Jump to content

Må dåligt av långvarig lchf?

Leia
 Share

Recommended Posts

Har någon träffat någon som mått dåligt av en längre tids lchf? Som hållit på i flera år och sedan slutat? Jag har ju träffat många vegetarianer i motsvarande situation (jobbar inom sjukvården). Beror det helt enkelt på att det finns relativt sett fler vegetarianer?

Min erfarenhet är att man slutar med lchf för att man "trillat dit igen". Att man skulle vilja äta lchf igen men saknar färskpotatisen, nattmackan etc.

Kan du utveckla jämförelsen med vegetarianer, jag hänger inte med. Vegetarianer får ofta problem med näringsämnen som vi bara får från kött och slutar för att bli friska. Natasha Campbell McBride skriver att hon aldrig i sin praktik träffat "a healthy vegetarian". Inom LCHF är detta med näringsämnen från kött inget problem. Jag har hållit på sen 2009, väldigt strikt första två åren sen lite liberalt men det mådde jag inte bra av så nu kör jag strikt igen. Jag kommer aldrig gå tillbaka, jag mår topp på alla plan. Det som många har problem med tror jag är att komma igång med LCHF att stå emot bröd och socker suget tillräckligt länge för att det ska försvinna. Opioiderna i gluten gör det lika svårt som att sluta röka tex. Jag tar mig en potatis ibland. Men aldrig bröd, som är det jag längtar mest efter - mitt gluten knark.. Dessbättre blir jag numera jättesjuk om jag får i mig gluten så det har löst sig kemiskt så att säga.

• Like 3

Jag är en vegetarian och vegan som har slutat med det. Sen åt jag LCHF i drygt ett år men slutade pga jobbiga omständigheter. Nu äter jag en näringstät LCHF och den skulle jag ärligt talat aldrig sluta med (tror jag) för jag mår oftast fantastiskt bra. Jag mådde inte alls lika bra första gången jag provade LCHF. Jag mådde bra men inte sådär wow som jag gör nu.

I mitt jobb möter jag många vegetarianer som mår dåligt, psykiskt (och fysiskt). Visst finns det köttätare som mår dåligt, självklart, men det är påfallande många som är just vegetarianer och som mår dåligt. Det kan ju bero på att det finns många vegetarianer. En majoritet av dem mår säkert bra och kommer ju inte till den icke-somatiska vården. Men som sagt, påfallande vanligt är det, att dom som kommer till mig är det. Har ofta tänkt att talibanerna inte hade kommit på ett grymmare sätt att hålla kvinnor nere - trötta, slitna, krämpor av alla de slag, deppade, oroliga.

Jag är en vegetarian och vegan som har slutat med det. Sen åt jag LCHF i drygt ett år men slutade pga jobbiga omständigheter. Nu äter jag en näringstät LCHF och den skulle jag ärligt talat aldrig sluta med (tror jag) för jag mår oftast fantastiskt bra. Jag mådde inte alls lika bra första gången jag provade LCHF. Jag mådde bra men inte sådär wow som jag gör nu.

Vad tror du det beror Johanna07  :) ? Annorlunda sammansättning av din kost eller är det mentalt? Eller kanske något annat?

Vad tror du det beror Johanna07  :) ? Annorlunda sammansättning av din kost eller är det mentalt? Eller kanske något annat?

Annan sammansättning tror jag. Mer fokus på näring, mindre fokus på kolhydrater från grönsaker och bär. Kanske även uteslutandet av mejeriprodukter? Mer fokus på ren och bra mat utan tillsatser. Jag äter ju en hel del saker nu jag aldrig skulle ha tänkt mig förra gången jag åt LCHF (benbuljong, lever, fermenterad grönsaker, fisk, fisk och fisk).

• Like 6

Jag tror/vet att man kan må dåligt på vilken diet som helst.. eller må bra.. främst handlar det om att vi äter olika.. och ibland har olika och speciella behov.. och olika saker vi inte tål.

Tex bara för att man äter LCHF så äter man inte lika som alla andra som äter LCHF.. och det gäller veganer/vegetarianer oxå!

För man kan äta LCHF på rätt kass mat oxå, även om macrofördelningen ser bra ut.. och en del vegetarianer äter sk vegjunkfood.. hel och halvfabrikat som nästan ser ut som riktig mat.

• Like 5

Ärligt talat så tror jag vi är gjorda för att äta lite av varje. Ju mer allsidigt man äter ju större chans att man får i sig alla ämnen man behöver och att det inte blir för mycket av något.

Sedan är vi gjorda för fysisk aktivitet också.

• Like 1

@leia

Att vara vegetarian och behålla hälsan är ett styvt jobb. Man kan tex läsa livsmedelsverkets märkliga text om hur en vegetarian bör äta för att förstå att det nog är praktiskt omöjligt. Sen kan jag igen hänvisa till Natasha Campbell McBride som menar att vegetarianism är direkt farligt, bla anser hon att det är en inkörsport till andra ätstörningar som anorexi och bulimi och andra sjukdomar som depression. Hon redogör för den onda spiral som kan starta med att man blir vegetarian. Tittar jag på min bekantskapskrets stämmer det på pricken. Ett typfall är den duktiga flickan som håller på med hästar och en dag meddelar att hon blivit vegetarian. Om jag förstår Natasha rätt har vi en ätstörning redan där, flickan vill ta mental kontroll över sitt ätande inte längre låta kroppen bestämma. Hon säger att föräldrarna redan här måste sätta in alla resurser på att stoppa detta. När vår dotter kom hem från stallet där hennes bästis redan var vegetarian, hon åt i princip bara ris eller pasta med örtsalt..., så sa vi direkt ifrån och började förklara vad kroppen behöver osv osv, det var svårt, till slut blev det en kompromiss, vi fick lova att det skulle bli mycket fisk, kyckling, och vad gällde gris och nöt bara Krav så djuren haft det bra. Sen åt hon inget alls i skolan och var mager som en skrika ett par år i alla fall, hemma höll hon inte på att kräkas osv det vet vi, vi var mycket vaksamma men resten av dagen hade vi ingen koll. Idag är hon vuxen och funkar bra, hon är kinkig med maten bara på så sätt att det måste vara hög kvalitet och smak, hon älskar mat. Jag har tvingat... henne bli glutenfri också och vips slutade hon ha astma och ont i magen varje dag och humöret är fantastiskt stabilt. Läs gärna Gut and psychology syndrome av Campbell McBride. Hon är så bra och förklarar sambanden logiskt och klart.

• Like 5

Att ta en person som "åt i princip bara ris eller pasta med örtsalt" är väl inte helt rättvisande eller hur?

Jag tror som sagt att vi mår bäst av att äta lite av varje och faktum är att växtbaserad mat ändå är det människor på jorden lever mest på.

Bortsett från att jag inte tror att människan är skapt för att leva på endast vegetarisk mat.. Så tror jag att de unga människor (framför allt flickor?) som har begynnande ätstörningar gärna blir vegetarianer för att det är lättare att ha koll på kalorierna då. Och kalorier är ett verktyg att ta till när man måste ha kontroll för att inte få ångest, vilket väl är en definition på anorexi.

Så förklarade min systerdotter det för mig, som för ett par år nästan lyckades svälta sig till döds. Det var i alla fall därför hon valde veganmat, inte för att hon trodde det var hälsosamt eller tyckte att det smakade gott..

• Like 6

Jag själv slutade efter fyra år av hälsoskäl, min berättelse finns här:

http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/

Jag åt aldrig LCHF för att gå ner i vikt. Nu efter ett år med lite mindre fett (men utan att vara fettskrämd) och med ris, potatis, bovete och mer frukt mår jag bara bättre och bättre. Jag äter fortfarande i princip glutenfritt. Jag har en mindre känslig mage nu än i början när jag återinförde kolhydraterna, och kan variera mig mer.

Jag tycker att det är väldigt intresant hur kosten påverkar oss. Kolhydratmängden påverkar, men också en massa andra saker i kosten. Det är spännande att försöka hitta sin optimala nivå - jag mår åtminstone bättre med runt 100 g kolhydrater per dag jämfört med 20g.

• Like 1

Jisses vilka växlar en del drar?! Åt vegetariskt i många år och det handlade uteslutande om två saker, dels den oetiska hanteringen av slaktdjur och dels för att jag mådde bättre. Slutade av yttre orsaker då jag flyttade utomlands och jobbade och det fungerade inte att äta vettigt vegetariskt då jag inte lagade mat själv. Har flertal vänner som är vego och etiska och hälsomässiga orsaker ligger bakom även deras val och definitivt inte för att räkna kalorier. Lugn mage, piggare och inget dåligt samvete över hur djuren haft det eller funderingar kring det etiska i att öht äta djur. För att inte tala om de miljontals människor som är vegetarianer av religiösa skäl om vi nu tittar utanför vår lilla ankdamm.. Men de är förstås ätstörda då...

Många reumatiker är vegetarianer eller glutenfria veganer av hälsoskäl. Har en farfar som åt sig till remission av sin RA på det sättet, han kunde inte behandlas med läkemedel eftersom han haft TBC.

Finns enklare sätt än att bli vego om man ska räkna kalorier. Mestadels färdigköpta produkter är en bra början, samt en hushållsvåg.

Jisses vilka växlar en del drar?! Åt vegetariskt i många år och det handlade uteslutande om två saker, dels den oetiska hanteringen av slaktdjur och dels för att jag mådde bättre. Slutade av yttre orsaker då jag flyttade utomlands och jobbade och det fungerade inte att äta vettigt vegetariskt då jag inte lagade mat själv. Har flertal vänner som är vego och etiska och hälsomässiga orsaker ligger bakom även deras val och definitivt inte för att räkna kalorier. Lugn mage, piggare och inget dåligt samvete över hur djuren haft det eller funderingar kring det etiska i att öht äta djur. För att inte tala om de miljontals människor som är vegetarianer av religiösa skäl om vi nu tittar utanför vår lilla ankdamm.. Men de är förstås ätstörda då...

Många reumatiker är vegetarianer eller glutenfria veganer av hälsoskäl. Har en farfar som åt sig till remission av sin RA på det sättet, han kunde inte behandlas med läkemedel eftersom han haft TBC.

Finns enklare sätt än att bli vego om man ska räkna kalorier. Mestadels färdigköpta produkter är en bra början, samt en hushållsvåg.

Det jag relaterar till är inte antingen vegetarian eller en som bara äter animaliskt. Jag är själv av åsikten att den kost som passar mig bäst består till 75-80% av grönsaker, resten kött, fisk, ägg, smör, osv. McBride anser att förutsatt att man mår bra (fri från inflammation) ska man äta allsidigt. Det hon säger är att det är förenat med stora risker att utesluta kött. Hon säger INTE att det är en risk att äta mycket grönsaker.

Om vegetarianism ska fungera näringsmässigt ställer det väldigt stora krav på individen vad gäller att hitta rätt ingredienser och anpassa mängden av dessa, ofta krävs relativt stora mängder av vissa för att totalt få rätt mängd av vissa näringsämnen. Många vegatariska ingredienser måste också prepareras på ganska omständliga sätt för att få fytiner o.likn. att släppa greppet om näringsämnena.

McBride skriver också om hälsan i kulturer som av olika skäl inte äter kött. De mår inte så bra som man kanske vill tro.   

• Like 2

Till försvar till alla vegetarianer och veganer som tycks misslyckas med sin hälsa kan jag bara säga detta:

För det första tror jag folk som är mer oroligt och empatiskt lagda graviterar mot vegetarianism. Man mår dåligt av vetskapen hur köttindustrin drivs och kan inte längre stödja den industrin. Detta innebär dock inte att dessa personer är insatta i näringslära. Det är därför jag har svårt för dessa stereotypiska etiska veganerna som bara fokuserar på den etiska sidan av veganism, medan de åsidosätter sin egen hälsa med alla möjliga halvfabrikat och dylikt. Du kan vara vegan och mestadels leva på tofuburgare, pommes och ketchup.

För att kunna sprida ett gott exempel och intala folk att veganism är en bra idé måste man först och främst se över sin egen hälsa. När man har ordnat detta kommer folk att bli intresserade av vad du gör för att hålla dig så välmående och frisk.

För det andra så äter många vegetarianer/veganer på tok för lite, och för mycket fett. Ist för att äta sig mätta på nyttiga oraffinerade kolhydrater så käkar många exempelvis en sallad med lite oliver och fetaost, och dränker denna med olivolja. Detta är ett recept för misslyckande!

Eftersom vegetarisk mat är mer skrymmande/bulkig pga den stora mängden fibrer så måste man revidera sin syn på vad en "portion" är. Om du ska lyckas som vegetarian/vegan måste du äta större portioner. Tyvärr råder en slags matfobi (och under senare år en kolhydratfobi) i vårt samhälle som gör att folk inte vågar lassa på ordentligt med mat.

Tack vare internet och framförallt YouTube så börjar det nu bli lättare och lättare att få bra information, och jag ser trenden att fler och fler anammar en hälsosam version av veganism med mycket frukt och grönt, och håller sig borta från de raffinerade grejorna.

Till försvar till alla vegetarianer och veganer som tycks misslyckas med sin hälsa kan jag bara säga detta:

För det första tror jag folk som är mer oroligt och empatiskt lagda graviterar mot vegetarianism. Man mår dåligt av vetskapen hur köttindustrin drivs och kan inte längre stödja den industrin. Detta innebär dock inte att dessa personer är insatta i näringslära. Det är därför jag har svårt för dessa stereotypiska etiska veganerna som bara fokuserar på den etiska sidan av veganism, medan de åsidosätter sin egen hälsa med alla möjliga halvfabrikat och dylikt. Du kan vara vegan och mestadels leva på tofuburgare, pommes och ketchup.

För att kunna sprida ett gott exempel och intala folk att veganism är en bra idé måste man först och främst se över sin egen hälsa. När man har ordnat detta kommer folk att bli intresserade av vad du gör för att hålla dig så välmående och frisk.

För det andra så äter många vegetarianer/veganer på tok för lite, och för mycket fett. Ist för att äta sig mätta på nyttiga oraffinerade kolhydrater så käkar många exempelvis en sallad med lite oliver och fetaost, och dränker denna med olivolja. Detta är ett recept för misslyckande!

Eftersom vegetarisk mat är mer skrymmande/bulkig pga den stora mängden fibrer så måste man revidera sin syn på vad en "portion" är. Om du ska lyckas som vegetarian/vegan måste du äta större portioner. Tyvärr råder en slags matfobi (och under senare år en kolhydratfobi) i vårt samhälle som gör att folk inte vågar lassa på ordentligt med mat.

Tack vare internet och framförallt YouTube så börjar det nu bli lättare och lättare att få bra information, och jag ser trenden att fler och fler anammar en hälsosam version av veganism med mycket frukt och grönt, och håller sig borta från de raffinerade grejorna.

Jag tror absolut det ligger mycket i det du säger. Vilken kosthållning man än väljer att praktisera kan det vara till fördel att lära sig ett och annat inom ämnet näringslära, så man inte gör misstag som sätter käppar i hjulen. Jag tror det är en rätt hyggligt stor andel LCHF:are som misslyckas och ger upp för att de inte har tillräckligt med kunskap. Jag menar, hur svårt kan det vara? Man bara tar bort kolhydrater och äter en j-la massa fett. Nej, riktigt så enkelt är det inte.

• Like 2

Faktum kvarstår att jag möter oproportionerligt många som mår dåligt som är vegetarianer. Det är en kost som drar till sig folk med ideal, idealistiska människor. Som kan vara nog så oempatiska emellanåt, empati är en färdighet man lär sig vid större mognad (förhoppningsvis), "känslighet" är något helt annat.

Ok, det finns säkert flera skäl till varför vegetarianer är överrepresenterade när det gäller oro och depression. En orsak är säkert att många unga är veg under några år och är det under den mest turbulenta perioden i livet. Sen är det ju ofta ganska svårt att äta en bra veg kost med små medel, som unga ofta har.

Jag tycker att det är ett gigantisk experiment med människor, skapar kraftlöshet och dåligt mående, och är i grunden antifeministiskt eftersom de flesta är unga kvinnor som går på denna sorts propaganda, förment djurrättspropaganda, hälsopropaganda etc. Kvinnor ska vara mätta, starka och kraftfulla till kropp och själ. Ät kött! Och fett... Ta för sig!

• Like 6

Faktum kvarstår att jag möter oproportionerligt många som mår dåligt som är vegetarianer. Det är en kost som drar till sig folk med ideal, idealistiska människor. Som kan vara nog så oempatiska emellanåt, empati är en färdighet man lär sig vid större mognad (förhoppningsvis), "känslighet" är något helt annat.

Ok, det finns säkert flera skäl till varför vegetarianer är överrepresenterade när det gäller oro och depression. En orsak är säkert att många unga är veg under några år och är det under den mest turbulenta perioden i livet. Sen är det ju ofta ganska svårt att äta en bra veg kost med små medel, som unga ofta har.

Jag tycker att det är ett gigantisk experiment med människor, skapar kraftlöshet och dåligt mående, och är i grunden antifeministiskt eftersom de flesta är unga kvinnor som går på denna sorts propaganda, förment djurrättspropaganda, hälsopropaganda etc. Kvinnor ska vara mätta, starka och kraftfulla till kropp och själ. Ät kött! Och fett... Ta för sig!

Ähh kom igen. Är du inte lite väl dogmatisk nu? Vilket slags yrke/position har du där du träffar på alla dessa sjuka vegetarianer? Det låter mer som en anekdotisk historia om ngn bekant som du tillämpar på ett brett spektrum av folk. Vilka är dessa folk du möter hela tiden?

Jag tycker ofta vegetarianer ser rätt fräscha och "fit" ut om man jämför med många omnivorer. Jag kan också nästintill garantera att 9 av 10 som sitter i väntehallen på din lokala vårdcentral inte är vegetarianer. Bara för att sätta det i perspektiv.

Du tror säkert att du träffar på jättemånga eftersom du triggas igång varje gång du ser/hör om något sådant. Hur många sjuka omnivorer går det inte på en vegetarian?

• Like 1

Jag kan inte säga att man att man mår varesig bättre eller sämre huruvida man äter vegetariskt/LCHF/snabbköpsdiet.. utan det varierar.. ofta handlar det mer om att man är hälsomedveten och lite påläst.

För jag vet de som mår dåligt/bra på olika dieter!

De som mår dåligt ser ofta mat som bukfylla.. dvs de har noll koll på näring över huvud taget.. ofta lever de till stora delar på sådant som jag betraktar som godis i ett vidare perspektiv.. och mycket riktigt så äter de det för att de tycker det är gott!

• Like 5

Antagligen har jag bäst koll på hur det är på mitt jobb! Hur det är på era respektive arbetsplatser eller bekantskapskretsar vet ju ni bäst. Hade ni jobbat där jag jobbar, ja då hade ni också haft ett horn i sidan till denna underliga men idealistiska matkultur -vegetarianism. Hälsan tiger still, så de hälsosamma vegetarianerna möter inte jag. Jag möter de som mår dåligt, och de är fler än vad som är statistiskt rimligt, tyvärr.

Har två nära släktingar som är vegetarianer.. varav bägge inte mår så bra, den ena kraftigt överviktig, hennes mor lider av muskelatrofi!

Kan tala om att jag äter mer grönsaker än dessa bägge.. tillsammans.. i mina ögon lever de främsta av bröd, potatis en del frukt.. en ansenlig del socker, flingor och rätt mycket vad jag betraktar som godis.

Samtidigt så har jag arbetskamrater som är vegetarianer.. som förefaller vara friska, de kan oxå diskutera kost på ett vettigt sätt varvid de verkar ha en del koll på näringslära.. vad de äter hemma har jag inte en aning om.. men på jobbet äter de vad jag tycker verkar vara mat.. nästan så jag skulle kunna äta det själv.

• Like 2

Jag har också träffat några överviktiga "vegetarianer" och funderat hur det kan komma sig ? Gissar på smygätande eller ren av för mycket kolhydrater...

Jag vet en vegetarian som visserligen inte var överviktig men hon åt massor av godis och en del kanske äter kaffebröd också. Bland dom som är vegetarianer av etiska skäl så behöver det ju inte innebära att dom bara äter hälsosam mat.

• Like 1

Antagligen har jag bäst koll på hur det är på mitt jobb! Hur det är på era respektive arbetsplatser eller bekantskapskretsar vet ju ni bäst. Hade ni jobbat där jag jobbar, ja då hade ni också haft ett horn i sidan till denna underliga men idealistiska matkultur -vegetarianism. Hälsan tiger still, så de hälsosamma vegetarianerna möter inte jag. Jag möter de som mår dåligt, och de är fler än vad som är statistiskt rimligt, tyvärr.

Som sagt du svarade fortfarande inte vad som gör dig kvalificerad att dra dessa generella slutsatser. Jobbar du inom sjukvården och tar emot hundratals människor eller vad? Eller har du två vegetarianer på kontorsjobbet som är bräckliga?

Om det bara handlar om ett fåtal personer på ditt jobb så är det ju i högsta grad anekdotiskt. Testa göra en sökning på Google Scholar efter studier som tar upp ämnet, så kanske du får en bättre bild av hur det faktiskt ser ut på en större skala.

Dina observationer stämmer nämligen inte överens med den tillgängliga forskningen. De flesta studier jag sett har visat svag fördel för vegetarianer i en rad kroniska sjukdomar. Dock är resultaten föga imponerande gällande dödlighet och sjukdom mellan vegetarianer och hälsomedvetna omnivorer. Som Zepp skrev så finns det ju alltid bättre och sämre varianter av alla kostvarianter, något som också poängteras i denna studie av studier:

Recent studies of vegetarian diets and their effects on morbidity and mortality are reviewed. Vegetarian diets are heterogeneous as are their effects on nutritional status, health, and longevity. Mortality rates are similar or lower for vegetarians than for nonvegetarians. Risks of dietary deficiency disease are increased on vegan but not on all vegetarian diets. Evidence for decreased risks for certain chronic degenerative diseases varies. Both vegetarian dietary and lifestyle practices are involved. Data are strong that vegetarians are at lesser risk for obesity, atonic constipation, lung cancer, and alcoholism. Evidence is good that risks for hypertension, coronary artery disease, type II diabetes, and gallstones are lower. Data are only fair to poor that risks of breast cancer, diverticular disease of the colon, colonic cancer, calcium kidney stones, osteoporosis, dental erosion, and dental caries are lower among vegetarians. Reduced risks for chronic degenerative diseases can also be achieved by manipulations of omnivorous diets and lifestyles.

http://ajcn.nutrition.org/content/48/3/712.short

Argumentet att vegetarianism/veganism är bristfälligt bara för att det finns folk som misslyckas känns lite bristfälligt och onyanserat. Om vegetarianism per se var så bristfälligt, hur förklarar man då alla vegetarianer/veganer som är framgångsrika, hälsosamma och frodas?

• Like 1

Huruvida folk är aktiva eller inte på ett eller annat internetforum är nog bland det minst tillförlitliga underlaget jag kan tänka mig för att dra slutsatser om en kosts för- eller nackdelar. T.o.m. värre än observationsnsstudier.  ;)

Just sayin´,

• Like 5

På samma sätt är många dietister övertygade om att lchf får folk att må dåligt då de möter de som mått dåligt av lchf. Det betyder inte att det är hela bilden. Har ett flertal i bekantskapskretsen som testat lchf och mått skit. Hade de frågat här hade de antagligen fått höra "övergångsbesvär". Personligen skulle jag snarare säga att de åt jävligt fel saker. För att några äter dåligt betyr inte att det sätt de (borde) ätit på, oavsett "trosinriktning" är katastrof.

Jag har ätit vegetariskt i mer än 10 år, jag har aldrig haft några som helst problem. Har aldrig heller haft någon näringsbrist. Jag har ett fysiskt och mentalt krävande jobb. Är numera också vegan, det skulle aldrig falla mig in att välja en djurprodukt, jag tycker hela konceptet är avskyvärt. Återkom när ni är redo att själva fälla och äta ett djur i vilt tillstånd.

Återkom när ni är redo att själva fälla och äta ett djur i vilt tillstånd.

Problemet är att vi växer upp i en värld där vi kan leva ett helt liv utan att behöva ta ett större ansvar för vår matförsörjning. Vi kan gå till affären och handla det vi behöver. Hade vi däremot växt upp på det sätt som vi levt i flera miljoner år tillbaka, som jägare och samlare i förhållandevis små grupper, så hade det inte varit några problem att döda och stycka djuren för att få mat i magen. För övrigt så finns det ju många människor även idag som inte har några problem med det. Att äta kött är en del av människans natur.

• Like 6

Skulla aldrig försaka kött och ägg. Jag längtar alltid till min frukost med 2 kokta ägg med smör och salt, och en sak som gör mej riktigt lycklig är en god entrecote med ett glas rioja :-)

Det är det som är problemet, att din lycka beror på att ett oskyldigt djur får sätta livet till. Det finns mycket andra saker här i livet som man kan bli lycklig av, som inte kräver dödande.

Jag har ätit vegetariskt i mer än 10 år, jag har aldrig haft några som helst problem. Har aldrig heller haft någon näringsbrist. Jag har ett fysiskt och mentalt krävande jobb. Är numera också vegan, det skulle aldrig falla mig in att välja en djurprodukt, jag tycker hela konceptet är avskyvärt. Återkom när ni är redo att själva fälla och äta ett djur i vilt tillstånd.

Ok... nu återkommer jag. Så vad ville du säga med detta? Behåll din syn på saken, den behövs absolut för att bland annat föra fram frågan om hur storskalig djuruppfödning går till, så behåller jag min.

Det är det som är problemet, att din lycka beror på att ett oskyldigt djur får sätta livet till. Det finns mycket andra saker här i livet som man kan bli lycklig av, som inte kräver dödande.

Våra domesticerade djur har inte ens levt om vi inte har velat haft deras kött, så jag har inget som helst dåligt samvete för att djur dödas för att jag ska äta. Det som är viktigt är att man inte dödar för nöjes skull eller på ett inhumant sätt. Man ska ha respekt för livet

• Like 4

Jag säger bara "Vegomyten", Lierre Keith. Har ni läst den?

Jag håller fullständig med henne om att du inte kan stoppa någonting i munnen som inte förorsakat någon levande organismens död udner tiden för sin "produktion"/tillväxt/uppfödning/odling - vilket ord du vill använda. 

Döden hör liksom till livet. 

Och när det gäller odling av vegetabilier så är det rätt många ekosystem som fått stryka med, innehållande både djur och växter. 

Ska man försörja sig där man lever så finns det inga förutsättningar att leva i de här breddgraderna på ren vegetabiliska råvaror.

Men -var och få bli salig på sin tro. 

• Like 2

Våra domesticerade djur har inte ens levt om vi inte har velat haft deras kött, så jag har inget som helst dåligt samvete för att djur dödas för att jag ska äta. Det som är viktigt är att man inte dödar för nöjes skull eller på ett inhumant sätt. Man ska ha respekt för livet

Det är som du skriver och jag ser det som en del av problemet med veganrörelsen, de tror sig stå över livets kretslopp, utan död finns inget liv. Det är som ett slags storhetsvansinne som tar sig uttryck i att man skall lägga sig i vad andra äter  :blink:

Man snyltar på andras framgång och istället för att starta egna bloggar och attrahera 25 000-30 000 tusen läsare går man in här och misskrediterar en hårt arbetande småbarnsfar.

Man väljer att inte lyssna på vad de som valt lågkolhydrat faktiskt upplever och ödmjukt säga - vad roligt att du äntligen har hittat något som fungerar  :wub:, vad glad jag är för din skull som kommit ur övervikt, fått bra hälsovärden och upplever så många andra fördelar

Och det mest tragiska är kanske att man inte sjunger den egna kostens lov, hur kommer det sig  <_< ?

• Like 7

Och det mest tragiska är kanske att man inte sjunger den egna kostens lov, hur kommer det sig  <_< ?

Dom flesta veganer skriver så febrilt negativt om allt annat än just veganism, att man kan tro att dom har sprängdeg fäst omkring sig.

• Like 1

Det är som du skriver och jag ser det som en del av problemet med veganrörelsen, de tror sig stå över livets kretslopp, utan död finns inget liv. Det är som ett slags storhetsvansinne som tar sig uttryck i att man skall lägga sig i vad andra äter  :blink:

Man snyltar på andras framgång och istället för att starta egna bloggar och attrahera 25 000-30 000 tusen läsare går man in här och misskrediterar en hårt arbetande småbarnsfar.

Man väljer att inte lyssna på vad de som valt lågkolhydrat faktiskt upplever och ödmjukt säga - vad roligt att du äntligen har hittat något som fungerar  :wub:, vad glad jag är för din skull som kommit ur övervikt, fått bra hälsovärden och upplever så många andra fördelar

Så du menar att det ingår i livets kretslopp att föda upp miljontals djur och sedan slakta dem för kött. Detta om något är väl att sätta sig över livets kretslopp?!

Tyvärr har ju inte dessa djur ngn egen röst, så ngn annan måste föra deras talan.

Argumentet att dessa djur på något sätt ska vara tacksamma för att dom ens fått leva är i mina öron nästintill psykotiskt. Vad är det för liv att få en brännmärkning i röven vid födseln och bara gå och vänta på att bli slaktad, bara för att ngn ska få äta sin stek eller korv till middag?

Jag misstänker att vi inte kommer komma längre i just denna diskussion, så jag resignerar från den här tråden. Den har ändå spårat ut rätt rejält från frågeställarens ursprungliga post.

Konceptet, som du kallar det, att ata "djurprodukter", i en god blandning med rotter och bar och notter osv. ar nog det mest naturliga. Det var sa vi at nar vi maste samla in maten sjalva och inte hade lyxen av affarer dar man kunde handla efter tycke och smak. Om vi var tvungna skulle nog de flesta av oss vara beredda att falla och ata ett djur. Varfor inte? Veganism ar en mycket modern och hoppeligen kortlivad foreteelse. ^_^

Jag har nog inte träffat någon som slutat med LCHF för att man mått dåligt av det. Snarare tvärt om av någon konstig anledning. Folk har slutat med LCHF _trots_ att de mått så bra av det... Mycket märkligt tycker jag... 

Själv har jag ätit strikt LCHF i över fyra år nu och mår toppen!

• Like 6

Jag har nog inte träffat någon som slutat med LCHF för att man mått dåligt av det. Snarare tvärt om av någon konstig anledning. Folk har slutat med LCHF _trots_ att de mått så bra av det... Mycket märkligt tycker jag... 

Du ater alltsa Strikt LCHF= obetydligt med kolhydrater. Fortsatter du att ga ned i vikt eller har du hittat en kostsammansattning som har stabiliserat din vikt? I sa fall vore jag intresserad att hora VAD du ater, hur mycket osv.

Har hört talas om att folk slutar med lchf för att dom saknar något speciellt, tex potatis, bröd. Ofta har jag hört: jag mådde så bra på lchf men...

Jo, jag startade ju den här tråden och jag var kanske inte så tydlig. Jag jobbar inom sjukvården, den psykiska primärvården. Jag möter en hel del folk och jag gör mina iakttagelser. Jag forskar inte utan jobbar praktiskt. Och en slutsats jag dragit är att alldeles för många jag möter, som inte mår bra, är vegetarianer. Jag har redan påpekat att jag alls inte möter de friska välmående vegetarianerna. Tyvärr har jag inte mött dessa välmående vegetarianer i privatlivet heller... Jo, en! Som varit vegetarian i över 50 år, men denna äldre dam har ätit en väldigt bra veg-mat i alla år eftersom hon haft vegetarisk restaurang!

Har mött flera dedikerade vegetarianer som efter 10-20-30 år fått allvarliga problem. Bra människor, idealister.

Men som sagt, det är skillnad på veg-mat och veg-mat. Somliga har jättekoll, andra inte. Näringsvärdena i grönsaker har ju försämrats betydligt de senaste åren också, kanske spelar det in. Med flera faktorer.

Ja, vad händer oss om 30 år, det vet vi inte förstås.

• Like 4

Har hört talas om att folk slutar med lchf för att dom saknar något speciellt, tex potatis, bröd. Ofta har jag hört: jag mådde så bra på lchf men...

Jo, jag startade ju den här tråden och jag var kanske inte så tydlig. Jag jobbar inom sjukvården, den psykiska primärvården. Jag möter en hel del folk och jag gör mina iakttagelser. Jag forskar inte utan jobbar praktiskt. Och en slutsats jag dragit är att alldeles för många jag möter, som inte mår bra, är vegetarianer. Jag har redan påpekat att jag alls inte möter de friska välmående vegetarianerna. Tyvärr har jag inte mött dessa välmående vegetarianer i privatlivet heller... Jo, en! Som varit vegetarian i över 50 år, men denna äldre dam har ätit en väldigt bra veg-mat i alla år eftersom hon haft vegetarisk restaurang!

Har mött flera dedikerade vegetarianer som efter 10-20-30 år fått allvarliga problem. Bra människor, idealister.

Men som sagt, det är skillnad på veg-mat och veg-mat. Somliga har jättekoll, andra inte. Näringsvärdena i grönsaker har ju försämrats betydligt de senaste åren också, kanske spelar det in. Med flera faktorer.

Ja, vad händer oss om 30 år, det vet vi inte förstås.

Jag tror som du att det kan var fråga om vegetarisk mat som inte är rätt sammansatt men det är ju också intressant hur dom mådde innan dom blev vegetarianer. Märker du någon skillnad på veganer och laktovegetarianer?

Hur är den allmänna synen inom psykiatrin när det gäller mat, motion, rökning och andra så kallade livsstilsfaktorers inverkan på den psykiska hälsan?

Du ater alltsa Strikt LCHF= obetydligt med kolhydrater. Fortsatter du att ga ned i vikt eller har du hittat en kostsammansattning som har stabiliserat din vikt? I sa fall vore jag intresserad att hora VAD du ater, hur mycket osv.

Mitt mål är att ligga under 5g kolhydrater per dag. Ibland blir det lite mer men oftast ligger jag mellan 2g och 5g. Under ca 2 år gick jag ner 90kg men nu har det sedan drygt två år varit ganska stabilt på ca 83-85kg. JAg har varit nere under 80 och uppe på 90 under året. Så det svänger...

Exakt vad jag äter finns på min blogg. Jag skriver varje dag vad jag äter. Maten presenteras med bild och näringsberäkning.

• Like 4

Jag försökte själv äta vegetariskt en period för ca tjugo år sedan. Mådde fullkomligt vedervärdigt dåligt av detta!

Det berodde på att jag inte fick kläm på hur man lagar och äter bra vegetarisk mat, utan det blev mycket bröd och pasta och light-produkter. Som det kunde va då på den tiden, när man skulle äta nyttigt.. ;)

Dessutom var det ingen bra tid i livet på flera andra plan, vilket jag misstänker spelar in. :(

Min kära systerdotter valde att bli vegan när hon redan var svårt sjuk i anorexia, vilket jag har förstått är inte helt ovanligt (?)

Efter det accelererade sjukdomen till direkt livshotande, men här är hönan den psykiska sjukdomen och ägget kostvalet, om ni hänger med.

Jag har aldrig träffat någon som mår dåligt på LCHF, om man inte räknar övergångsbesvären. Som kan vara nog så våldsamma!

Däremot några som slutat eller gjort uppehåll av andra orsaker: yttre omständigheter, sockerberoende osv.

Mest sorgligt en bekant till mig som lyckades bli gravid efter fem års försök, efter att ha gått ner närmare tretti kilo på LCHF. Den graviditeten var hon förstås väldigt, väldigt rädd om, och lät sig övertalas av mödravården att fostret måste ha kolhydrater för att må bra.. Ja, det gick ju som det gick: min väninna tappade fullständigt kontrollen, vikten skenade i höjden, graviditetsdiabetesen kom som ett brev på posten, förlossningen blev en utdragen historia som slutade med kejsarsnitt, bebisen var rejält stor och behövde tillmatning varpå amningen började strula.. :angry:

Kvar på mödravården sitter barnmorskan, nöjd med att patienten följde hennes råd, och inte en tanke på att utfallet kanske hade kunnat bli ett helt annat :angry:

• Like 3

Jag försökte själv äta vegetariskt en period för ca tjugo år sedan. Mådde fullkomligt vedervärdigt dåligt av detta!

Det berodde på att jag inte fick kläm på hur man lagar och äter bra vegetarisk mat, utan det blev mycket bröd och pasta och light-produkter. Som det kunde va då på den tiden, när man skulle äta nyttigt.. ;)

Dessutom var det ingen bra tid i livet på flera andra plan, vilket jag misstänker spelar in. :(

Min kära systerdotter valde att bli vegan när hon redan var svårt sjuk i anorexia, vilket jag har förstått är inte helt ovanligt (?)

Efter det accelererade sjukdomen till direkt livshotande, men här är hönan den psykiska sjukdomen och ägget kostvalet, om ni hänger med.

Jag har i och för sig aldrig hört att pasta skulle vara nyttigt och när det gäller bröd så skall det ju vara grovt bröd i så fall men inte istället för lagad mat.

Jag har i och för sig aldrig hört att pasta skulle vara nyttigt och när det gäller bröd så skall det ju vara grovt bröd i så fall men inte istället för lagad mat.

Just det!

Jag konstaterade ju också att jag verkligen inte gjorde rätt.

Men nog har jag för mig att pasta räknades som i alla fall hyfsat nyttigt? Eller det kanske var wishful thinking :)

Just det!

Jag konstaterade ju också att jag verkligen inte gjorde rätt.

Men nog har jag för mig att pasta räknades som i alla fall hyfsat nyttigt? Eller det kanske var wishful thinking :)

Risken kanske är att unga människor bara fokuserar på det dom skall undvika. Kanske borde man har mer näringslära i skolan.

Any day...

Jag är inte redo då jag saknar ett vapen. Det går i och för sig lätt att lösa.

Återkom när du fått i dig vitamin B12 utan att äta animalier eller konstgjort.

• Like 2