Jump to content

Går upp igen:(

Giz

Recommended Posts

Är inne på min 4:e vecka med LCHF, de första 2 veckorna gick jag ner 2.5 kg totalt, sen gick jag upp från 80,9 kg till 81,2 och idag när jag vägde mig vägde jag 81,4 :( Inga jätte ökningar såklart, men hade ju förväntat mig viktnedgång.

Nu är jag förvirrad över om jag gör något fel?

Går upp vid 7 med sonen, dricker kaffe med grädde, 2 koppar.

Äter frukost vid 11-12 snåret. Ofta omelett med skinka, ost, 3 ägg, kryddor, lite purjolök o paprika.

middag blir något kött med sås och grönsaker. Igår tex var det köttfärsås med massa smör i, lite grädde och cream frech och till det hade jag stekt kål.

Har börjat gå mer promenader för att verkligen kicka igång, men det sket ju sig:) he he. Går 1-2 timmars promenader om dagen.

Vad tror ni?

TILLÄGG OBS OBS: Sonen blir 6 månader runt jul, jag har inte ammat mer än dem första 3 veckorna sen fallerade amningen så det är inget jag behöver ta hänsyn till i min kost just nu.

4 veckor?? Jisses, din kropp har ju knappt hunnit reagera. Om det lugnar dig så har jag ätit LCHF i åtta månader och inte gått ner ett gram! Men jag deppar inte för det, jag vet att somliga kroppar är mer besvärliga. Men jag har fått en massa andra hälsovinster, så vikten tycker jag i nuläge är mindre viktigt. 

Att vikten svänger +/- något kilo mellan olika dagar är också fullt normalt.

Ha tålamod...

• Like 3

Du verkar göra det mesta rätt. Det gäller dock att hitta sin egen väg. Vad har du för målvikt? Jag skulle ta bort allt mejeri utom smör och lagrad fet ost. Sen skulle jag nog stoppa in en ostpaus (lagrad fet ost) mellan målen. Det är viktigt att inte känna hunger mellan varven. Omeletten skulle jag lägga en stor klick smör på som får smälta medan den steker.

Sen kan du laborera med mängden protein, en del behöver mer för att gå ner, andra mindre se tex den här länken: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d712eccb9cb462239045354-viktnedgang-av-mer-protein-varfor

Se också dagens ämne på kostdoktorn.

• Like 2

Här är möjliga kolhydratskällor i din kost, om det är för mycket beror förstås på mängden: grädde, créme fraiche, färdigskivad rökt skinka (om det är det du har till omeletten), purjolök och paprika, är det en traditionell köttfärssås till middag med tomat och lök så bidrar den också till kolhydratsintaget. När jag startade så körde jag inga mejerier, max 5 g kolhydrater per dag och max 65 g protein per dag (1g per önskad kilo kroppsvikt) och så mycket fett det bara gick. Sedan var min viktkurva väldigt hackig, men den hackade sig neråt i alla fall, särskilt runt mens: upp före och tjohej vad snabbt ner efter. Lite som ett lutande alplandskap. Nu går det mera långsamt, men jag har lärt mig och vant mig av min lite strängare inkörningsfas. Lite för mycket kolisar ger numera faktiskt mindre viktpåslag än alltför mycket protein. Tror att kroppen tar lite tid på sig att lära sig den nya kosthållningen, numera behöver jag ingen frukost, brukar bli hungrig till lunch.

Det finns många som förespråkar en mer generös kolhydratinställning, men jag behövde initialt vässa mina redskap så att säga för att skapa hållbara vanor. Sedan älskar jag att tänka så som jag lärt mig av Margaretha: man vill inte behöva gå ner ett kilo man redan gått ner en gång till: det har avhållit mig från onödiga "unnanden".

• Like 1

Jag skulle säga: ändra inte för mycket för snabbt. Det kan ta tid innan något händer, även om du gör rätt. Börja äta LCHF, vänj dig vid det, och se vad som händer. Lyssna på kroppen, vad den säger om hur mycket och när du vill äta - och hör du inga signaler, så ät 2-3 gånger per dag, normal mängd mat. Efter 3-6 månader kan du börja skruva på kosten om du inte får de effekter du vill. Då kan du börja testa att ta bort mejerier etc etc.

• Like 6

Jonas skriver bla:

När resultaten inte kommer
Det finns tips och tricks att ta till när du hamnar på en platå i din viktminskning eller om viktminskningen uteblir helt och hållet. Det är oftast medelålders och äldre kvinnor som upplever att de inte får de resultat på vikten de förväntar sig. De berättar om utebliven viktnedgång tillsammans med kvarvarande känsla av frusenhet, trötthet och lågt humör trots att de följer lågkolhydratkosten och dess principer till punkt och pricka. Det är inte ovanligt att en triad av nedsatt sköldkörtelfunktion - nedsatt leverfunktion och nedsatt mag-tarmfunktion leder till en bristande hälsa och livskvalitet hos dessa kvinnor. Även ihop med uttröttade binjurar och obalanser i hjärnans signalsubstanser som en följd av obalanser i kvinnohormonerna (främst östrogen och progesteron). Ibland har dessa kvinnor valt att äta en strikt lågkolhydratkost när de istället kan välja en mer liberal variant.

Det finns framför allt tre orsaker till de just nämnda hormonella obalanserna och nedsatta organfunktionerna:

1. Långvarig stress
  2. Kemikalier i vår omvärld
  3. Näringsbrister

Långvarig stress kan medföra nedsättning i binjurarnas funktion, vilket leder till obalanser i utsöndringen av stresshormon. Detta kan i sin tur påverka utsöndringen av könshormoner och sköldkörtelhormoner. Och det är sköldkörteln som styr ämnesomsätningen. Många kvinnor som inte går ner i vikt eller inte mår bra har ett behov av att i första hand minska långvarig stress. Kemikalier i kroppen ökar inflammationer och kan störa organfunktion. Speciellt sköldkörteln är känslig för kemikalier. Näringsbrister är inte en ovanlig orsak till att ämnesomsättningen eller andra kroppsliga funktioner inte fungerar fullt ut. Lågkolhydratkost ni sig rår inte på dessa obalanser utan riktade näringstillskott bör addresseras till var och en.

Vissa kvinnor har behov av tillskott av bioidentiska hormoner för att komma tillrätta med obalanser. För mer information hänvisas till sakkunnig kostrådgivare eller näringsterapeut. Men innan man kan vidtar åtgärder inom näringsterapi eller hormonterapi bör man gå igenom en checklista på vanliga orsaker till utebliven viktnedgång. 

• Like 1

Men har du mycket övervikt Gladan? Kan förstå om man inte går ner om man bara har lite övervikt på 8 månader, men får lite panik om jag kommer stå still i 8 månader. har 15 kg övervikt så det finns ju att ta av.

Inte så mycket övervikt, nej. 70 kg till 163 cm. Jag vill gärna väga 63, men det kanske inte min kropp tycker? Sen är jag i den där besvärliga fasen 48 år, plus att jag ätit lågfett-högkolhydrat och lågkalori allt för länge. Så jag har förstått att det tar sin tid att "återställa" en del system, men jag märker att det händer saker. T ex har den där frusenheten försvunnit. Jag behöver inte längre sitta med en tjock fleecejacka på jobbet, t ex. Sen någon månad sen vaknar jag utan att vara hungrig och kan lugnt vänta med mat till lunch eller eftermiddag utan problem. 

Nu råkar det bli så att jag några gånger på lunchen vid konferenser blev bjuden på väldigt politisk korrekt lunch: vegetariskt, ekologiskt, bara kolhydrater och fettfri. Då har jag kunnat vara utan mat utan att hela kroppen skrek. Det hade inte fungerat för ett år sen och knappt ens för tre månader. Visst var jag hungrig, men det kändes helt "ok" jämfört med förr och efter en stund var hungern borta. Förr hade jag inte klarat det, varit sur och grinig, det hade kännts som jag skulle svimma när som helst och hela skallen hade skrikit efter mat och sen till fikat hade jag kastat mig över muffinsen som serverades och sen hade jag smygit runt och funderat på hur jag skulle få tag i alla överblivna muffins...men det även om jag hade ätit lunchen...

Som sagt, jag - för min kropp - har förstått att t ex den hormonella hungerregleringen varit helt utslaget och det tar sin tid att få igång igen. Jag tror inte allt är på plats där än, men det håller på att normaliseras. Ämnesomsättningen har varit kört i botten och även den har tagit tid att få upp.

Det ha tagit tid att få tyst på reptilhjärnan som vill ha mat bara den ser något ätbart..eller vet om att det finns något ätbart utom synhåll....

Så alla har vi olika förutsättningar. Du kanske har bättre förutsättningar och allt går fortare för dig, men att tro att det alltid går på räls och kilorna rinner av en direkt är nog ett sätt att bli besviken. Och det vore väl synd. 

• Like 3

LCHF är ingen quick fix, det är en hållbar livsstil så därför får du inte förvänta dej mirakelresultat som man kunde göra på pulverdietstiden eller så (fast dessa kilon gick man ju upp igen på en gång man började äta som vanligt igen).

Sen så är det ju inte säkert att din kropp tycker att du har 15 kg för mycket heller... den kanske är nöjd med hälften?

Du kanske har jojobantat i ditt förra liv så du har en otrygg kropp som gärna håller hårt i alla kilon?

På din bild ser det ut som du har småbarn... Då har din kropp kanske kvar en massa hormoner som stökar till det för dej? Och du kanske har en massa stress i kroppen som också förhindrar viktminskning?

Jag tycker som Effie, ät bra mat i ett halvår, så får du se var du hamnar. Då har du en trygg kropp som du kan börja testa med. T ex  fakir eller periodisk fasta eller annat som kan få saker att hända.

Sen är inte vikten allenarådande. Jag har en rultig kärrings kropp som inte släppt ifrån sej ett gram på flera år, men kläderna hänger på mej ändå. Jag har gått ner minst en storlek utan att det synts på vågen alls.

Efter 3 år provade jag periodisk fasta och har tagit en storlek till på några månader, och denna gång visar vågen också skillnad.

• Like 3

Förstår att det känns trist!! Kan bara hålla med alla som redan har skrivit - håll ut!! Jag tyckte också att jag stod still och till och med gick upp i vikt, så jag slutade väga mig ett tag. Blev ju bara trist, liksom. Nästa gång jag vägde mig, efter 3 veckor ungefär, hade jag gått ner 1,5 kg. Vill också säga att jag inte tycker att 15 kg är en så jättestor övervikt!  :) Lycka till i alla fall!

• Like 1

Är inne på min 4:e vecka med LCHF, de första 2 veckorna gick jag ner 2.5 kg totalt, sen gick jag upp från 80,9 kg till 81,2 och idag när jag vägde mig vägde jag 81,4 :( Inga jätte ökningar såklart, men hade ju förväntat mig viktnedgång.

Nu är jag förvirrad över om jag gör något fel?

Går upp vid 7 med sonen, dricker kaffe med grädde, 2 koppar.

Äter frukost vid 11-12 snåret. Ofta omelett med skinka, ost, 3 ägg, kryddor, lite purjolök o paprika.

middag blir något kött med sås och grönsaker. Igår tex var det köttfärsås med massa smör i, lite grädde och cream frech och till det hade jag stekt kål.

Har börjat gå mer promenader för att verkligen kicka igång, men det sket ju sig:) he he. Går 1-2 timmars promenader om dagen.

Vad tror ni?

Det som är lite lurigt är LCHF-bilagornas gå ner 5 kg på 5 veckor. Det förväntande jag mig oxå i början och nu kan jag skratta åt det men inte i starten. Lyssna på Effie i hennes inlägg och ge det tid. Den här gången bestämde jag mig för att jag inte skulle banta och äta så nära som möjligt hur jag vill äta resten av livet. Följden av det har blivit att jag supertrivs med min nya livsstil och inte har det minsta lust att ändra något.

I stället  för "5 kg på 5 veckor har det i snitt blivit 1,3 kg månad och är nu i klädstorlek jag är väldigt nöjd med.

När jag precis som du fick lite panik i början skrev jag till en duktig kostrådgivare som gav mig råd a lá Effie. Jag har ätit mina mejerier, lite vin till helgen, ca en chokladkaka per månad (fördelad över månaden) och bär. Inga överdrivna mängder av något utan på ett sätt som gör att jag vill fortsätta i samma stil. Det enda jag tagit bort är mjölk i teet och begränsat mejerierna till ca 1 dl måltid, ibland lite mer och ibland lite mindre, och då ligger smöret utanpå detta.

Jag kan fluktuera i vikten 0,5-0,8 kg inom en vecka och har gjort se hela vägen,  kom gärna ihåg att mäta dig förutom att väga dig.

Du kan ju se det från ett annat håll också, du skriver att du börjat motionera och går 1 till 2 timmar dagligen om jag förståt det rätt. Att du gått upp lite kan ha sin enkla förklaring i att du bygger muskler. De väger ju mer än fett i kroppen och är väldigt vanlig reaktion i början. Så du kanske äter helt ok men behöver bara ge det lite mer tid för att kunna se det riktiga reaktion av kroppen.. ge inte upp utan fortsätt bara ;)

• Like 3

Tack för alla bra svar, ska fortsätta som jag gör nu, kanske dra ner liiite på mejerierna, har också kollat över vad jag äter och som någon sa: färdigskuren skinka är inte så bra. varför undrade jag först, men inser att det är typ socker i det (?) väldigt konstigt.

har köpt gräddost som är på 38% istället för den vanliga osten vi brukar ha på 30%.

Har inte tänkt på att mina promenader kan bygga muskler just för att det inte är "träning" känns det som, går ju i normal takt med barnvagnen, he he:) men kan säkert vara så att det byggs lite muskler.

Sen har jag ju en 5 månaders bebis, han vaknar ca var 4:e timme och vill ha mat på natten så jag får ju lite rubbad sömn, han är också den gnälliga varianten som får mig att bli lite stressad och trött/irriterad ofta (därav många barnvagnspromenader, för då är han oftast tyst och sover.) Detta kan säkerligen påverka vilket gör mig lite ledsen, för det är ju inget jag kan påverka i nuläget:(

Hej igen. Jag har just lyssnat på en timme med David Perlmutter. Han svarade bla på frågan om mycket protein kan höja blodsockret och det kan det genom nåt som heter glukoneogenesis. Högt blodsocket ger fettinlagring även av fett genom insulinet som triggas av blodsockret. Insulin stänger också av fettförbränningen. Jag tycker fortfarande att du ska prova dig fram men jag tror att du ligger väl högt på proteinet. Ta tex bort ett ägg ur omeletten eller ta bara gulan från det tredje ägget, minska köttportionerna lite. Kompensera med grönsaker och smör. Sen tänker jag att du har småbarn kanske flera barn och det kan vara stressande.

En sido-kommentar; du undviker väl glutenprodukter till den lille/a. Det finns tips på alternativ välling tex på äggulor, smör, vatten. De behöver inte heller några kolhydrater och absolut inget gluten ...

Hej igen. Jag har just lyssnat på en timme med David Perlmutter. Han svarade bla på frågan om mycket protein kan höja blodsockret och det kan det genom nåt som heter glukoneogenesis. Högt blodsocket ger fettinlagring även av fett genom insulinet som triggas av blodsockret. Insulin stänger också av fettförbränningen. Jag tycker fortfarande att du ska prova dig fram men jag tror att du ligger väl högt på proteinet. Ta tex bort ett ägg ur omeletten eller ta bara gulan från det tredje ägget, minska köttportionerna lite. Kompensera med grönsaker och smör. Sen tänker jag att du har småbarn kanske flera barn och det kan vara stressande.

En sido-kommentar; du undviker väl glutenprodukter till den lille/a. Det finns tips på alternativ välling tex på äggulor, smör, vatten. De behöver inte heller några kolhydrater och absolut inget gluten ...

Jag är lite kluven till det är med gluten till småbarn osv, har knappt börjat ge mat till min, han är 5 månader. Jag har en gröt med lite gluten för att "dem ska vänja sig", för annars kan dem tydligen bli gluten intoleranta som äldre? vet inte om det är bluff och båg, men jag vill ju inte jätte gärna göra min bebis glutenintolerant, för jag vet att jag kommer aldrig helt kunna hindra han helt från kolhydrater, om han äter hos kompisar osv i framtiden, då är det bra om han tål det.

Vart kan man läsa mer om lågkolhydratkost till småbarn?

Jag vet inte var man hittar någon som skriver om lågkolhydratkost till småbarn, jag är helt säker på att mödra/barna/vården skulle sparka bakut rejält, så det är nog ingen som vågar ge sig in i det i det här landet då ryker nog legitimationerna.

Men nu hittade jag två inlägg: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost-for-barn/

http://www.kostdoktorn.se/barn-pa-lagkolhydratkost

Däremot finns det mycket skrivet om gluten. Senast nu under hösten var det skriverier i tidningarna eftersom man funnit att celiaki, den mest kända glutensjukdomen, ökat 5 ggr i Sverige sedan 1990-talet. Främst drabbar det barn. Under 80-talet de minsta barnen, men nu de äldre barnen. Tyvärr tyder mycket på att celiaki är oerhört mycket mer vanligt förekommande än vi hittills trott, det är tyvärr testmetoderna som är dåliga och missar och man vet inte helt vad man ska leta efter. Det händer jättemycket just nu, särskilt i USA är debatten igång rejält, särskilt efter en bok som kom i september; Grain Brain av David Perlmutter. Konsumtionen i USA är på sin lägsta nivå på 22år.

Det finns en bok översatt till svenska; Brödberoende av William Davis, den rekommenderar jag varmt men man måste stå ut med hans amerikanska sätt att skriva, jag har märkt att många blir störda av att han provocerar, ironiserar och drar dåliga liknelser - men om man kan överse med det är det en otroligt lärorik bok.

När min dotter var liten var hon känslig mot mjölk och vi fick på recept en glutenfri och mjölkfri pulvervälling (väldigt mycket kolhydrater tyvärr - majsmjölbaserad). Det var hennes räddning eftersom vi senare i liver förstått att hon är glutenöverkänslig. Med det jag vet idag, bla efter att ha läst både Davis och Perlmutter och en del av den forskning de hänvisar till, skulle jag aldrig ge mitt barn en glutenprodukt. Det går inte att "vänja till sig" som sjukvården håller på och säger; bara det är ju sjukt, varför ska man äta något som man måste "vänja till sig" vid under "amningsskydd". Det säger ju egentligen allt; det är ett gift. Det ger heller ingen näring, det ger bara högt blodsocker, för den näring som finns i glutenprodukter är bunden av fytinsyra som ser till att mineralerna följer med ut. En giftig och helt meningslös produkt alltså. Jag fick nyligen reda på att inte ens kossor äter glutenprodukter, de blir sjuka, trots att de har fyra magar gjorda för att äta gräs.   

Nu känner jag att det blev lite långt men jag går igång på gluten, det måste förbjudas. Vi måste rädda barnen. Det finns jättegod pasta på majs på ICA tex. Glutenfria brödbak finns det jättemycket recept för på internet och i nya böcker, tex Friends of Adam.

En sista sak om det vi började diskutera, viktnedgång. Gräddost är visserligen fet, men jag tror att den är insulinotrop (dvs höjer insulinet mer än vad som motiveras av dess sockerinnehåll) precis som annan mejeri utom smör och lagrad ost  (och ev riktig fet syrad yoghurt) och att det därför är bättre att välja en ost som är lagrad och syrad för lagring och syrning tar ner den insulina effekten.

1452221_674483082584122_429391489_n.png

• Like 1

Där ser man, då önskar jag att jag inte hade länkat till den; det är ju bara precis vad vården säger. Eftersom Jonas normalt säger att alla ska avhålla sig från gluten trodde jag att han tänkte annorlunda. Jag ska maila honom ...

Hoppas du följer den väg du själv tycker är bäst.

När jag ammade mina små, den sista för tre år sen, så hette det att man skulle introducera gluten "i skydd av amning".

Säger man så fortfarande?

Finns det vetenskap bakom detta eller bara låter det bra?

Berätta gärna hur du väljer att göra, om det känns okej! :)

• Like 1

När jag ammade mina små, den sista för tre år sen, så hette det att man skulle introducera gluten "i skydd av amning".

Säger man så fortfarande?

Finns det vetenskap bakom detta eller bara låter det bra?

Berätta gärna hur du väljer att göra, om det känns okej! :)

Ja, så heter det typ nu också:)

Jag vet inte om det finns vetenskap bakom osv, men har valt att ge lite lite gröt (den från 4 mån) som jag blandar ut med banan och smör, blir bara 2-3 teskedar men tycker det är lagom:)

Kommer låta sonen äta lite mer åt det paleo(?) heter det så? hållet, alltså lite potatis och rotfrukter ibland, frukt och inte alltför mycket mjölkprodukter.

Pasta kommer inte på frågan och helst inte vanligt bröd heller. Ska bli intressant och se hur jag löser alla måltider för sonen i framtiden:) Frukost brukar ju ofta vara "mackor" hos barn lixom.

• Like 1

I första länken där Erik 2 står det att man ska erbjuda små små mängder gluten för att minska risken för intolerans.

*förvirrande*

Det bästa jag har hört angående gluten och barn var Dr Fasanos presentation på the gluten summit. Han gick igenom vad man vet om glutentillväjning för barn.

Ja, så heter det typ nu också:)

Jag vet inte om det finns vetenskap bakom osv, men har valt att ge lite lite gröt (den från 4 mån) som jag blandar ut med banan och smör, blir bara 2-3 teskedar men tycker det är lagom:)

Kommer låta sonen äta lite mer åt det paleo(?) heter det så? hållet, alltså lite potatis och rotfrukter ibland, frukt och inte alltför mycket mjölkprodukter.

Pasta kommer inte på frågan och helst inte vanligt bröd heller. Ska bli intressant och se hur jag löser alla måltider för sonen i framtiden:) Frukost brukar ju ofta vara "mackor" hos barn lixom.

Avocado måste väl vara fantastiskt bra barnmat, även när de blir stora nog att plocka i sej själva. På nån blogg har jag läst om barnmat men kommer inte ihåg var... Det är ju inte aktuellt för mej. Du får googla på det för att få några ideer

• Like 1

Ja, så heter det typ nu också :)

Frukost är annars busenkelt:

Två dar i veckan får de ägg o bacon, övriga dagar är det filmjölk eller naturell yoghurt med vispgrädde, lättsockrad lingonsylt och hemmagjord musli.

Din lille är ju för liten för bacon än så länge, men ägg kan man koka eller göra äggröra och bjuda som smakis.

Det är en intressant process hur man löser frågan om mat till sina barn, särskilt sen när man inte har kontroll längre.. ;)

Det viktigaste är väl ändå att man har en tanke framåt och inte bara flyter med i skitmatsfloden.

• Like 3

Det bästa jag har hört angående gluten och barn var Dr Fasanos presentation på the gluten summit. Han gick igenom vad man vet om glutentillväjning för barn.

Oj vad nyfiken jag blir nu, missade det mest av gluten summit, kan du referera vad han sa om detta ?

Jag har under tiden mailat med Jonas, tyvärr gjorde han mig besviken genom att repetera det som vården säger, "tillvänjning..." 

så jag svarde:

"Tyvärr håller jag inte med dig i din slutsats; "att agera så att risken för glutenintolerans minskar". Nu är det ju inte bara du som säger så utan det är den upplysning som vården sprider och det kanske är mycket begärt att du ska säga något annat.

Men det resonemanget bygger på den som jag anser felaktiga uppfattningen att det handlar om en allergi som bara berör ett litet antal människor. Mer och mer forskning pekar på att det inte är det, att det är mycket större än så. Tip of the iceberg. Kanske har du läst om WGA här, [och de forskningsrapporter som finns refererade där]: http://www.greenmedinfo.com/page/opening-pandoras-bread-box-critical-role-wheat-lectin-human-disease

[Not: WGA är inte gluten utan det lektin (i glutenprodukter) som ska skydda fröet från att förstöras av bakterier, svamp, röta eller någons matsmältningsapparat, innan de hunnit gro. De flesta fröer har ett sånt skydd. WGA kan vara ett av de mest effektiva lektiner som naturen skapat, och giftiga.]

Se bara på den här artikeln för några veckor sedan som visar att celiaki ökar lavinartat och visar sig senare och senare i livet, det bevisar väl rimligen att tillvänjningstanken är fel [eftersom det har varit det råd vården har gett sedan 90-talet och det hjälper ju inte]. http://www.dn.se/nyheter/sverige/gluten-gor-fler-sjuka/

Jag hoppas att du kan överväga att ändra dina råd
MVH"

Du har ju nyss fått barn, och då har du massor av hormoner i kroppen som gör att du ska kunna amma utan att förlora massor i vikt.

Jag jobbar på en teori som går ut på att kvinnor är extra känsliga för mejeriprodukter eftersom det kommer från kossor som nyss kalvat. Kvinnokroppen "känner igen" kossornas hormon, och börjar uppföra sig om den är lite gravid/ammande, dvs lägger på lite extra vikt för att klara av att föda ett litet knyte förutom sig själv.

Hormoner är väldigt spännande! Cortisol(stresshomon) är nog den hormon som ställer till det mest i kropparna, och gör det väldigt svårt att gå ner i vikt och att sova ordentligt. Det tar längre tid för kvinnor jämfört med män att gå ner i vikt på LCHF, och generellt blir viktminskningen mindre också. Hursomhelst, båda könen mår trots allt bättre på en low carb diet, så det jämnar ut sig. Fortsätt med LCHF, och acceptera att det tar längre tid som kvinna som nyss fått barn att gå ner i vikt, det är tillräckligt tufft nog ändå.

• Like 2

• 2 weeks later...

I första länken där Erik 2 står det att man ska erbjuda små små mängder gluten för att minska risken för intolerans.

*förvirrande*

Hej igen,

Får jag tipsa om dagens SVD. Har skickat till Jonas också ...

Susanne Bejerot, psykiater, leg psykoterapeut och docent vid Karolinska Institutet skriver idag i SVD Under Strecket, kulturdelen sid 8 och 9 om att "Allt fler får diagnosen adhd och autism. Nu visar neurobiologisk forskning att flera psykiska sjukdomar kan bero på en koppling mellan ett stört immunsystem och hjärnans utveckling."

"Vår glutenrika kost leder till magtarmproblem hos känsliga individer. Ungefär vart fjärde barn med autismspektrumtillstånd har en tarmvägg med ökad genomsläpplighet och vid både schizofreni och autismspektrumtillstånd är nivåerna av antikroppar mot gluten förhöjda."

Asså min kropp måste hata mig eller något:( Drog ner lite på maten för jag tänkte att jag antagligen åt för stora portioner samt att jag kör 16:8 metoden, så äter frukost vid 12-13 tiden istället och sista målet mellan 18-20 någon gång.

Jag har gått upp 0,5 kilo istället:(

Funderar på att gå till läkaren och köra tester, kanske har jag något fel i kroppen hormonellt. Har vart ganska trött och grinig det senaste också även fast sonen sover bättre nu och jag får mer sömn än innan.

Kan tillägga att sambon plus några i vardera familj nu tycker att jag gör fel som kör LCHF, dem tror det är farligt och säger emot mig,åh det gör det inte bättre heller att jag inte gått ner så jag får det uppslängt i ansiktet att "Du har ju inte gått ner pga allt fett du äter", "din kropp behöver kolhydrater", "spring mer, ät mindre feta saker", "lchf är ett nytt påfund, man vet inte hur farligt det är i längden" osv osv.

Vet inte alls hur jag ska parera det här längre... jag har ju inte gått ner, jag är ju trött och irriterad.

Skit i vågen och känn på kläderna i stället. Jag har inte gått ner ett gram men minskat 2 storlekar.

Om du ammar är det viktigt att du inte fastar så du är hungrig.

Finns ingen som helst anledning att vara orolig för näringsbrist så länge du äter ägg, smör och t ex broccoli.vad skulle det vara i mackor, pasta och frukt som är så nödvändigt? Ägg innehåller alla vitaminer och mineraler man behöver utom C, och t ex röd psprika har Mycket mer C än apelsin.

Tänk att folk alltid ska hålla på att skrämmas. Som nyförlöst behöver du ju stöd och trygghet i stället. Be din sambo och de andra börja läsa lite näringslära så de förstår vad de prayar om :-P

Börja med denna länk

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

Den är en perfekt grund vad kroppen behöver näringsmässigt

• Like 3

När det gäller barn rekommenderar jag Kostvägen, 4health och Moniques websidor (som finns med bland Kostdoktorns länkar). De två första har själva fått bebisar nyligen.

Och sen som alla säger, ge det tid. Jag har missat huruvida du ammar men om du gör det så tänk på att en snabb viktnedgång kan frisätta ev gifter du lagrat i fettet och om det är sant (numera har de flesta sanningar vänts upponer för mig, vet inte vad jag ska tro) gör du bäst i att ta det lugnt. Men jag vet, det är inte roligt att inte få mirakelreaktionen "alla andra" får... Lycka till!

Skit i vågen och känn på kläderna i stället. Jag har inte gått ner ett gram men minskat 2 storlekar.

Om du ammar är det viktigt att du inte fastar så du är hungrig.

Finns ingen som helst anledning att vara orolig för näringsbrist så länge du äter ägg, smör och t ex broccoli.vad skulle det vara i mackor, pasta och frukt som är så nödvändigt? Ägg innehåller alla vitaminer och mineraler man behöver utom C, och t ex röd psprika har Mycket mer C än apelsin.

Tänk att folk alltid ska hålla på att skrämmas. Som nyförlöst behöver du ju stöd och trygghet i stället. Be din sambo och de andra börja läsa lite näringslära så de förstår vad de prayar om :-P

Börja med denna länk

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

Den är en perfekt grund vad kroppen behöver näringsmässigt

Tack, ska läsa igenom den när jag har tid, såg att det var ganska långt:)

Jag ammar inte så det behöver jag inte tänka på.

När det gäller barn rekommenderar jag Kostvägen, 4health och Moniques websidor (som finns med bland Kostdoktorns länkar). De två första har själva fått bebisar nyligen. Och sen som alla säger, ge det tid. Jag har missat huruvida du ammar men om du gör det så tänk på att en snabb viktnedgång kan frisätta ev gifter du lagrat i fettet och om det är sant (numera har de flesta sanningar vänts upponer för mig, vet inte vad jag ska tro) gör du bäst i att ta det lugnt. Men jag vet, det är inte roligt att inte få mirakelreaktionen "alla andra" får... Lycka till!

Jag kunde inte amma och sonen blir 6 månader nu.

Jag har inte direkt märkt någon större skillnad på måttbandet heller, lite smalare i ansiktet och någon cm runt midjan kanske, om jag nu mäter rätt.

Asså min kropp måste hata mig eller något:( Drog ner lite på maten för jag tänkte att jag antagligen åt för stora portioner samt att jag kör 16:8 metoden, så äter frukost vid 12-13 tiden istället och sista målet mellan 18-20 någon gång.

Jag har gått upp 0,5 kilo istället:(

Funderar på att gå till läkaren och köra tester, kanske har jag något fel i kroppen hormonellt. Har vart ganska trött och grinig det senaste också även fast sonen sover bättre nu och jag får mer sömn än innan.

Hej!

Har du smått hemma så brukar det bli tidiga mornar. Du kanske ska flytta på ätfönstret och äta frukost tidigare och stänga fönstret lite tidigare. Sen så säger jag som de allra flesta!! Stirra inte för mycket på vågen,ett par kilo hit eller dit kan helt enkelt vara vätska i kroppen. Du har ju nästan nyss fått barn och det tar tid för kroppen att återställa sig.  Det viktigaste som jag tycker du ska göra är att äta dig mätt, se till att få din sömn och ta dig tid att njuta av ditt liv. 

God Jul på dig och lycka till framöver :)