Majabella

[Tips] Sill och annat på julbordet, hur gör ni?

Recommended Posts

Har tänkt att släktens julbord hemma hos oss i år ska va LCHF trots att inte alla deltagare är frälsta (ännu). Korv, köttbullar, skinka, paté, spjäll och ost är ju inga bekymmer, men resten då? Rimmad lax istället för gravad och frökex istället för knäcke? Och Jansson och sill? Har ni några favoritalternativ? Vill gärna ha tips.

Min egna personliga favorit är ju annars lutfisken, men den får vi ta en annan dag när det inte frynes på en och annan näsa åt doften, funkar fint utan potatis med reducerad gräddsås på brynt smör, tre sorters peppar och senap (å lite gröna ärtor).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses.. hur många kilo sill och gravad lax äter du?

Annars så håller jag med om att Lutfisk är julens höjdpunkt.. och den äter jag på julafton!

Vad har Janson på julen att göra.. det är en rätt för fattiga studenter!

Krångla inte till det.. det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar roll.. utan vad du äter mellan nyår och jul!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...det här är ju inget tips...  ;)  Precis som du skriver är ju mycket av Julmaten ganska LCHF...så jag kommer också att ta julskinka med knäckebröd och senap, gravad lax och sill...det är väl kanske julgröten som får gå bort...summa sumarum blir det ju ändå sammantaget inklusive undantagen en liberal LCHF kost ...problemet är nog snarast att man äter för mycket ...för sanningen att säga så tycker jag mig ha sett att ganska många LCHF:are är lite runda om magen...och det beror nog inte bara på kolhydraterna  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rättika i stället för potatis i gratäng var en höjdare. Undras om det går göra Jansson på den ockå.? Jag har sett nåt recept nånstans på inlagd sill utan socker. Tror det var en matskribent i Svd... Har för mej det var med ädelost. Kör rökt lax i st f gravad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg in sillen själv. Istället för socker tar du sukrin, behövs inte alls lika mycket sukrin som socker. Jag gör sill ofta och det blir jättegott. Lägger även in rödbetor, kan man göra egen rödbetssallad också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör Jansson med rättika , det har jag gjort många gånger nu, och det tycker jag är riktigt gott! Risgrynsgröt äter  jag en gång om året , julafton, och då njuter jag! Ris á la Malta gör jag numera med  grädde och Keso, och det uppskattar alla. Jag serverar den med bär och med lättsockrad sylt för den som önskar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också göra Jansson på jordärtskocka. Man ska dock vara beredd på lite gasproduktion i grovtarmen, när bakterierna mumsar på en fruktospolymer som det finns rikligt av i jordärtskocka. Den heter inulin och är som stärkelse fast gjord av fruktos och då kan vi inte spjälka dem utan det tar bakterierna som sagt hand om...

Men attans gott blir det, och pga detta med inulinet säkert riktigt lågt GI...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad görs en klassisk rödbetssallad på för ingredienser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kokta rödbetor, grädde och majonäs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt julskinka första gången i höst i förrgår... otroligt gott :)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julmat är bland det bästa för oss som äter mat med lite kolhydrater icon_smile.gif

Sill, ost, smör, lax i alla former, ägghalvor, majonnäs, kalvsylta, stuvad grönkål, skinka, rökt lamm, renbog, rödkålssallad, köttbullar m.m, m.m...

Bara att hoppa över bröd, potatis och godisbordet, ja en liten ischoklad är ju förstås gott, det är ju ändå jul icon_wink.gif

Här lite tips på julmat från min gamla blogg.
http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/18/julmat-a-la-lchf/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara tipsa om Premiers bordsvatten med smak av tranbär och lime. Smakar exakt som julmust! (Om man vill ha det) ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns goda möjligheter för LCHFare att äta sig mätta genom att välja rätt saker från julbordet. Själv tycker jag däremot att om man bjuder hem andra som inte äter LCHF kan man gott se till att ha bröd, janson, julmust osv. Om man tvunget ska tänka egoistiskt kan man se det som att man ökar sina chanser att få mat man vill ha när de sedan bjuder tillbaka.

I min familj har vi aldrig haft potatis på julbordet som jag har förstått att vissa har. Istället har vi flera sorters kål. Rödkål, brunkål och det bästa av allt: Långkål.

Hemgjord leverpastej är heller aldrig fel.

Men jag tycker det är tråkigt att det är socker i sillinläggningarna. De kommer jag nog att äta av ändå. Sötningsmedel undviker jag mer än socker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://gourmet.se/pdf/gm0612_tina.pdf

Här hittade jag ett recept på Tina Nordströms Ramlösasill, se sidan 3 i pdf:en.

Den är otroligt god så den tänker jag försöka mig på att sno ihop. Blir ju lite kolhydrater, men bara det som matjessillspadet bidrar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har andra julmatstraditioner här i Finland. Jansson äter vi enbart som nattmat på bröllop och som skolmat. Det ingår inte. Istället har vi låda på kålrot som en viktig ingrediens. Det finns traditionella kålrotslådor utan mjöl och sirap. Med mycket smör :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara tipsa om Premiers bordsvatten med smak av tranbär och lime. Smakar exakt som julmust! (Om man vill ha det) ;)

Måste jag testa, eftersom jag inte längre vill ha julöl till sillen...

Sitter just nu och njuter av en Loka med pepparkakssmak. Smakar PRECIS som pepparkaka, bara att jag inte kan ha ädelost på, utan bredvid i så fall :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har andra julmatstraditioner här i Finland. Jansson äter vi enbart som nattmat på bröllop och som skolmat. Det ingår inte. Istället har vi låda på kålrot som en viktig ingrediens. Det finns traditionella kålrotslådor utan mjöl och sirap. Med mycket smör :)

Jag kommer från tornedalen, min farmor var från Karelen.. Så kålrotslåda är ett måste på mitt julbord! :)

Men inget mjöl! I mitt recept är det kålrot (well, duh.. ;) ), lite morot, grädde, sirap, salt och muskot. Ovanpå ska det vara ströbröd.

Det är så jäkla gott så LCHF:are eller ej, det äter jag ett par rejäla skedar av!

Och skulle ta ett par till om inte magen hotade med revolution ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket av sockret i lagen går egentligen in i sillen? Det kan inte vara några stora mängder. Jag lägger in ganska mycket sill till jul, vi älskar sill!

Julkorv utan potatis, är det någon som har recept?

Vi lagar all mat själva på egna produkter, så man kan bestämma vad maten ska innehålla. Fårfiol, leverpastej, skinka, korv, syltor, långkål, rödkål, brysselkål, finska lådor, sill och lax. Mums. Och enstaka potatisar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv undviker jag bara två saker - som vanligt: spannmålsprodukter (de gör mig sjuk i mage och kropp) och socker (det gör mig sjuk i knoppen, jag blir ledsen och sen vill jag försvinna från alla jordens plågor, d.v.s jag blir deprimerad av det).

Om man inte har ett sockerberoende eller diabetes kan man nog äta några sillabitar och ett par slevar Jansons utan problem.  :)  Om jag inte tyckte att alla sockerersättningar smakade armhåla skulle jag antagligen prova mig fram med dem men som sagt. Urk. Det blir råsocker, honung eller lönnsirap för min del. Ungefär 1/4 eller mindre än vad som står i recepten, dock, om man sockrar som man "ska" smakar det ju bara socker, hehe. :D

Och julgodiset gör jag själv på 75%ig choklad. Med nötter, kokos och andra midjevänliga godsaker. Tryfflar. Ischoklad med finfint kokosfett. Mmmm.  :wub:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad görs en klassisk rödbetssallad på för ingredienser?

Receptet jag använder kör med ett stort äpple, en burk rödbetor, 1 st saltgurka (inlagd i vatten) och vispgrädde (ca 2dl).

Finhacka saltgurkan, skala och tärna äpplet, tärna rödbetorna och blanda ihop allt. Ha i vispad grädde tills du har rätt konsistens.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inkokt lax med dill & citronmajjo ...
ugnsrostade brysselkål ,
stekt/grillad baconlindade sparris .. ( ja inte något julbordtema men passar gött året om -  te fisken å den majjoblandningen  ** mums )
hembakade kokos & mandelmjöls pepparkakor med gorgonzola / ädelost röra  * bakade mina dag ;) 
* chokladfudge * är mitt julegodis , ska även iår göra whiskeytryffel .....
men väntar lite me de - annars ä´de säkert slut när väl julen kommer :unsure: 
Dessutom är det julafton en gång om året bara ju !!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen jul utan sill för min del - och den är så mycket LCHF!! Men det skall vara heminlagd så den inte är söt.

Jag gravar min sill och den behöver inte vara söt alls för att vara god.

Flå 500 g färska sillfiléer
 och dela dem i lagom bitar (oftast 2 bitar - beror på storleken av filén) och lägg i en lag av 
3/4 dl ättika, 24%
, 3 1/2 dl vatten 
 och 2 msk salt (utan jod). Låt stå i kylskåpet över natten.

Viktigt att sillen blir vit och att lagen kommit åt överallt.

Sedan lägger du sillen i olika goda såser. Det finns massor med recept på nätet. Min favorit är vitlökssill som läggs i gräddfil, vitlök, massor med dill, lite senap och andra kryddor.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

56kilo hade ett recept på Jansson nu med kålrabbi. Har aldrig provat kålrabbi, men när man läser om den verkar det vara enriktigt trevlig bekantskap.

Kokt ska den visst smaka kronärtsskocka vilket låter fantastisk, och har bara 4g kolisar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg