Jump to content

Omega 3 överdos?

Maggan A

Recommended Posts

Om frågan redan har avhandlats ber jag om ursäkt för upprepningen...

Som alla vet så är omega 3 väldigt viktigt men jag undrar om man kan överdosera med skadliga följder...

Om man bara äter ekologiskt smör, grädde, nötkött, gris och ägg - behöver man då ta omega 3 som  tillägg också?

Utan att vara expert i frågan skulle jag vilja säga, att om man väljer KRAV-versionen av de produkter du räknar upp (med undantag av gris) så är chansen att få i sig tillräckligt med Omega3 betydligt högre än i fallet med konventionellt framställda produkter.

Här kommer ett citat från Sanna Edins hemsida:   (http://www.ehdin.com/?id=218 )

"För mycket Omega 3-fettsyror?
Jag är utbildad till Kostrådgivare och hade i förra veckan en föreläsning kring kost och hälsa! Fick då frågan om man kan överdosera Omega-3? Denna kvinna äter fisk och skaldjur varje dag samt tar tillskott varje dag? Är detta farligt? Vad händer med överskottet i kroppen?

Svar: Nej det kan man inte. Eskimåer äter i snitt 20-30 g per dag enligt någon undersökning och det är inga problem. Man får dock vara observant på att blodet blir mer lättflytande, tar längre tid att koagulera så ingen omega 3 strax före operation, samt att du kan ta omega 3 i stället för blodförtunnande läkemedel (samma effekt visar forskning). Redan vikingarna kände till denna effekt för eskimåerna förblödde snabbt efter ett svärdshugg!"

• Like 6

Om frågan redan har avhandlats ber jag om ursäkt för upprepningen...

Som alla vet så är omega 3 väldigt viktigt men jag undrar om man kan överdosera med skadliga följder...

Om man bara äter ekologiskt smör, grädde, nötkött, gris och ägg - behöver man då ta omega 3 som  tillägg också?

Jag tror att den främsta källan till omega 3 är skaldjur och feta fiskar.

Om man kan överdosera vet jag inte men jag såg en artikel i Läkartidningen för några år sedan där det stod att omega 3 tillskott ökade risken att få influensa. Jag har i alla fall för mig att det gällde just tillskott. Jag har själva aldrig tagit omega 3 tillskott och jag är lite skeptiskt till att göra det om man äter fisk.

Tack för svar Veteran och Inez

Frågan gällde egentligen inte mig själv som LCHFare - jag tror mig klara mig bra på min mathållning.

Det gäller min son med misstänkt men ännu inte diagnostiserad ADHD (utredning pågår)

Förutom den ekologiska maten jag redan nämnt äter han också bröd, potatis, pasta och ris - men tack och lov inte socker. Fisk och skaldjur gillar han inte,

Den enkla frågan är - bör han ta tillskott av omega 3 eller inte?

Frågan gällde egentligen inte mig själv som LCHFare - jag tror mig klara mig bra på min mathållning.

Det gäller min son med misstänkt men ännu inte diagnostiserad ADHD (utredning pågår)

Förutom den ekologiska maten jag redan nämnt äter han också bröd, potatis, pasta och ris - men tack och lov inte socker. Fisk och skaldjur gillar han inte,

Får han inte i sig behovet av omega-3 i kosten, så tycker jag han ska ta tillskott.

Ja men hur vet man det?

Eftersom man sannolikt inte kan få i sig "för mycket" Omega3, så tycker jag det finns all anledning att chansa :)  Det kan inte bli sämre, bara bättre.

Jag har sett någonstans att tillskott av Omega3 gjorde okoncentrerade barn med "myror i kroppen" lugnare och de kunde koncentrera sig längre stunder i taget än tidigare.

• Like 1

Kan vara bra att läsa på om GAPS (http://tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/)

I Grain Brain pratar Dr Perlmutter om vikten av Omega 3/DHA vid neurologiska besvär.

• Like 1