Jump to content

visst påverkar Maltitol blodsockret?

Athenasmatte

Recommended Posts

En nära vän till mig har diabetes och undviker därför alla sötningsmedel som slutar på ol och on eftersom de, enligt vad hon fått reda på av sina läkare, påverkar blodsockret och därför ej är lämpliga för diabetiker. Därför blev jag förvånad när jag läste innehållsförteckningen i CarbZones så kallade "diabetesvänliga" choklad (de påstår själva att den lämpar sig för diabetiker eftersom den inte innehåller några sötningsmedel som påverkar blodsockret) och såg att det innehåller Maltitol!! Jag mejlade därför CarbZone och frågade hur de kan påstå att chokladen är diabetesvänlig när den innehåller Maltitol och till svar fick jag att Maltitol inte alls påverkar blodsockret, men att det är en vanlig missuppfattning i Sverige att folk tror det.

De länkade också till Amerikanska diabetesförbundet som påstår att Maltitol är diabetesvänligt. 

Så, vem ska man tro på? Amerikanska diabetesförbundet eller de svenska läkarna? Någon med diabetes som testat att äta Maltitol och sedan märkt av det på blodsockret? Vill gärna veta, eftersom min pappa har diabetes så jag vill gärna veta vad jag kan ge honom i godisväg när jag bjuder på fika/godis!

Bluffen med nettokolhydrater igen.

Drygt hälften av kolhydraterna i maltitol tas upp av kroppen. En frisk person med fungerande ämnesomsättning, som är van vid att äta kolhydrater i den mängd som avses, kan parera de kolhydraterna så att de inte ger något tydligt utslag på blodsockret. Detta tolkar skumma tillverkare som att de kolhydraterna inte påverkar blodsockret hos någon och därför kan räknas bort – men kolhydraterna finns ju kvar och lär dessutom ge en märkbar påverkan hos den som har svajig blodsockerkontroll.

Amerikanska diabetesförbundet sponsras av företag i livsmedels- och läkemedelsbranscherna som vill sälja kakor och insulin. 

• Like 1

Nja, sanningen ligger väl någonstan mittemellan. Jag (typ1:a) käkar maltitolsötade praliner ibland och det funkar, men så fort jag äter lite för mycket blir jag sittande på toaletten. Maltitol är välkänt laxerande så se upp med mängden. För övrigt är det som vanligt lite lurigt med kex och kakor då de ju normalt innehåller en hel del vetemjöl. Oftast är det lika bra eller bättre att äta sockersötat i liten mängd.

Tack för bra svar!

Så för oss som varken har diabetes eller problem med blodsockret så påverkar maltitol ej särskilt mycket? Men för en diabetiker kan det påverka? Lite så tolkar jag det =)

Maltitol verkar ha liten påverkan på blodsockret hos friska försökspersoner, ja. Däremot försvinner ju inte kolhydraterna och kan inte heller räknas bort helt och hållet. Vill man hålla koll på kolhydratintaget får man beräkna maltitol som att det innehåller ca 50 % kolhydrater. 

• Like 1

hmmm ;) ...om en typ 1 diabetiker tycker att det funkar tillfredställande blodsockernivån..så gör det säkert det.

Sen så finns det antagligen ett antal andra bra argument för att låta bli Malitolen...

Maltitol verkar ha liten påverkan på blodsockret hos friska försökspersoner, ja. Däremot försvinner ju inte kolhydraterna och kan inte heller räknas bort helt och hållet. Vill man hålla koll på kolhydratintaget får man beräkna maltitol som att det innehåller ca 50 % kolhydrater. 

Tack för bra svar!

Så för oss som varken har diabetes eller problem med blodsockret så påverkar maltitol ej särskilt mycket? Men för en diabetiker kan det påverka? Lite så tolkar jag det =)

Nja, sanningen ligger väl någonstan mittemellan. Jag (typ1:a) käkar maltitolsötade praliner ibland och det funkar, men så fort jag äter lite för mycket blir jag sittande på toaletten. Maltitol är välkänt laxerande så se upp med mängden. För övrigt är det som vanligt lite lurigt med kex och kakor då de ju normalt innehåller en hel del vetemjöl. Oftast är det lika bra eller bättre att äta sockersötat i liten mängd.

• Like 1