Jump to content

Optimera upptaget av vitaminer och mineraler

Calle90

Recommended Posts

Tjena!

Har funderat lite kring det här med upptaget av dem kostillskott som jag har. Jag använder mig utav:

MittVal Sport

Pure Pharma D3 (Vitamin D3)

Pure Pharma O3 (Omega 3)

Pure Pharma M3 (Magnesium och zink).

Det som jag gjort hela tiden är att ta alla dem kostillskotten till frukost samtidigt, men jag undrar om det går att hantera situationen bättre? Vad jag har läst här på forumet är t.ex. att Vitamin D hämmar upptaget av Magnesium och därför ska man inte ta dem samtidigt. En annan sak jag hört är att man ska lägga in Omega 3 i kylen så att kapslarna håller sig svala så att dem får bättre kvalité.

Själv är jag lite osäker på vad som faktiskt stämmer, så jag undrar helt enkelt hur det ligger till? Om ni använde er utav dem kostillskotten, hur skulle ni hantera situationen för bästa möjliga upptag?

Tack på förhand

// Calle

Jag brukar ta vitaminer och Omega 3 på morgonen, och mineraler som Magnesium och Zink på kvällen innan sängdags, har fått lära mig att man sover bättre med mineralerna på kvällen, vet inte om det stämmer, men...

Omega 3-kapslarna i kylen var ju en bra idè, det borde ju förlänga hållbarheten och därmed minska risken för att fettet ska härskna :)

• Like 2

Kalcium och magnesium brukar man rekomendera att ta på kvällen innan sänggående. Överlägset bäst upptag av dessa får man av pulvervarianterna som löses upp i lite kokande vatten. Då bryts de kemiska bindningarna så att de kommer i joniserad form. Ännu bättre blir det med någon sur tillsats, typ äppelvinäger eller askorbinsyra(c-vitamin). Kalcium i pulverform brukar vara kalciumglukonat, magnesium i form av magnesiumkarbonat.

Recept på egen "CalMag":  Jag brukar ta lite mer Magnesium(1 tsk). 

Blanda i en tekopp:

• 1 struken matsked (15 ml) kalciumglukonat
  • 1/2 struken tesked (2,5 ml) magnesiumkarbonat
  • 1 matsked (15 ml) äppelcidervinäger (5% syra)

Slå på ca 1,2 dl kokande vatten.

Rör om tills lösningen klarnat.

Fyll upp koppen med ljummet vatten.

Täck över koppen.

Drycken håller sig i två dagar.

OBS! Följ receptet noga så får Du en klar och någorlunda välsmakande dryck. (Det kommer att smaka äppelcidervinäger).

Detta Calmagrecept är vida överlägset alla andra former av Calmag etc. Dessutom är det mycket ekonomiskt.

Kalcium och magnesium brukar man rekomendera att ta på kvällen innan sänggående. Överlägset bäst upptag av dessa får man av pulvervarianterna som löses upp i lite kokande vatten. Då bryts de kemiska bindningarna så att de kommer i joniserad form. Ännu bättre blir det med någon sur tillsats, typ äppelvinäger eller askorbinsyra(c-vitamin). Kalcium i pulverform brukar vara kalciumglukonat, magnesium i form av magnesiumkarbonat.

Var får du tag på dessa? Jag hittar bara mer eller mindre dyra piller om jag googlar

Tackar för dem svar man har fått. Kommer från och med nu flytta på mitt intag av magnesium. Har dock en fråga angående MittVal Sport. Vet inte riktigt om det är bäst att ta den på morgonen eller kvällen.

Tänker göra så att jag rabblar upp dess innehåll och så utgår vi ifrån det.

MittVal Sport 1 tablett

Vitaminer

A-Vitaminer - 400 microgram

D3 - 7,5 microgram

E-Vitamin - 30 milligram

B1 - 1,75 milligram

B2 - 2 milligram

Nikotinamid - 22,5 milligram

B6 - 1,9 milligram

Folsyra - 150 microgram

B12 - 2 microgram

C - Vitamin - 100 milligram

Biotin - 45 microgram

Pantotenat - 3 milligram

Mineraler

Järn - 10 milligram

Zink - 9 milligram

Koppar - 0,45 milligram

Jod - 75 microgram

Mangan - 1 milligram

Krom - 75 microgram

Selen - 50 microgram

Molybden - 75 microgram

Kalcium - 65 milligram

Magnesium - 150 milligram *

Det som jag lägger märke till är magnesium innehållet vilket tyder på att det är bättre att ta tabletten på kvällen, men jag skulle vilja säkerställa med er om min hypotes verkligen stämmer. Om man bortser från magnesiumet ett tag, är det något från resten av innehållet som kan vara bra att ta på morgonen?