Criollo

Vätskebrist?

Recommended Posts

Min man funderar på att lägga om till lchf men har en oro; han kör en hel del långlopp (typ Vasaloppet) och han svettas väldigt mycket, det som oroar honom är att han lättare ska få vätskebrist på lchf-kost. Någon klok människa som vet hur man ska tänka? Kan tillägga att jag väldigt gärna vill ha sällskap i min kost?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Criollo, din man behöver nog inte vara orolig. Min man sysslar med triathlon och han skakade bara förvånat på huvudet när jag frågade honom om vätskebrist på lchf.

 

Det man kan rekommendera är att han lägger om kosten i god tid före ett större lopp, för under omställningsfasen kan det kännas tungt.

 

Hoppas du får sällskap i kosten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på traningslara.se och tranastyrka.se om vätskebrist. Drick efter törst är tydligen bäst, och ganska enkelt. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan kroppen binda mer vatten i glykogenet i musklerna, men jag har inte märkt jag blivit törstigare med LCHF och träning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver dricka mer på lchf-kost än annars. Får lätt ont i huvudet om jag glömmer att dricka!
Glöm inte att fylla på med salt varje dag.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man dricka när man är törstig men om man svettas väldigt mycket vid ansträngning så kan det bli svårt att få i sig tillräckligt med vätska under tillexempel långlopp som Vasaloppet, därav frågan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man svettas väldigt mycket vid ansträngning så kan det bli svårt att få i sig tillräckligt med vätska under tillexempel långlopp som Vasaloppet,

 

Vad jag förstått så är det här ett felaktigt antagande och gör att man dricker för mycket vilket kan ställa till med diverse problem. Se tex "Hyponatremi – för mycket vätska" http://traningslara.se/kollaps-vid-konditionsidrott/

 

Även http://traningslara.se/det-spelar-ingen-roll-om-du-tappar-mer-2-av-kroppsvikten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.