Jump to content

Vilka tillsatsämnen undviker ni?

MKJ

Recommended Posts

Jag undviker färdig matportioner och köper bara färsk kyckling.. helst Bosarps om det finns!

Vid två tillfällen har jag råkat ut för att paket som skulle vara naturell färsk kyckling var marinerad sådan. Senaste gången hade vi köpt två paket och båda paketen var felmärkta.

• Like 1

Jag hade bråttom en gång när jag handlade kyckling.. tog ett paket med fileer.

Stekte de sedan och de var som gummi.. kollade sen på förpackningen.. "Mörad kycklingfile".. sen när behöver man möra kyckling?

Fasten jag nästan kremerade fanstyget så smakade det mest tvål.. slängde skiten och bjöd mor på resturang!

Har inte sett den förpackningen sedan i någon affär.. vem vill ha kyckling som påminner om gummi i konsistens och mest smakar tvål?

• Like 2

Jag äter mest det vi odlar och föder upp själva.Helgens ungtupp i paprikasås gick inte av för hackor!

Mejeri köper vi, men det är ju inte så svårt att läsa sig till vad som finns i det.

Recept: Häll generöst med olja i en tjockbottnad gryta. Lägg i paprika, chili och lök skurna i lagoma bitar. Låt sjuda. Stycka och bryn ungtuppen (eller broilern) och bryn i stekpanna, lägg i grytan med grönsakerna. Skar ett tiotal av de sista tomaterna från växthuset i bitar och lägg ner i grytan. Salt, peppar, ev paprkapulver av önskad styrka. Rör ner lite eller mycket creme fraiche eller annan syrad grädde. Låt puttra tills det ser bra ut. Smaka av.

• Like 1

Jag hade bråttom en gång när jag handlade kyckling.. tog ett paket med fileer.

Stekte de sedan och de var som gummi.. kollade sen på förpackningen.. "Mörad kycklingfile".. sen när behöver man möra kyckling?

Fasten jag nästan kremerade fanstyg så smakade det mest tvål.. slängde skiten och bjöd mor på resturang!

Har inte sett den förpackningen sedan i någon affär.. vem vill ha kyckling som påminner om gummi i konsistens och mest smakar tvål?

Intressant att du också tycker att den mörade kycklingen får en gummiliknande konsistens. "Mörad" jo jag tackar jag...

Igår upptäckte jag att kycklingsallladen som min sambo brukar äta till lunch innehåller fosfater. Idag upptäckte jag det här

"Nya tillsatsregler
Flintastek och andra rimmade eller marinerade köttbitar ska enligt de nya bestämmelserna räknas till den mer reglerade kategorin "köttberedning" istället för kategoriseringen "köttprodukt", som man tidigare har gjort i Sverige.
En "köttberedning" är i princip obearbetad och liknar fortfarande vanligt färskt kött i sin struktur. I dessa får man bara använda vissa specificerade tillsatser. Fosfater, nitriter och smakförstärkare är exempel på tillsatser som inte är tillåtna."

http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=118429

Det borde väl innebära att man inte längre får ha fosfater i kyckling? Det är alltså fosfater som används för att binda vatten i frysta kycklingdelar och i en del färska också.

Om det faktiskt är förbjudet sedan i somras så är det ju verkligen dags att kontakta alla som fortfarande använder skräpet.

Nitritförbudet verkar inte gälla korv och leverpastej men julskinka om inte Livsmedelsverket får sin vilja igenom.

MSG går fetbort. Det är det enda jag aldrig i livet äter. Annars undviker jag alla kemikalier så gott det går, det blir banne mig svårare och svårare för varje år som går. Det slutar väl med att jag blir en tokig tant med en kossa på bakgården och höns på balkongen..

• Like 3

MSG går fetbort. Det är det enda jag aldrig i livet äter. Annars undviker jag alla kemikalier så gott det går, det blir banne mig svårare och svårare för varje år som går. Det slutar väl med att jag blir en tokig tant med en kossa på bakgården och höns på balkongen..

Vad är MSG?

Jaha! Det undviker jag också fast jag är inte säker på om det är skadligt. När det gäller fosfater och nitrit som jag skrev om tidigare i tråden så är tydligen förbudet senarelagt till nästa vår eftersom det fanns tolkningsproblem.

Med nitrit menas E250, natriumnitrit? Det är ju mycket vanligt i processat kött som konserveringsmedel.

Jaha! Det undviker jag också fast jag är inte säker på om det är skadligt. När det gäller fosfater och nitrit som jag skrev om tidigare i tråden så är tydligen förbudet senarelagt till nästa vår eftersom det fanns tolkningsproblem.

Jag misstänker att natriumglutamat är vad som orsakar domningar och akut magont jag kan få om jag äter ute eller borta hos någon, trots att jag har varit jättenoga med att maten inte innehåller ingredienser jag troligtvis inte tål. Vad jag har hört så ska just natriumglutamat och aspartam påverka nervsystemet.

Med nitrit menas E250, natriumnitrit? Det är ju mycket vanligt i processat kött som konserveringsmedel.

Förslaget gäller förbud i helt kött. I korv och annat som fortsatt skall benämnas "produkter" så får det vara kvar. Egentligen skall det inte få vara kvar i julskinka men Livsmedelsverket strider för att få ha det i den eftersom dom anser att risken för botulism är tillräckligt stor. Jag undrar en hel del kring det där med risken för botulism eftersom jag inte vill ha nitrit i det jag äter.

Deras argument är att skinkan står framme i värmen mer än annan mat. Jag skall läsa på lite mer om botulism för jag tyckte det lät lite konstigt. Är inte botulinbakterien en anaerob bakterie?

• Like 1

Nitriten gör väl julskinkan rosa i färgen när den är tillagad?

Ja, jag har för mig det men jag skulle hellre ha en grå skinka om jag slapp nitriten. Jag har inte köpt julskinka på minst 15 år men skulle det finnas nitritfri så kanske jag skulle göra det.

Min väninnas dotter tålde inte nitrit så dom saltade in skinka själva.

Jag undviker endast socker och transfetter medvetet... äter bara det som är gott enligt mitt tycke utan sortering. Jag anser att min livskvalitet sjunker om jag skapar hjärnspöken åt mig. Jag ägnar istället tiden åt mina hobbys som är mina mentalt livsförlängande hälsoaktiviteter. Olika oro försvann med övervikten från min kropp.

• Like 1

Om du vill undvika nitrit skall du främst undvika grönsaker.. mer nitrit i det än skinka!

Sen så utsöndrar du nitrit när du tuggar.. och det är nödvändigt i kroppen.

SLV m fl påstår att nitrit/nitrat bildar nitrosaminer vid upphettning och att dessa skulle vara de farliga. Är detta riktigt eller har du en annan tanke? Annars verkar ju nitrit ha gynnsamma effekter såsom blodkärlvidgande och blodtryckssänkande.

SLV m fl påstår att nitrit/nitrat bildar nitrosaminer vid upphettning och att dessa skulle vara de farliga. Är detta riktigt eller har du en annan tanke? Annars verkar ju nitrit ha gynnsamma effekter såsom blodkärlvidgande och blodtryckssänkande.

Har inte djupstuderat frågan.. men frågan om nitritsalt i mat är en ickefråga.. iomed att du dels utsöndrar nitrit i salivkörtlarna, det har används väldigt länge som konserveringsmetod utan bieffekter  tidigare.. och då åt de betydligt mer saltad mat!

Nitrat i grönsaker bidrar med mycket mer.. vad jag läst och sen som du säger, det har en viktig funktion i kroppen.. så nu tar folk tillskott som ger samma effekt.. så då tyder det i så fall på att de får i sig för lite i stället.

Grejen är.. att det finns en del samvariationer med nitritsalt i mat och sämre hälsa.. och du kan fundera lite på var nitritsalt är rikligast förekommande i dag och vad det är för mat.. det är sk hel och halv fabrikat.. dvs det är sk junkfood dvs billig färdiglagad mat med mycket E-nummer för ökat shelf life och utan de flesta viktiga näringsämnena.. finns de så är de tillsatta!

Såå.. nitritsalt i julskinka är inget som helst problem.. det är de andra matsubstituten man bör undvika.. tex olika sk smörgåspålägg.. lika bra att undvika smörgåsarna oxå.. när man ändå är i farten och äta riktig mat i stället!

• Like 2

Vilka doser pratar vi om i pålägg kontra grönsaker?

Jag tror inte du behöver vara orolig för nitrat i grönsaker. Det kan bli höga halter om man använder mycket kvävegödsel och grönsakerna samtidigt får för lite ljus och förr ansåg man att det var skadligt men en del har omvärderat det numera.

Nyttan av grönsaker överväger i vilket fall som helst men skördar man t ex nässlor så sägs att man inte skall ta dom som växer direkt i gödselhögen.

Hur är det med sulfiter? Det är vad jag förstår ett naturligt ämne som vissa kan vara överkänsliga emot. Jag undrar hur vanligt det är med överkänslighet. Är sulfiter en allergen, d.v.s. kan man utveckla överkänslighet även om man inte har andra problem (astma etc.)?

Jag tror inte du behöver vara orolig för nitrat i grönsaker. Det kan bli höga halter om man använder mycket kvävegödsel och grönsakerna samtidigt får för lite ljus och förr ansåg man att det var skadligt men en del har omvärderat det numera.

Nyttan av grönsaker överväger i vilket fall som helst men skördar man t ex nässlor så sägs att man inte skall ta dom som växer direkt i gödselhögen.

Jag är inte orolig för halten nitrat i grönsaker, men det vore intressant att veta hur mängden i köttpålägg förhåller sig till mänden i grönsaker för att bedömma hur farligt den tillsatta nitriten är. Det kan ju vara en fråga om mängd. 

Vad jag minns var det tre tillsatser som Bruce Fife varnade för i sin bok; natriumglutamat, aspartam och nitrit. Han nämnde att nitrat fanns i grönsaker men skrev att mängden nitrit tillsatt i tex köttpålägg är mycket högre. Men bestämmelserna kan ha ändrats, producenter kan ha anpassat nivån efter kritik eller så har vi hårdare regler i Sverige än USA.