Majabella

[Tips] Sill och annat på julbordet, hur gör ni?

Recommended Posts

Frågan är ju hur viktigt sockret är idag när vi har kylskåp? Man måste ju tänka på att dessa recept skapades då man saknade de kylmöjligheter vi har idag. Kanske är vissa ingredienser inte alls lika betydelsefulla, och om man kombinerar med att göra små satser som går åt inom några få dagar så kanske man inte behöver nåt socker alls.

Men problemet för mig är att en av de sillar jag brukar göra och verkligen känner som omistlig är en där man gör en sockerlag. I det receptet är ju tanken att den ska smaka sött... Men min egen glasmästarsill ska jag testa utan socker i år!

Jag tror framförallt att sockret har en betydelse i köpesillen.. då den skall hålla för lång förvaring utan att bli farlig att äta.

Sen så är väl sockret en del av smaken.. iomed att grunden man utgår från är en himla salt sill som man vattnar ur först?

Dvs egentligen kan man äta saltsillen direkt.. men det är inte lika gott.. speciellt som vi idag inte är lika vana vid så salt mat.

Dvs utan rikligt med salt behöver man sockret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju så. Men eftersom man förr tvangs att använda salt och socker för konserveringen så har vi ju vant oss vid en viss smak, och det är ju den som gör julkänslan. Då är det svårt att ändra i recepten.

Jag tror framförallt att sockret har en betydelse i köpesillen.. då den skall hålla för lång förvaring utan att bli farlig att äta.

Sen så är väl sockret en del av smaken.. iomed att grunden man utgår från är en himla salt sill som man vattnar ur först?

Dvs egentligen kan man äta saltsillen direkt.. men det är inte lika gott.. speciellt som vi idag inte är lika vana vid så salt mat.

Dvs utan rikligt med salt behöver man sockret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när Zepp pratar om saltsill kom jag ju ihåg fasters underbara sillsallad. Om man tar bort sockret och potatisen från den borde den gå använda på ett lchf julbord. här är vad som blir kvar:

1 medelstor blötlagd saltsill

3 inlagda rödbetor

2 äpplen

1 mindre ättiskgurka

1 liten gul lök

dl salt stekt kött i tärningar

1 dl rödbetslag

1 dl grädde (vispas)

Skär alla ingredienser i tänrningar och blanda. Servera gärna med kokta ägghalvor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör grönkål till jul. Kokar repade grönkålsblad i skinkspadet, tills dom är mjuka. Steker den sen i smör då det är dags att äta. Vill man, kan man hälla på en skvätt grädde. Mumsigt till all julmat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg