Gå till innehåll

Recommended Posts

Tjenamors alla! ;)

 

Jag ville bara ge er alla ett tips till er som vill må ännu bättre och känna er ännu piggare än vad ni redan gör! och det enkla tipset är detta: Försök att somna innan 22:00 eller precis då, för det sägs att den viktigaste och mest kvalitativa delen av sömnen sker mellan 22:00-02:00, får du den sömnen så är du tusen gånger piggare på morgonen och kommer må garanterat ännu bättre än vad du redan gör och kommer ha mer energi i dig! Jag rekommenderar detta eftersom det gör större verkan än vad man tror! prova att håll detta i cirka 2 veckor och se vad det gör för just dig! obs: varva ner med en bok eller liknande cirka 1 timme innan du ska lägga dig (22:00, eller tidigare) så du inte är uppe i varv.

 

Det handlar mycket om när man sover, inte hur länge man sover. Se till att få den värdefulla och reparerande sömnen! =)!

 

Lycka till :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inget belägg för att tiden mellan 22:00 och 02:00 skulle ge optimal sömn? Detta måste ju vara en högst individuell sak med hänsyn till var och ens melatoninproduktion.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska stiga upp när morgonsolen börjar värma ansiktet :)

Skämt åsido så får vi tänka oss att vi är i Afrika, där vi utvecklats. Vi somnade gott igår kväll, kanske vid 22-tiden, efter att ha smörjt kråset runt brasan tillsammans med våra jägar-samlarkompisar. En god blandning av kött och grönsaker blev det, allt härligt rostat. Och vilka historier vi berättade för varandra... Få se vad vi ska finna idag, då! Life's good...

Kanske lite romantiserat med de senaste miljarderna år på jorden har sett många populationer av levande organismer som levt miljontals år under stabila, och därmed får man väl säga lyckliga, förhållanden.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det finns väl inget belägg för att tiden mellan 22:00 och 02:00 skulle ge optimal sömn? Detta måste ju vara en högst individuell sak med hänsyn till var och ens melatoninproduktion

Man ska helst sova innan midnatt, sömnen är fruktansvärt viktig, sömnen och kosten är båda viktiga inte bara kosten! Den tiden som jag angav är en bra riktlinje och det är något som jag har sett väldigt många skriva. Jag själv mådde mycket bättre och kände mig mer utvilad och pigg när jag sov de tiderna, av alla jag har läst om i princip och alla mina vänner och det som jag hör många forskarexperter säger så är det samma sak. Jag följer hur min kropp mår... jag känner mig 100 gånger segare om jag somnar efter midnatt.

 

Varför skulle man kunna trixa med sömnen, när det inte fungerar att trixa med kosten?. Vi bör äta den mat som vi åt under vår utveckling, likadant som vi bör sova den tiden som vi är biologiskt skapade för., och precis som Kjell skriver så är det högst troligt vi har anpassats till att sova när det är mörkt :).

 

Bra artikel om sömn: http://www.ineedmotivation.com/blog/2007/10/when-is-the-best-time-to-sleep/,

Den kända förespråkaren Sanna Ehdin skriver även om sömn: http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/somnen_laker. hennes andra sida: http://www.ehdin.com/?lang=swe, där pratar hon allmänt om hälsa och en massa annat!.

http://www.longheh.com/sleep1.html annan länk som hävdar att sova innan midnatt.

,

 

Vi har en biologisk klocka för när vi ska sova.

 

Ni som är nyfikna i varje fall på att testa det som jag skrev om högst upp, så rekommenderar jag varmt att prova det! ni kommer märka själva märka när ni har hållit på med detta 1-2 veckor att ni känner mer ork och kommer förhoppningsvis må bättre!

 

Det är lika logiskt som med kosten.. Det handlar om kvaliten på maten.. det är det som avgör hur den påverkar vår kropp och hur vi mår utav den och om vi t.ex. blir tjocka eller inte, likadant handlar det om vilken typ av kvalite av sömn du väljer,  väljer du den kvalitativa sömnen så kommer du känna dig piggare och bli mer fylld utav energi!  prova själv vetja! :)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med dig, Antonius. Vid sidan av kosten menar jag att dålig nattsömn, D-vitaminbrist, kronisk stress, bristande motion, exponering för av människan skapade miljögifter är de viktigaste anledningarna till ohälsa i vår moderna värld. De samverkar säkert på olika sätt, men man får försöka avhjälpa vad man kan. Kost, D-vitamin och motion är väl de enklaste att rätta till. Sömn och stress kan påverka varandra och kan vara svårare att komma tillrätta med. Miljögifter kan också vara lite svårt som individ att komma tillrätta med, men man kan undgå en del.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag håller helt med dig, Antonius. Vid sidan av kosten menar jag att dålig nattsömn, D-vitaminbrist, kronisk stress, bristande motion, exponering för av människan skapade miljögifter är de viktigaste anledningarna till ohälsa i vår moderna värld. De samverkar säkert på olika sätt, men man får försöka avhjälpa vad man kan. Kost, D-vitamin och motion är väl de enklaste att rätta till. Sömn och stress kan påverka varandra och kan vara svårare att komma tillrätta med. Miljögifter kan också vara lite svårt som individ att komma tillrätta med, men man kan undgå en del.

Precis! :) bra skrivet Kjell!

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag gissar på att klockslagen bygger på Ayurveda. Jag tror fortfarande inte att det finns några vetenskapliga belägg på att sömn mellan 22 och 02 är bäst. 

Det räcker med att prova själv och se vad man mår bäst utav och känner sig piggast utav! :), finns i varje fall belägg för att man ska sova innan midnatt. Så det ligger ju någonstans mellan 22:00-23:00. Sen får man ju tro vad man vill, man kan alltid testa! :). Men jag rekommenderar detta till alla som vill pröva något för att höja sin energitillvaro! De som inte vill prova behöver ju inte det, upp till var och en vad man tror på,

 

Det finns ju även en anledning till varför jag rekommenderar detta, (viskar), för att många, inklusive jag själv känner oss mer pigga och alerta av att sova innan midnatt.. vid 22:00- 23:00 någonstans där  ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det räcker med att prova själv och se vad man mår bäst utav och känner sig piggast utav! :), finns i varje fall belägg för att man ska sova innan midnatt...

Då får gärna dela med dig av dessa belägg. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ser man att det börjar bli dags att släcka lampan...

Cykliciteten i melatoninproduktionen beror i sin tur säkert på dygnsrytmen och att vi anpassats till att somna några timmar efter att det blev naturligt mörkt i östafrika... tror jag i alla fall.  *gäääspande smiley*

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg när det gäller den naturliga nattsömnen som har gjort att jag själv slappnar av och sover mycket bättre nuförtiden:

- The myth of the eight-hour sleep

 

Tidigare om jag vaknade på natten kunda nästan få lite ångest över att jag inte sov just då, "Jag behöver min nattsömn", men efter att jag läst den artikeln så både accepterar jag och njuter av min vakna tid som kommer en gång nästan varje natt.

Man kan läsa lite, sexa till det ;) eller något annat trevligt, men oftast ligger jag bara kvar i mörkret och filosoferar tills jag somnar igen.

 

Jag praktiserar även klardrömmande och har upptäckt att detta är mycket enklare efter min vakna period och när jag går in i de senare sömncyklerna för natten.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att det bygger på dessa: 

 

 

;)

Se där RobinEH. Där kom du på något och självklart är det så och mycket som Kjell Graneli säger.   :)

Vi har en dygnsrytm och ävenså vår planet.........:)  Klart det måste vara bäst att följa den och alla vet väl att exvis många skiftarbetare ofta med tiden får en sämre hälsa!   Å andra sidan så älskade jag att springa nattorienteringar förr i tiden!  :)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett tillägg när det gäller den naturliga nattsömnen som har gjort att jag själv slappnar av och sover mycket bättre nuförtiden:

- The myth of the eight-hour sleep

 

Tidigare om jag vaknade på natten kunda nästan få lite ångest över att jag inte sov just då, "Jag behöver min nattsömn", men efter att jag läst den artikeln så både accepterar jag och njuter av min vakna tid som kommer en gång nästan varje natt.

Man kan läsa lite, sexa till det ;) eller något annat trevligt, men oftast ligger jag bara kvar i mörkret och filosoferar tills jag somnar igen.

 

Jag praktiserar även klardrömmande och har upptäckt att detta är mycket enklare efter min vakna period och när jag går in i de senare sömncyklerna för natten.

Det låter ju intressant. Beställde just boken av Roger Ekirch som nämns i artikeln. 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det låter ju intressant. Beställde just boken av Roger Ekirch som nämns i artikeln. 

 

Bra idé! Verkar dessutom vara otroligt passande läsning mellan de två sömnperioderna  ;)

Nu har jag också beställt den!

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett tillägg när det gäller den naturliga nattsömnen som har gjort att jag själv slappnar av och sover mycket bättre nuförtiden:

- http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16964783]The myth of the eight-hour sleep[/url]

 

Tidigare om jag vaknade på natten kunda nästan få lite ångest över att jag inte sov just då, "Jag behöver min nattsömn", men efter att jag läst den artikeln så både accepterar jag och njuter av min vakna tid som kommer en gång nästan varje natt.

Man kan läsa lite, sexa till det ;) eller något annat trevligt, men oftast ligger jag bara kvar i mörkret och filosoferar tills jag somnar igen.

Tack för lästipset! Jag har känt precis som du att det måste vara något fel om jag ligger vaken mitt i natten. Känner mig plötsligt normal nu när jag fått annat perspektiv på saken.
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...