Popular Post Syster Posted November 25, 2013 Popular Post Share Posted November 25, 2013 Idag har jag förstått vad björnfrossa är, ur två synvinklar. Den första synvinkeln är ur mitt eget perspektiv, då jag stod 20 meter ifrån en björn i skogen Jag har aldrig i mitt liv gått i sådan hastighet hem igen, mina ben var mjuka som gelè, och jag kunde riktigt känna adrenalin, cortison och glucagonutsöndringen Den andra synvinkeln av björnfrossa var insikten om att denna Nalle har frossat i kolhydrater under hösten, massor med kolhydrater, med tanke på hur enormt stor och rund och fluffig den var. (Kanske livsmedelsverket och andra kolhydrattrogna bör studera björnar) Så här efteråt så måste jag erkänna att det var en vacker syn, som kanske är få förunnade Men...jag överlåter gärna upplevelsen till någon modigare nästa gång... 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post KataM Posted November 25, 2013 Popular Post Share Posted November 25, 2013 Oj då! Jag förstår att du blev lite darrig i benen där. Jag har aldrig mött en björn, men däremot sett vad som förmodligen var färska spår av en, och det räckte mer än väl för mig. Gick hem i raskt takt och under ljudligt buller för att hålla Nalle på avstånd. Angående den andra synvinkel, så slog mig en tanke. Kanske att det Livsmedelsverket egentligen menar är att vi ska äta kolhydrater och sedan gå i ide över vintern. Det borde ju främja folkhälsan ordentligt. Tänk på alla halk- och trafikolyckor som skulle undvikas om vi alla låg och slumrade till fram på vårkanten. För att inte tala om vintersnuvor, influensor, förfrysningar och allt annat som hör den kalla årstiden till. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Coolt! Och läskigt! Men ide-idén hakar jag på. Inga fler vinterdeppigheter! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Coolt! Och läskigt! Men ide-idén hakar jag på. Inga fler vinterdeppigheter! Jag hakar också på, tänk att få sova bort det mörka och vakna till ljus, vitsippor och längre kvällar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Idag har jag förstått vad björnfrossa är, ur två synvinklar. Den första synvinkeln är ur mitt eget perspektiv, då jag stod 20 meter ifrån en björn i skogen Jag har aldrig i mitt liv gått i sådan hastighet hem igen, mina ben var mjuka som gelè, och jag kunde riktigt känna adrenalin, cortison och glucagonutsöndringen Den andra synvinkeln av björnfrossa var insikten om att denna Nalle har frossat i kolhydrater under hösten, massor med kolhydrater, med tanke på hur enormt stor och rund och fluffig den var. (Kanske livsmedelsverket och andra kolhydrattrogna bör studera björnar) Så här efteråt så måste jag erkänna att det var en vacker syn, som kanske är få förunnade Men...jag överlåter gärna upplevelsen till någon modigare nästa gång... Häftigt! Fast jag skulle nog också ha blivit skakis men nu när du är hemma välbehållen så är det ju ändå ett minne för livet. En ståtlig nalle var det ju också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Häftigt. Hade själv en björn på min tomt för några år sedan, troligen ditstressad av jägare. Satte mig i bilen för att titta på den. Så modig var man... :-) Annars promenerar jag nästan dagligen i björnskogar och har gjort så i många år utan att ha mött någon där, så det är nog inte så vanligt att få uppleva det du gjorde. Om man sen tycker det är synd eller skönt är väl upp till var och en att avgöra :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Två gånger har jag ätit björn. Gott, men det smakar björn i käften i ett par dar'! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Häftigt. Hade själv en björn på min tomt för några år sedan, troligen ditstressad av jägare. Satte mig i bilen för att titta på den. Så modig var man... :-) Annars promenerar jag nästan dagligen i björnskogar och har gjort så i många år utan att ha mött någon där, så det är nog inte så vanligt att få uppleva det du gjorde. Om man sen tycker det är synd eller skönt är väl upp till var och en att avgöra :-) Samma här, jag vet ju att det finns björn här, men aldrig tidigare stött på någon, trots dagliga skogspromenader. Men jag får en känsla att den här hade försökt att "natta" på fel ställe och blivit störd i sin sömn och stigit upp igen. Jag hoppas att den har hittat ett bättre ställe nu att slagga på Men som sagt, häftig upplevelse, men...man känner sig inte så kaxig när den står där framför en... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Hur reagerade den på att du dök upp? Stod den och tittade på dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Hur reagerade den på att du dök upp? Stod den och tittade på dig? Den stod blickstilla och tittade på mig, jag frös till is i någon sekund...sen slog adrenalinpåslaget till och efter detta så skulle jag nog ha vunnit vilken gångtävling som helst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Den stod blickstilla och tittade på mig, jag frös till is i någon sekund...sen slog adrenalinpåslaget till och efter detta så skulle jag nog ha vunnit vilken gångtävling som helst... Det var ju bra att du hade sinnesnärvaro att inte springa i alla fall. Det har jag hört att man inte skall göra. Undrar hur länge man egentligen kan stå kvar stilla och titta utan att det är farligt. Det finns nog beskrivet någonstans. Kanske på Naturvårdsverkets hemsida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts