Moore Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Hej. Jag är bekymrad efter mitt läkarbesök igår och måste ventilera. Nu är det ca 2,5 år sedan jag började äta enligt lchf. Jag märkte väldigt stor skillnad på blodsockervärdena som blivit ännu bättre. Hba1c igår var 43. Jag har dock gått upp lite i vikt. Igår var jag på årlig kontroll hos min diabetesläkare som tyckte mina värden var kanon. Förutom ett, kolesterolvärdet, som hade varit okej om jag inte haft diabetes och striktare riktvärden. Jag har läst om och om igen om stora och små ldl partiklar men jag blir inte klok på detta eftersom min doktor nu vill ge mig medicin för att sänka kolesterol. Eftersom det syns väldigt väl på mina värden när jag började med lchf så sa jag att jag vill prova göra lite ändringar i kosten först. Jag fick inte äta ägg för doktorn och jag äter ganska mycket ost som jag kan dra ner på. Om det kan hjälpa..?? Jag delar gärna med mig av mina värden för diskussion och input från er kunniga. Det märks tydligt att mitt kolesterol gick upp markant när jag började med lchf 2011. Kolesterol 2008 3,3 2009 3,9 2010 4,0 Börjar med lchf 2011 5,7 2012 5,5 2013 5,3 Triglycerider 2008 0,8 2009 0,7 2010 0,7 Lchf 2011 0,6 2012 0,6 2013 0,9 Hdl 2008 1,5 2009 1,3 2010 1,4 Lchf 2011 1,7 2012 1,6 2013 1,6 LDL 2008 1,5 2009 1,5 2010 2,3 Lchf 2011 3,8 2012 3,6 2013 3,4 Ldl/hdl kvot 2008 1,0 2009 1,7 2010 1,6 Lchf 2011 2,3 2012 2,2 2013 2,1 Jag undrar om det finns fler som har typ1 och "problem" med kolesterolet? Äter i princip alla diabetiker över 30 kolesterolsänkande medicin. Är mina värden ovanliga? Man hör att det onda kolesterolet kan stiga tillfälligt när man börjar med lchf men mitt håller sig högt. Är lchf olämpligt för mig pga detta? Är det väldigt annorlunda när man har typ1 diabetes? Är det okej att äta kolesterolmedicin och fortsätta med lchf eller är det värt att dra ner på ost och ägg samt lite fett i övrigt för att se om det kan påverka? Tips, råd och input uppskattas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaJ Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Det där med ägg är helt ofarligt att äta hur mycket som helst. Tala om för din doktor att Irene Mattisson på Livsmedelsverket (!) säjer att man kan äta hur mycket ägg som helst! Att kolesterol tillförs via maten är gammal kunskap!Läs gärna vad Martin Ingvar säjer om ägg och kolesterol i Hjärnkoll på maten. Enligt honom uppstår dåliga kolesterolvärden av överätande och för mycket stärkelserik och sockerrik mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Det där med ägg är helt ofarligt att äta hur mycket som helst. Tala om för din doktor att Irene Mattisson på Livsmedelsverket (!) säjer att man kan äta hur mycket ägg som helst! Att kolesterol tillförs via maten är gammal kunskap!Läs gärna vad Martin Ingvar säjer om ägg och kolesterol i Hjärnkoll på maten. Enligt honom uppstår dåliga kolesterolvärden av överätande och för mycket stärkelserik och sockerrik mat! Jag är med på vad du menar och jag har själv också läst om rekommendationerna runt ägg, inklusive nya råd att det ska vara ofarligt. Att kolesterolvärdena ej går att påverk med kosten har jag också läst. Men mina värden är raka motsattsen till den läran. Från första året med lchf steg mitt "onda" kolestero markant som synes här ovanför. Var det bara en slump? Att jag därmed ska dra slutsatsen att fortsätta äta ägg, ost och mer fett samt snällt ta min kolesterolmedicin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Johansson Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Har själv samma problem. Skrev om det här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3257-diabetes-typ1-lchf-och-kolesterol/ Har du bett att få testa Apo-kvoten? Skulle tro att du har perfekta värden där! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Mats Lindberg Posted November 28, 2013 Popular Post Share Posted November 28, 2013 Sluta oroa er för kolesterolvärden! De säger inte ett skit om hälsan. Det blir alltmer tydligt med nyare forskning. Låt inte en oinformerad läkare styrd av gamla riktlinjer tagna ur luften skrämma er till medicinering som är potentiellt farlig. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Efter vad jag kan s på Doc´s hemsida så ser det bra ut? https://www.kostdoktorn.se/kolesterol Ldl är dessutom sällan mätt utan räknas enligt en formel och efter vad jag förstått blir det gärna missvisande när folk äter low carb. Själv har jag inte mätt mitt kolesterol men om jag gjorde det skulle jag nog själv bara intressera mig för triglyceriderna. Triglycerider och blodsocker, om något eller båda av dem låg högt skulle jag börja bekymra mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Sluta oroa er för kolesterolvärden! De säger inte ett skit om hälsan. Det blir alltmer tydligt med nyare forskning. Låt inte en oinformerad läkare styrd av gamla riktlinjer tagna ut luften skrämma er till medicinering som är potentiellt farlig. Jo, det säger något om hälsan precis som feber. Men det är sällan ändamålsenligt att sänka såvida det inte rör sig om familiär hyperkolesterolemi eller feber över 41 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Har själv samma problem. Skrev om det här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3257-diabetes-typ1-lchf-och-kolesterol/ Har du bett att få testa Apo-kvoten? Skulle tro att du har perfekta värden där! Din läkare verkar mer förstående än min och dina värden var ännu högre än mina? Jag har en bunt med papper/provsvar. Hur ser beteckningen för apokvoten ut? ApoB/ApoA1.kv ? Den är mätt tidigare år i papperen men inte i år. 2009 0,52 2010 0,43 Lchf 2011 0,72 2012 0,72 2013 - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Efter vad jag kan s på Doc´s hemsida så ser det bra ut? https://www.kostdoktorn.se/kolesterol Ldl är dessutom sällan mätt utan räknas enligt en formel och efter vad jag förstått blir det gärna missvisande när folk äter low carb. Själv har jag inte mätt mitt kolesterol men om jag gjorde det skulle jag nog själv bara intressera mig för triglyceriderna. Triglycerider och blodsocker, om något eller båda av dem låg högt skulle jag börja bekymra mig. Ja andreas går mot strömmen, man är ganska liten när man sitter hos doktorn som säger att kolesterolet blivit farligt högt och måste medicineras. Man frågar om hur han ser på mordernare sätt att se på kolesterol men han svarar att som han lär ut är sjukvårdens riktlinjer som man måste följa.. Ok? Äter man ett enda ägg har man fyllt hela dagens kolesterolbehov så detmkan man inte äta, osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Ja andreas går mot strömmen, man är ganska liten när man sitter hos doktorn som säger att kolesterolet blivit farligt högt och måste medicineras. Man frågar om hur han ser på mordernare sätt att se på kolesterol men han svarar att som han lär ut är sjukvårdens riktlinjer som man måste följa.. Ok? Äter man ett enda ägg har man fyllt hela dagens kolesterolbehov så detmkan man inte äta, osv.. Det kan jag tänka mig och du har ju inte lyxen jag har att helt enkelt skita i att gå till doktorn. Har du kollat in Peter Attias "Eating Academy"? http://eatingacademy.com/category/cholesterol-2 Han har en lång men välskriven bloggserie om kolesterol "The straight dope on cholesterol" Jag gick från att tro att kolesterol mest var en farlig gegga som kletade ihop artärerna till att ha en betydlig mer nyanserad syn och inte vara orolig alls. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Altså du har ju perfekta värden som en helt frisk person.. vad är det din läkare babblar i nattmössan om.. har denne tullat på läkarspriten? Många ickediabetiker skulle vara glada för en APOkvot på 0,72! Sen det andra sättet.. 5,3/1,6=3,3! Bör vara 6 eller under, hellre 5 eller under, kanonbra om det är 4 eller under! Be den läkaren nyktra till!! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Altså du har ju perfekta värden som en helt frisk person.. vad är det din läkare babblar i nattmössan om.. har denne tullat på läkarspriten? Många ickediabetiker skulle vara glada för en APOkvot på 0,72! Sen det andra sättet.. 5,3/1,6=3,3! Bör vara 6 eller under, hellre 5 eller under, kanonbra om det är 4 eller under! Be den läkaren nyktra till!! Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Vadå "kan man neka"? Han är din läkare, du är inte hans patient. Du gör precis som du vill och det är din förbannade skyldighet att ta eget ansvar för din egen kropp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare? Jadå, man kan neka. Och om läkaren går i mentalt baklås och blir otrevlig, vilket de gärna gör när man ifrågasätter deras auktoritet, så byter du läkare! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Johansson Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Altså du har ju perfekta värden som en helt frisk person.. vad är det din läkare babblar i nattmössan om.. har denne tullat på läkarspriten? Många ickediabetiker skulle vara glada för en APOkvot på 0,72! Sen det andra sättet.. 5,3/1,6=3,3! Bör vara 6 eller under, hellre 5 eller under, kanonbra om det är 4 eller under! Be den läkaren nyktra till!! Det lite kontstiga i det hela är ju att både jag och "Moore" har fått sämre profiler på lchf. Tidigare hade han ju 4,0/1,4=2,86 och apokvoten var 0,43! Även jag hade bättre tot/hdl och apokvoten har jag bar mätt en gång innan lchf och då var den 0,6 (nu 0,8). Så frågan är om det spelar någon roll. Profilerna är ju bra nu men var bättre(?) innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare? Är en typ 1:a som har nekat statiner. När läkaren, och vid annat tillfälle sköterskan, ville diskutera vidare sa jag bara att jag har bestämt mig och att jag inte ser på blodfetter så som dom gör. Jag lämnade över litet modernt material gällande kolesterol, vilket läkaren vägrade blankt i att ta emot, men sköterskan lovade att hon skulle läsa det vid senare tillfälle. Det intressanta är att bägge sa att: "- det är vår skyldighet att förskriva blodfettssänkande läkemedel vid nivåer över 5". Vad är det för "skyldighet"? Jag hade tidigare en mycket stor respekt för hela sjukvårdsapparaten och trodde i min enfald att en läkare var en sökande människa som efter läkarexamen fortsätter att vidareutbilda sig och att försöka hänga med i forskningen. Och självklart skall jag inte dra alla över en kam, men den svenska diabetesvården är i vissa aspekter rent ut sagt mossig och katastrofal för många patienter som inte vågar stå på sig. Stå på dig och ät dina ägg och din ost! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Är en typ 1:a som har nekat statiner. När läkaren, och vid annat tillfälle sköterskan, ville diskutera vidare sa jag bara att jag har bestämt mig och att jag inte ser på blodfetter så som dom gör. Jag lämnade över litet modernt material gällande kolesterol, vilket läkaren vägrade blankt i att ta emot, men sköterskan lovade att hon skulle läsa det vid senare tillfälle. Det intressanta är att bägge sa att: "- det är vår skyldighet att förskriva blodfettssänkande läkemedel vid nivåer över 5". Vad är det för "skyldighet"? Jag hade tidigare en mycket stor respekt för hela sjukvårdsapparaten och trodde i min enfald att en läkare var en sökande människa som efter läkarexamen fortsätter att vidareutbilda sig och att försöka hänga med i forskningen. Och självklart skall jag inte dra alla över en kam, men den svenska diabetesvården är i vissa aspekter rent ut sagt mossig och katastrofal för många patienter som inte vågar stå på sig. Stå på dig och ät dina ägg och din ost! Det är starkt gjort! Jag antar att jag inte är övertygad om att "det nya" är det rätta.. Jag är livrädd för komplikationer och följdsjukdomar som vi löper större risk att råka ut för. Jag gör allt jag kan för att leva hälsosamt. Men det är inte alltid svart och vitt vad som är det. Och man vill ju kunna lita på läkarvården.. Jag imponeras av din beslutsamhet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted November 28, 2013 Popular Post Share Posted November 28, 2013 Det lite kontstiga i det hela är ju att både jag och "Moore" har fått sämre profiler på lchf. Tidigare hade han ju 4,0/1,4=2,86 och apokvoten var 0,43! Även jag hade bättre tot/hdl och apokvoten har jag bar mätt en gång innan lchf och då var den 0,6 (nu 0,8). Så frågan är om det spelar någon roll. Profilerna är ju bra nu men var bättre(?) innan. Då skulle du sett mina värden när jag började med LCHF.. de steg från löjligt höga till ännumera löjligt höga.. för att efter några år sjunka till nästan övre gränsen för normalt! Jag tjafasar oxå med läkare och är det någon som är sugen på Statiner så har jag att hämta ut.. om någon vill smaka! Altså senast var det en som proppsade på statiner igen.. varvid jag kontrade med att det inte finns något som tyder på att jag lider brist på mykotoxin,(HMG-COA reduktas hämmare)! Fick hem ett brev där det stod att jag har högt kolesterol och att det finns statiner att hämta ut.. varvid jag ringde och skällde ut honom, för jag ville ha en APO-kvot, HBa1C, inflamationsmarkörer och helst C-peptid.. inget av de togs det prov på! Att gå till läkaren och få reda på att jag har högt kolesterol är bortkastade pengar och tid.. det visste jag redan, sedan flera år sen! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted November 28, 2013 Popular Post Share Posted November 28, 2013 Det är starkt gjort! Jag antar att jag inte är övertygad om att "det nya" är det rätta.. Jag är livrädd för komplikationer och följdsjukdomar som vi löper större risk att råka ut för. Jag gör allt jag kan för att leva hälsosamt. Men det är inte alltid svart och vitt vad som är det. Och man vill ju kunna lita på läkarvården.. Jag imponeras av din beslutsamhet.. Grejen är att läkare är som de flesta av oss andra.. bara mäniskor och de har sina förhållningsorder.. samt det de lärt sig under utbildningen.. de är experter på vilken medecin man kan sätta in mot vilket symptom.. det är bra nog.. men din hälsa är ditt ansvar! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare? oh ja att man kan neka. Jag åt 4-5 olika statiner och annat skit för för högt kolesterol (mina värden var VERKLIGEN inte bra) och mådde jättedåligt, så jag började med LCHF och slängde pillren. Min läkare klagade vilt förstås men vi kom överens om att vi skulle testa ett tag. I augusti var mina värden lika bra som med tung medicinering och min läkare sa att vad du än gör forsätt. Om en vecka ska jag göra nästa blodprov så jag får väl "domen" strax före jul. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare? Jag tycker verkligen du ska neka statiner! Som andra redan skrivit så har du jättefina värden. Att hämma syntesen av kolesterol är direkt olämpligt, eftersom det är "grundämne" till många livsnödvändiga processer i kroppen. Här http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm kan du läsa mera om de missuppfattningar kring kolesterol som härjat sedan 70-talet. Lycka till! En annan sak -- om ditt HbA1c stadigvarande ligger kring 43 så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket för komplikationer av diabetes. Komplikationerna orsakas av allt att döma när blodsockret ligger högt genom att vävnad skadas då. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Det är starkt gjort! Jag antar att jag inte är övertygad om att "det nya" är det rätta.. Jag är livrädd för komplikationer och följdsjukdomar som vi löper större risk att råka ut för. Jag gör allt jag kan för att leva hälsosamt. Men det är inte alltid svart och vitt vad som är det. Och man vill ju kunna lita på läkarvården.. Jag imponeras av din beslutsamhet.. Jag har kört liberal lchf i 4 år, för att därefter, fram till idag ha gått på strikt lchf i 15 månader. Under de första fyra åren växte en insikt fram att mitt blodsocker faktiskt blir stabilare av att halvera mängden potatis, ris eller pasta till maten. Under en semester på en liten blåsig ö i nordatlanten, där det på hotellet serverades mycket fisk, lamm i alla dess former och ägg så upptäckte jag att jag dels var mätt betydligt längre, men också att blodsockret höll sig så mycket lägre än efter en vanlig frukost med bröd, marmelad osv. Det var min början till lchf. För min skull. För att jag vill undvika problem, så långt som det är möjligt, m diabetesen i framtiden. Jag har en lista där jag skriver ner både medicinskt konstaterade som upplevda förbättringar m lågkolhydratkost, och jag är nu uppe i över 10 punkter. Därmed har jag blivit fullkomligt övertygad om att det är socker och för mycket insulin som är boven i dramat. Precis som med allt annat så är inte en diabetiker lik en annan, men den dom säger till mig att en diabetiker ska äta "vanligt" och sedan kompensera med ett kraftigt insulinintag de vet inte vade de snackar om och är i de flesta fall själva icke diabetiker. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 @Moore, du kan läsa lite mer om blodfetter och statiner här på Annikas sida: http://annikadahlqvist.com/2013/11/27/biverkningar-av-blodfettsankande-medicin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 Jag har en lista där jag skriver ner både medicinskt konstaterade som upplevda förbättringar m lågkolhydratkost, och jag är nu uppe i över 10 punkter. Vad står det på din lista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 Vad står det på din lista? Lågt och stabilt blodsocker, 43 nya skalan. Lägre blodtryck. Viktminskning ca 7 kg Minskatt midjemått, från 92 till 85 cm Har fått muskler (framförallt bröst-, biceps- och mage). Mer än i unga dar. Inte en enda förkylning! Piggare. Orkar mer. Sover bättre. Inflammationer i mjukdelar (hand och fot pga skada) borta. Lugn och stabil mage, och som Björn Ferry skriver: det som kommer ut sitter ihop :-) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Kroppen är en fantastisk maskin som ständigt skruvar på alla möjliga parametrar för att vi ska må så bra som möjligt Att slentrianmässigt skriva ut statiner för ett enstaka pseudovärde utan att beakta allt annat runt sin patient förefaller huvudlöst för mig Har han beaktat hur du mår idag? Hur är din allmänkondition ditt immunförsvar eventuella inflammationer och inte minst din egen upplevelse av hälsan Det är rimligt att idag kräva att en läkare ska vara insatt i hur värden förändras vid ett kostbyte till Lchf Tittar man på dina värden ser det ut precis som det oftast gör vid övergång till Lchf LDL stiger vanligen under ett par år för att sedan åter vända neråt Precis den trenden syns även i dina värden 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 30, 2013 Author Share Posted November 30, 2013 Kroppen är en fantastisk maskin som ständigt skruvar på alla möjliga parametrar för att vi ska må så bra som möjligt Att slentrianmässigt skriva ut statiner för ett enstaka pseudovärde utan att beakta allt annat runt sin patient förefaller huvudlöst för mig Har han beaktat hur du mår idag? Hur är din allmänkondition ditt immunförsvar eventuella inflammationer och inte minst din egen upplevelse av hälsan Det är rimligt att idag kräva att en läkare ska vara insatt i hur värden förändras vid ett kostbyte till Lchf Tittar man på dina värden ser det ut precis som det oftast gör vid övergång till Lchf LDL stiger vanligen under ett par år för att sedan åter vända neråt Precis den trenden syns även i dina värden Jaså, att värderna skulle kunna vara förhöjda ett par år visste jag faktiskt inte. Ett par månader har jag hört talats om tidigare. Ja jag mår ganska bra faktiskt. Jag ser flera fördelar med kosten idag samtidigt som jag så klart är lite rädd för förhöjda risker när det gäller tvetydiga råd om vad som är bäst för oss.. Jag håller med om att min läkare borde fördjupa sig mer istället för att endast hugga på kolesterolvärdena. Han höll dock med om att Hba1c Var jättefint. Lite för bra. Jag kunde unna mig lite mer när jag åt, tyckte han.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jaså, att värderna skulle kunna vara förhöjda ett par år visste jag faktiskt inte. Ett par månader har jag hört talats om tidigare. Ja jag mår ganska bra faktiskt. Jag ser flera fördelar med kosten idag samtidigt som jag så klart är lite rädd för förhöjda risker när det gäller tvetydiga råd om vad som är bäst för oss.. Jag håller med om att min läkare borde fördjupa sig mer istället för att endast hugga på kolesterolvärdena. Han höll dock med om att Hba1c Var jättefint. Lite för bra. Jag kunde unna mig lite mer när jag åt, tyckte han.. När det att läkaren tyckte Hba1c är för lågt, så menar han kanske att det kan vara lågt till priset av många känningar. Vid hypoglukemi glykeras ju färre proteinpartiklar än vid normalt blodsocker, så det kan "kompensera" om blodsockret vid andra tillfällen ligger högt, t.ex. pga rekyler, infektion eller stress. Men det vet du ju bäst själv om du haft många känningar. Ett värde på 43 som du hade är att gratulera och ska naturligtvis inte "pressas" upp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Statiner är troligen världens största bedrägeri. Ralf Sundberg förklarar varför i boken "Forsknings-Fusket!" Kolesteroler är absolut livsnödvändiga ämnen i kroppen. Kroppen producerar dessa ämnen efter det aktuella behovet, och så mycket som 25% av kroppens totala kolesterol mängd finns i hjärnan. Därför leder statiner till demens-sjukdomar bl.a. En annan viktig bok är “Stoppa Alzheimer NU” av Bruce Fife. Han rekommenderar LCHF och ekologisk kallpressad kokosolja samt gott om grönsaker. Samt att varje person som vill vara frisk och kry som äldre, bör leva klokt redan som 30-åring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted November 30, 2013 Author Share Posted November 30, 2013 När det att läkaren tyckte Hba1c är för lågt, så menar han kanske att det kan vara lågt till priset av många känningar. Vid hypoglukemi glykeras ju färre proteinpartiklar än vid normalt blodsocker, så det kan "kompensera" om blodsockret vid andra tillfällen ligger högt, t.ex. pga rekyler, infektion eller stress. Men det vet du ju bäst själv om du haft många känningar. Ett värde på 43 som du hade är att gratulera och ska naturligtvis inte "pressas" upp! Naturligtvis är det så, jag kanske var otydlig. Jag har inte många känningar. Tror jag.. Det händer någon gång i veckan och då lever jag ett aktivt liv med mycket hårda träningspass. Blodsockret kryper även upp runt 10 någon gång i veckan. Inte sällan i samband med varandra dessa faktorer. Hård träning, lägre blodsocker och sen högre morgonen efter. Men jag vet inte hur andra diabetiker ligger heller. Även min diabetessköterska tycker att jag ligger alldeless för pressat. Jag tycker det är konstigt. Det bästa vore väl att eftersträva "normala" blodsockervärden. Den här biten känns det som att jag har koll på, jag gör så gott jag kan. Men det är saker som kolesterolet som oroar mig nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Naturligtvis är det så, jag kanske var otydlig. Jag har inte många känningar. Tror jag.. Det händer någon gång i veckan och då lever jag ett aktivt liv med mycket hårda träningspass. Blodsockret kryper även upp runt 10 någon gång i veckan. Inte sällan i samband med varandra dessa faktorer. Hård träning, lägre blodsocker och sen högre morgonen efter. Men jag vet inte hur andra diabetiker ligger heller. Även min diabetessköterska tycker att jag ligger alldeless för pressat. Jag tycker det är konstigt. Det bästa vore väl att eftersträva "normala" blodsockervärden. Den här biten känns det som att jag har koll på, jag gör så gott jag kan. Men det är saker som kolesterolet som oroar mig nu. Fint, du har en sund inställning, tycker jag. Nu ska du "bara" sluta oroa dig över kolesterolet, och fortsätta precis som du gör 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Citat från TS: Hba1c igår var 43. [...] Totalkolesterol 2013: 5.3 Båda värdena ligger inom referensvärdena för friska personer. Alltså: om läkaren inte känt till att du en gång i tiden fått en diabetesdiagnos hade hen varken sett något onormalt i värdena eller föreslagit statiner. Lite spekulation: antagligen är gränserna striktare för diabetiker eftersom man implicit antar att diabetikern har höga blodsockertoppar ett par-tre gånger om dagen (och pga detta riskerar inflammation i kärlen). Om du alltid eller nästan alltid ligger på fasteblodsocker så faller det argumentet för att ta ner kolesterolet. Dessutom är det (som redan påpekats) oerhört förenklat att titta på totalkolesterol och/eller Friedewaldsberäknat LDL så en läkare med minsta självkritik och förmåga till självständigt tänkade borde, tycker jag, anstränga sig lite mer om nu patienten inte accepterar standardbehandlingen och dessutom har underbyggda argument för sitt agerande. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 (edited) (Varning: inlägget innehåller en viss mängd sarkasm) Det är rätt lite som fattas för att du Moore ska komma under den magiska "5.0"-gränsen för totalkolesterol (TC) och därmed göra läkaren nöjd. Här kommer lite tips om hur man kan sänka sitt kolesterol. Kanske följer du flera av tipsen redan. Betaglukaner. Finns i havre, och därför ser man ofta rekommendationer om att man ska äta havregrynsgröt. Det tillverkas extrakt där betaglukanerna koncentrerats. Dessa är förhoppningsvis kolhydratsfria. Betaglukanerna fungerar så att de binder gallsyror i tarmen, och på det viset hindras kroppen från att återabsorbera dessa. Eftersom gallsyror görs av kolesterol kan man på detta vis sänka kolesterolet. Det låter ofarligt. Fleromättade fetter. Både omega-6 och omega-3 sänker kolesterolet. Den som det är värt att öka intaget av är omega-3, så ät mer fet fisk och ta omega-3-kapslar. Stort intag av omega-6 verkar inte vara särskilt bra, det vi behöver av den varan får vi i oss vare sig vi vill eller inte. Växtsteroler. Just det, samma substans som finns i det förhatliga Becel! LCHF-godkända källor är nötter och pumpakärnor. Becelpaketet kan man alltså lugnt låta stå kvar på hyllan i livsmedelsbutiken där det hör hemma. Niacin (vitamin B3). Höjer HDL vilket brukar anses bra. Men puckot som är din läkare stirrar sig ju blind på TC-siffran, och i den ingår tyvärr HDL-värdet med plustecken, vilket gör att alla försök att höja HDL minskar möjligheten att visa upp ett TC under 5. Niacin i höga doser kan ha obehagliga (men ofarliga?) biverkningar. Vitamin D. Man har observerat en negativ korrelation mellan hög nivå av 25-OH-D och kolesterol. Bra vitamin-D-status är alltså vanligare bland folk som har lågt kolesterol, allt annat lika. Vad som är orsak och verkan vet man inte. Detta tyder dock på att D-vitamin kan ha en kolesterolsänkande effekt i sig. Vitamin D är bra på riktigt att ta som tillskott (stärker immunförsvaret bland annat). Jag rekommenderar 5000-10 000 IE per dag under den kalla årstiden. Detta motsvarar vad vi får från solen en vanlig sommardag. Denna dos är mycket mycket högre än den officiellt rekommenderade, men jag svär vid min mors grav att dessa doser är ofarliga. Har själv ätit 7000 IE om dagen i flera år vintertid. Extrakt från fermenterat rött ris. Detta fungerar precis som statiner och är i själva verket "ursprungs-statinen". Undvik alltså om du inte gillar statiner. http://en.wikipedia.org/wiki/Red_yeast_rice Vissa av dessa substanser (betaglukaner, växtsteroler) verkar ganska snabbt, så dessa kan man "boosta" med i ett par veckor precis innan läkarbesöket, och strunta i resten av tiden. Sist men inte minst: Stress är inte bra för hjärtat, och din nuvarande läkare stressar dig. Byt läkare till en som passar dig. Och så allra sist en länk till bra inlägg från Dr. Mercola: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/06/06/tips-to-lower-cholesterol-naturally.aspx Edit: Bergamottolja sänker tydligen också kolesterolet. Så drick mycket Earl Grey (den riktiga varianten), eller försök få tag på denna ovanliga citrusfrukt. Kanske säljer någon parfymaffär eller hälsokost extrakt? Edited December 19, 2013 by ɐuuɐ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Du glömde lågkolhydratkost som kan ha samma effekt på HMG-COA-reductase som statiner och rödris.. om man nu tror att det är bra att sänka den interna mevalonsyntesen? "HMG-CoA reductase is also hormonally regulated. The enzyme exists in phosphorylated (inactive) and dephosphorylated (active) forms. Glucagon stimulates phosphorylation (inactivation), and insulin promotes dephosphorylation, activating the enzyme and favoring cholesterol synthesis." http://www.bioinfo.org.cn/book/biochemistry/chapt20/bio8.htm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Mycket klargörande blogginlägg om kolesterolforskningen av Ralf Sundberg: http://blogg.ralfsundberg.se/#post18 Litet utdrag (min fetstil): [...] "Emellertid, när man följt populationen i 30 års tid fanns inget samband mellan kolesterolvärdet och risken att dö i hjärtinfarkt (3). Tvärtom, bland de individer där kolesterolvärdet minskat de sista 15 åren var dödligheten i infarkt och generellt högre. Men ett par år senare publicerar man en ny rapport och denna gång handlar det inte om risken att dö av infarkt utan risken att få en. Och se, här påvisar man en kraftigt ökad risk att få infarkt om man har högt kolesterol. Underligt, eller hur? Högt kolesterol ökar inte risken att dö av infarkt, bara att få en. Och det är just denna paradox som illustrerar problemet med den här typen av studier. För det första, om försökspersonerna tar del av sina resultat av testerna ändrar de ju sitt beteende. Inte nödvändigtvis i en hälsosam riktning. De som oroades av sina kolesterolvärden i Framingham ändrade sannolikt matvanorna i riktning mot hälsovådliga oljor och margariner, vilket ökade deras dödlighet. Ändrade de inte matvanorna sökte de åtminstone sjukvården oftare när de var oroliga för hjärtat, vilket resulterade i fler infarktdiagnoser." [...] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hur kommer det sig att dom som har ärftlig hyperkolesterolemi ofta dör tidigt i hjärtinfarkt om det är ofarligt med högt kolesterol? En kille jag umgicks med för ett antal år sedan hade detta i släkten och dom flesta männen hade dött i hjärtinfakt när dom var 45-55 år gamla. Numera får dom som har denna ärftligehet blodfettsänkande läkemedel och lever längre. Hur förklarar ni detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Det förklaras lättas av att kvinnor med samma ärftligt höga kolesterol inte dör i förtid.. bara männen! Högt kolesterol är inte nödvändigtvis något farligt.. utan det kan vara ett symptom på att något är på tok. Ju fler sådana risksymptom du har ju större risk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hur kommer det sig att dom som har ärftlig hyperkolesterolemi ofta dör tidigt i hjärtinfarkt om det är ofarligt med högt kolesterol? En kille jag umgicks med för ett antal år sedan hade detta i släkten och dom flesta männen hade dött i hjärtinfakt när dom var 45-55 år gamla. Numera får dom som har denna ärftligehet blodfettsänkande läkemedel och lever längre. Hur förklarar ni detta? Jag förmodar att de som har hyperkolesterolemi får onormalt mycket av de små täta LDL som lätt oxiderar, fastnar i kärlväggen och blir ateroskleros. Problemet med att bara tala om "högt kolesterol" är att totalmängden är summan av LDL, HDL o TG, där fördelningen av olika typer är mycket intressantare än ett totalvärde. Molekylen kolesterol är ju dessutom synnerligen livsnödvändig och syntetiseras normalt i erforderlig mängd, om man äter för lite. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Det förklaras lättas av att kvinnor med samma ärftligt höga kolesterol inte dör i förtid.. bara männen! Högt kolesterol är inte nödvändigtvis något farligt.. utan det kan vara ett symptom på att något är på tok. Ju fler sådana risksymptom du har ju större risk. Kvinnor drabbas generellt sett mindre av hjärtinfarkt fram till menopaus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Jag förmodar att de som har hyperkolesterolemi får onormalt mycket av de små täta LDL som lätt oxiderar, fastnar i kärlväggen och blir ateroskleros. Problemet med att bara tala om "högt kolesterol" är att totalmängden är summan av LDL, HDL o TG, där fördelningen av olika typer är mycket intressantare än ett totalvärde. Molekylen kolesterol är ju dessutom synnerligen livsnödvändig och syntetiseras normalt i erforderlig mängd, om man äter för lite. Och äter då en person med hyperkolesterolemi lågkolhydrat kost och ligger bra i Omega3/6-balans så ska risken för små"elaka" LDL kraftigt minska 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hur kommer det sig att dom som har ärftlig hyperkolesterolemi ofta dör tidigt i hjärtinfarkt om det är ofarligt med högt kolesterol? En kille jag umgicks med för ett antal år sedan hade detta i släkten och dom flesta männen hade dött i hjärtinfakt när dom var 45-55 år gamla. Numera får dom som har denna ärftligehet blodfettsänkande läkemedel och lever längre. Hur förklarar ni detta? Här är ett intressant inlägg om hyperkolesterolemi, statiner, risk att dö i hjärtinfarkt, och ålder: http://jeffreydachmd.com/2013/07/familial-hypercholesterolemia-statin-drugs/ Statiner fungerar uppenbarligen på unga personer med gendefekt för LDL-receptorn, men för äldre spelar det ingen roll, även om de har mycket högt kolesterol. Alltså är det inte så enkelt att högt kolesterol är orsaken till varför denna grupp får hjärtinfarkt. I inlägget finns ytterligare ett tips för att statinfritt-sänka-sitt-kolesterol-för-att-göra-doktorn-glad, som jag vill lägga till till min lista ovan: Bergamottolja 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Mer som sänker kolesterol(et):* Äpplen. http://allas.se/apple-sanker-kolesterolet/ Expressen idisslade nyheten häromdagen. Hittar dock inte länken längre. Nypon. (Orkar inte länka. Googla själv.) Frågan är bara vem som orkar gå och plocka hem vresrosnypon från kommunplanteringarna och smaska i sig. Den hyperprocessade "nyponsoppan" lär ju knappast göra någon nytta med allt sitt socker. * se tidigare inlägg i tråden från 18 december, särskilt angående sarkasm- och ironinivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Hejsan hoppsan, Här hade det hänt en hel del intressant.Ja, kraven/riktvärden är hårdare för diabetiker, jag antar att det är för att man löper en högre risk att drabbas av hjärt/kärlsjukdomar.Om någon har något intresse av hur det gick så testade jag att ändra kosten. Jag drog ner på fett, inga ägg och sprang någon mil extra i veckan.Resultatet blev ett mer svängande blodsocker. Jag tycker den fetare kosten fungerat som en buffert på blodsockret. Jag gick ner 3-4Kg i vikt.Jag fick minska insulindoserna trots att det automatiskt blev det mer kolhydrater då jag gått hungrig och försökt undvika fettet. Så mer hårt bröd, rotfrukter och liknande.Läkaren tog nya prover och han var supernöjd. Alla värden var perfekta och inom riktvärdena för diabetiker.Meen.. Hur gör man nu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts