12788 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej! Jag jobbar på ett äldreboende. Min avdelningar har flera diabetiker och jag tänker Varje morgon och kväll får hon insulin och just på morgonen är hon nästintill omättbar. Vid lunch får man truga, mest för att hon vill ha mackor och efterätt istället för mat. Tänker att det är för att insulinet blockerar leptinet? Vad tror ni? Mest nyfiken, egentligen. PS. Det suger att mata de boende med bröd och margarin! Tyvärr är ens händer bakbundna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Kan ni inte protestera mot att behöva ge dem bröd och margarin? Vårdpersonal är ju en yrkesgrupp som det verkar vara brist på redan nu, och värre lär det väl bli med alla mackor i omlopp. Ni borde ju ha en bra förhandlingsposition gentemot inkompetenta dietister och insnöade ekonomer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Har du sett denna? Det låter som du kan ha rätt: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
12788 Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Har du sett denna? Det låter som du kan ha rätt: Ja precis, den har jag sett. Därifrån jag ens vet vad leptin är! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
12788 Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Kan ni inte protestera mot att behöva ge dem bröd och margarin? Vårdpersonal är ju en yrkesgrupp som det verkar vara brist på redan nu, och värre lär det väl bli med alla mackor i omlopp. Ni borde ju ha en bra förhandlingsposition gentemot inkompetenta dietister och insnöade ekonomer. Jag är inte i position att göra det nu, är bara vikarie. Och resten av personalen är inte informerade och/eller intresserade. De hänger på gamla tankesätt, även om de nödvändigtvis inte tycker varken margarin eller bröd är nyttigt så är de inte emot det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Det måste finnas nåt vi kan göra... både mormor och farmor är i behov av annan mat!! morr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Låter som den stackars människan på äldreboendet får för mycket insulin, men å andra sidan krävs det en del när man äter så mycket snabba kolhydrater. Insulin "bestämmer" tydligen över leptin, vilket man kan förstå, särskilt om insulinet orsakar obekvämt låga blodsocker. Min fru har diabetes 1 sedan många år - sedan vi började med LCHF för ett år sedan har hon reducerat insulinet med mer än 50%, och blodsockersvängningarna blir motsvarande mindre. Min dotter (LCHF sedan ett drygt halvår) arbetar också på ett äldreboende, så jag är "fullmatad" med liknande historier som du beskriver. Förfärligt. Diabetes och insulinresistens borde betraktas som en sorts allergi mot snabba kolydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej! Jag jobbar på ett äldreboende. Min avdelningar har flera diabetiker och jag tänker Varje morgon och kväll får hon insulin och just på morgonen är hon nästintill omättbar. Vid lunch får man truga, mest för att hon vill ha mackor och efterätt istället för mat. Tänker att det är för att insulinet blockerar leptinet? Vad tror ni? Mest nyfiken, egentligen. PS. Det suger att mata de boende med bröd och margarin! Tyvärr är ens händer bakbundna. Om jag nu förstått rätt kan kroniskt höga insulinnivåer göra en leptinresistent. Leptin ska visst vara ett hormon som fettcellerna utsöndrar när de fått tillräckligt. Normalt sett reagerar hjärnan på detta leptin med att minska aptiten så man slutar äta. Är man leptinresistent behövs det mer leptin för att hjärnan ska uppfatta signalen, vilket kan leda till att man överäter, dvs fortsätter att äta trots att kroppen egentligen fått nog. Sänker man insulinnivåerna i blodet, t ex genom att äta lågkolhydratkost, kommer leptinkänsligheten tillbaka och aptitfunktionen börjar fungera mer normalt igen. Så har jag förstått det hela med leptin, men kanske har jag förstått fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Om jag nu förstått rätt kan kroniskt höga insulinnivåer göra en leptinresistent. Leptin ska visst vara ett hormon som fettcellerna utsöndrar när de fått tillräckligt. Normalt sett reagerar hjärnan på detta leptin med att minska aptiten så man slutar äta. Är man leptinresistent behövs det mer leptin för att hjärnan ska uppfatta signalen, vilket kan leda till att man överäter, dvs fortsätter att äta trots att kroppen egentligen fått nog. Sänker man insulinnivåerna i blodet, t ex genom att äta lågkolhydratkost, kommer leptinkänsligheten tillbaka och aptitfunktionen börjar fungera mer normalt igen. Så har jag förstått det hela med leptin, men kanske har jag förstått fel. Precis så förstår jag det också. Har beställt Robert Lustigs bok "Fat chance", tror den ligger i brevlådan när jag kommer hem från Danmark imorgon, då ska jag lusläsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Om jag nu förstått rätt kan kroniskt höga insulinnivåer göra en leptinresistent. Leptin ska visst vara ett hormon som fettcellerna utsöndrar när de fått tillräckligt. Fettceller utsöndrar leptin kontinuerligt, och mängden leptin som cirkulerar i blodet är proportionell till mängden kroppsfett. Fungerar som en signal som talar om för hjärnan hur mycket kroppsfett man har. Lustig uttrycker det "insulin blocks leptin", vilket inte är samma sak som att kroniskt högt insulin gör en leptinresistent. Sannolikt är det höga nivåer av leptin som gör en leptinresistent. Så personer som ej kan lägga på sig övervikt trots en högkolhydratdiet och höga insulinnivåer, blir inte heller leptinresistenta. Kanske värt att påpeka också: Leptin acts on receptors in the hypothalamus of the brain, where it inhibits appetite ...//... This appetite inhibition is long-term, in contrast to the rapid inhibition of eating by cholecystokinin (CCK) and the slower suppression of hunger between meals mediated by PYY3-36. http://en.wikipedia.org/wiki/Leptin#Function 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
12788 Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Fettceller utsöndrar leptin kontinuerligt, och mängden leptin som cirkulerar i blodet är proportionell till mängden kroppsfett. Fungerar som en signal som talar om för hjärnan hur mycket kroppsfett man har. Lustig uttrycker det "insulin blocks leptin", vilket inte är samma sak som att kroniskt högt insulin gör en leptinresistent. Sannolikt är det höga nivåer av leptin som gör en leptinresistent. Så personer som ej kan lägga på sig övervikt trots en högkolhydratdiet och höga insulinnivåer, blir inte heller leptinresistenta. Kanske värt att påpeka också: http://en.wikipedia.org/wiki/Leptin#Function Hänger nästan med, men om du omformulerar lite som svar på min fråga istället kanske det går bättre, för det låter intressant! (Ser att du svarat på magnus77) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Hänger nästan med, men om du omformulerar lite som svar på min fråga istället kanske det går bättre, för det låter intressant! (Ser att du svarat på magnus77) Angående din fråga så har leptinet sannolikt mindre med saken att göra, då leptins inverkan främst är långsiktig. På din beskrivning låter det mer som att de föredrar maten som serveras till frukost jämfört med lunchen, och därför kränger mycket frukost för att slippa va hungriga även om de hoppar lunchen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panter Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 flyttad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts