / rentav för lite? Jag tycker du skall ta alla råd med en nypa salt.. ta till dig något som verkar vettigt och sen testa! Grejen är att om du sänker ditt energiintag tillräckligt mycket kommer du att gå ner oavsett vad du äter och hur ofta! Testa vad som verkar fungera för dig.. och som får kroppen att självmant släppa på vikten samtidigt som du mår bra och slipper att gå hungrig. I bland måste man testa sina egna gränser.. de förändras vid olika kost.. beroende på tex hur din kropp är villig att leva på fettdepåerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag trodde att jag till sist hade lärt mig att "gluconeogenesis" är en form av skyddsmekanism som triggar igång när blodsockernivåerna blir för låga...kroppen konverterar då proteiner och fetter till glukos...för man kan inte klara sig utan glukos...som jag fattat det...och kroppen strävar efter att hålla fastesockret på en jämn nivå.. Wikipedia: "Global control of gluconeogenesis is mediated by glucagon (released when blood glucose is low)" ...att koppla ihop denna process med att man ska minska proteinintaget förstår jag inte riktigt...jag skulle tro att det finns andra skäl till att man inte ska äta för mycket proteiner..men det har jag tyvärr inte koll på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag trodde att jag till sist hade lärt mig att "gluconeogenesis" är en form av skyddsmekanism som triggar igång när blodsockernivåerna blir för låga...kroppen konverterar då proteiner och fetter till glukos...för man kan inte klara sig utan glukos...som jag fattat det...och kroppen strävar efter att hålla fastesockret på en jämn nivå.. Wikipedia: "Global control of gluconeogenesis is mediated by glucagon (released when blood glucose is low)" ...att koppla ihop denna process med att man ska minska proteinintaget förstår jag inte riktigt...jag skulle tro att det finns andra skäl till att man inte ska äta för mycket proteiner..men det har jag tyvärr inte koll på... Det svarade jag dig förut.. dvs om du har ett för högt proteinintag omvandlas en del av överskottet till glukos.. det höjer inte blodsockret, det gör att du har mer glukos att ta utav.. varför det inte behövs lika mycket ketonkroppar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Zepp...det var vad du svarade Magnus ;-) Men det finns en lite glidning här...det är den jag är ute och fiskar efter litgrann ..den är att jag tolkat det som att gluconeogenesis är mer eller mindre en automatisk process för att hålla blodsockret stabilt som triggar in om andra glukoskällor saknas..och den tar vad den kan av fett och protein för att göra det...men rimligtvis borde processen (gluconeogenesis) stanna av när den nått sitt mål...men det du säger är att om du fyller på med mycket protein...så kommer processen att fylla på med mer glukos än vad som absolut behövs...och då reglera ner produktionen av ketonkroppar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Ja altså.. i ketos så har du inte lika väl fyllda glykogendepåer.. får kroppen tillgång till extra substrat som den kan använda för att fylla på dessa så gör den det.. och då minskar oxå behovet av ketonkroppar! Dvs om behovet av ett stabilt blodsocker går att hantera utan att ersätta glukos med ketonkroppar så tillverkas heller inga. Det sköts då i större utsträckning av glykogenolys i stället för ketos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Får jag i mig tillräckligt med protein i 240g kött om dagen? Jag är förvisso inget vidare på matte men jag får det till omkring 50gram? Förutsatt att det är 20% i fläskkött dvs. Sen får jag mig 160gram fett. Vad blir denna fördelning i skaldemans ratio? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag tycker 50 gram är för lite.. du bör till minstingen ha det dubbla.. anser jag! Sen så beror det på vad övrigt du äter, för nästan allt innehåller lite protein. Altså äter du för lite protein kommer du garanterat gå ner i vikt.. för då äter du upp dina muskler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts