Jump to content

Omega 3 överdos?

Maggan A

Recommended Posts

Om frågan redan har avhandlats ber jag om ursäkt för upprepningen...

Som alla vet så är omega 3 väldigt viktigt men jag undrar om man kan överdosera med skadliga följder...

Om man bara äter ekologiskt smör, grädde, nötkött, gris och ägg - behöver man då ta omega 3 som  tillägg också?

Utan att vara expert i frågan skulle jag vilja säga, att om man väljer KRAV-versionen av de produkter du räknar upp (med undantag av gris) så är chansen att få i sig tillräckligt med Omega3 betydligt högre än i fallet med konventionellt framställda produkter.

Här kommer ett citat från Sanna Edins hemsida:   (http://www.ehdin.com/?id=218 )

"För mycket Omega 3-fettsyror?
Jag är utbildad till Kostrådgivare och hade i förra veckan en föreläsning kring kost och hälsa! Fick då frågan om man kan överdosera Omega-3? Denna kvinna äter fisk och skaldjur varje dag samt tar tillskott varje dag? Är detta farligt? Vad händer med överskottet i kroppen?

Svar: Nej det kan man inte. Eskimåer äter i snitt 20-30 g per dag enligt någon undersökning och det är inga problem. Man får dock vara observant på att blodet blir mer lättflytande, tar längre tid att koagulera så ingen omega 3 strax före operation, samt att du kan ta omega 3 i stället för blodförtunnande läkemedel (samma effekt visar forskning). Redan vikingarna kände till denna effekt för eskimåerna förblödde snabbt efter ett svärdshugg!"

• Like 6

Om frågan redan har avhandlats ber jag om ursäkt för upprepningen...

Som alla vet så är omega 3 väldigt viktigt men jag undrar om man kan överdosera med skadliga följder...

Om man bara äter ekologiskt smör, grädde, nötkött, gris och ägg - behöver man då ta omega 3 som  tillägg också?

Jag tror att den främsta källan till omega 3 är skaldjur och feta fiskar.