GOB Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Hej alla avsmalna(n)de LCHFare Jag ar en 65 ar gammal man, 183 cm lang, som har gatt ned 20 Kg, fran 89 till 69 kg, sedan jag steg pa LCHF-taget i mars 2013. Det ar jag naturligtvis valdigt nojd med; dock vill jag INTE ga ned mer! Jag siktade pa att ga ned till 18-arsvikten 73kg, den maste ju ha varit min idealvikt tankte jag och hade ocksa for mej att man inte KUNDE ga ned mer an till idealvikten. Men antingen var 73 inte alls min basta vikt eller ocksa finns det ingen sadan sparr.Jag vill altsa STANNA pa den vikt jag har, men med nuvarande kosthallning, raknat i E% ca 90% fett, 8% proteiner och 2 % kolhydrater tenderer vikten anda att droppa lite efter hand. Ga UPP I vikt vill jag absolut INTE och darfor ar jag ganska radd att gora andringar i kosten, som kan orsaka att jag lagger pa mej igen. Kroppen liknar idag min avatar (bara mer lost skinn) sa den vill jag behalla!I dagslaget dricker jag en bullit pa 125g smor till frukost, som haller mej matt till middan, da jag ater ngt, latt som en ost+ salami-omelett med mycket majonnas (ater bara 2 ggr/ dag). Andra dagar kan det bli avocado med sill o lax eller kyckling t.ex. OBS Jag ar ALDRIG hungrig, I basta fall litet sugen och det tolkar jag da som att det ar dags att ge kroppen sitt. Sa fragan ar; hur modifiera kosthallningen for att BEHALLA nuvarande vikt?Om du har lyckats behalla din viktminskning vill jag garna veta VAD, hur mycket och i vilka proportioner du ater vad du ater? Tack pa forhand Goran Bockman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Kanske inte det svar du söker men denna använder jag och den fungerar perfekt för mig. http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOB Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Kanske inte det svar du söker men denna använder jag och den fungerar perfekt för mig. http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/ Hej Angelico Tack for ditt svar. Som jag forstar det kor du inte med LCHF-kost da? Eller modifierar du Scooby's forslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Hej Angelico Tack for ditt svar. Som jag forstar det kor du inte med LCHF-kost da? Eller modifierar du Scooby's forslag? Jag bryr mig inte alls om hans måltidsförslag utan bara uträkningen av energibehov i förhållande till aktivitetsmängd. Själv äter jag lchf och med ganska mkt protein eftersom jag tränar ganska tungt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOB Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Jag bryr mig inte alls om hans måltidsförslag utan bara uträkningen av energibehov i förhållande till aktivitetsmängd. Själv äter jag lchf och med ganska mkt protein eftersom jag tränar ganska tungt. OK da forstar jag. Sjalv kor jag bara latt traning, mest for att halla liv i 6-packen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 För mig har det skött sig automatiskt. När jag nådde den vikt som jag antar min kropp tycker är lagom så märkte jag att jag blev mer hungrig och därmed äter lite mer. Nu ligger jag relativt stilla i vikt trots att jag äter på samma sätt som när jag gick ner i vikt, fast lite mer mängd då. För mig funkar alltså kroppens automatik bra nu när jag äter en kost som den trivs med :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOB Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 För mig har det skött sig automatiskt. När jag nådde den vikt som jag antar min kropp tycker är lagom så märkte jag att jag blev mer hungrig och därmed äter lite mer. Nu ligger jag relativt stilla i vikt trots att jag äter på samma sätt som när jag gick ner i vikt, fast lite mer mängd då. För mig funkar alltså kroppens automatik bra nu när jag äter en kost som den trivs med :-) Sa du menar att det handlar om att reglera mangden mat da bara o sa far man prova sej fram? Jag ser att jag ater egentligen for litet proteiner, bara 6E%. Borde val ligga narmare 20E% dar, annars kanske kroppen omvandlar muskler till energi. Om jag gradvis okar pa dar o haller koll pa vikten sa borde det vara mojligt att hitta ett balanslage dar vikten stabiliserar sej. Vad tror du om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Sa du menar att det handlar om att reglera mangden mat da bara o sa far man prova sej fram? Jag ser att jag ater egentligen for litet proteiner, bara 6E%. Borde val ligga narmare 20E% dar, annars kanske kroppen omvandlar muskler till energi. Om jag gradvis okar pa dar o haller koll pa vikten sa borde det vara mojligt att hitta ett balanslage dar vikten stabiliserar sej. Vad tror du om det? Jag ställde samma fråga som du häromdagen, här är de olika vänliga förslag jag fick http://forum.kostdoktorn.se/topic/3636-liberalisera-lite-hur-har-ni-gjort/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOB Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Jag ställde samma fråga som du häromdagen, här är de olika vänliga förslag jag fick http://forum.kostdoktorn.se/topic/3636-liberalisera-lite-hur-har-ni-gjort/ Tack for hjalpen 'fundersam'. Det verkar som om alla svar gar ut pa att forsiktigt oka matintaget och liberalisera litet. Det verkar ju vettigt sa jag far val prova mej fram. Det dar med lost skinn har jag ocksa markt av, speciellt pa magen som har blivit smal, men ratt rynkig. Far val kora nagra tag med strykjarnet kan jag tro. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts