Leopold Roos Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Har någon koll på vilka viner man ska få tag i om man vill undvika så mycket som möjligt få i sig e-ämnen/kemikalier.Enligt kalla fakta så är 4 av de vanligaste 10 vinerna 25-55 gånger för mycket gränsvärdet i besprutningsmeddel för vad man får ha i vatten (men finns inga gränsvärden för vin).Största delen varför man blir bakfull av vin är de dåliga ämnena och nte alkoholen spekulerar de i.http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2490940 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Ekologiska viner kanske? http://www.krav.se/artikel/varje-krav-certifierat-vin-ar-ett-hantverk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Många ekologiska viner var dåliga de med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag är också mycket intresserad att få veta. Tyvärr lyckas inte de ekologiska vara helt "ekologiska" visade det sig. Det är bara att hoppas att Systemet snabbt gör sina analyser och offentliggör. Kan man dra några slutsatser av reportaget vad gäller land och märken? Ett av de värsta var väl ett amerikanskt och ett annat franskt. Kan man dra någon slutsats utifrån druvor, är vissa mer motståndskraftiga i sig och kan antas besprutas mindre? Är stora leverantörer värre än små ? Tills vidare håller jag mig till ekologiska i vilket fall, men håller ögonen öppna. Snart kommer någon slipad "ren" vintillverkare låta analysera sina viner och offentliggöra och visa transparens för det kommer att ge klirr i kassan (att vara ren). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Har någon koll på vilka viner man ska få tag i om man vill undvika så mycket som möjligt få i sig e-ämnen/kemikalier. Enligt kalla fakta så är 4 av de vanligaste 10 vinerna 25-55 gånger för mycket gränsvärdet i besprutningsmeddel för vad man får ha i vatten (men finns inga gränsvärden för vin). Största delen varför man blir bakfull av vin är de dåliga ämnena och nte alkoholen spekulerar de i. http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2490940 Det är trist att vindruvor är så hårdbesprutade och verkligen trist om man inte ens kan lite på att ekologiska är rena. Däremot tvivlar jag på att bakfullheten har med bekämpningsmedlen att göra. På den tiden jag drack alkohol så blev jag aldrig bakfull av vita viner men huvaligen för röda viner. Numera blir det bara inte av att dricka alkohol. Förutom bekämpningsmedel finns ju en hel del tillsatser. Det har även förekommit otillåtna tillsatser. Ni kanske minns glykolskandalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag har precis köpt detta (eller beställt) Tycker det verkar ok http://www.bibendum.se/se/Vara_drycker/Rott_vin/Frankrike/1018738 sedan har saltå kvarn ett ekologiskt o biodynamiskt vitt vin på systemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Minns en av vinskandalerna i Italien, för många år sedan... Det upptäcktes att många rödvinsproducenter tillsatte oxblod för en djupare röd färg. Ramaskri och därefter började man tillsätta olika kemiska färger i stället! Blodet gav ju bättre näringsvärden åt vinet......... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Jag har precis köpt detta (eller beställt) Tycker det verkar ok http://www.bibendum.se/se/Vara_drycker/Rott_vin/Frankrike/1018738 Så hur kom du fram till att detta vin var bättre ur ett giftfritt perspektiv? sedan har saltå kvarn ett ekologiskt o biodynamiskt vitt vin på systemetAntar det är denna? http://systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=saltå&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=311845&varuNr=74121&filters=searchquery%2c Ja visst har Saltå bra kvalitet, men har de full uppsikt på hur druvorna odlas i frankrike? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Deutsche wein ist sicher, Österrische wein ist frostsicher, Italianische wein ist totsicher. Med referens till glykolskandalen i mitten på 80-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Deutsches wein ist sicher, Österrisches wein is frostsicher, Italianischer wein ist totsicher. Med referens till glykolskandalen i mitten på 80-talet. En liten petitess: Wein är maskulinum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 En liten petitess: Wein är maskulinum Bättre nu? Min Tyska är lika usel som min Italienska, snudd på som min Rumänska! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 MA via! Il vino italiano è il più buono!!. De tyska är för söta! Det spanska litar jag inte på! Utomeuropeiska vet jag absolut inget om! ( men en del sydafrikanska är jäkligt goda!) Jag köper de italienska ekologiska....och längtar efter tiden då jag kände några producenter och kunde välja utifrån det.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Har inte sett kalla fakta men forskaren som dom intervjuade tar avstånd från TV4;s slutsatser. Enligt forskaren måste man dricka 126 liter vin per dygn för att det ska bli farligt och dricker man så mycket är det nog inte rester av bekämpningsmedel som är det största bekymret. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 MA via! Il vino italiano è il più buono!!. De tyska är för söta! Det spanska litar jag inte på! Utomeuropeiska vet jag absolut inget om! ( men en del sydafrikanska är jäkligt goda!) Jag köper de italienska ekologiska....och längtar efter tiden då jag kände några producenter och kunde välja utifrån det.... Det finns många heltorra tyska viner. Exempelvis frankenviner gjorda på silvanerdruvan är ofta heltorra och goda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jag vet, det finns fantastiska viner från många delar av världen! Förlåt! Italiennostalgi! Om jag blev snuskigt rik skulle jag genast lyfta luren och beställa en ny Fiat 500, krämvit cabriolet med rött tak..... och så skulle jag dricka Amarone, dyrbar Teroldego Rotaliano och ha hela källaren fylld av de finaste Chiantivinerna...... .....och så skulle jag köpa ett litet hus i Umbrien högt på en kulle med ett stort fikonträd eller oliv för skugga, en loggia med utsikt över kullarna....odla året runt....och njuta av värmen...... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Har inte sett kalla fakta men forskaren som dom intervjuade tar avstånd från TV4;s slutsatser. Enligt forskaren måste man dricka 126 liter vin per dygn för att det ska bli farligt och dricker man så mycket är det nog inte rester av bekämpningsmedel som är det största bekymret. Var står det om detta? Så med denna slutsats måste man dricka 55*126=6930 liter vatten per dygn för att det ska bli farligt (för det var upp till 55 gånger högre värde av bekämpningsmedel i vissa viner än vad som var max tillåtet för vatten)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Var står det om detta? Så med denna slutsats måste man dricka 55*126=6930 liter vatten per dygn för att det ska bli farligt (för det var upp till 55 gånger högre värde av bekämpningsmedel i vissa viner än vad som var max tillåtet för vatten)? Vattnet lär nog också vara giftigt i sej själv långt innan du kommer upp i värdena för bekämpningsmedlen då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Det förstår jag så väl. Menade att det var så klart dravel att beköpningmedelresterna inte kunde vara farliga. Varför skulle de vara mindre farligt i vin jämfört med vatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Kan det vara för att ingen i Sverige törs tycka att vin inte är giftigt i mindre mängder ändå... då spelar det väl ingen roll om man blir lite mer förgiftad... :-P Har inte följt debatten. Jag är tänkt att dricka mitt favoritvin oavsett vad det innehåller, sedan jag bytt till en favorit som innehåller mindre socker. Jag tror inte jag kommer upp i mängderna som dödar mej i alla fall när jag nu tagit bort den värsta ingrediensen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Det är inte att man dör av det på kuppen utan att man blir mer bakfull av alla gifter/e-ämnen. Tror det är större effekt på oss som normalt är detoxade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Det är inte att man dör av det på kuppen utan att man blir mer bakfull av alla gifter/e-ämnen. Tror det är större effekt på oss som normalt är detoxade. Tror i alla fall att det i så fall handlar om en viss mängd i de allra flesta fall. Men visst kan det hända... 1983 var jag med om att jag och min man delade på BARA en flaska El Molino och ingen av oss tog sej ur sängen dagen efter... lite jobbigt när vi hade en bebis. Det hände en gång till med samma vin ett tag efteråt så vi vågade inte köpa det på flera år sen. Men på den tiden var det nog inte riktigt samma gifter som nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Var står det om detta? Så med denna slutsats måste man dricka 55*126=6930 liter vatten per dygn för att det ska bli farligt (för det var upp till 55 gånger högre värde av bekämpningsmedel i vissa viner än vad som var max tillåtet för vatten)?ingen aning, hörde det på p1 i lördags när forskaren ifråga intervjuades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Det förstår jag så väl. Menade att det var så klart dravel att beköpningmedelresterna inte kunde vara farliga. Varför skulle de vara mindre farligt i vin jämfört med vatten? För att man förhoppningsvis dricker mer vatten än vin? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts