Hönan Laura

Aldrig normalt hungrig ?!

Recommended Posts

Hej !

Jag har alla dina böcker - läst dem - tror på dina till synes självklara anvisningar o varför.

Problemet med mig är att jag sällan eller nästintill aldrig är direkt hungrig.

Detta är troligtvis orsaken till att jag under många år aldrig ätit frukost.

Knappt som barn.

Kaffe o cig till frukost (slutade röka för 0 år sedan (snusar).

Idag endast kaffe till frukost.

Glömmer äta under dagen - känner ingen hunger - inte sugen på ngt - inte kakor, sötsaker, läsk.

På kvällen, ganska sent, äter jag ngt jag fryst in eller en Felix (vansinnigt vet jag

med tanke p alla tillsatser)

Hatar laga mat.

Jag läser o läser din bok men kommer aldrig till skott.

Så litet jag äter borde jag idag inte ha ca 20 kg övervikt ?!

Jag mår fysiskt dåligt av detta - även om jag oxå är litet fåfäng att inte kommer i mina gamla kläder gör inte saken bättre.

Jobbar som drama/teaterped trots min ålder (nyss 70)är jag i behov av större rörlighet än numera.Känner mig som en hopplöst förtappad varelse - hur f*n ska jag komma ur detta?! Önskar ett enkelt ! veckoförslag utan alltför mkt konstigheter för att komma igång.Tror jag - annars är det ngt annat fel på mig - jag måste överleva vilket det handlar om för min del.

För 4 år sedan gick jagmed x:avagansa 4 veckor gick ner till 50 kg )var för mkt) såg inte klok ut enl vänner - men jag var stolt ?! - mathållningen eller den icke förekommande gick jag upp så nu väger jag 84 kg !! Vill väga 60 - 65kg - mer normalt för min längd 1,62 o ålder.

Misstänker det inte finns ngt konkret svar på mitt inlägg - men försöka duger.

Kram ulla lundstedt

post-1609-0-96001800-1357225597_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte en expert men har själv erfarenhet av ätstörning. För mig handlade det mest om att jag blev äcklad av mat. Ibland även att jag inte var hungrig. Detta var en av de saker som gjorde min psykolog övertygad om att jag led av depression trots brist på ledsna känslor. Depression kan ibland leda till att man äter för mycket, och ibland att man äter för lite. Dito med sömnen - jag sov för mycket. Hon sade också något om att jag var så van att sätta andras behov före mina egna, och därför inte kände av dessa behov så bra längre.

Långsökt, men kanske känner du igen dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att kasta all färdigmat!! På morgonen (eller efter ett par timmar) kan du prova kaffestark äggmjölk... ta ett rått ägg, 25g smör och 1-2 dl riktigt varmt kaffe mixa med mixerstav och drick. Gör en stor burk röra med grillad kyckling majonäs och curry,kan ätas som den är eller ihop med ägg... mycket enkelt och jag tror inte det tar många dagar innan du känner skillnad;) Lycka till!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej !

Jag har alla dina böcker - läst dem - tror på dina till synes självklara anvisningar o varför.

Problemet med mig är att jag sällan eller nästintill aldrig är direkt hungrig.

Detta är troligtvis orsaken till att jag under många år aldrig ätit frukost.

Knappt som barn.

Kaffe o cig till frukost (slutade röka för 0 år sedan (snusar).

Idag endast kaffe till frukost.

Glömmer äta under dagen - känner ingen hunger - inte sugen på ngt - inte kakor, sötsaker, läsk.

På kvällen, ganska sent, äter jag ngt jag fryst in eller en Felix (vansinnigt vet jag

med tanke p alla tillsatser)

Hatar laga mat.

Jag läser o läser din bok men kommer aldrig till skott.

Så litet jag äter borde jag idag inte ha ca 20 kg övervikt ?!

Jag mår fysiskt dåligt av detta - även om jag oxå är litet fåfäng att inte kommer i mina gamla kläder gör inte saken bättre.

Jobbar som drama/teaterped trots min ålder (nyss 70)är jag i behov av större rörlighet än numera.Känner mig som en hopplöst förtappad varelse - hur f*n ska jag komma ur detta?! Önskar ett enkelt ! veckoförslag utan alltför mkt konstigheter för att komma igång.Tror jag - annars är det ngt annat fel på mig - jag måste överleva vilket det handlar om för min del.

För 4 år sedan gick jagmed x:avagansa 4 veckor gick ner till 50 kg )var för mkt) såg inte klok ut enl vänner - men jag var stolt ?! - mathållningen eller den icke förekommande gick jag upp så nu väger jag 84 kg !! Vill väga 60 - 65kg - mer normalt för min längd 1,62 o ålder.

Misstänker det inte finns ngt konkret svar på mitt inlägg - men försöka duger.

Kram ulla lundstedt

Känner igen en del, av vad du skriver. Jag är en dietists mardröm, med nattarbete och flängande till olika aktiviteter. måltiderna infaller inte direkt 7-12-18, om man så säger.

Försök hitta någon rolig, inspirerande LCHF-bok, i allmänhet är LCHF-matlagningen lättsam. Grillad kyckling, äggröror, kokta ägg, bacon, ovanjordsgrönsaker, tonfisk, majonäs, rysk yoghurt, nötter, bär, ost, är en del av mina nödlösningar.

Hämta inspiration ifrån nätet och tidningar! Hitta det som passar dig! Som dramapedagog, kan jag tänka mig att du är kreativ, överför det i din livsstil! Gör det till något kul!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, då. Du behöver verkligen få ordning på ditt ätande, och du kan!

Anledningen till att du inte är hungrig är nog för att du inte äter.

Hoppas verkligen att du kan/orkar ta itu med detta.

Försök äta liiiite frukost, kanske ett kokt ägg med smör och lite kaffe. Eller Rysk yoghurt (17% fett) med lite grädde i och lite nötter eller bär.

Förök äta liite lunch, köp färdiggrillad kyckling och ät med majonnäs tex och lite sallad om du orkar. Men glöm inte mycket fet sås!

Middag, om du absolut inte orkar/vill laga mat, kolla i frysdisken efter färdiga hamburgare, "angus" innehåller 99% nötkött, gör en burgare utan bröd, ta ost, majjo och annat fett du gillar och linda in i några salladsblad.

Jag tror du behöver extremt lättlagade saker såhär i början, tills du fått upp aptiten och kanske tillslut VILL laga mat.

Kolla efter korv med hög kötthalt, stek och ät med kall fet sås (blanda tex majonnäs med creme fraiche eller smetana). gör omelett eller äggröra med mycket smör och grädde, kanske omelett med massa ost i?

Gör det så lätt som möjligt för dig, men snälla, börja ät!

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg