Jump to content

16 år LCHF:are.


Lovisakarlsson
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är en 16 år gammal tjej och har vuxit upp hela livet med socker. Jag har insett för längesen att jag är beroende, och vet att jag presterar dåligt i skolan pga mitt växlande blodsocker. Jag har alltid haft magbesvär, och när jag en gång testade på LCHF under en vecka, hade jag inga besvär alls. Dock misslyckades jag den omgången och började skylla på att jag behöver kolhydrater för att jag tränar. Vilket inte är sant? Eller?

 

Jag är inte överviktig, och jag dansar 4 dagar i veckan, men är extremt sockerberoende och mår dåligt av det.

Då kommer min fråga:

Ska jag börja med LCHF trots allt detta? 

Hur ska jag ta mig ur mitt sötsug som är så extremt stor?

 

MVH 16 år tjej. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Lovisa och välkommen till forumet! Jag tror verkligen du skulle bli hjälpt av LCHF mot ditt sockerberoende. Det går utmärkt att träna utan kolhydrater, musklerna använder gärna fett som bränsle. Du får nog vara beredd på att den första tiden kan vara jobbig med omställningen från kolhydratdrift till fettdrift, men det är det väl värt. Lycka till och glöm inte checka in på forumet då och då och berätta hur det går!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är viktigt att du berättar läget för din omgivning, kompisar och föräldrar att du vill minska på kolhydraterna för ditt sockerberoende. Se till att dom förstår orsaken så du kan få stöttning och förståelse från dom. Skaffa gärna en plan hur du praktiskt skall lösa skolluncher som ofta är extremt fattiga på fett. Fundera också på vad vilka orsaker det var som gjorde att du "misslyckades" första gången, så kanske du kan hitta lösningar på de fallgroparna denna gången. Se till att läsa på om LCHF så du känner dig trygg i ditt val. Du är ju viktigt att du hittar en långsiktig lösning. 

 

lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är en 16 år gammal tjej och har vuxit upp hela livet med socker. Jag har insett för längesen att jag är beroende, och vet att jag presterar dåligt i skolan pga mitt växlande blodsocker. Jag har alltid haft magbesvär, och när jag en gång testade på LCHF under en vecka, hade jag inga besvär alls. Dock misslyckades jag den omgången och började skylla på att jag behöver kolhydrater för att jag tränar. Vilket inte är sant? Eller?

 

Jag är inte överviktig, och jag dansar 4 dagar i veckan, men är extremt sockerberoende och mår dåligt av det.

Då kommer min fråga:

Ska jag börja med LCHF trots allt detta? 

Hur ska jag ta mig ur mitt sötsug som är så extremt stor?

 

MVH 16 år tjej. 

 

Alltså man måste inte ha kolhydrater för att träna generellt sett men flera unga smala tjejer som tränar har inte mått bra i längden av strikt LCHF. Du skulle nog komma långt bara genom att utesluta spannmål och socker.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, det viktigaste ät att sluta med glutenprodukter, de styr ditt sug efter kolhydrater. Stärkelsen i glutenprodukter blir glukos dvs blodsocker väldigt lätt tom lättare än vanligt socker. Smält smör på den varma maten för att öka mättnaden, ta en bit fet lagrad ost ibland när du är sugen, mandlar och nötter är också bra snacks. Många idrottare har börjat äta ren glukos i samband med träning tävling istället för att äta kolhydrater hela tiden. Teorin är att den glukosen går direkt ut i musklerna, om man tar rätt mängd lagrar man inget av den glukosen som fett. Jag vet inte var man hittar ren glukos eller vad den görs av, finns en risk den görs på vete... Surfa lite på kostdoktorns blogg där finns info om träning och LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Du har både magproblem och sötsuget att kämpa med och båda tycks ju bli bättre med Lchf-kost

Träningen är inte heller nåt problem utom möjligen under en kort period när din kropp ställer om sig

 

Det finns inget som pekar på att det skulle vara annat än mycket bra för dig att käka LCHF utom möjligen att du är en väldigt ung människa och också har den sociala biten (familj kompisar käk på skolan etc) att ta hänsyn till :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller magproblemen kan det vara värt att titta på FODMAPs, jag har skrivit lite om det:

 

http://www.ursprungsliv.nu/?s=fodmaps

 

Sötsuget kan ju minska med långsammare/ mindre kolhydrater, du kan ju prova dig fram.

 

Det är inte alltid LCHF funkar bra för smala kvinnor som tränar mycket, en biverkan kan vara problem med menstruationen. Det märker du väl, du kan ju prova och öka igen om du ser sådana problem. Fast du är ju ung, så man kanske vill vara lite försiktig med sådant som kan påverka hormonerna. Minska lite långsamt om du kan?

 

http://www.ursprungsliv.nu/2013/05/fertilitet-och-halsa/

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är en 16 år gammal tjej och har vuxit upp hela livet med socker.

Jag har insett för längesen att jag är beroende, och vet att jag presterar dåligt i skolan pga mitt växlande blodsocker.

 

Hej Lovisa,

 

Det där med beroende tycker jag spontant man skall vara försiktig med att tro/tycka att man är/har. Jag säger absolut inte att du inte kan vara det...utan menar bara att det finns flera aspekter bortom beroendeaspekten som man riskerar missa om man bara stämplar sig så. Men vi lämnar det för stunden och går på väsentligheterna.

 

Jag har alltid haft magbesvär, och när jag en gång testade på LCHF under en vecka, hade jag inga besvär alls.

 

En veckas tid är en alldeles för kort period för att kunna dra några större växlar på. Det kan ju ha varit så enkelt att du var/är allergisk mot något som du inte åt under denna vecka exempelvis? Om jag är allergisk mot gluten och börjar äta kokosbollar under en vecka...så innebär det ju inte att kokosbollsdieten "löst" något s.a.s. Däremot är det ju definitivt så att mycket av det som "ställer till det" för magen är sådant som naturligt utesluts på en lågkolhydratkosthållning. Det finns andra aspekter också som mer direkt talar för lågkolhydratkosthållning ur just detta perspektiv.

 

 

Dock misslyckades jag den omgången...

 

Stopp! Utrota den typen av ord/uttryck från din vokabulär. Ett tillfälligt bakslag är inget misslyckande. Tvärtom kan en radda bakslag vara det som till slut leder till att man lyckas. Misslyckas, det gör man bara när man ger upp för gott (och ibland är den enda seger man kan få att faktiskt ge upp...men nu blev det livsfilosofiskt det här). Tänk på det i varje fall, att ord och hur man tänker kan både hjälpa eller stjälpa!

 

...och började skylla på att jag behöver kolhydrater för att jag tränar.

 

Biokemiskt kan kroppen ställa om så att den tillgodoser det (lilla) behovet av glukos som kroppen faktiskt normalt har. Det här kallas för (specifikt fullgången) ketoadaption eller kort och gott att man är "fettdriftad". Beroende på hur mycket och intensivt du tränar så kan det, för vissa, finnas situationer där ett ökat kolhydratintag kan ge en skjuts.

 

Svaret är dock lite mer komplext än så ur det praktiska perspektivet. Jag återkommer till det.

 

 

Jag är inte överviktig, och jag dansar 4 dagar i veckan, men är extremt sockerberoende och mår dåligt av det.

 

Har du verkligen undersökt ditt energibehov och vad du verkligen får i dig? Är det någonting som jag återkommande märkt hos unga tjejer (och faktiskt också en del unga killar) är det att man äter för dåligt generellt. Ökat sötsug, för någon på en "normalkost", kan ibland bara betyda att man behöver mer energi och kanske även att kroppen "lärt sig" att det enda sättet att få det man behöver är att stimulera sötsug (för det brukar man lättast falla dit på).

 

Så...

 

Då kommer min fråga:

Ska jag börja med LCHF trots allt detta? 

Hur ska jag ta mig ur mitt sötsug som är så extremt stor?

 

...med detta sagt, det absolut första du bör göra är att se över hur du äter nu. Se även över att du äter regelbundet. Med det senare menar jag (verkligen) inte att du ska börja noja över att äta si och så ofta och på vissa tider utan mer åt hållet att du gör det enkelt för dig och inte hoppar över måltider du borde äta, ex. när skolmaten suger etc. Är det senare ett problem så se till att du tar med mat hemifrån när det behövs så du inte hamnar i "ja-nu-är-det-lunch-vi-sticker-till-affären-och-köper-godisfällan".

 

Kort och gott, när du först styrt upp allt det här grundläggande och vanliga, först då kan du börja fundera kring det här med lågkolhydratkost.

 

Inte ens då är det dock läge att verkligen börja! Först måste du även se till att din hemmiljö och vardag är med på noterna. Tänk på lågkolhydratkosthållning som något du gör helst för resten av livet (du behöver sannolikt inte vara så strikt hela livet eller i alla situationer). Det här hänger dels samman med att din kropp biokemiskt ställer om sig för att kunna hantera ökat fettintag, ex. genom ökad aktivitet/förekomst av enzymer som har med fett att göra och motsatt på sådana du inte längre behöver i samma utsträckning. Den här processen tar ofta ca 3-4 veckor för att du ska bli grundligt ketoadapterad (fettdriftad). Har du sedan ytterligare fysiska krav, vilket du har, så kan det krävas ca 4 månader för att du ska vara på banan även i relation till din träning. Kanske viktigast är dock att utan denna insikt så kommer du inte att få det att funka rent praktiskt på sikt.

 

Ett tips är därför att du funderar kring de situationer du äter och de miljöer du befinner dig i då. Tankegångar blir då ex. följande:

 

- Hur mycket skiljer sig din kosthållning från hur föräldrarna äter?

 

- Hur får jag till det med skolmaten de dagar de serverar makaronipudding med lingonsylt? (Det gjorde de i varje fall på min tid. ;)) Krävs föräldrarnas deltagande för att det ska funka de här dagarna?

 

- Hur gör jag när kompisarna äter si och så på ditten och datten?

 

Ett grundläggande råd som du kan ta med dig i samtliga av nyssnämnda frågeställningar är att helst inte vända upp och ned på allt utan istället utgå från det som behöver justeras lite grand. Om vi tänker oss att föräldrarna ofta äter ägg i olika former (kokt, stekt, omelett etc) så räcker det för dig att du äter lite mera ägg i olika former. Om de äter mycket potatis eller liknande så behöver du ersätta det, ex genom att du kanske drar ned på potatisen men inte utesluter den...om det går...men ser till att äta mer av annat energigivande (fett av något slag och kanske mer proteinrik föda också).

 

I synnerhet eftersom du är så ung så se även till att vad du än gör så måste det upplevas njutningsfullt och enkelt. Om du hamnar i en sits då du får ångest över att du måste äta något och får kväljningar av att se en äggförpackning...tja, då funkar det helt enkelt inte. Du måste helt enkelt gilla maten du äter.

 

Rent praktiskt så finner många som börjar äta lågkolhydratkost att de, pga starka mättnadskänslor, inte äter så ofta som förr, dvs mellanmål försvinner naturligt. Det här gör även att man äter större måltider när man väl äter. Det här leder i längden till jämnare blodsockernivåer vilket också påverkar "sug" som du har problem med. Tänk i varje fall på att eftersom du är fysiskt aktiv så kan mättnadsfaktorn ställa till det för dig om du behöver äta en hel del för att få i dig all energi din kropp behöver.

 

Det var en snabb sammanfattning! Se ovanstående som olika nivåer du måste ta dig igenom så blir det nog bra på slutet oavsett hur du gör och vad du kommer fram till.

 

Lycka till!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...