Criollo Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Min man funderar på att lägga om till lchf men har en oro; han kör en hel del långlopp (typ Vasaloppet) och han svettas väldigt mycket, det som oroar honom är att han lättare ska få vätskebrist på lchf-kost. Någon klok människa som vet hur man ska tänka? Kan tillägga att jag väldigt gärna vill ha sällskap i min kost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Hej Criollo, din man behöver nog inte vara orolig. Min man sysslar med triathlon och han skakade bara förvånat på huvudet när jag frågade honom om vätskebrist på lchf. Det man kan rekommendera är att han lägger om kosten i god tid före ett större lopp, för under omställningsfasen kan det kännas tungt. Hoppas du får sällskap i kosten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Sök på traningslara.se och tranastyrka.se om vätskebrist. Drick efter törst är tydligen bäst, och ganska enkelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Visst kan kroppen binda mer vatten i glykogenet i musklerna, men jag har inte märkt jag blivit törstigare med LCHF och träning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Jag behöver dricka mer på lchf-kost än annars. Får lätt ont i huvudet om jag glömmer att dricka!Glöm inte att fylla på med salt varje dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Här har jag skrivit lite om vatten och hur man kan räkna ut hur mycket man bör dricka varje dag för att kroppens olika processer ska fungera ordentligt. http://www.halsasomlivsstil.se/2013/07/23-liter-vatten.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Dricka ska man göra om man är törstig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Självklart ska man dricka när man är törstig men om man svettas väldigt mycket vid ansträngning så kan det bli svårt att få i sig tillräckligt med vätska under tillexempel långlopp som Vasaloppet, därav frågan från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 om man svettas väldigt mycket vid ansträngning så kan det bli svårt att få i sig tillräckligt med vätska under tillexempel långlopp som Vasaloppet, Vad jag förstått så är det här ett felaktigt antagande och gör att man dricker för mycket vilket kan ställa till med diverse problem. Se tex "Hyponatremi – för mycket vätska" http://traningslara.se/kollaps-vid-konditionsidrott/ Även http://traningslara.se/det-spelar-ingen-roll-om-du-tappar-mer-2-av-kroppsvikten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts