Jump to content

Insulinpåslag gynnsamt för diabetiker?

Anders A

Recommended Posts

Jag vet att man inte skall bry sig så mycket om vad kvällstidningarna skriver, men jag får inte riktigt ihop det här:

http://www.expressen.se/halsa/forskarnas-halsotips-drick-kaffe-till-frukost/

De testade 3 varianter, lågfetts-, lågkolhydrats- och medelhavsmat. Och ger rekommendationen att medelhavskosten var bäst för diabetiker. Citat:

"Medelhavskosten, med bara kaffe till frukost och en jättelunch var alltså gynnsamt för diabetikernas blodsocker. De fick ett rejält insulinpåslag efter lunch, som kan förklaras av ett insulinstimulerande hormon (GIP)."

Och hur kan ett rejält insulinpåslag vara gynnsamt för en typ 2-diabetiker? Har jag missat något? Eller är det som vanligt journalisterna som inte håller reda på saker och ting?

Ja jag får väl säga som Zepp brukar säga att slutsatserna inte var så där lysande. Att över huvud taget dra några säkra slutsatser om frukostens effekt efter två så helt olika luncher är ju märkligt i sig.

När det gäller insulinpåslag så skulle det ju vara intressant att se kurvorna över hela dagen. Har man brist på insulin kan det ju vara bra om man får ett högt insulinsvar efter maten så länge det inte ligger kvar hela eftermiddagen.

Det finns massor av om och men och generellt tycker jag forskare drar lite väl snabba slutsatser när det finns så många parametrar som påverkar. Ja så håller med Zepp där också.

Jag blir lika förbannad varje gång jag läser om lågfettskoster. De kommer ut som sämst i test varenda jävla gång och ÄNDÅ tjatas det om att vi ska äta mindre fett och mer kolhydrater. 

"Högfettkostarna fick de mest jämna blodsockerkurvorna under dagen medan de som åt lågfettkost fick det kraftigaste blodsockersvängningarna."

Alltså rekommenderar man diabetiker att äta riktigt lite fett och mest kolhydrater? JA MEN FÖR HELVETE! (Ursäkta att jag skriker men jag blir så ARG.)

Vet SKÄMS alla som fortsätter ge de här råden till diabetiker. VET SKÄMS!

• Like 3

Jag vet att man inte skall bry sig så mycket om vad kvällstidningarna skriver, men jag får inte riktigt ihop det här:

http://www.expressen.se/halsa/forskarnas-halsotips-drick-kaffe-till-frukost/

De testade 3 varianter, lågfetts-, lågkolhydrats- och medelhavsmat. Och ger rekommendationen att medelhavskosten var bäst för diabetiker. Citat:

"Medelhavskosten, med bara kaffe till frukost och en jättelunch var alltså gynnsamt för diabetikernas blodsocker. De fick ett rejält insulinpåslag efter lunch, som kan förklaras av ett insulinstimulerande hormon (GIP)."

Och hur kan ett rejält insulinpåslag vara gynnsamt för en typ 2-diabetiker? Har jag missat något? Eller är det som vanligt journalisterna som inte håller reda på saker och ting?

De skriver att det inte var så bra med svajigt blodsocker!

De skriver att det inte var så bra med svajigt blodsocker!

Ja, men de skriver också att medelhavskosten var den bästa av dessa 3 testade, trots att "Medelhavsdieten höjde inte blodsockret alls efter frukost, medan den gav en rejäl höjning efter lunch."

Vilket kanske inte är så konstigt när frukosten bara var en kopp kaffe... och lunchen innehöll vitt bröd, nötter och rött vin...

Det jag inte förstår är hur de då kan summera det med att medelhavskosten var den bästa för diabetiker jämfört med högfettskosten som "fick de mest jämna blodsockerkurvorna under dagen:huh: