Moore

Typ1 diabetes och kolesterol hjälp!

Recommended Posts

Hej.

Jag är bekymrad efter mitt läkarbesök igår och måste ventilera.

Nu är det ca 2,5 år sedan jag började äta enligt lchf. Jag märkte väldigt stor skillnad på blodsockervärdena som blivit ännu bättre. Hba1c igår var 43. Jag har dock gått upp lite i vikt.

Igår var jag på årlig kontroll hos min diabetesläkare som tyckte mina värden var kanon. Förutom ett, kolesterolvärdet, som hade varit okej om jag inte haft diabetes och striktare riktvärden.

Jag har läst om och om igen om stora och små ldl partiklar men jag blir inte klok på detta eftersom min doktor nu vill ge mig medicin för att sänka kolesterol. Eftersom det syns väldigt väl på mina värden när jag började med lchf så sa jag att jag vill prova göra lite ändringar i kosten först. Jag fick inte äta ägg för doktorn och jag äter ganska mycket ost som jag kan dra ner på. Om det kan hjälpa..??

Jag delar gärna med mig av mina värden för diskussion och input från er kunniga. Det märks tydligt att mitt kolesterol gick upp markant när jag började med lchf 2011.

Kolesterol

2008 3,3

2009 3,9

2010 4,0

Börjar med lchf

2011 5,7

2012 5,5

2013 5,3

Triglycerider

2008 0,8

2009 0,7

2010 0,7

Lchf

2011 0,6

2012 0,6

2013 0,9

Hdl

2008 1,5

2009 1,3

2010 1,4

Lchf

2011 1,7

2012 1,6

2013 1,6

LDL

2008 1,5

2009 1,5

2010 2,3

Lchf

2011 3,8

2012 3,6

2013 3,4

Ldl/hdl kvot

2008 1,0

2009 1,7

2010 1,6

Lchf

2011 2,3

2012 2,2

2013 2,1

Jag undrar om det finns fler som har typ1 och "problem" med kolesterolet? Äter i princip alla diabetiker över 30 kolesterolsänkande medicin. Är mina värden ovanliga? Man hör att det onda kolesterolet kan stiga tillfälligt när man börjar med lchf men mitt håller sig högt. Är lchf olämpligt för mig pga detta? Är det väldigt annorlunda när man har typ1 diabetes? Är det okej att äta kolesterolmedicin och fortsätta med lchf eller är det värt att dra ner på ost och ägg samt lite fett i övrigt för att se om det kan påverka?

Tips, råd och input uppskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med ägg  är helt ofarligt att äta hur mycket som helst. Tala om för din doktor att Irene Mattisson på Livsmedelsverket (!)  säjer att  man kan äta hur mycket ägg som helst! Att kolesterol tillförs via maten är gammal kunskap!Läs gärna vad Martin Ingvar säjer om ägg och kolesterol i Hjärnkoll på maten. Enligt honom uppstår dåliga kolesterolvärden av överätande och för mycket stärkelserik och sockerrik mat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med ägg  är helt ofarligt att äta hur mycket som helst. Tala om för din doktor att Irene Mattisson på Livsmedelsverket (!)  säjer att  man kan äta hur mycket ägg som helst! Att kolesterol tillförs via maten är gammal kunskap!Läs gärna vad Martin Ingvar säjer om ägg och kolesterol i Hjärnkoll på maten. Enligt honom uppstår dåliga kolesterolvärden av överätande och för mycket stärkelserik och sockerrik mat!

Jag är med på vad du menar och jag har själv också läst om rekommendationerna runt ägg, inklusive nya råd att det ska vara ofarligt. Att kolesterolvärdena ej går att påverk med kosten har jag också läst. Men mina värden är raka motsattsen till den läran. Från första året med lchf steg mitt "onda" kolestero markant som synes här ovanför. Var det bara en slump? Att jag därmed ska dra slutsatsen att fortsätta äta ägg, ost och mer fett samt snällt ta min kolesterolmedicin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter vad jag kan s på Doc´s hemsida så ser det bra ut? 

https://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Ldl är dessutom sällan mätt utan räknas enligt en formel och efter vad jag förstått blir det gärna missvisande när folk äter low carb.

Själv har jag inte mätt mitt kolesterol men om jag gjorde det skulle jag nog själv bara intressera mig för triglyceriderna. Triglycerider och blodsocker, om något eller båda av dem låg högt skulle jag börja bekymra mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta oroa er för kolesterolvärden! De säger inte ett skit om hälsan. Det blir alltmer tydligt med nyare forskning. Låt inte en oinformerad läkare styrd av gamla riktlinjer tagna ut luften skrämma er till medicinering som är potentiellt farlig.

Jo, det säger något om hälsan precis som feber. Men det är sällan ändamålsenligt att sänka såvida det inte rör sig om familiär hyperkolesterolemi eller feber över 41 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv samma problem. Skrev om det här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3257-diabetes-typ1-lchf-och-kolesterol/

Har du bett att få testa Apo-kvoten? Skulle tro att du har perfekta värden där!

Din läkare verkar mer förstående än min och dina värden var ännu högre än mina? Jag har en bunt med papper/provsvar. Hur ser beteckningen för apokvoten ut? ApoB/ApoA1.kv ?

Den är mätt tidigare år i papperen men inte i år.

2009 0,52

2010 0,43

Lchf

2011 0,72

2012 0,72

2013 -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter vad jag kan s på Doc´s hemsida så ser det bra ut? 

https://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Ldl är dessutom sällan mätt utan räknas enligt en formel och efter vad jag förstått blir det gärna missvisande när folk äter low carb.

Själv har jag inte mätt mitt kolesterol men om jag gjorde det skulle jag nog själv bara intressera mig för triglyceriderna. Triglycerider och blodsocker, om något eller båda av dem låg högt skulle jag börja bekymra mig.

Ja andreas går mot strömmen, man är ganska liten när man sitter hos doktorn som säger att kolesterolet blivit farligt högt och måste medicineras. Man frågar om hur han ser på mordernare sätt att se på kolesterol men han svarar att som han lär ut är sjukvårdens riktlinjer som man måste följa.. Ok? Äter man ett enda ägg har man fyllt hela dagens kolesterolbehov så detmkan man inte äta, osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja andreas går mot strömmen, man är ganska liten när man sitter hos doktorn som säger att kolesterolet blivit farligt högt och måste medicineras. Man frågar om hur han ser på mordernare sätt att se på kolesterol men han svarar att som han lär ut är sjukvårdens riktlinjer som man måste följa.. Ok? Äter man ett enda ägg har man fyllt hela dagens kolesterolbehov så detmkan man inte äta, osv..

:( Det kan jag tänka mig och du har ju inte lyxen jag har att helt enkelt skita i att gå till doktorn.

Har du kollat in Peter Attias "Eating Academy"? http://eatingacademy.com/category/cholesterol-2

Han har en lång men välskriven bloggserie om kolesterol "The straight dope on cholesterol"

Jag gick från att tro att kolesterol mest var en farlig gegga som kletade ihop artärerna till att ha en betydlig mer nyanserad syn och inte vara orolig alls. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Altså du har ju perfekta värden som en helt frisk person.. vad är det din läkare babblar i nattmössan om.. har denne tullat på läkarspriten?

Många ickediabetiker skulle vara glada för en APOkvot på 0,72!

Sen det andra sättet.. 5,3/1,6=3,3!

Bör vara 6 eller under, hellre 5 eller under, kanonbra om det är 4 eller under!

Be den läkaren nyktra till!!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Altså du har ju perfekta värden som en helt frisk person.. vad är det din läkare babblar i nattmössan om.. har denne tullat på läkarspriten?

Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå "kan man neka"? Han är din läkare, du är inte hans patient. Du gör precis som du vill och det är din förbannade skyldighet att ta eget ansvar för din egen kropp!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju lite inne på samma spår, men om de gamla råden är så fel, hur kan det få fortgå? Varför uppdateras inte läkarkåren? Kan man neka kolesterolmedicin när läkaren säger att man måste börja med det? Jag fick tre månader på mig att försöka få ner mitt farliga värde genom mindre ägg och ost.. Men om jag inte lyckas.. Hur tar man diskussionen? Är det någon som gjort det med sin läkare?

Jadå, man kan neka.

Och om läkaren går i mentalt baklås och blir otrevlig, vilket de gärna gör när man ifrågasätter deras auktoritet, så byter du läkare!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lite kontstiga i det hela är ju att både jag och "Moore" har fått sämre profiler på lchf. Tidigare hade han ju 4,0/1,4=2,86 och apokvoten var 0,43!

Även jag hade bättre tot/hdl och apokvoten har jag bar mätt en gång innan lchf och då var den 0,6 (nu 0,8). 

Så frågan är om det spelar någon roll. Profilerna är ju bra nu men var bättre(?) innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är en typ 1:a som har nekat statiner. När läkaren, och vid annat tillfälle sköterskan, ville diskutera vidare sa jag bara att jag har bestämt mig och att jag inte ser på blodfetter så som dom gör. Jag lämnade över litet modernt material gällande kolesterol, vilket läkaren vägrade blankt i att ta emot, men sköterskan lovade att hon skulle läsa det vid senare tillfälle. Det intressanta är att bägge sa att: "- det är vår skyldighet att förskriva blodfettssänkande läkemedel vid nivåer över 5". Vad är det för "skyldighet"?

Jag hade tidigare en mycket stor respekt för hela sjukvårdsapparaten och trodde i min enfald att en läkare var en sökande människa som efter läkarexamen fortsätter att vidareutbilda sig och att försöka hänga med i forskningen. Och självklart skall jag inte dra alla över en kam, men den svenska diabetesvården är i vissa aspekter rent ut sagt mossig och katastrofal för många patienter som inte vågar stå på sig.

Stå på dig och ät dina ägg och din ost!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är en typ 1:a som har nekat statiner. När läkaren, och vid annat tillfälle sköterskan, ville diskutera vidare sa jag bara att jag har bestämt mig och att jag inte ser på blodfetter så som dom gör. Jag lämnade över litet modernt material gällande kolesterol, vilket läkaren vägrade blankt i att ta emot, men sköterskan lovade att hon skulle läsa det vid senare tillfälle. Det intressanta är att bägge sa att: "- det är vår skyldighet att förskriva blodfettssänkande läkemedel vid nivåer över 5". Vad är det för "skyldighet"?

Jag hade tidigare en mycket stor respekt för hela sjukvårdsapparaten och trodde i min enfald att en läkare var en sökande människa som efter läkarexamen fortsätter att vidareutbilda sig och att försöka hänga med i forskningen. Och självklart skall jag inte dra alla över en kam, men den svenska diabetesvården är i vissa aspekter rent ut sagt mossig och katastrofal för många patienter som inte vågar stå på sig.

Stå på dig och ät dina ägg och din ost!

Det är starkt gjort! Jag antar att jag inte är övertygad om att "det nya" är det rätta.. Jag är livrädd för komplikationer och följdsjukdomar som vi löper större risk att råka ut för. Jag gör allt jag kan för att leva hälsosamt. Men det är inte alltid svart och vitt vad som är det. Och man vill ju kunna lita på läkarvården.. Jag imponeras av din beslutsamhet.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oh ja att man kan neka. Jag åt 4-5 olika statiner och annat skit för för högt kolesterol (mina värden var VERKLIGEN inte bra) och mådde jättedåligt, så jag började med LCHF och slängde pillren. Min läkare klagade vilt förstås men vi kom överens om att vi skulle testa ett tag. I augusti var mina värden lika bra som med tung medicinering och min läkare sa att vad du än gör forsätt. Om en vecka ska jag göra nästa blodprov så jag får väl "domen" strax före jul.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker verkligen du ska neka statiner! Som andra redan skrivit så har du jättefina värden. Att hämma syntesen av kolesterol är direkt olämpligt, eftersom det är "grundämne" till många livsnödvändiga processer i kroppen. Här http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm kan du läsa mera om de missuppfattningar kring kolesterol som härjat sedan 70-talet. Lycka till!

En annan sak -- om ditt HbA1c stadigvarande ligger kring 43 så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket för komplikationer av diabetes. Komplikationerna orsakas av allt att döma när blodsockret ligger högt genom att vävnad skadas då.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är starkt gjort! Jag antar att jag inte är övertygad om att "det nya" är det rätta.. Jag är livrädd för komplikationer och följdsjukdomar som vi löper större risk att råka ut för. Jag gör allt jag kan för att leva hälsosamt. Men det är inte alltid svart och vitt vad som är det. Och man vill ju kunna lita på läkarvården.. Jag imponeras av din beslutsamhet..

Jag har kört liberal lchf i 4 år, för att därefter, fram till idag ha gått på strikt lchf i 15 månader. Under de första fyra åren växte en insikt fram att mitt blodsocker faktiskt blir stabilare av att halvera mängden potatis, ris eller pasta till maten. Under en semester på en liten blåsig ö i nordatlanten, där det på hotellet serverades mycket fisk, lamm i alla dess former och ägg så upptäckte jag att jag dels var mätt betydligt längre, men också att blodsockret höll sig så mycket lägre än efter en vanlig frukost med bröd, marmelad osv.

Det var min början till lchf.

För min skull. För att jag vill undvika problem, så långt som det är möjligt, m diabetesen i framtiden.

Jag har en lista där jag skriver ner både medicinskt konstaterade som upplevda förbättringar m lågkolhydratkost, och jag är nu uppe i över 10 punkter. Därmed har jag blivit fullkomligt övertygad om att det är socker och för mycket insulin som är boven i dramat.

Precis som med allt annat så är inte en diabetiker lik en annan, men den dom säger till mig att en diabetiker ska äta "vanligt" och sedan kompensera med ett kraftigt insulinintag de vet inte vade de snackar om och är i de flesta fall själva icke diabetiker.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en lista där jag skriver ner både medicinskt konstaterade som upplevda förbättringar m lågkolhydratkost, och jag är nu uppe i över 10 punkter.

Vad står det på din lista?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad står det på din lista?

Lågt och stabilt blodsocker, 43 nya skalan.

Lägre blodtryck.

Viktminskning ca 7 kg

Minskatt midjemått, från 92 till 85 cm

Har fått muskler (framförallt bröst-, biceps- och mage). Mer än i unga dar.

Inte en enda förkylning!

Piggare.

Orkar mer.

Sover bättre.

Inflammationer i mjukdelar (hand och fot pga skada) borta.

Lugn och stabil mage, och som Björn Ferry skriver: det som kommer ut sitter ihop :-)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg