Jump to content

Calisthenics / Kroppsviktsträning och LCHF

Walter Levy

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Schysst video! Jag älskar "street workout"/calisthenics. Bara ge sig ut i sin omgivning och leka! ;)

Här är dagens träningssession:

http://www.youtube.com/watch?v=beoLSWNmYk4

Du är ju riktigt vältrimmad :) ...jag hade inte fattat att du är så ung....nu förstår jag varför du hänger här...du har börjat inse att veganism knappast är människans naturliga förhållningssätt...och du försöker sortera argumenten för dig själv?! ;-)

...en sak som kan vara värd att tänka på är att upp till ca 40 års ålder kan man äta nästan vilken kost som helst och må bra... Det är sen mer och mer bekymmer kan dyka upp som får en att tänka till...det gäller nog många.

..sen har man den moraliska aspekten med köttätande....jag tror att man får närma sig det från aspekten att vad som är naturligt för vår ras knappast kan betraktas som "fel". ... sen att djurhållningen ofta är dålig är en separat fråga där många borde kunde enas om att så vill man inte ha det...om man skippar det moraliska ... Så är det ju ändå så att det knappast gynnar kvalitén på köttet.

Hmmm...var detta OT?! ;)

Du är ju riktigt vältrimmad :) ...jag hade inte fattat att du är så ung....nu förstår jag varför du hänger här...du har börjat inse att veganism knappast är människans naturliga förhållningssätt...och du försöker sortera argumenten för dig själv?! ;-)

...en sak som kan vara värd att tänka på är att upp till ca 40 års ålder kan man äta nästan vilken kost som helst och må bra... Det är sen mer och mer bekymmer kan dyka upp som får en att tänka till...det gäller nog många.

..sen har man den moraliska aspekten med köttätande....jag tror att man får närma sig det från aspekten att vad som är naturligt för vår ras knappast kan betraktas som "fel". ... sen att djurhållningen ofta är dålig är en separat fråga där många borde kunde enas om att så vill man inte ha det...om man skippar det moraliska ... Så är det ju ändå så att det knappast gynnar kvalitén på köttet.

Hmmm...var detta OT?! ;)

Hehe, av mina inlägg har du säkert förstått att din gissning inte är helt korrekt. ;)

För det första gillar jag att diskutera kost och hälsa, sen ska jag inte himla med att jag har en agenda att försöka få folk att gå mer åt det "växtbaserade" hållet.

Man hör ofta det argumentet, "vänta bara tills du är 40" osv. Personligen blir jag bara starkare och mer hälsosam för varje dag som går, så jag tvivlar att min kropp plötsligt kommer att bryta ner vid 40. Det är klart, äter du som majoriteten av svenskar gör så kommer du förmodligen vara rund om kanterna och ha degraderande hälsa vid 40.

När jag tittar på de högprofilerade veganprofiler som gjort detta under en längre tid blir jag inte precis orolig för min framtida hälsa. De är oftast slanka, aktiva och mentalt vassa ända upp till 80+-årsåldern. :)

Man hör ofta det argumentet, "vänta bara tills du är 40" osv. Personligen blir jag bara starkare och mer hälsosam för varje dag som går, så jag tvivlar att min kropp plötsligt kommer att bryta ner vid 40. Det är klart, äter du som majoriteten av svenskar gör så kommer du förmodligen vara rund om kanterna och ha degraderande hälsa vid 40.

När jag tittar på de högprofilerade veganprofiler som gjort detta under en längre tid blir jag inte precis orolig för min framtida hälsa. De är oftast slanka, aktiva och mentalt vassa ända upp till 80+-årsåldern. :)

40+ grejen ... å andra sidan tror jag att för många kan diabetesbeskedet komma som en överraskning...så att allting verkar vara bra är ju tyvärr ingen garanti att det fortsätter vara det...och det finns det rökare som druckit massor alkohol som är pigga och glada upp i 90-års åldern...generna betyder mycket.

...så allt vi pratar om egentligen är hur man optimerar sina chanser att få bra hälsa...det finns inga garantier oavsett upplägg...men man skulle bra gärna vilja veta vilket som är mest rätt för de flesta ;-) 

...men om man då drivs av en övertygelse att det är "fel" att äta djur ur någon moralisk/etisk aspekt så bryr man sig kanske inte så mycket om det är mest rätt eller inte ur ett hälsoperspektiv? ... och det kanske försvårar ens förmåga att se det objektivt (ur hälsoperspektiv)?

...jag skulle ju absolut överväga att gå över till vegankost om det fanns mycket som pekade på att det var det bästa hälso-alternativet...jag ser inte riktigt det just nu... ;)

• Like 1

De som är friska veganer och 80+ är naturligtvis hårt (själv)selekterade. De som inte passade för livsstilen är antingen döda, sjuka, eller har bytt livsstil.

Samma sak borde gälla för andra livsstilar, som t ex frukterianer, och antagligen också personer som kör extrem lågkolhydratkost.

Eftersom dessa personer mår så bra så är de övertygade om att just deras livsstil är överlägsen och att alla borde följa den. Ett enkelt tankefel, men tyvärr väldigt vanligt.

Och så fortsätter debatten. 

• 7 months later...

Tack Mikael för Ditt bidrag. Det verkar inte direkt vara någon flod av människor som kör "min" kombination av kroppsviktsträning och LCHF/paleo. Men det spelar ingen roll, jag kör vidare ändå eftersom det funkar bra för mig. Helt klart är iaf att fler och fler kör denna träningsform.

Som kontrast till min vinterfilm kommer här ett sommarklipp från häromdagen:

Det blev inte så mycket prat om kroppsviktsträning (finns det något bättre svenskt ord måhända?) så jag bidrar lite.

Först klw, du är i riktigt bra form! Vad har du tränat innan du började med detta?

För det andra, och för att tangera det jag skrev nyss, så har kroppsviktsträning en del begränsningar. Det är paradoxalt nog mest praktiskt för just sådana som klw och Mikael, dvs man bör antingen vara i riktigt bra form (god styrka kombinerat med låg kroppsfettnivå) eller ha en låg kroppsvikt. Även om styrkan är bra så kan somliga kroppsviktsövningar ofta ändå vara snudd på omöjliga att utföra rent praktiskt, ex. om man vill hålla sig till en högre volym i sin träning och/eller dessutom strävar efter maximal muskelkontakt. Skillnaden kan vara gigantiskt enbart vad gäller det sista. Jag minns ett citat från en SM-vinnare i klassisk kroppsbyggning (CBB) som tidigare tävlat i Athletic Fitness (AF). Han berättade att han som 4:e set (!) kunde ligga på ca 25 reps i pull-ups då han tävlade i AF men nu som tävlande inom CBB kramade ur 6-7 reps med nöd och näppe i första setet. Givetvis en konsekvens av en kombination av ett inte lika strikt utförande i AF och även något lägre kroppsvikt.

Förutom detta så gäller det också att inte ha "otur" med kroppsutformningen och dess konstitution. Har man ex. proportionerligt större underkropp än överkropp så är det en stor nackdel. Problem med axlar är i regel inte heller något som går bra att kombinera med kroppsviktsträning, dvs det kan ex. handla om såväl bristande mobilitet/flexibilitet som ställer till det.

Bortom detta så har den här typen av träning en rad fördelar. Den är i regel gratis och har man tur med omgivningarna så går den att utföra nästan överallt i parker/på lekplatser etc. Sedan tycker jag videorna från klw och Michael antyder att det också är rätt kul. Det är en annan typ av känsla av kontroll att jobba med kroppen som jag tror många uppskattar.

Ett tips på vad som går att göra, för den mer avancerade, är att kolla in YouTube-kanalen Strength Project som har stående inslag vad gäller kroppsviktsträning:

http://www.youtube.com/user/strengthproject

Som lite avslutande inspiration/fascination/whatever på någon som är ett rejält undantag till vad jag skrivit ovan om begränsningar så kanske Kali kan vara något:

Ifall någon undrar så är det enda prestationsförhöjande Kali nyttjar en rejäl skål havregrynsgröt på morgonen och ett äpple om dagen... Skämt åsido, oavsett hans intag av diverse endokrina raketbränslesubstanser så kan man i varje fall inte sticka under stol med att detta även kompletterats med en redig mängd träning. Det blir s.a.s. imponerande ändå fast i en annan dimension. Om inte annat så är det förhoppningsvis rätt underhållande.

Slutligen, en kroppsviktsträningens gigant var Bruce Lee. Även om han också kompletterade med viktträning (och en fantastiskt flora av allt möjligt som ledde honom vidare) så var hans styrka i relation till kroppsvikten fenomenal. Minns jag inte fel ska han ha bl.a. gjort 55 chins...med en arm! Han gjorde på sina uppvisningar återkommande armhävningar vilandes på ena armens tumme och pekfinger etc.

Tillägg: En brasklapp vad gäller Kali ovan och att han skulle vara ett undantag är möjligtvis att hans överkropp är gigantisk i relation till underkroppen, dvs det ligger i linje med vad jag skrev tidigare.

Håller i stort sett med om allt som Tiny Tom skriver ovan.

Kroppsviktsträning är roligt, det går att variera något oerhört och det går i princip att utmana sig själva hur länge som helst med det. Men med hög kroppsvikt är det väldigt begränsat vad man kan göra.
Det största problemet är att det är svårt att få med någon vettig benövning. Nästan alla som sysslar med träningen, som Kali ovan, gör sina uppvisningsvideoer med långbyxor och bar överkropp. De jag känner till i min närhet som sysslar med det har också mycket tunna ben. Om man tävlar så är det klart en fördel att ha tunna, lätta, ben, men om man vill vara funktionell till annat och kanske se bra ut naken så tycker jag att man ska lägga till lite benövningar med vikter. Eller kanske (jag vet inte) lite benövningar i backar eller liknande om man vill vara ute och träna i det fria.

Först klw, du är i riktigt bra form! Vad har du tränat innan du började med detta?

Tack så mycket. Jag antar att Du menar form=kroppsfettprocent. Detta reglerar jag till största del av kosten, som alltså är åt liberala LCHF/Paleo-hållet. Riktig mat från bra råvaror och minimalt med mjöl och raffinerat socker. Vad gäller träning håller (och höll) jag på med massa saker som jag tycker är kul. Skidåkning (både utför och längd), mountainbike (både cross country och downhill), kitesurfing, inlines, jogging, simning o.s.v. För riktigt länge sedan (>20 år sedan) körde jag friidrott (tresteg), och då körde jag tillräckligt mycket styrketräning i gym för att inte ha blivit sugen på det sedan dess.

För det andra, och för att tangera det jag skrev nyss, så har kroppsviktsträning en del begränsningar. Det är paradoxalt nog mest praktiskt för just sådana som klw och Mikael, dvs man bör antingen vara i riktigt bra form (god styrka kombinerat med låg kroppsfettnivå) eller ha en låg kroppsvikt.

Visst, men begränsningar har alla upplägg/träningsformer. Man kan absolut utföra kroppsviktsträning även om man är tjock och svag, men det blir så klart inte lika roligt. Armhävningar på knäna/mot vägg, bara hänga i en stång etc. En överviktig person som tar kontroll över kosten och kör sådan träning kan få en helt otrolig resa med mindre kroppsfett, mer muskler och oceaner av ökad kroppskontroll.

Förutom detta så gäller det också att inte ha "otur" med kroppsutformningen och dess konstitution. Har man ex. proportionerligt större underkropp än överkropp så är det en stor nackdel. Problem med axlar är i regel inte heller något som går bra att kombinera med kroppsviktsträning, dvs det kan ex. handla om såväl bristande mobilitet/flexibilitet som ställer till det.

I mina ögon spelar detta bara någon roll om man vill tävla på elitnivå. Då är såklart en gymnastkropp bäst. För alla övriga anser jag att det är fel fokus. Det finns många exempel på personer med "fel kroppskonstitution" som åstadkommer makalösa saker med sin kropp. Då tog ju själv upp Kali. Adam Raw och Dominik Sky är två ytterligare utmärkta exempel:

Och intressant att Du tar upp just axlar. Jag lyckades nämligen bryta (ja, bryta) min axel under en fotbollsmatch 2009. Jag fick en stor metallplatta inopererad och rehabtränade i ca 2 år. Nu är jag väldigt nära att klara den ultimata axelutmaningen, nämligen armhävningar i handstående (mot vägg klarar jag redan).

Bortom detta så har den här typen av träning en rad fördelar. Den är i regel gratis och har man tur med omgivningarna så går den att utföra nästan överallt i parker/på lekplatser etc. Sedan tycker jag videorna från klw och Michael antyder att det också är rätt kul. Det är en annan typ av känsla av kontroll att jobba med kroppen som jag tror många uppskattar.

Exakt, mycket välformulerat! Att som medelålders känna sig som barn på nytt när man lär sig t.ex. handstående är fantastiskt.

Ett tips på vad som går att göra, för den mer avancerade, är att kolla in YouTube-kanalen Strength Project som har stående inslag vad gäller kroppsviktsträning:

http://www.youtube.com/user/strengthproject

Fler tips:

https://www.youtube.com/user/OfficialBarstarzz/videos

https://www.youtube.com/channel/UC_ruB7qtdk4KufASPRuWhZA