Majabella Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Har tänkt att släktens julbord hemma hos oss i år ska va LCHF trots att inte alla deltagare är frälsta (ännu). Korv, köttbullar, skinka, paté, spjäll och ost är ju inga bekymmer, men resten då? Rimmad lax istället för gravad och frökex istället för knäcke? Och Jansson och sill? Har ni några favoritalternativ? Vill gärna ha tips. Min egna personliga favorit är ju annars lutfisken, men den får vi ta en annan dag när det inte frynes på en och annan näsa åt doften, funkar fint utan potatis med reducerad gräddsås på brynt smör, tre sorters peppar och senap (å lite gröna ärtor). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jösses.. hur många kilo sill och gravad lax äter du? Annars så håller jag med om att Lutfisk är julens höjdpunkt.. och den äter jag på julafton! Vad har Janson på julen att göra.. det är en rätt för fattiga studenter! Krångla inte till det.. det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar roll.. utan vad du äter mellan nyår och jul! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Hmm...det här är ju inget tips... Precis som du skriver är ju mycket av Julmaten ganska LCHF...så jag kommer också att ta julskinka med knäckebröd och senap, gravad lax och sill...det är väl kanske julgröten som får gå bort...summa sumarum blir det ju ändå sammantaget inklusive undantagen en liberal LCHF kost ...problemet är nog snarast att man äter för mycket ...för sanningen att säga så tycker jag mig ha sett att ganska många LCHF:are är lite runda om magen...och det beror nog inte bara på kolhydraterna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Rättika i stället för potatis i gratäng var en höjdare. Undras om det går göra Jansson på den ockå.? Jag har sett nåt recept nånstans på inlagd sill utan socker. Tror det var en matskribent i Svd... Har för mej det var med ädelost. Kör rökt lax i st f gravad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Lägg in sillen själv. Istället för socker tar du sukrin, behövs inte alls lika mycket sukrin som socker. Jag gör sill ofta och det blir jättegott. Lägger även in rödbetor, kan man göra egen rödbetssallad också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post LasseL Posted December 2, 2013 Popular Post Share Posted December 2, 2013 Jag kör enligt visdomsorden "Det viktiga är inte vad du äter mellan jul och nyår, utan vad du äter mellan nyår och jul." Med andra ord så tänjer jag en hel del på gränserna under den tiden, det är ju bara jul och nyår en gång om året. Det funkar för mig men inte nödvändigtvis för någon annan. Jag är blott en anekdot. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag gör Jansson med rättika , det har jag gjort många gånger nu, och det tycker jag är riktigt gott! Risgrynsgröt äter jag en gång om året , julafton, och då njuter jag! Ris á la Malta gör jag numera med grädde och Keso, och det uppskattar alla. Jag serverar den med bär och med lättsockrad sylt för den som önskar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Man kan också göra Jansson på jordärtskocka. Man ska dock vara beredd på lite gasproduktion i grovtarmen, när bakterierna mumsar på en fruktospolymer som det finns rikligt av i jordärtskocka. Den heter inulin och är som stärkelse fast gjord av fruktos och då kan vi inte spjälka dem utan det tar bakterierna som sagt hand om... Men attans gott blir det, och pga detta med inulinet säkert riktigt lågt GI... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Vad görs en klassisk rödbetssallad på för ingredienser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Kokta rödbetor, grädde och majonäs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Åt julskinka första gången i höst i förrgår... otroligt gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Julmat är bland det bästa för oss som äter mat med lite kolhydrater Sill, ost, smör, lax i alla former, ägghalvor, majonnäs, kalvsylta, stuvad grönkål, skinka, rökt lamm, renbog, rödkålssallad, köttbullar m.m, m.m... Bara att hoppa över bröd, potatis och godisbordet, ja en liten ischoklad är ju förstås gott, det är ju ändå jul Här lite tips på julmat från min gamla blogg.http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/18/julmat-a-la-lchf/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syntium Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Tänkte bara tipsa om Premiers bordsvatten med smak av tranbär och lime. Smakar exakt som julmust! (Om man vill ha det) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Det finns goda möjligheter för LCHFare att äta sig mätta genom att välja rätt saker från julbordet. Själv tycker jag däremot att om man bjuder hem andra som inte äter LCHF kan man gott se till att ha bröd, janson, julmust osv. Om man tvunget ska tänka egoistiskt kan man se det som att man ökar sina chanser att få mat man vill ha när de sedan bjuder tillbaka. I min familj har vi aldrig haft potatis på julbordet som jag har förstått att vissa har. Istället har vi flera sorters kål. Rödkål, brunkål och det bästa av allt: Långkål. Hemgjord leverpastej är heller aldrig fel. Men jag tycker det är tråkigt att det är socker i sillinläggningarna. De kommer jag nog att äta av ändå. Sötningsmedel undviker jag mer än socker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 http://gourmet.se/pdf/gm0612_tina.pdf Här hittade jag ett recept på Tina Nordströms Ramlösasill, se sidan 3 i pdf:en. Den är otroligt god så den tänker jag försöka mig på att sno ihop. Blir ju lite kolhydrater, men bara det som matjessillspadet bidrar med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Vi har andra julmatstraditioner här i Finland. Jansson äter vi enbart som nattmat på bröllop och som skolmat. Det ingår inte. Istället har vi låda på kålrot som en viktig ingrediens. Det finns traditionella kålrotslådor utan mjöl och sirap. Med mycket smör 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Tänkte bara tipsa om Premiers bordsvatten med smak av tranbär och lime. Smakar exakt som julmust! (Om man vill ha det) Måste jag testa, eftersom jag inte längre vill ha julöl till sillen... Sitter just nu och njuter av en Loka med pepparkakssmak. Smakar PRECIS som pepparkaka, bara att jag inte kan ha ädelost på, utan bredvid i så fall :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Vi har andra julmatstraditioner här i Finland. Jansson äter vi enbart som nattmat på bröllop och som skolmat. Det ingår inte. Istället har vi låda på kålrot som en viktig ingrediens. Det finns traditionella kålrotslådor utan mjöl och sirap. Med mycket smör Jag kommer från tornedalen, min farmor var från Karelen.. Så kålrotslåda är ett måste på mitt julbord! Men inget mjöl! I mitt recept är det kålrot (well, duh.. ), lite morot, grädde, sirap, salt och muskot. Ovanpå ska det vara ströbröd. Det är så jäkla gott så LCHF:are eller ej, det äter jag ett par rejäla skedar av! Och skulle ta ett par till om inte magen hotade med revolution 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Hur mycket av sockret i lagen går egentligen in i sillen? Det kan inte vara några stora mängder. Jag lägger in ganska mycket sill till jul, vi älskar sill! Julkorv utan potatis, är det någon som har recept? Vi lagar all mat själva på egna produkter, så man kan bestämma vad maten ska innehålla. Fårfiol, leverpastej, skinka, korv, syltor, långkål, rödkål, brysselkål, finska lådor, sill och lax. Mums. Och enstaka potatisar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Själv undviker jag bara två saker - som vanligt: spannmålsprodukter (de gör mig sjuk i mage och kropp) och socker (det gör mig sjuk i knoppen, jag blir ledsen och sen vill jag försvinna från alla jordens plågor, d.v.s jag blir deprimerad av det). Om man inte har ett sockerberoende eller diabetes kan man nog äta några sillabitar och ett par slevar Jansons utan problem. Om jag inte tyckte att alla sockerersättningar smakade armhåla skulle jag antagligen prova mig fram med dem men som sagt. Urk. Det blir råsocker, honung eller lönnsirap för min del. Ungefär 1/4 eller mindre än vad som står i recepten, dock, om man sockrar som man "ska" smakar det ju bara socker, hehe. Och julgodiset gör jag själv på 75%ig choklad. Med nötter, kokos och andra midjevänliga godsaker. Tryfflar. Ischoklad med finfint kokosfett. Mmmm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chrios Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Vad görs en klassisk rödbetssallad på för ingredienser? Receptet jag använder kör med ett stort äpple, en burk rödbetor, 1 st saltgurka (inlagd i vatten) och vispgrädde (ca 2dl). Finhacka saltgurkan, skala och tärna äpplet, tärna rödbetorna och blanda ihop allt. Ha i vispad grädde tills du har rätt konsistens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 inkokt lax med dill & citronmajjo ...ugnsrostade brysselkål ,stekt/grillad baconlindade sparris .. ( ja inte något julbordtema men passar gött året om - te fisken å den majjoblandningen ** mums )hembakade kokos & mandelmjöls pepparkakor med gorgonzola / ädelost röra * bakade mina dag * chokladfudge * är mitt julegodis , ska även iår göra whiskeytryffel .....men väntar lite me de - annars ä´de säkert slut när väl julen kommer Dessutom är det julafton en gång om året bara ju !! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slangbellan Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Ingen gröt Ingen bröd eller kex Ingen öl Resten är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TinaFS Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Ingen jul utan sill för min del - och den är så mycket LCHF!! Men det skall vara heminlagd så den inte är söt. Jag gravar min sill och den behöver inte vara söt alls för att vara god. Flå 500 g färska sillfiléer och dela dem i lagom bitar (oftast 2 bitar - beror på storleken av filén) och lägg i en lag av 3/4 dl ättika, 24% , 3 1/2 dl vatten och 2 msk salt (utan jod). Låt stå i kylskåpet över natten. Viktigt att sillen blir vit och att lagen kommit åt överallt. Sedan lägger du sillen i olika goda såser. Det finns massor med recept på nätet. Min favorit är vitlökssill som läggs i gräddfil, vitlök, massor med dill, lite senap och andra kryddor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 56kilo hade ett recept på Jansson nu med kålrabbi. Har aldrig provat kålrabbi, men när man läser om den verkar det vara enriktigt trevlig bekantskap. Kokt ska den visst smaka kronärtsskocka vilket låter fantastisk, och har bara 4g kolisar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Har tänkt att släktens julbord hemma hos oss i år ska va LCHF trots att inte alla deltagare är frälsta (ännu). Korv, köttbullar, skinka, paté, spjäll och ost är ju inga bekymmer, men resten då? Rimmad lax istället för gravad och frökex istället för knäcke? Och Jansson och sill? Har ni några favoritalternativ? Vill gärna ha tips. Min egna personliga favorit är ju annars lutfisken, men den får vi ta en annan dag när det inte frynes på en och annan näsa åt doften, funkar fint utan potatis med reducerad gräddsås på brynt smör, tre sorters peppar och senap (å lite gröna ärtor). Har du lyckats hitta korv och skinka utan socker och/eller mjöl i?? Till en julfest gjorde jag och en vän en LCHF-jansson gjort på rättika istället för potatis! Jättegod! Ansjovisen sköljde vi bara av sockerlaget från =). Annars kanske det finns ansjovis utan sockerlag?? Har sparat två olika recept på Word; 1) Lchf - Janssons frestelse 2 personer Rättika ca 400 g ½ gul lök 2 dl grädde 1 liten burk ansjovis, 55 g ca 1 msk mandelmjöl svartpeppar salt Några teskedar ansjovisspad · Skala rättikan och skiva den fint i stavar. · Skala löken och hacka/skiva. · Lägg i kastrull och täck med vatten, koka 10 minuter. · Häll av vattnet och skölj av rättikan. Lägg tillbaka i kastrullen. · Häll på grädden, löken och krydda. · Koka igen 15 minuter. Rör då och då. · Ta fram en ugnsfast form och lägg ett lager i botten. · Strimla ansjovisen och fördela ut på första lagret rättika. · Häll på lite ansovisspad och salta lätt. · Fördela ut resten av rättikan och smula över mandelmjölet. · Ställ i ugn, 200 grader ca 30 minuter eller tills den fått fin färg. 2) 500 g rättika, skalad och skivad i 5mm tjocka skivor 1 krm salt 2 liter vatten 2 skalade gula lökar i skivor 3-5 pressade vitlöksklyftor (beroende på storlek) 3 dl crème fraiche (34%) 3 dl vispgrädde (40%) 200 g philadelphiaost anchovies (mängd efter smak) svartpeppar 3 dl riven västerbottenost (eller annan smakrik hårdost) Värm ugnen till 150°C. Koka upp vattnet med salt och koka rättikan i 5 minuter. Häll av vattnet och varva rättika, lök och vitlök i en ugnsform. Blanda crème fraiche, philedelphiaost och grädde, tillsätt svartpeppar. Lägg anchovies med i lager. Fördela gräddblandningen över rättikan och även i mellan rättikan. Gratinera gratängen i ca 1 till 1.5 tim. När den börjar få färg och kännas mjuk ta ut ur ugnen och lägg på den rivna osten. Gratinera i ugnen några minuter till, tills osten fått fin färg och konsistens. Har sett att det finns recept på LCHF-gröt där man använder sig av så kallade "Miracle noodles" i pärlformat istället för ris. Dessa finns att beställa på nätet! Hade tänkt prova laga det till helgen för att se om det blir gott! Återkommer med resultatet =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Eftersom jag är halvbritt och därför äter kalkon till jul så slipper jag detta "problem" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Rättika i stället för potatis i gratäng var en höjdare. Undras om det går göra Jansson på den ockå.? Jag har sett nåt recept nånstans på inlagd sill utan socker. Tror det var en matskribent i Svd... Har för mej det var med ädelost. Kör rökt lax i st f gravad? Lchf - Janssons frestelse 2 personer Rättika ca 400 g ½ gul lök 2 dl grädde 1 liten burk ansjovis, 55 g ca 1 msk mandelmjöl svartpeppar salt Några teskedar ansjovisspad · Skala rättikan och skiva den fint i stavar. · Skala löken och hacka/skiva. · Lägg i kastrull och täck med vatten, koka 10 minuter. · Häll av vattnet och skölj av rättikan. Lägg tillbaka i kastrullen. · Häll på grädden, löken och krydda. · Koka igen 15 minuter. Rör då och då. · Ta fram en ugnsfast form och lägg ett lager i botten. · Strimla ansjovisen och fördela ut på första lagret rättika. · Häll på lite ansovisspad och salta lätt. · Fördela ut resten av rättikan och smula över mandelmjölet. · Ställ i ugn, 200 grader ca 30 minuter eller tills den fått fin färg. Finns även den här; 500 g rättika, skalad och skivad i 5mm tjocka skivor 1 krm salt 2 liter vatten 2 skalade gula lökar i skivor 3-5 pressade vitlöksklyftor (beroende på storlek) 3 dl crème fraiche (34%) 3 dl vispgrädde (40%) 200 g philedelphiaost anchovies (mängd efter smak) svartpeppar 3 dl riven västerbottenost (eller annan smakrik hårdost) Värm ugnen till 150°C. Koka upp vattnet med salt och koka rättikan i 5 minuter. Häll av vattnet och varva rättika, lök och vitlök i en ugnsform. Blanda crème fraiche, philedelphiaost och grädde, tillsätt svartpeppar. Lägg anchovies med i lager. Fördela gräddblandningen över rättikan och även i mellan rättikan. Gratinera gratängen i ca 1 till 1.5 tim. När den börjar få färg och kännas mjuk ta ut ur ugnen och lägg på den rivna osten. Gratinera i ugnen några minuter till, tills osten fått fin färg och konsistens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Jag kör enligt visdomsorden "Det viktiga är inte vad du äter mellan jul och nyår, utan vad du äter mellan nyår och jul." Med andra ord så tänjer jag en hel del på gränserna under den tiden, det är ju bara jul och nyår en gång om året. Det funkar för mig men inte nödvändigtvis för någon annan. Jag är blott en anekdot. Funkar ju för dem som går på LCHF av andra anledningar än magproblem . Går man på LCHF p,g.a, magproblem så är det inte värt det . För min del kan jag vara dålig i två veckor om jag får i mig mjöl, socker, stärkelse . Framförallt gluten är bov nr.1!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Till en julfest gjorde jag och en vän en LCHF-jansson gjort på rättika istället för potatis! Jättegod! Ansjovisen sköljde vi bara av sockerlaget från =). Annars kanske det finns ansjovis utan sockerlag?? Har sett att det finns recept på LCHF-gröt där man använder sig av så kallade "Miracle noodles" i pärlformat istället för ris. Dessa finns att beställa på nätet! Hade tänkt prova laga det till helgen för att se om det blir gott! Återkommer med resultatet =) Jag ska absolut prova nån LCHF-jansson Eftersom både rättika och kålrabbi är nya för mej får jag väl experimentera lite vilket som funkar bäst.. Det lilla socker som finns i lagen fixar jag nog eftersom rotfrukterna inte innehåller kolisar. Det är ju gradskillnad i helvetet Jaaa, jag har ju köpt "ris" av konjaksrot som bara legat i lådan eftersom jag inte haft behov av ris. Ska absolut prova att göra julgröt av det... med smörbrunn och kanel så som jag alltid ätit risgrynsgröt. Undrar bara hur man ska få till den krämiga konsistensen? Konjaksrot drar ju inte åt sej fukten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Har du lyckats hitta korv och skinka utan socker och/eller mjöl i?? Det är väl knappast så svårt? Man väljer väl själv vad man lägger i korvsmeten? Fast jag håller med om att det är svårt att hitta recept på julkorv utan potatis. Jag exprimenterar just nu med kokosmjöl och fiberhusk. Och man väljer väl själv om man vill sockersalta skinkan? Själv skulle jag aldrig komma på idén att tillsätta mjöl till saltlagen, hur tänker du nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Det är väl knappast så svårt? Man väljer väl själv vad man lägger i korvsmeten? Fast jag håller med om att det är svårt att hitta recept på julkorv utan potatis. Jag exprimenterar just nu med kokosmjöl och fiberhusk. Och man väljer väl själv om man vill sockersalta skinkan? Själv skulle jag aldrig komma på idén att tillsätta mjöl till saltlagen, hur tänker du nu? Jaha, nu tänkte jag på färdigköpt korv och skinka =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Julskinkan färdigköpt innehåller lite socker. Men det är så lite att det är oväsentligt. Större problem är det med sillinläggningar. de innehåller alldeles för mycket socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 i kväll blir det jansson med kålrabbi.. Jättespännande eftersom det är en helt ny rotfrukt för mej. Jag kan i alla fall tala om att, efter att ha förkokat dem i saltat vatten finner jag direkt massor med användningsområden. Det blir nog stapelföda här framöver... himmelatt man missat den i så många år!!! Vad kul det är att behöva fixa alternativ till potatis 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 8, 2013 Author Share Posted December 8, 2013 (edited) Ingen jul utan sill för min del - och den är så mycket LCHF!! Men det skall vara heminlagd så den inte är söt. Jag gravar min sill och den behöver inte vara söt alls.... Hej Tina, nu har jag flått mina sillar och gravat dem, det var allt lite pilligt men fick in snitsen till slut. Nu önskar jag mig recept av dig på nästa steg, har för mig jag ätit nån slags liknande helt osötad sill med vitlök och dragon... Edited December 8, 2013 by Majabella Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Okej! Så sockret har ingen viktig roll i inläggningen då? För att den ska bli hälsosamt inlagd alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 8, 2013 Author Share Posted December 8, 2013 Nytt julgodis fixat idag, Martina High Fat Fitness har ju introducerat ketobollar, jag gjorde min egen variant idag, annan kryddning och lite annat förhållande mellan kokos och smör. Blanda 150g kokosflingor med 100g rumstempererat osaltat smör, tillsätt 1/2dl sukrin melis (eller låt bli), 1 msk vaniljpulver och 1 msk nystött kardemumma. Rör ihop till en jämn smet med en gaffel och forma små bollar, förvara i kylskåp, behöver inte rullas i mera flingor tyckte jag när det inte är kakao i. Fick det till max 10g kolisar i hela satsen. Funderar nu på namn på dessa kulor på julbordet: ska jag skriva en skylt där det står "Smutsig snö" eller "Harlortar" på? :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Okej! Så sockret har ingen viktig roll i inläggningen då? För att den ska bli hälsosamt inlagd alltså? Sockret konserverar använder du inte socker så håller det inte lika länge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Gjorde whiskeytryffel med hasselnötter i fredas .. vart goa som F***<<<<å jätte enkelt - å smakerna lätta variera 90 gram 86% choklad40 g smör½ dl grädde 1 msk whiskey ( kan bytas ut / mot samma mängd sprit likör ) 50 gram hackade hasselnötter ( samma med nötterna ) ** 2 msk sukrin ** valfritt - tycker de fungerade bra utanKakao att rulla i - Hacka nötterna.Koka upp grädde och ta den av plattan och sänk värmen till lägsta.Rör ner choklad och smör och rör tills allt har smält. Tillsätt whiskey och nötter. Häll upp i en burk och låt svalna i kylen en stund. ( mitt stod cirka en timme svalt innan de var rullbart )Rulla till små bollar och rulla dessa i kakao. Förvaras i kylen/frysen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jo sockret är en del av konserveringen.. främst för att undvika Botulism! Men det går att göra egen sill.. men då äter man upp den direkt.. förvara den inte någon stund. Sen så.. hur många kilo sill äter du under jul? Själv köper jag alltid småburkar, mer äter jag inte och tröttnar rätt snabbt på samma smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Vad görs en klassisk rödbetssallad på för ingredienser? Jag fick ett trevligt tips om en rödkålsallad med hasselnöt. Har lyckats försnilla receptet, har du tålamod och bjussa på det igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 i kväll blir det jansson med kålrabbi.. Jättespännande eftersom det är en helt ny rotfrukt för mej. Jag kan i alla fall tala om att, efter att ha förkokat dem i saltat vatten finner jag direkt massor med användningsområden. Det blir nog stapelföda här framöver... himmelatt man missat den i så många år!!! Vad kul det är att behöva fixa alternativ till potatis Hur gick det med kålrabbin ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 56kilo hade ett recept på Jansson nu med kålrabbi. Har aldrig provat kålrabbi, men när man läser om den verkar det vara enriktigt trevlig bekantskap. Kokt ska den visst smaka kronärtsskocka vilket låter fantastisk, och har bara 4g kolisar Kålrabbi blir stapelvara hädanefter. Mycket godare än rättika som också det var helt ok i smak, men konsistensen är krispigare. Kålrabbi beter sej precis som potatis i gratäng och jansson. Jag körde inget recept annat än mitt vanliga, bara förkokade rabbistavarna en stund i saltat vatten för säkerhets skull. (Det gjorde jag med rättikaskivorna till potatigratängen också - jag litar inte på att de blir genomkokta så lätt som potatis) Nästa gång ska jag prova kålrabbimos till stekt strömming. Det bara måste bli gott :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Något jag tycker är bra med LCHF är att vi har aldrig haft grönsaker på julbordet Nu behövs inte det . När jag viktväktade så var det jättejobbigt att hitta bra grönsaker som passade. Nu blir det bara sugel som man sa förr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jag fick ett trevligt tips om en rödkålsallad med hasselnöt. Har lyckats försnilla receptet, har du tålamod och bjussa på det igen? Absolut! Strimla ett halvt rödkålshuvud och blanda i ett halvt paket hela hasselnötskärnor och kärnor från ett halvt granatäpple. Blanda i olivolja tills salladen är glansig och sedan en dutt vitvinsvinäger. Smaksätt med salt, peppar och kanske limesaft. Alltså ganska generöst med olja, men försiktig med vinägern. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 En annan julsallad som ser jäkligt god ut. Julig Grönkålssallad med rödbetor, apelsin och valnötter http://undervarttak.blogspot.se/2013/12/jul-gronkal-sallad-paleo-recept.html?spref=fb 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Absolut! Strimla ett halvt rödkålshuvud och blanda i ett halvt paket hela hasselnötskärnor och kärnor från ett halvt granatäpple. Blanda i olivolja tills salladen är glansig och sedan en dutt vitvinsvinäger. Smaksätt med salt, peppar och kanske limesaft. Alltså ganska generöst med olja, men försiktig med vinägern. Tack för härliga recept, överkopierade till Word och inlagda bland mina lågkolhydrat recept Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Tack för härliga recept, överkopierade till Word och inlagda bland mina lågkolhydrat recept Den här salladen har gjort succée hos icke-lågkolhydratkostare varje gång jag har gjort den, vilket är kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Gravad lax är väl inte riktigt LCHF, men den här är så god så nån skiva ska jag nog ha ändå. http://www.ica.se/recept/peppargravad-lax-med-agg-och-graslok-714450/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Frågan är ju hur viktigt sockret är idag när vi har kylskåp? Man måste ju tänka på att dessa recept skapades då man saknade de kylmöjligheter vi har idag. Kanske är vissa ingredienser inte alls lika betydelsefulla, och om man kombinerar med att göra små satser som går åt inom några få dagar så kanske man inte behöver nåt socker alls. Men problemet för mig är att en av de sillar jag brukar göra och verkligen känner som omistlig är en där man gör en sockerlag. I det receptet är ju tanken att den ska smaka sött... Men min egen glasmästarsill ska jag testa utan socker i år! Jo sockret är en del av konserveringen.. främst för att undvika Botulism! Men det går att göra egen sill.. men då äter man upp den direkt.. förvara den inte någon stund. Sen så.. hur många kilo sill äter du under jul? Själv köper jag alltid småburkar, mer äter jag inte och tröttnar rätt snabbt på samma smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts