Jump to content

Varför ignorerar Kostdoktorn negativa hälsoeffekter av de livsmedel som förespråkas ?

anton04
 Share

Recommended Posts

Förminska människor kan du göra någon annanstans.

Sett böcker och sett filmer är väl vad vi alla gjort ? Här heter den Matrevolutionen.

Det var inte min avsikt att förminska någon, om du tog illa upp ber jag om ursäkt.

Frågan var emellertid allvarligt menad: tror du på allt du läser och ser?

Åtminstone mjölkdokumentären är ju rätt vinklad.

• Like 1

Ja, jordbrukslandskap ser alltid fint ut från håll, det är lummigt och trevligt. Men nu går vi närmre, vi står i odlingslanden, vi står i leran, vi ser sniglar, larver och andra djur. Vi dödar djuren för att kunna plocka grödorna. Detta sker i Sverige och överallt på jorden. Man skyddar sina fruktträd gentemot sork, rådjur, fåglar. I andra länder är det andra typer av djur man måste få bort.

Att få mat är en kamp, för något och emot något (några). Det är inte pastoralt, det är skitigt och hårt arbete. Men det ser man inte om maningen går nära.

Nu var detta förmodligen riktat åt trådskaparen, men jag svarar ändå. ;)

Jag håller med dig i det mesta du skriver. Det är såklart skillnad i kvalitet på olika sorters matvaror. Men här gör ju LCHF-rörelsen ett stort misstag när de klumpar ihop "kolhydrater", som om en bunke glass skulle vara samma sak som potatis.

Hur som helst, jag vill poängtera är att du visst skulle kunna äta kött och slakta det själv osv. Men då kan du glömma tanken att kunna äta kött varje dag i samma mängder du gör nu. Den nivå av köttkonsumtion vi har idag möjliggörs av industriellt framställt kött.

Om du är riktigt genuin borde du isf enbart äta kött när du vet att djuret har levt i det fria och haft ett ostört liv i skogen. Tyvärr tror jag nog inte detta är fallet.

Jag har verkligen ingenting emot att äta en B12-tablett lite då och då, när jag vet att min veganska diet skyddar mig mot en rad av våra vanligaste välfärdssjukdomar.

Jag hävdar inte att veganism är något som är förankrat i vår evolution (t o m chimpanser äter små mängder kött). Veganism är framtiden för en upplyst, fredlig och etisk civilisation!

Faktum är att jag försöker i den mån jag kan äta närproducerat och bra, vare sig det gäller grönt eller proteinkällor. Jag har tur som bor så att jag kan komma åt både fisk och kött från bra källor.   :)

Jag är mån om naturen och för mig känns det verkligen viktigt att inte transportera saker i onödan. Jag vill dessutom gärna att den mat jag konsumerar produceras av folk som får i alla fall hyggligt betalt för sitt arbete och därmed undviker jag mycket som är "billigt". Billig mat är aldrig billig. Den är kanske billig för mig men då är det någon annan stackars sate som betalar notan åt mig, nån underbetald jävel på andra sidan jordklotet som har MYCKET mindre råd att subventionera mig.  :(

Jag tror vi är överens om mer än vi är osams om.  ;)

• Like 1

Jag kanske inte behöver påpeka att jag har fruktträd, att jag inte ser dom (och fåglarna) på håll. Jag har planterat och skött om träden, jag har satt ut sorkfällor, klätt in trädstammarna med nät och jag skulle behöva hägna in träden om rådjuren fick upp ögonen för godsakerna (det har dom inte gjort ännu). Eller skjuta dem! Tvivlar på att mina kollegor längre söderut har en mer hjärtnupen syn på sina träd och djuren som gillar att sno vår mat.

Mitt tips till alla veganer blir: gå närmre! Se inte på håll utan ställ dig under träden, i landet. Eller ännu hellre, odla din egen trädgård och du kan samtidigt äta upp de djur som inte räknas som medvetna, de kan också ge ett visst proteintillskott. När de ändå måste dö, eller hur?

Den är kanske billig för mig men då är det någon annan stackars sate som betalar notan åt mig, nån underbetald jävel på andra sidan jordklotet som har MYCKET mindre råd att subventionera mig.  :(

Visst är det så... Och många beklagar sig över de usla villkoren som arbetarna har i låglöneländer. Sedan letar de låga priser i mataffären och handlar kläder från lågpriskedjorna. De skjuter bort och förnekar sambanden inför sig själva.

• Like 1