Jump to content

Lätt...

Peter B

Recommended Posts

..fil, lätt youghurt, lätt mjölk och andra lättprodukter ...om vi nu antar att vi konsumerar dessa...vad tänker man då att vi ska äta istället för att täcka vårt näringsbehov...har aldrig riktigt fattat det rent praktiskt om man försöker tänka som SLV tänker...

...ska vi dricka olivolja istället?...eller bara konsumera dubbla mängden av vad vi hade gjort annars av lättprodukterna??

• Like 3

har aldrig riktigt fattat det rent praktiskt om man försöker tänka som SLV tänker...

Jag tror nyckeln till din frågeställning inte är att lösa SLV:s problem åt dem utan istället fokusera på hur de "tänker".

För det första så är SLV en byråkrati, dvs de har en organisation vanlig för myndigheter eller större företag. Den typen av organisationer har ofta decimerat tänkandet till regelverk och policydokument. Det tenderar bli lite enklare så om man ska få hela maskineriet att snurra.

Problemet med detta är att det blir inte bättre än vad reglerna och policydokumenten dikterar. Och vad dessa dikterar styrs av en mängd olika saker som styrs av allt möjligt som ekonomi & politik (makronivå som mikronivå), maktspel, traditioner men även de människor som finns inom verksamheten.

Alltsammans kokas ned till en salig soppa och ut kommer bl.a. kostråd, samkväm och gemenskap med livsmedelsbranschen, dito med internationella organ eller nationella motsvarigheter till SLV i andra länder etc etc. Det här bildar sedan en feedbackloop som nyttjas till nästa års soppkokande. Så de soppor som tilldelats befolkningen under åren och som du och jag i varierande omfattning slurpat i oss består inte bara av SLV utan även av WHO, USDA (amerikanska jordbruksverket som märkligt nog utfärdar kostrekommendationerna där på andra sidan det stora vattnet samtidigt som de sitter i samma båt som livsmedelsbranschen/jordbrukarna med sina mycket starka lobbyister som rorsmän), EU-organisationer, nordiska diton etc etc.

Smaklig spis! :)

Av detta framgår förhoppningsvis att det inte är så konstigt att motstridigheterna inom SLV och dess rekommendationer, jämfört med vad ex. många här på forumet inte bara redan känner till utan även upplevt, står som spön i backen. Tag bara det faktum att Världshälsoorganisationen (WHO), som är en av de många rådgivande krafterna bakom SLV:s kostråd, i forskningslitteraturen belysts återkommande för den politiska påtryckning man utsatts för ifrån sådana hälsoprofeter som USA:s sockerlobby etc, så är det kanske inte alls så konstigt att WHO samtidigt som man påpekar problem inte bara med fetmaepidemi och global diabetes eskalerande i synnerhet i giganter som Kina, tandohälsa fortsätter att svartmåla de mest mättade fettsyrorna (palmitinsyra och stearinsyra)...och att kroppens eget fett till största del består av dessa det reflekterar man inte ens över. Just ja, nämnde jag att WHO:s rekommendationer går ut på remiss till ett stort gäng mer eller mindre tvivelaktiga aktörer som, igen, de stora livsmedelsaktörerna och deras allehanda organ? Petitesser.

Hela den här soppan skulle kunna beskrivas som den "food for thought" som SLV anammar som substitut för att "tänka". Organisationsproblematiken kommer alltid vara närvarande men nog borde det gå att avlägsna några bitar kommersiellt och politiskt inflytande här och var ur soppan, tycker jag, för att få en lite bättre konsistens på den kulinariska sensationen man serverar folket?

Så SLV är bara en fjärt i rymden i det stora hela men det är den typen av gaser vi i vårt avlånga land trots allt andas in...

• Like 7

Tiny Tom,

vilken underbar satirisk framställning- ett nöje att läsa trots det tragiska innehållet :)

Jaha, så här ser det alltså ut både nationellt och internationellt. Vill tillägga att SLV, WHO, USDA och de andra livsmedelsexperterna (!) inte bara sitter i knät på livsmedelsindustrin utan de hålls dessutom hårt i handen av läkemedelsindustrin, som tillverkar blodtrycks- och kolesterolsänkande piller. (I ett australiskt TV-program framgick det att ett läkemedelsföretag hade föreslagit, att deras statinpreparat skulle tillsättas det allmänna dricksvattnet, så att alla människor fick det i förebyggande syfte. Alltså även spädbarn i sina diflaskor. Man får skräckrysningar.)

Det kan ju inte finnas en rimlig chans för oss som vet bättre att kullvälta denna massiva propagandaapparat. Vad vi måste göra är att kortsluta maskinen. Gå runt den (gärna spotta på den), få ut vårt eget budskap om vad människokroppen mår bra av genom DET GODA EXEMPLET, genom släkt, vänner och bekanta, på bloggar, i kvällspressen, alla kanaler vi kan komma på. Det må vara hänt att vi till en början har betraktats som en sekt. Vi får bjuda på det. Vi kan tryggt räkna med en arbetsseger, kanske förr än vi vågar hoppas. Andreas Eenfeldts föreläsningsserier är ju spjutspetsen...

Sen kan Livsmedelsverket stå där och ropa för döva öron och känna sig akterseglat. Det kommer att självdö i sinom tid eftersom ingen längre bryr sig om vad de säger. Det sorgliga är ju bara att det är våra skattepengar som går till verkets färgglada broschyrer med desinformation.

• Like 3

Tom: Jag tror nog att det ligger mycket i det du skriver, tyvärr.  ;)

Men å andra sidan så är min erfarenhet att människor (och det är nog såna som jobbar på SLV?) normal sett är ganska vettiga ...och jag tycker att man borde ha tankar kring vad barnen ska äta istället när man dricker en halv liter lättmjölk istället för vanlig mjölk...det som oroar mig är att de antagligen ärligt är så maniskt rädda för mättat fett...att man då tappar förmågan att resonera logiskt...för i min värld om man fyller magen med sötat vatten (lättmjölk)...så kommer man bli hungrig lite senare på dagen...och då blir det väl bulle, saft och godis som får täcka näringsbristen....ibland är det lätt att glömma att de flesta barn faktiskt är helt normalviktiga och behöver sin näring...och att man genom att skära bort fettet i maten grundlägger dåliga matvanor (småätande av onyttigheter)....som sen senare i livet leder till övervikt.

Läkemedelsbranschen är en annan sak...det är lätt att förstå hur ett enskilt läkemedelsbolag fungerar...det försöker maximera sin vinster...det är samhällets uppgift att se till genom regler att deras vinstmaximering på ett rimligt sätt fyller samhällets behov...