Eric Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jag undrar om detta kan räknas som LCHF? Jag äter strikt LCHF (under 10g kh om dagen, men blir antagligen max 2-3 ändå) men skulle vilja ha glass ibland och denna innehåller ju väldigt lite kolhydrater enligt innehållsförteckningen. Tillsatser, sötningsmedel osv struntar jag blankt i, går enbart på LCHF för att tappa vikt inte för att bli hälsosammare. Tyck vad ni vill om det. Men kan man äta denna och ändå gå ner i vikt utan problem undrar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Du kan väl bli vår försökskanin? Glöm inte att meddela oss resultatet!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jag tycker den är för vidrig söt när man vant sig av med den söta smaken... jag älskade den glassen för ett år sen (innan jag började med LCHF), men när jag köpte den i somras fick jag konstatera att den inte gick att äta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jag tänker på två saker kring detta. Den ena är att insulinet kan spraka iväg redan vid tanken på något sött, definitivt vid smaken av något sött. Jag har för mig att det var här jag läste det: Martin Ingvar, Hjärnkoll på vikten. Att det sötsmakande inte innehåller några kolhydrater spelar ingen roll. Det andra är att mejeriprodukter där glass får anses ingå är insulinotropa, dvs höjer insulinet oavsett kolhydraterna upp till 6 gånger mer. Jag kopierade deras innehållsförteckning nedan, de deklarerar 13,05 gr av 100 gr jag undrar vad resten av innehållet anses vara, träfiber? Det hade varit intressant om de hade varit tvugna att ange insulinpåverkan. Insulinets påverkan på viktnedgång pratade vi om på en annan tråd; stänger av fettförbränningen; lagrar fett (här kan även fett bli fett); stänger av mättnadskänslan, mm. Alltså ingen bra idé äta mycket fett samtidigt som man har mycket insulin. Varför inte göra egen glass på äggula och riktig grädde och äta lite lagom av den någon gång i veckan. Den här LCHF glassen verkar vara rena smörjan. Ingredienser "Sockerfri glass"VANILJ Ingredienser: vatten, fyllnadsmedel (polydextrose), grädde (laktosfri), äggula, cocosfett,mjölkpulver (laktosfritt), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl),emulgering (veg mono- och diglycerider, karragenan), naturidentisk arom (vanilj),Bourbon Madagaskar vaniljstång, sötningsmedel (steviolglykosider) Allergiinformation: Produkten innehåller ägg och mjölk (laktosfri). Näringsvärde/100gr: Kj 575 Kcal 137 / Protein 1 gr / Fett 12 gr / Kolhydrater 0,5 gr (naturliga sockerarter) Innehåller naturligt förekommande socker. Nettovikt: 230 gr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Tack för svaren. Jag köpte den i alla fall, tänkte att man får väl i alla fall prova hur en sådan här kolhydratsnål glass smakar. Däremot så dricker jag mycket Coca Cola Cherry Zero, vilket förvisso är 0g kolhydrater, men en massa sötningsmedel... trodde detta, ur en viktsynvinkel, var ofarligt, men det är kanske inte så harmlöst trots allt? Dessa är ju söta men jag gillar ändå dom, trots att jag inte äter kolhydrater... lustigt hur det kan vara. Ska nog sluta dricka dom när dom är slut iaf, nu köpte jag precis 5 st för omkring 60 kr (importerat från USA) så tänker inte slänga dom. Tusan att jag inte läste era inlägg innan jag handlade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Sen vet jag inte om det är en slump men jag tycker nog att jag blir hungrig av lightläsken också, är detta möjligt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Sen vet jag inte om det är en slump men jag tycker nog att jag blir hungrig av lightläsken också, är detta möjligt? Jo sötningsmedel triggar också hunger, eftersom den söta smaken sätter igång hela apparaten med insulin och allt som har med matsmältning att göra... Fastän kroppen "inget får" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Med andra ord finns det ingenting gott man kan unna sig då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Väl värt att investera i en egen glassmaskin - finns billiga -Den jag köpte kostade 199:- å fungerar fin fint ....Klart de ju inte bara ta fram ur frysen utan lite pyssel innan de hamnar någe gott i en skål Men helt klart värt de lilla pysslet när de väl är gjort ..å man vet exat vad man stoppat i och inte ...enda nackdel blir rätt hårdfrusen - om den fryses in - så bästa är göra lagom mängd å avnjutas nygjord !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Med andra ord finns det ingenting gott man kan unna sig då... Min erfarenhet (och flera andras) är att behovet av sött minskaar drastiskt när man inte utsätter smaklökarna för det. Jag tycker nstan allt smakar sött numera och enda gången jag använder sötningsmedel är när det är släktkalas och jag ska göra efterrätt eller tårta till blandkostingarna. Mitt godis har sälta i stället. Salta macadamianötter är nåt jag unnar mej egentligen alldeles för ofta, och en bit ost med kraftig smak, eller en bit ölkorv eller salami. Små minplommontomater smakar som sockrade occh rostade kokosflarn är riktigt sött godis. Ska jag festa loss riktigt köper jag en flaska loka med nån rolig smak. Jag har till och med svårt att äta choklad, för antingen är den för bitter eller för söt. men om du älskar glass, använd osockrade bär och grädde. Eller gör "riktig" hemgjord glass med grädde och äggula och glassmaskin. Det har hänt att jag klättrat på väggarna efter nåt sött, men då har jag tagit ett par frysta hallon eller några hjortron. Det räcker gott och väl med bara ett par styycken innan det blir för mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jag gör egen glass nån gång ibland när jag får lust. Blandar ihop philadelphiaost, ägg, grädde, vaniljpulver och sukrin. Sukrin sätter inte igång något sötsug hos mig så det tycker jag är bra.Sen äter jag det ihop med bär och det smakar gudomligt. Jag brukar hälla i smeten i en bunke och låter det stelna till några timmar så det inte blir alldeles för hårt. Receptet finns på nätet och heter helt enkelt philadelphiaglass. Det enda jag gör är att skippa kexen och byter sockret mot sukrin och vaniljpulver. Smakar så otroligt gott.. Fast det är klart det finns en sak som skulle få mig att rucka på lchf och det är en fet softice i bägare med chocodrys på ströget,hehe. ( tur man bor så långt från Köpenhamn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Det roliga med LCHF-are är att deras godis är vad jag klacificerar som mat... Jag är en sucker för godis, kakor och choklad... kommer nog alltid vara det, såhär 5 veckor in i fakir så är jag fortfarande vansinnigt sugen på sånt dagligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Det roliga med LCHF-are är att deras godis är vad jag klacificerar som mat... Jag är en sucker för godis, kakor och choklad... kommer nog alltid vara det, såhär 5 veckor in i fakir så är jag fortfarande vansinnigt sugen på sånt dagligen... att bli fri sockersuget är nästan lika svårt som att sluta röka. jag slutade med nikotintuggummi för 9 år sen men kan fortfarande känna lngtan efter dem. 5 veckor lilla vän är ingenting. Suget finns i ditt huvud och kommer att finnas där säkert nåt år till. längre ju oftare du ger efter för det... been there, done that. om du verkligen vill försöka bli fri suget föreslår jag Mys blogg lchfingenjören. Hon har massor med verktyg som hjälper en att stå emot sockertrollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts