Bob Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Hade trist och kollade på "Husmorsfilmer" från 60-talet. http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=871 Upptäcker att nästan allting jag ser folk äta troligtvis kan klassas som liberal LCHF. Lite potatis på sin höjd, men annars är det kött och mycket grönt. Och sedan är portionerna rätt små också. Känns som något att nysta i. När slutade vi äta såhär? Någon som var med? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jag har också funderat lite på fermenterad mat, speciellt grönsaker, på sistone... tror det var mycket vanligare förut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Ja fram till mitten på 70-talet. Sedan kom fett- och kolesterolskräcken som gav oss industritillverkade fettfria livsmedel fullproppade med socker - med SLVs godkännande.... där är vi fortfarande :-( 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted November 30, 2013 Popular Post Share Posted November 30, 2013 Jag var med, och jag tror att den stora förändringen hände under 80 och 90-talet, beroende på vart och hur man bodde i landet. Personligen så hade jag turen att växa upp med egna djur på gården som gick direkt till (då i mitt tycke) tråkig husmanskost, men så här i efterhand och vuxen ålder förstått att det var nog det bästa man kunde få äta. Allt från leverstuvning, dillkött, söndagsstek, får i kål, lammkotletter, njurstuvning, kalops, köttbullar och köttfärssås, och allt var ekologiskt, i dagens termer, men jag vet inte om man använde det uttrycket då. Men jag är glad idag, att jag fick uppleva detta, och lära mig i barnaår att ta hand om djur, och även tillreda dem 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Hade trist och kollade på "Husmorsfilmer" från 60-talet. http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=871 Upptäcker att nästan allting jag ser folk äta troligtvis kan klassas som liberal LCHF. Lite potatis på sin höjd, men annars är det kött och mycket grönt. Och sedan är portionerna rätt små också. Känns som något att nysta i. När slutade vi äta såhär? Någon som var med? Det var ju mycket potatis, rotmos, kåldolmar, kålpudding, soppa med soppkött och grönsaker, kålsoppa, ärtsoppa, bruna bönor och fläsk med potatis till. Morötter och rödbetor ingick också i maten. Det var säker bra mat men att kalla det liberal LCHF, nja... Jag är född på 50-talet och vi åt nästan inget fett alls i mitt hem. Förutom den riktiga maten så var det ju mycket sötlimpa, bullar och Mariekex på den tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jag är född- 60 och jag kommer ihåg från min barndom att det var mycket hemlagad husmanskost med potatis, kött, fläsk, korv, grönsaker, köttbullar, kålpudding, kåldolmar, sill, torsk, lever, hemlagade soppor som t ex hönssoppa, grytor etc.På söndagarna åt vi alltid stek hemma hos farmor och då var det även efterätt.Ris hade vi mycket sällan och inte mycket pasta - i så fall var det kanske stuvade makaroner.Det stod alltid ett paket riktigt smör framme som användes både i matlagningen och på smörgås.Jag kommer också ihåg att vispgrädde användes i såserna samt en skvätt i de olika grytorna.Smörgåsar åt vi men inte stora mängder och det var i vår familj mest hembakat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jag tror det bästa sättet att äta är som på Emil i Lönnebergas tid (förra sekelskiftet) - inte utpräglad LCHF men all mat man åt kom från den egna gården med lyckliga grisar, kor och höns... och det var inte mycket godis, pizza, McDonalds och Coca Cola.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Folk åt mer mat förut.. mindre matsubstitut och framförallt betydligt mindre läsk, godis kakor bullar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Emil drack sockerdricka, kanske inte varje år, men ibland! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Läsk fick man när det var riktig fest och godis BARA på lördagar. Hemkokt saft kunde man kanske få ibland när det var fika. Men Oboy med nybakta bullar som kvällsfika. Och 7 sorters kakor när det var kaffegäster... Maten var nog OK (har som LCHF:are dammat av vissa favoritrecept) men det var mycket skräp bredvid. Jag var tonåring när jag första gången hittade ett recept på pizza och över 20 när man kunde åka 17 mil för att gå på McDonalds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Om ni inte sett SVT-serien Historieätarna kan jag rekommendera den. Enligt den berodde det väldigt mycket på vilken samhällsklass man befann sig i. De rika åt mycket animalier, medan bönderna åt enklare mat och mer fokus på växtbaserat (av ekonomiska skäl). Jag tycker ni glorifierar hur man åt förr i tiden lite väl mycket. För att ta mina morföräldrar som ett exempel. De åt som vanliga "gamlingar" gjorde i hela sina liv. Ungefär som ni beskriver ovan. Jag minns exempelvis hur morfar älskade fettranden på köttet, och åt med god iver upp fettranden som vi barn lämnade kvar. Morfar drabbades av flertalet hjärtinfarkter från ca 70 års ålder fram till hans hjärta slutligen lade av. Mormor hade stora problem med artros som kraftigt försämrade hennes rörlighet. Min farmor dog i hjärncancer, och min farfar avslutade livet med alzheimers. De åt också "som man gjorde" på den tiden. Ni måste ju också komma ihåg att de fettsnåla kostrekommendationerna uppstod av en anledning. Exempelvis i USA var incidensen av hjärt- och kärlsjukdom kraftigt ökande från början av 1900-talet, med kulmen nådd ngn gång under 50-talet. Vi har bättre möjligheter än någonsin att välja bra och hälsosam mat idag. Det är ingen som tvingar en att köpa Snickers eller att äta på McDonalds. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Dels så fanns ju ingen medicinering och dels var många riktigt förslitna på äldre dagar. Men inte tror jag det var fettranden och gräddsåsen som orsakade alla problem. Snarare bullarna, kakorna och mackorna. När vi hälsade på gammelfarmor dukade hon först upp ett helt bord med mackor. Efter det kom kött och potstis och till sist kaffe med 7 sorters kakor och bullar till. Likadant när vi åkte till min mosters gård. Riktig mat var bara det lilla. Mackor och kakor var det man åt mest av 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Till frukost åt man gärna vetebröd, även några skivor vetelängd med sockerglasyr. Sockerkaka var obligatoriskt till eftermiddagskaffet och åts ibland också till frukost. Radiokaka åt man på 50-talet. Radiokaka, ett slags chokladkaka med kex i. Innehöll massor av socker. Så nog fanns det orsak till att man hade mycket hjärt- kärlsjukdomar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Jag är född 1951 och kan inte minnas att vi hade den tillgång till frukt det köptes bara till helgen och efter årstid apelsiner fanns bara till jul i januari. jordgubbar efter midsommar. Läsk fick vi dela 33 cl till lördagen min bror och jag. Det mjöl som användes var inte lika gluten tätt som det vi använder i dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Läs boken av Weston A. Price, Nutrition and physical degeneration så får du svaret på vad folk åt förr i tiden och vad som hände när det slutade äta så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Min mamma, född 1914 på en liten liten gård i Norge, hävdade att de åt "sill och potatis, och ville de ha omväxling åt de potatis och sill". Min morbror hävdar att de hade lite mer att välja på, med några kor. Jag är född på femtiotalet. Jag minns ett antal rätter: köttbullar med potatis eller stuvade makaroner, fiskbullar (även som pudding), stekt fisk (från Fisktorget) (torsk och makrill, fast jag gillade inte makrill så jag fick nog en rödspätta) och spenat med socker i, kokt torsk med äggsås, kokt höns med curry, lever (fast jag gillade inte lever utan åt bara sås och potatis), ärtsoppa, stek (till fest), spagetti med riven ost som extra kvällsmat (tanken med köttfärssås tog jag med hem från bamba). Förmodligen stekt korv också, fast det minns jag inte. Och köttgrotta fick jag nog hemma hos någon annan. Vi åkte ganska ofta till Norge, och handlade då stora kartonger med mjöl, socker och margarin. Min mamma bakade ofta bröd och bullar. Jag minns mjölkflaskorna (som man pantade) och som det blev klumpar i mjölken på (jag var kinkig!). Jag minns när en klasskompis (på mellanstadiet) berättade att han hade Flora på brödet (läraren frågade av någon anledning), och det var han ensam om. Fast jag minns inte vad de andra hade, och inte jag själv heller. När jag var ca 15, omkring 1970, blev jag övertygad om att jag skulle undvika fett. Så länge jag bodde hemma kunde jag bara dricka lättmjölk, och avstå från smöret på brödet. Sedan kunde jag dra in på det ordentligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Man ser vilket håll det barkar åt, den nystrukna hemmafrun som ska laga så enkelt och lätt som möjligt, saker får inte längre ta tid (för den tiden ska ägnas en veckotidning?). Vi kom längre och längre bort från hantverkskunnandet i matberedningen, längre och längre bort från råvarorna. Och idag går trenden i motsatt riktning igen, mot kunnande, tid, det äkta. Vad kul det är att få perspektiv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Jag har hört att Danskarna aldrig varit så friska som under andra världskriget eftersom tillgången på socker och fett var ytterst begränsad. Har för mig att dom åt mycket rotfrukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Gjorde vi här också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 När jag tänker på 60-talet tänker jag på Raketost. Det var så roligt att skära av den med snöret. Vi åt hemlagad husmanskost, torsk med ägg-och-persiljesås, köttbullar, falukorv på längden och tvären, inte minst ostgratinerad i ugn, stekt strömming, stekt saltsill med löksås, fläskkotlett, alltid stek till helgen utom när det var kokt höns med ris och curry, fiskgratäng, kokt paltbröd, fläsklägg och rotmos. Mycket margarin har jag för mig. Fredagsgodis, läsk när de vuxna drack alkolol, dvs lördag och möjligen söndag, kakor till jul, tårta till födelsedagar och en bakelse på skolavslutningen. Glass fick ibland. Mamma brukade skära itu ett paket, ni vet en sån där halvliter i pappförpackning, och så fick vi varsin tesked. Weetabix och mjölk var vanligt till frukost. Puffat ris också, men de där söta fick vi bara vid enstaka tillfällen, har glömt vad de hette men kan minnas smaken och lyckan att få äta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Hade trist och kollade på "Husmorsfilmer" från 60-talet. http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=871 Upptäcker att nästan allting jag ser folk äta troligtvis kan klassas som liberal LCHF. Lite potatis på sin höjd, men annars är det kött och mycket grönt. Och sedan är portionerna rätt små också. Känns som något att nysta i. När slutade vi äta såhär? Någon som var med? Tack Bob för en kul tråd så här på söndag . Själv var jag 3 år 1964 men tidsandan i filmen är klockren, t ex vettiga midjemått och ingen övervikt bland barnen. Skönt dock att det är viss förändring i könsrollerna . Ja, liberal LCHF är väl ingen dum tanke när man ser den tillagade maten. LCHF ger fina möjligheter att knyta an till den egna mattradition men med en modernare tvist. Likaså långkok som har kommit tillbaka och ger bra möjligheter att använda våra nordiska råvaror. Tycker nästan det är lite läskigt att det först är nu som jag ser potentialen i nordisk husmanskost. Men å andra sidan är det också underbart att hela världen kan serveras vid våra matbord För den rikedom som vi har i matutbud idag fanns inte då och jag upplever det som en stor tillgång i möjligheten att på ett lustfyllt sätt bibehålla och utveckla hälsan . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Man ser vilket håll det barkar åt, den nystrukna hemmafrun som ska laga så enkelt och lätt som möjligt, saker får inte längre ta tid (för den tiden ska ägnas en veckotidning?). Vi kom längre och längre bort från hantverkskunnandet i matberedningen, längre och längre bort från råvarorna. Och idag går trenden i motsatt riktning igen, mot kunnande, tid, det äkta. Vad kul det är att få perspektiv. Vad som dessutom är så utomordentligt fånigt att nu när jag inte längre har sug av kolhydrater och måste bli klar med maten fort, fort och inte behöver småäta med jag lagar den, så går det faktiskt fort. Så undras var den den där idén kom ifrån att maten tog sådan tid att tillaga? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Puffat ris också, men de där söta fick vi bara vid enstaka tillfällen, har glömt vad de hette men kan minnas smaken och lyckan att få äta dem. Kalaspuffar kanske? Med ett leende bi på kartongen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Jaa! Kalaspuffar! Minns biet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Man åt väl mer potatis förr än man gör nu? Jag vet ju äldre gubbar som inte kan tänka sig något annat än kött och potater te middag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Man åt väl mer potatis förr än man gör nu? Jag vet ju äldre gubbar som inte kan tänka sig något annat än kött och potater te middag. I mitt föräldrahem på 50-talet så serverades potatis till allt. När vi t ex åt kyckling med currysås och ris så serverades även kokt potatis till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Mina farföräldrar växte upp på självförsörjande småjordbruk i Ångermanland på tjugotalet. De åt inte någon lchf mat, men så klart mer fett än några årtionden senare.. Sill till frukost, kött och potatis var basvara, havrevälling och alltid kornmjölsgröt till kvällen. Fullkornsbröd på surdeg, tjockt med smör och ister, egen tätmjölk, egen ost, blodkams mm. Som sagt, knappast någon lchf men inte heller någon raffinerad industrimat och de åt fyra fem gånger om dan för att orka med sitt arbete. Och de slet, förslitningsskador var standard i deras generation efter femtioårsåldern. Men de stressade inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Om ni inte sett SVT-serien Historieätarna kan jag rekommendera den. Enligt den berodde det väldigt mycket på vilken samhällsklass man befann sig i. De rika åt mycket animalier, medan bönderna åt enklare mat och mer fokus på växtbaserat (av ekonomiska skäl). Jag tycker ni glorifierar hur man åt förr i tiden lite väl mycket. För att ta mina morföräldrar som ett exempel. De åt som vanliga "gamlingar" gjorde i hela sina liv. Ungefär som ni beskriver ovan. Jag minns exempelvis hur morfar älskade fettranden på köttet, och åt med god iver upp fettranden som vi barn lämnade kvar. Morfar drabbades av flertalet hjärtinfarkter från ca 70 års ålder fram till hans hjärta slutligen lade av. Mormor hade stora problem med artros som kraftigt försämrade hennes rörlighet. Min farmor dog i hjärncancer, och min farfar avslutade livet med alzheimers. De åt också "som man gjorde" på den tiden. Ni måste ju också komma ihåg att de fettsnåla kostrekommendationerna uppstod av en anledning. Exempelvis i USA var incidensen av hjärt- och kärlsjukdom kraftigt ökande från början av 1900-talet, med kulmen nådd ngn gång under 50-talet. Vi har bättre möjligheter än någonsin att välja bra och hälsosam mat idag. Det är ingen som tvingar en att köpa Snickers eller att äta på McDonalds. Det är helt riktigt att råden att minska på fett till förmån för kh uppstod därför att man trodde fett o kolesterol orsakade hjärtsjukdom. Nu vet vi ju emellertid att denna hypotes förblivit obevisad. Så din morfar fick inte hjärtinfarkter pga animaliskt fett, utan av något annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag tror att statistiken vad gäller "välfärds"-sjukdomar är extremt svårtolkad...eftersom så många personer har rökt eller varit utsatta för passiv rökning...och att det är extremt ohälsosamt råder nog ingen tvekan om...och att då tolka effekten av matkonsumtion i statistiken blir svårt...man försöker väl kompensera...men som samhället såg ut förr var ju mer eller mindre alla utsatta för rökning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det är helt riktigt att råden att minska på fett till förmån för kh uppstod därför att man trodde fett o kolesterol orsakade hjärtsjukdom. Nu vet vi ju emellertid att denna hypotes förblivit obevisad. Så din morfar fick inte hjärtinfarkter pga animaliskt fett, utan av något annat. Det låg även i tiden rent politiskt, då vi för första gången fick se svältande på TV i slutet av 60-talet och början av 70. Vi blev matad med information om att kött och mjölkproduktion skulle "stryka" på foten till förmån för mer ekonomiska varor att producera som spannmål. Detta i kombination med den nya fettskräcken fick människor att börja äta fettsnålt och kolhydratrikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det låg även i tiden rent politiskt, då vi för första gången fick se svältande på TV i slutet av 60-talet och början av 70. Vi blev matad med information om att kött och mjölkproduktion skulle "stryka" på foten till förmån för mer ekonomiska varor att producera som spannmål. Detta i kombination med den nya fettskräcken fick människor att börja äta fettsnålt och kolhydratrikt. Jag har ju aldrig upplevt att människor är speciellt lyhörda för kostråd eller dom influenser du beskriver. Jag åt för mycket spannmål men jag älskade rågflingor, lingonsylt och mjölk från jag var riktigt liten i början av 60-talet. När jag sedan gick i skolan blev det havregryn, sirap och mjölk när jag kom hem från skolan. Vi åt extremt fettsnål mat i mittföräldrahem. Säkert långt under livsmedelsverkets nuvarande rekommendationer. Alltså redan i början av 60-talet. Mamma använde skummjölk vilket var en rätt vidrig historia som vi barn slapp i alla fall. Mjölken levererades hem och stod på trappan på morgonen i bruna glasflaskor med folieförslutning. Ibland passade fåglarna på att förse sig genom att hacka hål i foliet. Vi barn använde dom att sätta på cykelekrarna. Det var olika färger för olika mjölk och grädde. Fast grädde använde vi nog nästan bara på fastlagsbullarna och smör fick vi bara på söndagsmorgnarna på det rostade barkisbrödet med marmelad på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det är helt riktigt att råden att minska på fett till förmån för kh uppstod därför att man trodde fett o kolesterol orsakade hjärtsjukdom. Nu vet vi ju emellertid att denna hypotes förblivit obevisad. Så din morfar fick inte hjärtinfarkter pga animaliskt fett, utan av något annat. Jag säger inte att min morfar fick CVD pga fläskranden på köttet. Men jag tyckte det var en allt för nostalgisk syn på hur folk åt förr i tiden, och ville bara ge lite perspektiv. Exakt vad som orsakade sjukdomen är väldigt svårt att säga. Jag är säker på att flera andras mor- och farföräldrar drabbades av liknande sjukdomar på ålderns höst?! Som Peter B är inne på så är det ju extremt svårt att extrapolera vad som är effekt av diet eller inte. Exempelvis var miljöregulationerna mycket slappare förr, samt vetskapen om vad (och i vilka doser) som var skadligt. Många industrier pumpade ut giftigt avfall i vattendrag och marker, i kvantiteter som vi skulle tycka var oacceptabla idag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag rekommenderar att lyssna på Jason Fungs föreläsningar. Han är klar och tydlig och laddar på med forskningsresultat. http://kidneylifescience.ca/programs/nutrition-and-diabetes/the-aetiololgy-of-obesity/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag rekommenderar att lyssna på Jason Fungs föreläsningar. Han är klar och tydlig och laddar på med forskningsresultat. http://kidneylifescience.ca/programs/nutrition-and-diabetes/the-aetiololgy-of-obesity/ Vad handlar dom om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Vad handlar dom om? Lyssna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Lyssna Jag är dålig på engelska och har inget ljud uppkopplat till datorn. Jag vill ju veta vad det handlar om innan jag ber min sambo hjälpa mig. Det läggs ju ut massor av länkar om allt möjligt och jag hinner ju inte kolla allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 ... har inget ljud uppkopplat till datorn. .... ...du måste skoja? ...jag har iofs inte Facebook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det låg även i tiden rent politiskt, då vi för första gången fick se svältande på TV i slutet av 60-talet och början av 70. Vi blev matad med information om att kött och mjölkproduktion skulle "stryka" på foten till förmån för mer ekonomiska varor att producera som spannmål. Detta i kombination med den nya fettskräcken fick människor att börja äta fettsnålt och kolhydratrikt. Det tror jag stämmer mycket bra. Mamma ville väl så vi åt Flora, hon stekte i Milda och såser reddes förstås också i det nyttiga margarinet. Vitt bröd handlades var och varannan dag men aldrig sötlimpa för det var onyttig. Jag var tidigt väldigt hälsomedveten och så stolt över att vi åt Flora. * En kul knorr är att min 78-årig mamma hakade på LCHF bara några månader efter mig, har slängt blodtrycksmedicinen, har fina kolesterolvärden och har blivit en chic kvinna igen vars ögon lyste när hon mannekängade i sina nya kläder i förra veckan . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 ...du måste skoja? ...jag har iofs inte Facebook Vi använder min sambos dator till att titta på TV och Youtube men jag vet inte hur man kommer in där. Jag kan koppla in ljud här också men det är lite knöligt och blir sällan av. Måste krypa på golvet med ficklampa och hitta rätt knappar och så. Skärmen är inte i samma rum som datorn. Sedan tror jag ändå att det är bra att ge åtminstone en hint om vad det är man länkar till om man skall göra folk intresserade av att lyssna. Det finns ju hur mycket som helst att läsa och man hinner bara med en bråkdel = det man är mest intresserad av. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts