Kajak Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Hej! Har någon erfarenhet av hur pk-värdet påverkas då en Waranbehandlad patient sätts in på LCHF? Jag har en patient vars pk-värde sjunkit ner mot 1,7 under många veckor efter insättandet. Patienten har ett fantastisk gott resultat på vikten, har gått ner 13 kg och kan numera knyta sina skor utan en mage som är i vägen! Idag satt in ännu en patient med metaboltsyndrom på lchf (rejäl bukfetma) pat står på Waran. Vad säger ni? Vad säger Doc.? Hälsn Kajak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Hej! Har någon erfarenhet av hur pk-värdet påverkas då en Waranbehandlad patient sätts in på LCHF? Jag har en patient vars pk-värde sjunkit ner mot 1,7 under många veckor efter insättandet. Patienten har ett fantastisk gott resultat på vikten, har gått ner 13 kg och kan numera knyta sina skor utan en mage som är i vägen! Idag satt in ännu en patient med metaboltsyndrom på lchf (rejäl bukfetma) pat står på Waran. Vad säger ni? Vad säger Doc.? Hälsn Kajak Jag har ingen erfarenhet av LCHF och Waran egentligen, mer än att min mor var tvungen att medicinera med Waran ett halvt år, och det blev inget konstigt med hennes pk. Men då hade hon i och för sig redan ätit LCHF under tre års tid innan. Kan det vara så att din patient har ökat intaget av gröna grönsaker i och med LCHF, för det kan ju ge en förändring i pk. Eller får patienten i sig mer Omega 3, som i sig har en blodförtunnande effekt. Lite tankar bara... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Eller kanske mindre Omega 6 och därmed en förändrad Omega3/Omega6 balans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag hoppas du inte tar illa upp Kajak för att jag återupplivar tråden igen .... Annika Dahlkvist har i sin blogg svarat på en del frågor ang waran och LCHF. Så skriver hon i sin blogg; " Det är ”normalt” vid LCHF-kost att PK-värdet sänks så att det behövs mera Waran för att höja PK till terapeutisk nivå. Det kan tyda på att levern blir friskare med LCHF. En sjuk lever höjer PK, en frisk lever sänker PK." Min man har efter att vi började äta LCHF i mitten av jan fått höja waran dosen och tar prover var och varannan vecka eftersom man inte kunnat ställa in den riktigt än. men nu till min NYA fråga i denna tråd: OMEGA 3 ...har ju en blodförtunnande effekt ... men även en hel massa fördelar..... det borde ju vara så att utifall man äter waran och även äter omega 3 så borde ju waranknaprandet bli lägre för att uppnå samma effekt på PK värdet. Jag och min man har resonerat kring detta. Att man nu när man liks håller på och trixar med hans waraninställning påbörjar intag av omega 3 piller..... har ni några synpunkter på mitt resonemang ..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag hoppas du inte tar illa upp Kajak för att jag återupplivar tråden igen .... Annika Dahlkvist har i sin blogg svarat på en del frågor ang waran och LCHF. Så skriver hon i sin blogg; " Det är ”normalt” vid LCHF-kost att PK-värdet sänks så att det behövs mera Waran för att höja PK till terapeutisk nivå. Det kan tyda på att levern blir friskare med LCHF. En sjuk lever höjer PK, en frisk lever sänker PK." Min man har efter att vi började äta LCHF i mitten av jan fått höja waran dosen och tar prover var och varannan vecka eftersom man inte kunnat ställa in den riktigt än. men nu till min NYA fråga i denna tråd: OMEGA 3 ...har ju en blodförtunnande effekt ... men även en hel massa fördelar..... det borde ju vara så att utifall man äter waran och även äter omega 3 så borde ju waranknaprandet bli lägre för att uppnå samma effekt på PK värdet. Jag och min man har resonerat kring detta. Att man nu när man liks håller på och trixar med hans waraninställning påbörjar intag av omega 3 piller..... har ni några synpunkter på mitt resonemang ..... Om man ökar intaget av omega 3 och gröna grönsaker bör man kontrollera PK (INR) för få en bättre inställning på Waran. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Egentligen så vill jag inte råda till varken det ena eller det andra, då Waran och "blödningsbenägenhet" i mina ögon är lite allvarliga grejer. Jag tycker att ni ska prata med behandlande läkare om detta. Sen är ju även Omega 3 en dosfråga, jag tror inte att 1gram Omega 3 per dag gör en så jättestor förändring, men allt är väldigt individuellt när det gäller Waran. Mitt råd är att prata med läkaren som har hand om att bedöma hans Pk och ordinera Waran, hur stor effekt läkaren tror att Omega 3 kan ha och vilken dos Omega 3 han kan ta per dag. Sen kan det ju vara läge nu som du säger, då han ändå kollar sitt Pk med så täta intervaller 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Grejen med Waran.. vad jag förstår är att man bör äta samma mat hela tiden och inte vela hit o dit! Har man problem i övrigt som kan avhjälpas/förbättras med hjälp av lägre glykemisk belastning så uppstår en ny situation.. och man bör/skall medela/rådfråga sin behandlande personal.. då dosen kan behöva ändras vid ett kostbyte! Gäller för övrigt om man byter till vilken annan kostmodell som helst.. dvs frångår den kost som medecinen ställdes in på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Ja det är ju så att utifall man ändrar kost så måste man meddela behandlande personal.. Nu har det av någon anledning tagit lång tid att ställa in warandoseringen och det är därför vi tänkte att kanske då passa på att införa omega 3 när det ändå mixtras med inställningen. För min man så har koll 1ggr/mån varit regel när dosen väl är inställd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 hmm....man kanske ska välja sina strider .....och avvakta med detta ....vi får kanske koncentrera oss på att få till en "jämn kost" som hjälper till att ställa in warandoseringen. just nu tror jag inte att det är läge för min man att börja resonera kring omega - 3 med sin läkare eftersom han gått ifrån läkarens uttryckliga ordination av statiner och istället på eget bevåg avvaktar för att först se vad omläggning av kosten ger för resultat. Läkaren tror inte att en kostomläggning kan ha någon märkbar effekt. Vi lade om kosten i mitten av jan och nästa prov kommer att tas någon gång i juni. Det senaste kolestrolprovet var inte så uppmuntrande precis. tack för era kommentarer .... vi kommer fortsätta samla in kunskap om omega - 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Närnigör nästa kolesterolprov se till att ni får med apolipoproteinerna också då så han inte får ett värde som felaktigt skrämmer upp doktorn. Jag har gått från astronomiska kolesterolvärden till nästannormala och har kunnat kasta alla mediciner genom kosten. Min metabolläkare var skeptisk ibörjan men är med på tåget nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 apolipoproteinerna ursäkta min stora okunskap ... men är det ett apoprov du menar...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruggugglan Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 men om man äter mer omega 3 och mer gröna grönsaker borde det ju jämna ut sig? k-vitaminet i grönsakerna gör ju blodet tjockare medans omega 3 gör blodet tunnare? mitt värde har sjunkit och jag har fått öka dosen av waran, jag går nu varje månad i stället för varannan som jag gjorde förut. känns ju lite sisådär :/ behandlande läkare? vad är det? jag får mitt papper med dosering från ak-kliniken där en sköterska skrivit doseringen, läkaren på ak-kliniken skulle kontakta mig en gång/år för att kolla hur det funkar, senaste gången var väl för 4-5 år sedan. så jag äter mitt waran och tar mina prover nån gång blir det bra hoppas jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts