Malin303 Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 Jag ska ha kalas för ca tretti pers och efterlyser förslag på vad man kan bjuda på till förrätt och efterrätt. Temat är 1973 (det eminenta år då undertecknad föddes ) så helst ska det va nåt som var hett då. Till varmrätt blir det chili con carne, med surdegsbröd till för dem som vill ha det. Och billigt rödtjut Förrätten ska helst vara i form av plock, så man kan mingla runt. Till detta (vad det nu blir) sangria, så klart.. Efterrätten blir ju knepig. Helst vill jag att det ska gå att äta LCHF rakt igenom, men det enda jag kommer på som funkar nåt så när är pannacotta. Vilket ju inte är tidstypiskt för oss svennar i alla fall.. Bär och grädde, kanske? Jag vill helst undvika socker och sötningsmedel, annars hade ananasparfait suttit som gjutet! Förslag emottages tacksamt från alla festprissar därute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 Efterrätten blir Klara Dessers mintchokladkaka med vispad grädde till :-) Kanongott och alla kan äta den - inget sötningsmedel, men även blandkostare tycker den är god. Den fanns i Expressens LCHF-bilaga 25/7... ska baka en själv nu till makens födelsedag i morgon. 250 g mörk choklad med mintsmak (70%) 150 g smör 5 ägg 1 tsk vaniljpulver hacka chokladen och smält den försiktigt tillsammans med smöret. Rör hela tiden. Dela äggen. Vispa gulorna fluffiga med vaniljpulver. (Minst 4 minuter) Vispa vitorna till fast skum. Rör samman chokladsmeten först med gulorna och vänd sedan ner vitorna. Häll i smord springform och grädda 20 min 160 grader 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 http://www.lchfgourmet.se/lchf-plockmat/ http://vardagfest.blogspot.se/2012/01/nyarsmeny-med-lchf-tapas.html Här hittade jag lite plockmat. Något som passar damen? Eftersom du är så chokad ska det ju vara lättlagat också (eller nåt som barnen kan hjälpa till med) Känner man för att vara lite liberalare är ju färska dadlar med ädelost hur gott som helst. Går att äta kalla men blir ännu godare om man låter osten smälta en aning. Champinjonhattar fyllda med pesto eller tapenade är också en höjdare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 29, 2013 Author Share Posted November 29, 2013 Ja tack, lättlagat ska det va O helst gå att förbereda nån dag innan. O helst inte bli så jäkla mycket disk. (kan man få allt, tro? Brukar grisar flyga ) Tack för tipsen o länkarna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 en härlig räkcocktail till förrätt (serveras i cocktailglas). Räkröran går göra dagen innan. En fruktsallad (liberal lchf) med vispad grädde och rostade hackade nötter till efterrätt. Man kan sätta sätta några gäster att hacka frukten och vispa grädde, blir alltid lite kul när folk får nått att göra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 Smulpaj har väl funnits i alla tider -blanda olika bär toppa med kokos + hackade hasselnötter blandat med smör å mandelmjöl / till smulpajsmojjaservera med grädde smaksatt med vaniljpulver eller bara grädden -Förrätt - waldorfsalladfördel göras dagen före -skär rotselleri - julienne / tändsticks stora bitar alltså /slacka den / förväll alltså / 5 min i kokande vatten - slå av spola kalltå låt rinna av väl i hålsil/durkslag -riv granny smith äpple ( bra syra i dessa ) - vispa grädde blanda med majjo - smaka av med s & pblanda rotselleri , äpple med röran / ska vara kort / rätt fast alltså -Toppa med hakade valnötter - servera med kallskuret kött / pastrami / kassler / rostbiff / vad plånboken tillåter30 pers - förrätt4 stora rotselleri6-7 äpplen 2-3 brk majjo3 - 4 dl gräddesalt peppar efter smak å tycke -hackade valnötter likaså ...Du skrev inte om du ska lägga upp / el självservering Kassler såklart billigast å kan slicas tunt ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 29, 2013 Author Share Posted November 29, 2013 Du skrev inte om du ska lägga upp / el självservering Det är för att jag inte har bestämt mig än Det här blir en rätt improviserad historia in i det sista.. Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 @Tassi Tack! Den där Waldorfsalladen ska jag apselut lägga till samlingarna 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 ja de rätt gott Waldorf - lite bortglömt att göra den -utmärkt till grillat på sommaren fast de klart grilla kan man ju året om ** haha Man kanske till å me kan byta ut sellerin mot rättika - en tanke som slog mej nu ..Blir nog till testa ikväll ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts