Jump to content

Varför har jag fett cravings?

Special_Mew
 Share

Recommended Posts

Har ätit lchf/paleo i snart 3 år nu och är 24 år. Nu har jag sen några veckor tillbaka börjat få massa cravings speciellt för smör och feta mejeriprodukter, förstår inte riktigt varför. Måste tillägga att jag i augusti började en utbildning som är väldigt tuff som jag pendlar till varje dag. Detta har medfört att det går längre tid mellan målen. Kan detta ha något med mina cravings för just fett att göra (har ej sockersug). Kan stressen orsaka fettcravings?

Lever man på våra breddgrader så tror jag just den här tiden på året är rena cravingsexplosionen generellt jämfört med övriga året. Mörker, kyla, isande regn/slask, vetskapen att det mellan tummen och pekfingret är bara ett halvår kvar att stå ut, butiker vräker ut choklad och julgodis under större delen av hösten för att sedan vräka ut ännu mera på våren då godisreorna sätter fart, familjesammankomster, julfirande och dito mat, nyårsfesten...vad mer kan man önska? ;)

Mer specifikt då, cravings brukar ofta vara kopplat till stressobalans vilket det ju finns potential till i det du beskriver. Du har påbörjat en ny tuff utbildning som du dessutom pendlar till varje dag. Du nämner också att detta inverkar på din måltidsfrekvens.

Bortom detta så kan man även anamma lite specifikt problemletande till det jag inledningsvis skrev. Till skillnad från vad många människor märkligt nog fortfarande tror så är det absolut inte så att sol och värme "smälter fettet". Det ett mer behagligt klimat däremot ofta kan göra är att hjälpa till med ökad utomhusvistelse. Ökad utomhusvistelse brukar i sin tur nästan per automatik leda till ökad aktivitet vilket i sin tur höjer förbränningen minst en smula. Så vad är min poäng här?

Jo, ser man rent temperaturmässigt så ställer ett kallt klimat mer krav på kroppen, även - kanske i synnerhet - sett till energiförbrukning. En kropp som behöver värmas upp förbrukar helt enkelt mera.

Vi sammanfattar lite:

- Stressobalans är möjlig pga dina nystartade studier i kombination med vardagligt pendlande som sannolikt ökar ditt energibehov. Stressobalans tenderar ju även påverka sömnen direkt eller indirekt så om detta även är en förändrad variabel finns det mer att ev. försöka se över.

- Din ätfrekvens har förändrats och därmed möjligtvis även ditt totala energiintag minskar därför naturligt (en av de "magiska" ofta bortglömda effekterna med bl.a. periodisk fasta).

- Nordisk klimatförändring med kyla etc som åtminstone ställer högre krav på kroppens allmänna termogena funktioner och således också kan öka energibehovet.

Avslutningsvis, det jag finner en smula intressant är att du nämner fettcravings. Det är sådant jag ser som helt normalt om man är fettdriftad och ofta helt enligt det Dufva är inne på här ovan, dvs att du kanske helt enkelt äter för lite? När jag blir sugen på mat enligt det här mönstret så fylls huvudet av fett smaskigt kött med vitlökssmör eller liknande underbar föda. "Riktiga" cravings (läs: mer problematiska) är ofta till åtminstone någon del mentala och då ex. tröstbetingade vilket är mycket vanligt vid s.k. sockerberoende enligt min erfarenhet. Den här senare typen är, enligt mitt intryck, mer kopplat till stressobalans och stimulerar då ex. ett mer eller mindre milt flyktbeteende/dövande av negativa känslor och det som "sliter och drar" utifrån så att vi mår sisådär på insidan om det blir för mycket av det.

Kort och gott, två möjliga orsaksspår enligt mitt menande där biologin i det första fallet "bara" antyder att du bör äta mera (och kanske oftare) och i det andra fallet antyder att nu är det dags att dra i handbromsen och/eller i varje fall byta till dubbdäck om vi talar i metaforer. En kombination är ju även möjlig.

Lycka till!

Ska tillägga att jag har ätit ca 40 gram fett (smör, kokosolja, olivolja etc) till varje måltid, 3 om dagen länge och ända får jag sånt fett sug. Nej jag är inte gravid. Tack för bra svar!

Jag tror att fett helt enkelt intar samma positivt laddade plats i din tankevarld, som godis gor for manga O-lchf-ADE. Det ar ju sa vansinningt gott Mmmm!  :lol: