Pygmepuff Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Hej Vet inte riktigt var jag ska lägga in den här frågan men jag chansar här Ska ut och flyga i veckan och undrar om nån har koll på om det finns nåt bra lchf-alternativ på arlanda? På planet lär det ju inte finns så äter gärna innan vi flyger (bara 2,5 timmes flyg så jag bör överleva tills vi kommer fram)Sen när vi kommer till landet lättprodukt blir det svårare :S (irland) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jag äter aldrig på Arlanda men det har hänt att jag tagit med nåt typ kokt ägg eller makrillburk. I sky city ligger flera restauranger på rad, kolla om det finns nåt där. Inrikes finns Max men det är innanför säkerhetskontrollen. På planen är det rätt hopplöst. Äter påläggen på SAS när det ingår frukost. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted November 30, 2013 Author Share Posted November 30, 2013 googlade runt och det är tydligen ok att ta med "barnmat och dietmat" på sas. Har ju en tvååring med mig och lchf är väl en diet eller hur var det nu? Tänkte göra mandelpannkakor och ta mä Så länge det inte är flytande så går det bra tydligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 "Fråg man int så får man" använder jag när det passar mig 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 googlade runt och det är tydligen ok att ta med "barnmat och dietmat" på sas. Har ju en tvååring med mig och lchf är väl en diet eller hur var det nu? Tänkte göra mandelpannkakor och ta mä Så länge det inte är flytande så går det bra tydligen Om du kan ta med mat så gör det, det är svindyrt att äta på Arlanda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jag flög nyligen och flygplansmaten är skräp. Tur att jag är van att "fasta"... Lite ost och smör kan man få om man har tur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Var i Sky City i onsdags. Det finns ingen LCHF. Åt hemma 6 timmar senare istället men kollegorna mumsade pizza där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frkGeek Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Beror på vart på arlanda du är, jag har fått bra lchf mat både terminal 2 och 4, ägg och bacon finns på ett ställe och det andra lagade till en bra fisk efter jag bad om anpassning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Visst lyckades väl Birgitta Höglund hitta något ställe på Arlanda? *söker lite* http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/11/nyttig-snabbmat-hos-grand-cafe-pa-arlanda/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Det verkar finnas lite olika syn på medhavd mat. Jag brukar ta med mig kokta ägg och ost och små smör/bregottpaket. Men det har hänt att jag blev av med det i säkerhetskontrollen. Och då gick det under "förbjudna vätskor". Lite märkligt, kan jag tycka.... (Alltså att ta med mat genom kontrollen - vad det finns att köpa på flygplatsen vet jag inte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Det funkade för mig. Dietmat få man ta med sig genom säkerhetskontrollen. Såvida det inte är att betrakta som vätska skall det gå bra (undvik altså soppa!) Se följande tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2069-matlåda-på-flyget/?hl=%2Bmatl%C3%A5da#entry25736 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Alla medvetna matval är ju en diet. Ytterst få människor gör inte medvetna val när det gäller vad man stoppar i sig så alla följer en diet oavsett vad dom själva tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Det finns ett ställe med svenska tapas på terminal 5 som jag brukar äta på. Ruskigt svindyrt men riktigt gott Anderssons eller vad det heter.. Det är ju bara att skippa brödet på mackorna. Är du där till frukost finns det kokta ägg att köpa på nåt av ställena som har frukostmeny. Fortfarande rejält saltad nota, men jag har tsgit det som en del av semestern. Förut har SAS haft tapasmeny eller julmeny och där har man kunnat äta det mesta, men sist jag åkte (okt) fanns bara mackor och sallad med pasta i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Grejen är den att jag brukar vara för stressad innan vi ska iväg för att kunna få ner en bit, annars äter jag alltid på morgonen, att jag är gravid och behöver äta var 3e timme gör inte saken lättare Förut har jag ändå kunnat klara mig hyffsat. Men om jag gör lite mandelpannkakor och stoppar ner i sonens lunchlåda (med bilar på) så är det ju barnmat. Borde ju gå. Bara säga att han är hyperallergisk och han måste ha sin lunch mitt i flygningen. (vilket han måste)Tror vi ska vara på terminal 5.Förra gången flög vi från skavsta och jag kände att jag inte orkade "hålla på och krångla" så jag åt en bakad potatis med skagenröra där = hungrig igen efter en timme När vi kom fram fanns det inte mkt till alternativ så jag åt faktiskt på burgerking :S Blev inte ens mätt av att äta bara luft och bröd. Men vill helst skippa att "fuska" den här gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Makrill i tomatsås går genom säkerhetskontrollen och mättar bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 I Sky City finns en japansk restaurang, där jag ibland tar yakiniku (utan ris förstås) om jag är hungrig. Man får lite sallad till också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grgn Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 MAX givetvis, finns ju både på terminal 4 och 5. Dock inte utanför säkerhetskontrollen, men det är väl få som är på Arlanda utan att åka vidare...? På Skycity finns Alfredos som är "enkelt", hyfsat prisvärt och har en OK meny. Deras kebabsallad är helt OK och rätt så lchf:ig. De är också väldigt tillmötesgående så jag tror säkert att man kan modifiera någon annan rätt om man vill... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunilla_P Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 MAX givetvis, finns ju både på terminal 4 och 5. Dock inte utanför säkerhetskontrollen, men det är väl få som är på Arlanda utan att åka vidare...? På Skycity finns Alfredos som är "enkelt", hyfsat prisvärt och har en OK meny. Deras kebabsallad är helt OK och rätt så lchf:ig. De är också väldigt tillmötesgående så jag tror säkert att man kan modifiera någon annan rätt om man vill... Hej! Max på terminal 5: http://www.max.se/sv/Hitta-Max/Restauranger/Stockholm-Arlanda-3/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Säve flygplats ska ni akta er för. Där finns det BARA sånt med spannmål, i alla fall för ett par veckor sedan när jag tillbringade ett par timmar där. Hittade tillslut en liten påse jordnötter. Annars alltså kaffebröd i långa banor, pasta, pizza, paj, mackor, mackor etc. Urtrist. Jag har skrivit och klagat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Var på Irland i veckan. Frukosten på hotellet var ok. Kokt ägg och majjonnäs samt skinka och ost. Lunch på affärsmöte: kikärtssoppna (tror jag det var) samt mackor... Jag åt pålägget på mackorna (inte så roligt på affärsmöte att sitta och dissekera maten) samt åt lite soppa. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Frukosten på irland brukar inte vara nåt problem, de flesta ställen serverar frukost och då tar jag bara en "ulster fry" utan bröd, bönor och pannkakan, ber om extra korv och bacon ist Resten av dan är lite krångligare men det går. Lite jobbigt med sambons mamma som vägrar förstå vad det är jag äter och inte äter. Hon har fått för sig att jag är vegeterian Försökt förklara att jag är typ motsatsen till en vegeterian. haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Irländarna äter pommes till allt. I armén är standardsvaret på frågan om vad det blir för mat -its chips and... Alltid pommes, det övriga varierar en aning. Frukostarna är verkligen mycket bättre än resten av dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxxtro Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Mc Donalds säljer väl fortfarande äggröra och bacon? http://www.swedavia.se/arlanda/shopping-mat-service/shopping-och-mat/restauranger/?type=restaurant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Sthlm Fisk på Sky City! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Sthlm Fisk på Sky City! Jo de kan vara bra, men de är ojämna. Ibland är de kanon och ibland förstår de inte alls vad man pratar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Vi klarade oss genom att jag stekte mandelpannkakor som jag när de svalnat bredde smör på och gjorde rullar av. Som vi tog med på flyget och åt där. På vägen hem blev det svårare dock. På Dublins flygplats finns det bara chips och bröd :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts