Jump to content

Kräkningar, illamående, hjärtklappning, frossa = tvi!

Sigurdur
 Share

Recommended Posts

Hej,

Detta har diskuterats lite i en annan tråd

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3315-strictly-lchf-dagbok/

men jag tycker att det kan få en egen tråd för att uppmärksammas mer om flera lider av samma sak och kan hjälpas åt med bra tips.

Jag har vid ett fåtal tillfällen sista månaderna (efter ett och ett halvt år på LCHF) snabbt blivit rejält illamående, med frossa, hjärtklappning och uppkastning som följd, på nätter men även en gång på dagtid. Snacket som går är att kroppen är ovan vid fett (tror inte att det är så med min kropp då jag ätit rätt så fet mat i ett och ett halvt år, och ibland fetare än vad gör just nu, utan problem), och att saltbrist (vilket tycks förekomma ibland bland LCHF:are) i kombination med detta gör att man får för lite med magsyra som gör att kroppen får svårt att behålla maten. Jag är fullt frisk i övrigt så vitt jag vet.

Skriv vad ni vet om detta, om ni har tips och egna erfarenheter. Jag saltar maten så mycket som jag tycker smakar bra (inte för lite i alla fall, tror jag) och provar ett tips från en annan LCHF:are med lite sur äppelcidervinäger i samband med måltid. Jag har länge velat pröva vinägern utan att riktigt veta vad man har den till, och jag gillar smaken, men frågan är om det hjälper?

:wacko:

Har du inte sett något mönster för egen del? Vad du har ätit och gjort innan du blir dålig. Hur är det efteråt? Går det över då eller måste du äta något först? Vilket kommer först? Man kan ju få frossa och hjärtklappning av att man mår illa.

En del har ju berättat att dom mått illa efter fettkaffe så kroppen kanske kan reagera på mycket fett som inte är uppblandat med fast föda. Äter du mycket grönsaker?

Inget mönster, gör som vanligt.

Det går över förvånande snabbt efteråt.

Inget ätande efteråt, vill inte ha.

Illamåendet kommer först, lite - sedan mera och mera. Ganska snabbt förlopp.

Inga problem med fett-te på morgonen, inget illamående i samband med det.

Grönsaksintag normalt.

Inga konstigheter. Jag trivs med sättet jag äter på. Har fuskat ibland med godis/chips, men har då inte känt den här typen av illamående alls.

Har du ont också i mellangärdet? Om du har det skulle jag misstänka gallsten. Det sägs ju att om man äter mycket fett så får man fart på gallblåsan eftersom gallan ska ta hand om fettet och pumpar in och ut ur blåsan för att förstärka effekten. Det finns till och med kurer för att få ut gallstenar som går ut på att dricka olivolja i ganska stor mängd. Kan det vara så att du har någon eller några stenar som pga öka aktivitet i gallblåsan fastnar och ger problem?

Jag är inte hemma på hur gallstenar bildas men de består väl till viss del av kolesterol.

Någonstans har jag läst att gallsten är vanligare hos dom som äter fettsnålt, men det kan ju bero på att de har dåligt aktivitet i gallblåsan och att stenarna blir kvar. Så länge man har aktivitet i blåsan tack vare fettintaget så "vädrar" man ut dom ur blåsan.

Jag har inte ont någonstans, och jag åt inte särdeles fettsnålt före jag började med LCHF (bytte till Bregott från margarin flera år tidigare, med mycket Bregott på mackan). Inga magproblem i övrigt (värk, uppblåsthet, ömhet).

Jag ska läsa på om gallstensbesvär men jag tvivlar på att det är det...  Så här står det på 1177´s sida:

Symtom

Om man har ett gallstensanfall gör det oftast ont i attacker med stunder emellan då det gör mindre ont. Vanliga symtom är att

• det gör ont på ett skärande eller krampartat sätt under revbenen på höger sida
  • man har ont högt upp i magen vid mellangärdet och smärtan strålar ut mot ryggen och högra axeln
  • det känns ömt över gallblåsan samtidigt som det gör ont
  • man känner sig uppblåst och bubblig i magen samt illamående och kallsvettig.

Vad jag förstår så är smärta och värk mer associerat till gallsten än vad kräkningar är, men jag vet inte.

Dessa symtom kan vara tecken på väldigt mycket egentligen. Vad jag funderar på...efter lite funderande är urinvägarna, kanske du ska kolla ett urinprov...verkar långsökt, men infektion i urinvägarna kan ge de mest besynnerliga symtom emellanåt, och inte alls följa "skolboken".

Frossa, tyder, i mina ögon på feber och infektion (kanske som kroppen snabbt tar död på) i ditt fall, med en kost som bakterier inte trivs med :)

• Like 1

Dessa symtom kan vara tecken på väldigt mycket egentligen. Vad jag funderar på...efter lite funderande är urinvägarna, kanske du ska kolla ett urinprov...verkar långsökt, men infektion i urinvägarna kan ge de mest besynnerliga symtom emellanåt, och inte alls följa "skolboken".

Frossa, tyder, i mina ögon på feber och infektion (kanske som kroppen snabbt tar död på) i ditt fall, med en kost som bakterier inte trivs med :)

Vid ett eventuellt prov... Vad ska man fråga efter då? "Kolla värdet X", liksom...

Ingen feber, bara svettning precis då.. över på ett fåtal minuter. Låter märkligt med infektion då jag mår väldigt bra fysiskt annars. Hade en risig förkylning i augusti 2012, sedan dess ingenting.

Blir det värre (oftare) så får jag väl ta upp det med doktorn.

Jag tänkte mest på om någon vet något mer om hur detta med magsyra fungerar när man äter fet mat, om det ligger något i det och om någon mer LCHF:are där ute har upplevt detsamma.

Hej!

Om du är stressad kan det hända att du får stress-svett på natten, speciellt om det är undermedveten stress.(Kan också orsaka illamående och magknip.) Typiskt om det är nåt man skjuter åt sidan, nåt man inte tycker att man kan göra nåt åt, eller att det känns fånigt att oroa sig över.

Hjärnan har sin egen agenda, och gillar inte att bli ignorerad.

Annars kan det bero på att du är kvinna i en speciell ålder. Eller Jackpot - både och!

Det finns säkert massor av andra orsaker, men utan att veta mer om dig är det omöjligt att ställa diagnos - något som för övrigt bör göras av läkare. Men som sagt, vi andra kan vädra våra teorier och hoppas att det är något som "ringer rätt".

Hoppas att du känner dig bättre snart!

• Like 2

Sedan finns ju även de av oss som har bråck på magmunnen, som kan triggas av väldigt olika orsaker och även ha väldigt olika långt gående symptom.

Fick efter en gastroskopi veta dels att jag hade ett bråck, dels att det för litet för att operera, men likväl ställer det ibland till med ett litet helveta för mig. För mig triggas det av för mycket stress, för en kollega av alltför kryddad mat (främst peppar).

Vanligaste symptomet är nog om det känns som att någon trycker in en knytnäve i solar plexus (i mitten strax nedanför bröstkorgen).

Sedan finns ju även de av oss som har bråck på magmunnen, som kan triggas av väldigt olika orsaker och även ha väldigt olika långt gående symptom.

Fick efter en gastroskopi veta dels att jag hade ett bråck, dels att det för litet för att operera, men likväl ställer det ibland till med ett litet helveta för mig. För mig triggas det av för mycket stress, för en kollega av alltför kryddad mat (främst peppar).

Vanligaste symptomet är nog om det känns som att någon trycker in en knytnäve i solar plexus (i mitten strax nedanför bröstkorgen).

Glömde nämna att det även kan ge symptom i form av diarre, illamående strax efter måltid och en rad andra symptom.

Lite långsökt kanske, men kan det vara migrän?

Det finns ju korta migränattacker på ca en halvtimme, som går över när man har kräkts (ena sonen led av sådana). Visserligen är ju huvudvärk kännetecknande för migrän, men någonstans tror jag mig ha läst att man även kan få migrän utan huvudvärk.

• Like 1

Inget som jag inte brukar äta, regelbundet, sedan flera år. Andra åt samma sak utan problem.

Allt annat är toppen.

Att jag frågade vad du åt var också för att se om det kanske kan vara blodsockerfall. Någon annan var ju inne på det också. Har du varit fysiskt aktiv innan du mått dåligt? Det behöver ju inte vara precis innan men t ex någon gång på dagen innan den natt du mått dåligt.

Du kan ju börja notera exakt vad du äter och hur mycket du rör dig framförallt om du rört dig snabbare.

Lite långsökt kanske, men kan det vara migrän?

Det finns ju korta migränattacker på ca en halvtimme, som går över när man har kräkts (ena sonen led av sådana). Visserligen är ju huvudvärk kännetecknande för migrän, men någonstans tror jag mig ha läst att man även kan få migrän utan huvudvärk.

Det tvivlar jag på, jag hade rejäla migränanfall när jag var tonåring, men de varade i flera timmar med de klassiska grejerna; synrubbningar, huvudvärk, känsla av desorientering, illamående, stark ljus-/ljudkänslighet och därefter sov jag i ett par timmar. Alltid på dagtid, och troligtvis i samband med stress på grund av vad som pågick i skolan. Jag är inte stressad på det sättet nu. Inte upplevt detta på ca 15 år.

Att jag frågade vad du åt var också för att se om det kanske kan vara blodsockerfall. Någon annan var ju inne på det också. Har du varit fysiskt aktiv innan du mått dåligt? Det behöver ju inte vara precis innan men t ex någon gång på dagen innan den natt du mått dåligt.

Du kan ju börja notera exakt vad du äter och hur mycket du rör dig framförallt om du rört dig snabbare.

Jag skriver redan vad jag äter. Jag har inget annat skäl (t ex på grund av maten) att tro att det är blodsockerfall, jag kollar ibland hos en diabetiker och det brukar ligga väldigt jämnt (4-5), oavsett om det var åtta eller en timme sedan jag åt. Inte motionerat något speciellt. Promenerar ibland nu för tiden, det är väl det häftigaste. Förr styrketränade jag intensivt, utan liknande problem.

• 4 months later...

Hej Stammis

Sent om sider kommer här ett inlägg från en annan LCHF.are sedan länge. Har ätit så i 5 år nu och håller min migrän (och vikt) i bukt med detta fantastiska sätt att äta.

MEN periodvis upplever jag samma symptom som du. Kanske inte så mycket hjärtklappning och frossa men kraftigt illamående och jag bara måste kräkas för att det skall gå över. När jag väl har kräkts mår jag (förutom att jag känner mig urlakad) finfint och kan somna om. Detta händer i princip alltid på natten.

Det har inte varit så sedan jag började med LCHD, de 3-4 första åren hade jag inga symtom alls - mådde bara helt perfekt. Detta började våren 2013  och sista gången var i oktober 2013. Därefter ingenting förrän i går kväll (det är 6 månaders uppehåll...) . Jag har verkligen försökt komma på om det är något jag inte tål... men jag hittar INGA samband med intag av mat. Eller andra händelser. Det har inte varit särskilt ofta - i genomsnitt 1-2 ggr i månaden.

Man drar sig för att kontakta läkare om detta. Jag mår i övrigt så himla bra på denna mat och är lite rädd att de snabbt drar slutsatsen att det är kosten som är problemet... Bor i Göteborgstrakten och känner inte till några LCHF-positiva läkare här.

• Like 1

Hej Stammis

här.

Bara en liten petitess... "Stammis" är Sigurdurs "titel"". Han s nickname är Sigurdur. Jag har "titeln" veteran eftersom jag älskar att lägga mej i det mesta, och har gjort så en längre tid. Mitt nickname är stoscha...

Inte för att göra bort dej, men det finns gott om både stammisar och veteraner här, så det kanske blir lite stökigt efter ett tag

• Like 2

Hej på er,

Jag kan väl säga som så att mina besvär berodde på lite olika grejer som pågick samtidigt.

Frossan och hjärtklappningen var sannolikt så kallade omställningsbesvär (jag äter LCHF för det mesta, men, fuskar ibland - både kortare och lite längre perioder, därav "omställningen" när jag striktar till kosten tillbaka till LCHF), och det nattliga illamåendet berodde troligtvis på en medicin som hade jag tagit - utan att reflektera över att illamående kunde vara en biverkning. Det tog ett tag (av olika skäl) innan jag satte illamåendet i samband med medicineringen. Bland annat så kunde jag må illa även utan medicin, men det är väl en annan historia. Inget jag är orolig för längre i alla fall.

Inget fel i att söka lärkarvård, tvärtom, men skriv kanske upp föregående dagars matintag och diskutera detta med läkaren. Är det LCHF så är det väl inget konstigt. Min läkare frågade mig vad jag åt, och jag svarade inte "LCHF", utan "Kött, fisk, fågel, de flesta grönsaker, ägg, smör, grädde och ost i matlagning, samt så undviker jag för det mesta socker och vetemjöl":

Läkarens kommentar: "Utmärkt".

:)

• Like 3

Hej på er,

Jag kan väl säga som så att mina besvär berodde på lite olika grejer som pågick samtidigt.

Frossan och hjärtklappningen var sannolikt så kallade omställningsbesvär (jag äter LCHF för det mesta, men, fuskar ibland - både kortare och lite längre perioder, därav "omställningen" när jag striktar till kosten tillbaka till LCHF), och det nattliga illamåendet berodde troligtvis på en medicin som hade jag tagit - utan att reflektera över att illamående kunde vara en biverkning. Det tog ett tag (av olika skäl) innan jag satte illamåendet i samband med medicineringen. Bland annat så kunde jag må illa även utan medicin, men det är väl en annan historia. Inget jag är orolig för längre i alla fall.

Inget fel i att söka lärkarvård, tvärtom, men skriv kanske upp föregående dagars matintag och diskutera detta med läkaren. Är det LCHF så är det väl inget konstigt. Min läkare frågade mig vad jag åt, och jag svarade inte "LCHF", utan "Kött, fisk, fågel, de flesta grönsaker, ägg, smör, grädde och ost i matlagning, samt så undviker jag för det mesta socker och vetemjöl":

Läkarens kommentar: "Utmärkt".

:)

Ja det var ju skönt att höra att du mår bra igen och att det inte var något allvarligt. Smart drag att berätta vad du åt istället för att säga LCHF!

Var det läkaren som kom på det där med läkemedlet eller vad hade han för teori?

• Like 2

Nej, det var jag som frågade läkaren flera månader senare, och hon konstaterade att det kunde bero på medicinerna.

Illamående var dock inte en av de vanligaste biverkningarna för just den medicinen, men vem som helst kan kanske bli dålig av vilken medicin som helst (?). Men jag blev inte alltid illamående i samband med att jag tog medicinen, det kunde dröja flera dagar och ännu mer ibland. Lurigt och riktigt skumt. Vissa substanser hänger ju kvar i kroppen ett tag.

Det är väl de gamla vanliga tipsen jag kan ge om man har liknande upplevelser; ha extra koll på vad man äter, ha extra koll på medicinering (och eventuell kombination) och snacka med doktorn. 

Nej, det var jag som frågade läkaren flera månader senare, och hon konstaterade att det kunde bero på medicinerna.

Illamående var dock inte en av de vanligaste biverkningarna för just den medicinen, men vem som helst kan kanske bli dålig av vilken medicin som helst (?). Men jag blev inte alltid illamående i samband med att jag tog medicinen, det kunde dröja flera dagar och ännu mer ibland. Lurigt och riktigt skumt. Vissa substanser hänger ju kvar i kroppen ett tag.

Det är väl de gamla vanliga tipsen jag kan ge om man har liknande upplevelser; ha extra koll på vad man äter, ha extra koll på medicinering (och eventuell kombination) och snacka med doktorn. 

Ja får man några symptom efter att man börjat ta ett läkemedel så kan det ju bero på det. Jag låg på sjukhus ett tag efter en olycka när jag var ung och varje dag på eftermiddagen fick jag illamående och hjärtklappning. Ingen tog någon större notis om det trots att jag låg på sjukhus. Så en dag när jag låg där och kände symptomen så gick det upp ett ljus, aha det är värktabletterna! Inga mer sådana och symptomen var borta!

Jag mådde inte dåligt så länge dom verkade utan det var när dom gick ur kroppen. Kanske var det så med dig också eftersom det tog så lång tid mellan intag och symptom.

När detta hände var jag 20 år gammal och man kan ju tycka att personalen på en intensivvårdsavdelning skulle ha mer kunskap om sådant än jag. Jag fick lite synrubbningar också men ingen tänkte på läkemedlet.

Hej MKJ

(Tack stoscha för förklaringen, hade himla bråttom när jag gjorde mitt inlägg senast - dessutom nybörjare - det blev alldeles galet... :wacko:)

Jag har tyvärr inte kommit fram till vad det beror på. Jag äter inga mediciner. Jag försöker hitta mönster i det jag har ätit och det enda jag har kommit fram till att jag nog de flesta (dock inte alla) gånger har ätit en klick vispad grädde. Eftersom jag helt har slutat med mjölk sedan flera år kanske magen har utvecklat någon form av intolerans?

Inga återfall sedan i lördags så jag hoppas att "vad det nu var jag inte tålde" har jag lyckats undvika.

Sigurdur - grattis till att ha hittat en bra läkare - när jag var på hälsokontroll på företagshälsovården berättade jag för läkaren att jag åt lågkolhydratkost (jag undviker också att säga LCHF) då sade läkaren: "Det låter bra, bara du äter ordentligt med fibrer, gärna grovt bröd och liknande"...

Om någon annan har hört något liknande om min "åkomma" är jag intresserad av att veta mer. Eller har tips på "open minded" läkare i Göteborgstrakten. ;)

Det kan ligga något i att om man vant sig av ett visst livsmedel (eller dess innehåll) som mjölk eller bröd, så kan kroppen reagera lite motvilligt om man "chockar" systemet med något ovanligt. Men det är ju skillnad på att få lite magknip av tre kanelbullar (som jag) när man inte ätit vetemjöl på 6 månader, och de besvär du beskriver... :huh:

Tycker som sagt inte att du ska 1.dra dig för att tala med läkare, eller 2. ta för givet att det beror på kosten, för trots allt, illamående 1-2 ggr i månaden är inte så lite, för mycket för att man ska stå ut med det, tycker jag...

Har du funderat generellt över så kallade LCHF-relaterade besvär; har du nog med vätska i kroppen, dricker du ordentligt, elektrolytbalansen, saltar du ordentligt på maten, etc....? Kostdoktorn skriver om dessa LCHF-biverkningar, kanske kan man uppleva dem även om man inte är helt ny på LCHF.