Jump to content

LCHF till hundar.

Jennypenny

Recommended Posts

Jag ger mina hundar och katter enbart vom og hundemat och även sund hundmat...dom älskar det och mår perfekt ingen dålig andedräkt ingen klåda i huden som tidigare, tandstenen är helt borta och dom skriker av glädje när det ska serveras mat även katterna vilket dom knappast gjorde innan....

• Like 2

Jag gör BARF enligt Ian Billinghurst. Han har skrivit en bra bok för at komma igång.

Eftersom jag har en valp maler jag allt och gör kakor som räcker en dag, det blir 8 st / sats ibland gör jag dubbel sats. Sedan har jag mat som är lätt att ta fram ur frysen och tina. Hundarna älskar det! Och jag vet att det är bra för dem!

Det var bökigt i början innan jag fick kläm  på ingredienserna. Nu är det största problemet att hitta ffa "bendelen" <och att hitta ofrysta ingredienser. Har pratat med slakterier men de skickar ex hönshalsar skrov m.m. direkt till hundmatsproducenterna. Det går bra att åka di och köpa men då måste jag skaffa en större frys eftersom slakteriet ligger på Öland och jag bor i Karlskrona!

Jag maler en påse hönsvingar blandar med 400 g köttfärs, 250 g inälvor, 375 g välmixade grönsaker och 250 g frukt. Dessutom 2 hela ägg (skalet maler jag också) 60 g linfrö mals.

Varje dag tillsätter jag lite levertran, Ledins omega-3, luzernpulver, kelppulver, vitlök (extra mkt under somaren - hjälper mot fästingsangrepp) ibland lite probiotika (surkålsspad eller yoghurt) och ibland lite ofiltrerad äppelvinäger till min gamla hund som även får gurkmeja ( båda ska vara bra mot artros)

från 6 mån framåt får de kycklingvingarna hela.

Snart ska jag börja barfa även mina katter, de får samma mat men högre andel kött. Det är svårare att barfa katter eftersom de är mer egensinniga och man får börja mkt försiktigt och blanda en liten mängd i deras vanliga kattmat och mkt långsamt öka mängden....

Tror det är viktigt att få med rätt mängder och rätt tillsatser om dina husdjur ska leva på barf!

Ursäkat längden på inlägget men tänkte att det kanske kan hjälpa någon intresserad att komma igång! Hör gärna av er om ni har frågor. :)

• Like 4

Antar att kycklingmjöl betyder bnmjöl det ser bra ut mkt bättre än vanligt torrfoder! Säkert ett bra alternativ om man inte vill göra egen mat. Fast det är inte så jobbigt som det verkar! När man bara kommit in i rutinerna går det snabbt!

Min 12åriga terrier blev ganska fet efter kastrering. Bytte foder till Orijen. Nu är hon smal igen OCH verkar nöjdare, går ej och tigger hela tiden. Men faktiskt verkade hon ha lite "omställningsbesvär" för hon blev väldigt seeeg, verkade ej ha tillräcklig energi. Då blandade jag i ca 1/3 av det gamla "lamm o ris" fodret (som hon i övrigt mått bra av förutom suuug efter mera mat) och DET gjorde susen. Nu är hon pigg, nöjd och smalare! Så (lite liberal) Lowcarb verkar fungera bra.

• Like 1

Min 12åriga terrier blev ganska fet efter kastrering. Bytte foder till Orijen. Nu är hon smal igen OCH verkar nöjdare, går ej och tigger hela tiden. Men faktiskt verkade hon ha lite "omställningsbesvär" för hon blev väldigt seeeg, verkade ej ha tillräcklig energi. Då blandade jag i ca 1/3 av det gamla "lamm o ris" fodret (som hon i övrigt mått bra av förutom suuug efter mera mat) och DET gjorde susen. Nu är hon pigg, nöjd och smalare! Så (lite liberal) Lowcarb verkar fungera bra.

När man börjar med köttbaserat foder efter att ha gett sånt som innehåller spannmål, så kan dom få rejäla omställningsbesvär. Det står om dom inne på Orijens hemsida bland annat.. 

Pälsen byts ut och kan hålla på med fällningen ganska så länge dessutom.

Och när man väl bytt till Orijen och dylika foder, så är det bra om man sen fortsätter med det, för dom ställer om kroppen ganska rejält.. Jag provade tyvärr att ge min hund av Hallas högenergifoder (jag fick en säck av en släkting, därför så blev det att jag provade det), men han blev som förbytt, han ville äta konstant och han drack enorma mängder vatten. Han betedde sej nästan som om han hade diabetes, så jag bytte tillbaka till Orijen (han åt det då..) så slutade han med detta med omedelbar verkan. Men under den veckan han åt av det andra fodret så gick han nog upp över 1 kg, han var helt svälld i buken tyckte jag  :(

Så träffade jag en försäljare till Orijen och berättade detta och hon sa att dom kan bli sådär när man väl fått dom vanda vid köttbaserat foder... så det var ju skönt att få det bekräftat, att det då berodde på fodret och inte på att han fått diabetes eller nåt annat konstigt..

Kan tilläggas oxå att han kastrerades när han var 7, idag är han 10 och smal och fin i kroppen  :D

Men för mej blir det logiskt detta jag beskriver ovan, att det även för en hund blir enormt "sockersug" när man konstant ger dom kolhydrater?!?! 

Inte konstigt att tjocka hundar som blir ordinerade dom här lightfodren, ständigt vill äta och går upp i vikt av det om man ger det minsta lilla för mycket... 

Nej, ge hunden rätt sorts mat, så tror jag att man slipper sådant här!

Gick för några år sedan på en föreläsning med en veterinär som tydligt sa att hundar har inga som helst behov av spannmål, de är köttätare. Jag ger också min hund Orijen och han mår bra på det, mindre klåda och bra i magen, alla andra foder jag har testat har han blivit otroligt hård i magen av, har iofs hört flera andra som testat Orijen där hundarna blivit för lösa i magen. Det må vara ruskigt dyrt men jag har en liten hund som äter knappt 2 dl om dagen så det funkar. Beställde nyss och ska testa den med mer fisk i för han har en lättare allergi och kliar sig gärna lite mycket i öronen. Fiskolja har han alltid fått som tillskott och det gör stor skillnad. 

Acana som det länkas till i den andra tråden har ett lägre proteininnehåll än Orjiden men kommer från samma tillverkare och är lite billigare, kanske ska testa någon gång.

Ni som ger hundarna BARF eller annat rått foder, har ni någon aning om det som köps har fått div vitaminer och mineraler tillsatt? Har en bekant som påstår att det är så för annars får hundarna bristsjukdomar, men jag har mycket svårt att tänka mig att de blir sjuka av att äta rent kött.

Håller definitivt med om att hundar ska äta enligt BARF! Önskar att jag gett mina hundar sån mat, och kanske fått ha dem lite längre...........Båda dog av cancer i mage respektive tarm. Detta är något som har ökat katastrofalt senaste åren, och veterinärerna är medvetna om att det är komersiell hundmat som är orsaken. Trots det så rekommenderas hundmat som fortfarande innehåller mestadels spannmåls produkter av veterinärer, som de själva säljer till höga priser. Påminner om medicin som skrivs ut av läkare som sponsras av läkemedelsindustrin, statiner t ex

AnetteB  Många med mig har också "bytt päls" sen vi börjat med LCHF, och min"fällning" har hållt på ett halvår men har äntligen lugnat ner sig lite. (Se "LCHF och håravfall" i Allmänt)  Mina nästa hundar ska definitivt äta riktig mat!

• Like 1

Jag har två Ridgebackstikar, 2 och 3,5 år. Den yngsta har aldrig ätit torrfoder och den äldre åt det bara i  början. 

Jag ger dem vom og hundemat med lax.

Var till veterinären med den yngre (kastrering) och fick högsta betyg för pälsen och allmänna konditionen.

Dom är aldrig sjuka och den äldres hudkänslighet är som bortblåst.

För mig är det lika onaturligt att ge hundarna en massa processad, kolhydratstinn mat som att äta sånt själv.

Det är faktiskt LCHF jag kan tacka för att jag kan ha dessa två. För 4,5 år sedan var mina leder ffa knälederna ett stort hinder. Klarade inte av att gå mer än en kort bit innan mina knän svällde upp, hettade och värkte. Nu vid 60+ är kan jag gå 1 mil i riktigt raskt tempo och det enda som händer är att jag blir svettig.

Kan inte komma ihåg när jag var så stark och fräsch i kroppen. 

Ledproblem hade jag även som barn. Växte upp i en vegetarianfamilj där margarin, blåmjölk var standard.

Tror att vi skadar våra husdjur på samma sätt med lightfoder och spannmål.

har iofs hört flera andra som testat Orijen där hundarna blivit för lösa i magen. 

När jag gav min hund Orijen så blev han lös i magen när han råkat äta för mycket av maten.. vilket jag även provat mej fram för att verkligen se, om det var givan mat som gjorde det, eller om det var slumpen. 

Så jag tror att när folk ska prova Orijen, som då gett mat med spannmål i, så ger dom kanske lika stor giva som innan, vilket då kanske ger en väldigt lös avföring... Så det kanske är där som orsaken många gånger finns, för mycket av maten?!?

• 2 weeks later...

Jag ger min stora bracco-kille Nordic SP+ — färskfoder med oxkött, vom, blod, lite ångat korn och vitaminer/mineraler. Nordic har också ett lite dyrare helt spannmålsfritt foder nu, framtaget efter påtryckningar från kunderna!, som kan vara ett alternativ. För tillfället motioneras han dock ganska hårt (skidåkning/drag) och verkar må toppen på det han får nu, så jag sparar de kronorna tills dagen han behöver helt spannmålsfritt för att må bra.

Säkraste sättet att få honom att gå upp i vikt är för övrigt att ge honom Eukanuba lamm & ris. På en vecka är han lätt upp två kilo — och konstant hungrig! På färskfodret däremot får han faktiskt mat när han ber om det — aktiva dagar vill han gärna äta tre gånger — och går ändå inte upp i vikt. Ger man bra mat så funkar väl helt enkelt både hunger- och mättnadskänsla tänker jag. ;-)

Om här finns någon som vill barfa sina hundar elle katter så hjälper jag gärna till! Jag barfar en senior (collie) en valp (liten blandis) och vå katter! Får jobba med beredningen ung 2 timmar var 8:e dag.

Jag ha läst mkt om barf och haft en lång inkörningsperiod med uträkningar om innehållet och tillsatser och tillagning.

Vore kul om någon ville pröva! Alla djuren mår bra min lilla valp växer och mår utmärkt katterna var svårare i kostomläggningen men nu fungerar det bra!

Stösta problemet är att få tag i bra varor och priset!

Jag tar gärna emot tips på vad man använder! Skulle vilja ge hunden lite mer "riktig" mat som komplement. Eftersom jag behöver hundvakt lite nu och då så vill jag att han fortfarande kan äta torrfoder för enkelhetens skull, men några mål i veckan skulle jag vilja byta ut. Han brukar få sig lite rått kött när jag gör nått av älg eller nöt och köttbenen som andra kokar för att göra pölsa eller köttsoppa av (urk  :wacko: ) brukar jag skära upp som hundmat och pytsa ut lite nu och då. Han tycker förstås att det är jättegott och så blir han fin i magen av det.

Vad brukar du blanda ihop?

Innan jag gick helt över till att barfa hundarna gav jag råa kycklingvingar till mina hundar efter maten vilket de uppskattade. Du kan köpa märgben och ge dem varsitt en gång i veckan.

Men ska du barfa "på riktigt" dvs att all näring kommer från det du tillagar så behöver man veta vad man gör och följa ett bra recept.

Hundar ska ha 60 % köttiga ben 25% mixade grönsaker och frukt 15-20% inälvsmat + ägg med skal + tillsatser. Eftersom jag har en valp och en väldigt gammal hund så maler jag kycklingvingarna och blandar med köttfärs ca 400g kött till 1000 vingar. Men det går bra att bara blanda färs, inälvor och grönsaker i små påsar som tinas varje dag och se'n ge vingarna hela (då kan man även ge andra sorters ben vilket är bra) och ge tillsatserna vid varje måltid. Då blir det ännu enklare.

Katter ska ha 70-75 % köttiga ben 10-15% grönsaker/frukt och 15% inälvor + tillsatser.

För att komma tillrätta med dåliga magar och diabetes och cancersjd måste man utesluta spannmålet helt och helst (tycker jag) inte ge torrfoder alls!

Jag har börjat ge mina 11-åriga katter Orijen. En av katterna har jag varit
till veterinären med flera ggr om året o fått antibiotika och andra läkemedel
för urinvägsinfektion och stenar i urinblåsan. Har blivit rekommenderad
veterinärens foder, som inte gjorde ngn skillnad. Hon har t o m varit till
Ulltuna i Uppsala. Från dag 2 när hon fick Orijen, har hon börjat springa o
leka o kurrar o mår bra, sover mindre. 
Förut fick dom Royal Canin, som man kan tro är bland de bättre
kattmaten, men nu när dom får Orijen verkar det som alla sjukdomar är borta

• Like 1

• 2 weeks later...

Vad säger ni om inslaget i Vetenskapens värld angående att man lika gärna kan ge hunden ett par smörgåsar som artegen föda?  :rolleyes: Eftersom hunden utvecklats tillsammans med människan och ätit det vi ätit så gick det lika bra, vetenskapligt bevisat -  :rolleyes:  :rolleyes:  -_-

Vad säger ni om inslaget i Vetenskapens värld angående att man lika gärna kan ge hunden ett par smörgåsar som artegen föda?  :rolleyes: Eftersom hunden utvecklats tillsammans med människan och ätit det vi ätit så gick det lika bra, vetenskapligt bevisat -  :rolleyes:  :rolleyes:  -_-

Det finns en poäng i att skilja på den miljö som människan utvecklats i respektive det som människan själv "utvecklat". Gör man inte det så kan man lätt hamna i "vetenskapen" att betrakta närmaste Maraboufabrik som matproduktionens oas. ;)

Men det kanske kommer på nästa Vetenskapens Värld. :)

Det är som att säga att människor som är laktaspersistenta (dvs kan spjälka mjölkets socker laktos till enkla sockerarter) "tål" mjölk. Det enda det betyder är just att sockerinnehållet i mjölken tas upp i blodet. Precis som hundar som kan spjälka stärkelse till glukos betyder inte att de SKA äta stärkelsemat. Jisses...

• Like 1

• 2 months later...

Väcker liv i en gammal tråd.

Som jag skrev tidigare så ger jag, liksom många andra här, min hund Orijen fish och det fungerar jättebra. Han blir hård i magen eller ful i pälsen av alla andra foder jag testar, vilket är rätt många.

Nackdelen med Orijen är att det är svindyrt, 13-kilossäcken kostar numera över 1000 kr hos Animail.

Nu hittade jag på LCHF-butiken fodret Applaws som har en liknande beskrivning och sammansättning (75 % kött och sedan grönsaker, inget spannmål, inget majs) som Orijen men är nästan 400 kr billigare. Lockande att testa med andra ord.

Är det någon som testat Applaws och fått lika bra resultat som med Orijen?

Som jag skrev tidigare så ger jag, liksom många andra här, min hund Orijen fish och det fungerar jättebra. Han blir hård i magen eller ful i pälsen av alla andra foder vi testar, vilket är rätt många.

Nackdelen med Orijen är att det är svindyrt, 13-kilossäcken kostar numera över 1000 kr hos Animail.

Nu hittade jag på LCHF-butiken fodret Applaws som har en liknande beskrivning och sammansättning (75 % kött och sedan grönsaker, inget spannmål, inget majs) som Orijen men är nästan 400 kr billigare. Lockande att testa med andra ord.

Vi ger våra katter Applaws foder. Nu har vi inte testat orijen, men kissarna verkar i alla fall må mycket bättre på applaws än på det fodret vi tidigare köpte hos veterinären. Båda katterna har blivit lite smalare, och framförallt mycket piggare och lekfullare. Och glansigare i pälsen. Hoppas att de ska gå ner mer (de är verkligen feta sen de blev kastrerade), men oavsett så verkar de må bra nu.

Men det gäller det ju katter för vår del och inte hundar, så hundfodret kan jag inte uttala mig om. Man kan ju tycka att de borde vara hyfsat likt i alla fall. Jag tycker du ska testa. Du kan ju alltid byta tillbaka om du tycker att det gamla fodret var bättre!

• Like 1

Vad jag har fått lära mig så ska hundarna ha 60% protein ca varav hälften är ben, 75% kött är för mkt protein och passar bättre för katter! Jag har försökt med Orijens svenska grossist men trots åtskilliga mail fram och tillbaka fick jag (som bäst) höra att jag kunde läsa på innehållsförteckningen, suck....

Vi ger våra katter Applaws foder. Nu har vi inte testat orijen, men kissarna verkar i alla fall må mycket bättre på applaws än på det fodret vi tidigare köpte hos veterinären. Båda katterna har blivit lite smalare, och framförallt mycket piggare och lekfullare. Och glansigare i pälsen. Hoppas att de ska gå ner mer (de är verkligen feta sen de blev kastrerade), men oavsett så verkar de må bra nu.

Men det gäller det ju katter för vår del och inte hundar, så hundfodret kan jag inte uttala mig om. Man kan ju tycka att de borde vara hyfsat likt i alla fall. Jag tycker du ska testa. Du kan ju alltid byta tillbaka om du tycker att det gamla fodret var bättre!

Ja, jag beställde en 2 kg säck för att testa. Innehållet verkar väldigt likt, medan priset skiljer stort.

Vad jag har fått lära mig så ska hundarna ha 60% protein ca varav hälften är ben, 75% kött är för mkt protein och passar bättre för katter! Jag har försökt med Orijens svenska grossist men trots åtskilliga mail fram och tillbaka fick jag (som bäst) höra att jag kunde läsa på innehållsförteckningen, suck....

Fast då är det för lite protein i, för så här står det om innehållet i Applaws:

Detaljer
Produktkategori Hundfoder Råprotein (%) 38 Råfett (%) 20 Aska (%) 8,5 Kalcium (%) 1,8 Fosfor (%) 1,33 Växtråd (%) 4,5 Vitamin A (IE/kg) 19000 Vitamin D (IE/kg) 2000 Vitamin E (IE/kg) 640 Koppar (mg/kg) 40 Selen (mg/kg) 0,33 Järn (mg/kg) 233

Alltså bara 38 % protein. Bara för att det är 75 % kött innebär det ju inte 75 % protein, kött består ju av ca 20 % protein. Hmm inte lätt det här med bra foder.

Samma sida anger också 38 % råprotein på Orijens standardfoder och 18 % råfett. http://www.hemfoder.se/orijen-adult-dog-6-8-kg/

Förlåt, uttrycker mig fel! Jag menar kött, inte protein, absolut inte!   Eg betyder barf = bones and rawfood diet.

60% av kosten ung ska vara kött och ben. Och det stora felet är att ben saknas eller består av benmjöl!

Dessutom är det processad mat så'n som de flesta av oss lchfare ser som något man bör undvika! Det gäller våra husdjur också!

Man ger t ex kycklingvingar, kyckling/kalkonhals, ägg med finmalet skal, hel fisk, kanin, inälvsmat, vom, strupe m.m. och en liten del ca 15% av finmixade grönsaker och lite frukt + tillsatser som linfrö, omega 3, algmjöl, probiotika....

Det låter kanske komplicerat men det är eg ganska enkelt när man väl kommit in i det. Och djuren mår otroligt bra på barf! (naturligtvis, då det är deras ursprungliga kost!)

Ja, jag tror att BARF är det bästa och jag har funderat mycket på det men tyvärr har jag inte möjlighet till det, saknar både frysutrymme och reser alldeles för mycket för att det ska vara praktiskt möjligt, därför försöker jag hitta det torrfoder som är bäst för min hund.

Tyvärr hänger jag inte riktigt med i dina siffror. Du skriver att 60 % ska vara kött och ben, men sedan att ca 15 % ska vara grönsaker och frukt. De övriga 25 % då? Eftersom du tidigare skrev att 75 % kött gav för mycket protein och vom, fisk, ägg, kanin osv alla innehåller protein så det blir lite förvirrat om det är de som de kvarvarande 25 % består av.

För att förenkla, är det 85 % animaliskt och 15 vegetabiliskt du menar? Eller 60 % animaliskt och 40 % vegetabiliskt?

Jag har för övrigt väldigt svårt att tänka mig att linfrön, algmjöl och frukt är naturlig mat för en hund...

Svårt att få fram rätt ton med bokstäver, jag hoppas att du inte tar det som någon kritik, jag vill bara lära mig så jag vet hur jag ska tolka innehållsförteckningarna. Jag har läst både i andra trådar här och på helt andra sidor där de ger om inte 100 % animaliskt så nästintill i sin barf-mat så jag är smått förvirrad...

Tänkte inte skriva allt så noga, men förstår att det blir svårt att förstå. Tar inte illa upp, tvärtom är det kul om någon är intresserad!

60 % köttiga ben, 15-20% inälvor, 15 % grönsaker och 5 % frukt. Allt är naturligtvis på ett ungefär. I naturen åt de mindre djur och tarminnehåll-därav grönsaker. Ägg, en del bär och kanske insekter, larver

Precis som vi tar tillskott pga att det kött vi äter inte är uppfött optimalt utan industriproducerat så behöver även hundarna t ex omega 3 vilket de kan få från linfrön enligt Ian Billinghurst, som skapade begreppet barf. algmjöl innehåller många mineraler.

Det finns många olika recept och idéer om tillskott i hundmaten.

• Like 1

• 4 months later...

Som jag skrev tidigare så ger jag, liksom många andra här, min hund Orijen fish och det fungerar jättebra. Han blir hård i magen eller ful i pälsen av alla andra foder jag testar, vilket är rätt många.

Väcker liv i en gammal tråd igen, och berättar att min gamla hund som inte har gjort annat än att kliat sig, sovit, ätit, och promenerat, har nu bara tre aktiviteter kvar. Klådan är borta :) Efter tre dagar!!! med Applaws hundfoder så kliar det inte mer, helt otroligt, efter alla försök med diverse foder och vitamintillskott. Hunden i fråga ser lite förvirrad ut och ser ut som att hon tycker att hon har fått en massa fritid helt plötsligt som bör fyllas ut med annan aktivitet än kliande. De gamla pipleksakerna har hon letat fram igen och försöker roa sig, som valp igen :)

• Like 7

Jag är lite misstänksam mot den höga proteinhalten!

Det är alldeles för hög halt, katter ska ha 75 - 80 % ca men hundar ska äta köttiga ben! Jag ger ca 60% köttiga ben 15% inälvor det blir 75 % men då är alltså kanske 30 % av köttet ben. Framforskat av mannen som skapade Barf dvs artegen föda för hundar.

Precis som vi försöker äta med lchf

Jag har sett på nätet att många hundar har fått nya problem efter att ha ätit dessa proteinrika foder ett tag!

Dessa foder är också processad mat, framtaget för att tjäna pengar precis som all processad mat till människor!

Jag är lite misstänksam mot den höga proteinhalten!

Det är alldeles för hög halt, katter ska ha 75 - 80 % ca men hundar ska äta köttiga ben! Jag ger ca 60% köttiga ben 15% inälvor det blir 75 % men då är alltså kanske 30 % av köttet ben. Framforskat av mannen som skapade Barf dvs artegen föda för hundar.

Precis som vi försöker äta med lchf

Jag har sett på nätet att många hundar har fått nya problem efter att ha ätit dessa proteinrika foder ett tag!

Dessa foder är också processad mat, framtaget för att tjäna pengar precis som all processad mat till människor!

Det här fodret innehåller 37 procent proteiner och 20 procent fett. Jo visst är dom processad, men det finns i alla fall inga glutenprodukter i det. Än så länge, ett kort tag i och för sig, så har resultatet slagit mig med häpnad :)

Jag hoppas att det håller i sig :)

• Like 1

Det här fodret innehåller 37 procent proteiner och 20 procent fett. Jo visst är dom processad, men det finns i alla fall inga glutenprodukter i det. Än så länge, ett kort tag i och för sig, så har resultatet slagit mig med häpnad :)

Jag hoppas att det håller i sig :)

Vad kul att din hund mår så mycket bättre på Applaws. Min katts (12år) iris hade förlorat sin färg, blivit dåvare eller vad jag ska säga, men efter några veckor på Applaws så har de sin ursprungliga starka färg igen, och han är mycket gladare, piggare och modigare :)  etc etc

• Like 1

Ja herreje.... Skriver samma sak som jag redan skrivit och dessutom samma fel! Ursäkta menar fortfarande kött inte protein. Det är för hög köttigast mot vad en hund ska ha. 75 % varav 30 % ca är ben och 15 % inälvor.

Naturligtvis är det lika illa för hundar som för människor att äta processad mat! Cancer, diabetes, fetma har blivit våra husdjurs vardag!

Husdjur uppfödda på artegen föda blir lika lite sjuka/feta som vilda djur! Hur många feta lejon gaseller etc eller andra vilda djur har ni sett?

Och varför ger vi processad skräpmat varje dag till djuren när vi aldrig skulle vilja äta så själva?

• Like 2