Jump to content

Hur ser ert kiss ut? (popular science - Is Your Pee The Right Color?)

Pingvin
 Share

Recommended Posts

Hej

Såg denna via Popular Science idag. Kan vara kul. Kisset tittar jag på mycket. Kollar hur mycket man kissar relativt med hur mycket man druckit och saltintag i mitt fall. Enligt den där dricker jag för lite vatten, vilket också bör stämma eftersom jag är dålig på det och vet om det (jag bättrar mig, lovar). Men har också så att kisset är som lite kolsyrat ibland och det fanns med längst ner. Reagerat på att kisset verkar fräsa till när den träffar vattnet i toaletten. Det händer då och då, och kan nu konstatera att jag ätit lite mer protein än vanligt det dagarna sammanlag.

I alla fall, här är artikeln. Vad tror ni själva? Hur ser ert kiss ut? (var det en lite generad fråga? :D )

http://www.popsci.com/article/science/your-pee-right-color-infographic?dom=PSC&loc=recent&lnk=3&con=is-your-pee-the-right-color-infographic

• Like 1

Själv tycker jag nog att färgen på kisset är viktigare - mörkgult = antingen första pisset på morgonen eller dfuckit för lite, ljusgult = ok.

När/om du tittar på kisset, hur ser det ut då? Är det lite lite molnigt ibland? Jag har noterat som små små vitaktiga fluffiga partiklari det som flyter omkring. Verkar förekomma när jag ätit kalciumrik föda. Sammanträffande går mitt blodtryck upp när jag ätit ost, fetaost eller kalciumrikt, samtidigt som jag inte slarvar med att äta 1 dl mandlar per dag (gör jag inte det börjar det strama i vaderna och bränna i musklerna efter 1 dag och blodtrycket går upp 10-20 enheter, man börjar dra upp axlarna och känna sig mer orolig och stel i nacke och rygg). Försöker få min läkare ta intracell fullblods analys på magnesium på mig. Förhoppningsvis tar han det på allvar, eller så får jag säga att då får de skicka mig till medicin på sjukhuset så får de kolla rubbet för vi kan inte hålla på och gissa och experimentera med blodtrycksmedicin när de inte utreder sekundär hypertoni ordentligt på mig.

När jag var gravid och hade bukspottkörtelinflammation var urinen kaffefärgad. Jsg fick alltid kissa i behållsre så sjukvårdspersonalen skulle se graden av inflammation.

När barnens far hade opererats var den grön pga nåt blått som de hade penslat operationssåret med...

När/om du tittar på kisset, hur ser det ut då? Är det lite lite molnigt ibland? Jag har noterat som små små vitaktiga fluffiga partiklari det som flyter omkring. Verkar förekomma när jag ätit kalciumrik föda. Sammanträffande går mitt blodtryck upp när jag ätit ost, fetaost eller kalciumrikt, samtidigt som jag inte slarvar med att äta 1 dl mandlar per dag (gör jag inte det börjar det strama i vaderna och bränna i musklerna efter 1 dag och blodtrycket går upp 10-20 enheter, man börjar dra upp axlarna och känna sig mer orolig och stel i nacke och rygg). Försöker få min läkare ta intracell fullblods analys på magnesium på mig. Förhoppningsvis tar han det på allvar, eller så får jag säga att då får de skicka mig till medicin på sjukhuset så får de kolla rubbet för vi kan inte hålla på och gissa och experimentera med blodtrycksmedicin när de inte utreder sekundär hypertoni ordentligt på mig.

Intressant med kopplingen till osten. Så fort jag äter ost så börjar kroppen krångla så jag har gett upp den. Är det lika illa med fetaost som med vanlig hårdost? Jag har fått för mig att jag tål fetaost lite bättre. Intressant också att mandlarna motverkar. Det låter ju som magnesiumbrist men det är ju svårt att mäta.

Panikångest brukar ju vara kopplat till magnesiumbrist det också.

Vad äter du en vanlig dag?

När det gäller flockarna så kan det eventuellt vara äggvita i urinen och det testar dom säkert om du ber dom.

(gör jag inte det börjar det strama i vaderna och bränna i musklerna efter 1 dag och blodtrycket går upp 10-20 enheter, man börjar dra upp axlarna och känna sig mer orolig och stel i nacke och rygg). Försöker få min läkare ta intracell fullblods analys på magnesium på mig.

Jag får bli bättre på urinanalys ;-) Vad gäller vaderna, axlarna, nacke, rygg, känner jag igen. För mig hänger det tydligt ihop med stressen på jobbet, den är periodisk så det går att känna igen. Till slut har jag hittat vad som funkar på mig och det är "överdos" av magnesium och andra mineraler. Magnesiumtabletter, alg/tångtabletter, havssalt. Det är som att stresshanteringen formligen tömmer minerallagret. Det kan ha med syrapåslaget som följer av stressen att göra och att kroppen behöver de basgörande mineralerna när mjölksyran och urinsyran (från bla allt stresskaffe i mitt fall ...) bygger upp. Jag äter under stressperioderna väldigt mycket grönsaker särskilt blad. Jag dricker till och med sallad med vatten, lite salt och citron som en smoothie för att få i mig stora mängder gönsaker. Det blir grönt och vackert. Man blir väldigt kissnödig aprop.

Kul länk. :-)

Själv har jag numera alltid en liksom oljig, regnbågsskimrande hinna överst, lite som om ett par droppar bensin har skvätts ner i stolen. Fast jag vet att jag inte dricker bensin, haha. 

Jag antar att det har något med ketoner att göra för den försvinner de få gångerna jag har går bärsärkagång i kolhydratsintaget, t.ex. vräkt i mig en söt efterrätt på restaurang. Efter ett par dar är hinnan tillbaks. 

Jag får bli bättre på urinanalys ;-) Vad gäller vaderna, axlarna, nacke, rygg, känner jag igen. För mig hänger det tydligt ihop med stressen på jobbet, den är periodisk så det går att känna igen. Till slut har jag hittat vad som funkar på mig och det är "överdos" av magnesium och andra mineraler. Magnesiumtabletter, alg/tångtabletter, havssalt. Det är som att stresshanteringen formligen tömmer minerallagret. Det kan ha med syrapåslaget som följer av stressen att göra och att kroppen behöver de basgörande mineralerna när mjölksyran och urinsyran (från bla allt stresskaffe i mitt fall ...) bygger upp. Jag äter under stressperioderna väldigt mycket grönsaker särskilt blad. Jag dricker till och med sallad med vatten, lite salt och citron som en smoothie för att få i mig stora mängder gönsaker. Det blir grönt och vackert. Man blir väldigt kissnödig aprop.

Tack för det tipset! Jag har också ett jobb där jag varje år har ett par stresstoppar och befinner mig just nu mitt inne i en av dem. 

Har inte tittat riktigt så nära, toapappret brukar vara i vägen. Får väl börja kissa i en potta eller nå't :)

Intressant med kopplingen till osten. Så fort jag äter ost så börjar kroppen krångla så jag har gett upp den. Är det lika illa med fetaost som med vanlig hårdost? Jag har fått för mig att jag tål fetaost lite bättre. Intressant också att mandlarna motverkar. Det låter ju som magnesiumbrist men det är ju svårt att mäta.

Panikångest brukar ju vara kopplat till magnesiumbrist det också.

Vad äter du en vanlig dag?

När det gäller flockarna så kan det eventuellt vara äggvita i urinen och det testar dom säkert om du ber dom.

Jag har loggat allt jag ätit, druckit och salt, samt kissat i 1.5 månad nu. Det är små flockar hela tiden kan man säga, inte så värst mycket utan något enstaka.

Senaste veckorna har jag nästan till 75% börjat dricka egenjord vätskeersättning hela tiden. Annars blir jag vimsig, börjar kissa lika mängd efter en timme om det bara är vanligt vatten. Dessutom börjar det svida i huden om jag inte gör det.

Enligt loggen så tar jag in, plus det jag saltar på maten, ungefär bort mot 10-12g salt om dagen. Som exempel igår:

Drack 3 liter vätska totalt.

Av den vätskan var 1.6 Liter egenjord vätskeersättning (det är alltså 0.5 dl vatten med ett struktet kryddmått på 1 ml jodsalt)

Total mängd intag av joderat salt under det dygnet var: 11.5 krm jodsalt (NaCl)

Total mängd kiss var: 18 dl

Börjar bli lite orolig därför det känns som jag tappat balansen på något vis och jag behöver dricka vätskeersättning. Samtidigt som jag dricker 3 liter, men bara kissar ut 1.8 liter.

I förrgår drack jag totalt 2.5 liter vatten.

Varav detta var vätskeersättning 1 Liter.

Saltintag var 11-12 kryddmått salt (dvs ca 11-12g jodsalt)

Total kissmängd var: 2.3 liter.

Vad händer om man saltar för mycket, och dricker denna mängd vätskeersättning jag gör? Kan jag drabbas av hypertonisk dehydrering? Eller ska man upp i bra mer salt i vätska för det?

När jag tagit blodprover har det inte varit något problem med elekrolyterna. Men senast var kalium nere på 3.3. Tidigare var det på 3.7 och innan detta prov på 3.4. Men då ska man veta att kalium sjunker vid panikångest och man får hypokalemi. Jag råkar ha en viss andel nålskräck kvar. Men samtidigt har jag inte intagit mineralsalt på länge, men äter 1-2 chilepepparfrukter färska om dagen som har rätt mycket kalium i sig.

Jag kanske ska dutta fingret någon gång i mineralsalt för kalium. Men jag har det här saltbegäret hela tiden. De har tagit TSH och T4 på mig och det såg okej ut. Men jag har symtom på sköldkörteln. Dricker och intar jag inte salt såhär, blir jag mycket kallare i händer och fötter samtidigt.

De tog om prover på sköldkörteln på mig nu när jag poängterade att det är bra att ha med T3 värdet också. Samt att de börjat lyssna på min teori om magnesiumbrist. Men har börjat ta prov på S-Magnesium och skickat vidare frågeställning om att kolla intracellulärt med speciellt prov.Därför det är något som de högst ovanligen tydligen gör, trots att det är enda sättet att kolla magnesiumbrist på.

Men som sagt, är det farligt dricka vätskeersättning (5 dl med 1 krm jodsalt i)? Kroppen reagerar inte med att jag kissar ut 5 dl inom 1-2 timmar när jag dricker det. Dricker jag 5 dl vatten blir jag tydligt mycket mer kissnödig.

När jag intar mycket salt och vätskeersättningen så kissar jag mindre när jag gör det, och det är mörkgyllengult. Inte som honung, utan innan. Kanske dricker jag vätskeersättningen för fort? Borde kanske inte dricka 5 dl inom 2-10 minuter?

Kan testa att bara försöka dricka vanligt vatten och istället salta ännu mer på maten och se om jag får någon sorts reaktion. Hoppas inte att man fått en obalans som kan orsaka hjärnödem eller liknande. Det är riktigt förrädiskt förlopp om jag förstått saken rätt.

http://www.kostdemokrati.se/opinion/2013/07/19/salt-ar-livet/

Man ska visst inte kunna överdosera salt

Det är sant! (upp till 100g dvs ;) ) men om man tar in salt hela tiden med vätska och har exempelvis magnesiumbrist cellulärt, kan inte cellerna hålla ut natriumet och reglera det. Det är en misstanke. Slutade inatt dricka vätskeersättning och har sedan dess kissat 2.7 liter vätska redan. Intag av vatten under denna tid är 9 dl enbart. Känner mig iskall i fötter och händer nu igen, rycker i muskler i överarmar och låren, stramar mer och mer i vaderna, bränner och känns torr i pannan, känns mysko i halsen när man sväljer, torr om läpparna. Känns som kroppen blöder ut vätska. Till och med blinkar oftare för att det känns som mer vätska i ögonen.

Är nästan så man börjar fundera på att åka in till akuten snart och ta med senaste veckans logg över vad man gjort.. Misstänker att jag har tagit in salt med problematik med magnesium eller sköldkörteln och har en förrädisk bakomliggande hypotonisk dehydrering. Det kan man bara motverka genom att se till att ta in saltlösning och sakta minska på saltet i vätskan som tillförs. Gör man inte det så blöder kroppen ut vätska och man torkar ut trots att man dricker vätska. Det går bara rätt genom. Det är ett riktigt förrädiskt tillstånd. Är man frisk och cellerna fungerar som de ska är det inga problem. Det är inte normalt att kissa ut samma mängd man dricker i rent vatten inom en timme, men när man har i salt i vattnet så upphör det samtidigt som kisset blir mörkare och man kissar i mindre mängd och verkar kissa hälften av vad man dricker hela tiden. Haft ordentligt med hjärtklappning på frekvens 98 i vila nu på morgonen. Så fort jag la mig ner kändes det som om vaderna vart pumpade, och fingerlederna kändes svullna när man knöt händerna. Efter första kissandet på 7.5 liter, följt av 3.5 dl 20 minuter senare släppte det och övergick i att det började bränna i huden igen som tidigare, yrslig, iskall i fötter och händer. Det här är inte normalt. Kissade 6.5 dl igen efter 30 minuter... 

Så mellan 09.15 idag har jag kissat

7.5+3.5+6.5 dl vätska = 1.75 Liter

Under samma tid har jag druckit 2 dl rent vatten.

Innan den tiden drack jag sedan 00 inatt 14 dl vätska och kissade under samma period 5 dl. Det gör överskott på 9 dl.

Drar man bort ovanstående 0.9 dl med efterkommande 1.75 ligger vi på = -0.85 Liter

Plus de två deciliter jag druckit rent vatten + 0.2 = -0.65 Liter.

Något känns off, för samtidigt detta sker drar mitt blodtryck iväg upp och är på 160/111 nu över 72 i puls.

Ska dock först verifiera läget genom att äta lite och dricka 2.5 dl vatten i någon omgång. Kissar jag nästan ut samma mängd direkt är något definitivt i obalans. Man ska inte göra det, inte hela tiden i alla fall. Och det finns inget överskott tidigare 7 dagar, snarare att man druckit mestadels 1.5-2 liter vätska utöver födan.

Det är sant! (upp till 100g dvs ;) ) men om man tar in salt hela tiden med vätska och har exempelvis magnesiumbrist cellulärt, kan inte cellerna hålla ut natriumet och reglera det. Det är en misstanke. Slutade inatt dricka vätskeersättning och har sedan dess kissat 2.7 liter vätska redan. Intag av vatten under denna tid är 9 dl enbart. Känner mig iskall i fötter och händer nu igen, rycker i muskler i överarmar och låren, stramar mer och mer i vaderna, bränner och känns torr i pannan, känns mysko i halsen när man sväljer, torr om läpparna. Känns som kroppen blöder ut vätska. Till och med blinkar oftare för att det känns som mer vätska i ögonen.

Är nästan så man börjar fundera på att åka in till akuten snart och ta med senaste veckans logg över vad man gjort.. Misstänker att jag har tagit in salt med problematik med magnesium eller sköldkörteln och har en förrädisk bakomliggande hypotonisk dehydrering. Det kan man bara motverka genom att se till att ta in saltlösning och sakta minska på saltet i vätskan som tillförs. Gör man inte det så blöder kroppen ut vätska och man torkar ut trots att man dricker vätska. Det går bara rätt genom. Det är ett riktigt förrädiskt tillstånd. Är man frisk och cellerna fungerar som de ska är det inga problem. Det är inte normalt att kissa ut samma mängd man dricker i rent vatten inom en timme, men när man har i salt i vattnet så upphör det samtidigt som kisset blir mörkare och man kissar i mindre mängd och verkar kissa hälften av vad man dricker hela tiden. Haft ordentligt med hjärtklappning på frekvens 98 i vila nu på morgonen. Så fort jag la mig ner kändes det som om vaderna vart pumpade, och fingerlederna kändes svullna när man knöt händerna. Efter första kissandet på 7.5 liter, följt av 3.5 dl 20 minuter senare släppte det och övergick i att det började bränna i huden igen som tidigare, yrslig, iskall i fötter och händer. Det här är inte normalt. Kissade 6.5 dl igen efter 30 minuter... 

Så mellan 09.15 idag har jag kissat

7.5+3.5+6.5 dl vätska = 1.75 Liter

Under samma tid har jag druckit 2 dl rent vatten.

Innan den tiden drack jag sedan 00 inatt 14 dl vätska och kissade under samma period 5 dl. Det gör överskott på 9 dl.

Drar man bort ovanstående 0.9 dl med efterkommande 1.75 ligger vi på = -0.85 Liter

Plus de två deciliter jag druckit rent vatten + 0.2 = -0.65 Liter.

Något känns off, för samtidigt detta sker drar mitt blodtryck iväg upp och är på 160/111 nu över 72 i puls.

Ska dock först verifiera läget genom att äta lite och dricka 2.5 dl vatten i någon omgång. Kissar jag nästan ut samma mängd direkt är något definitivt i obalans. Man ska inte göra det, inte hela tiden i alla fall. Och det finns inget överskott tidigare 7 dagar, snarare att man druckit mestadels 1.5-2 liter vätska utöver födan.

Vad det så här krångligt för dig även innan du började med LCHF?

Vad det så här krångligt för dig även innan du började med LCHF?

Nej, det här började för 1.5 månader sedan, efter 2 månader som Enalapril 20mg och Amlodipin 5 mg plockades bort. I samma veva hade jag en älgfluga i nackhåret efter en sväng i skogen. Den hade fält vingarna. De kan sprida Bartonella och Twar. Lite misstänkt sammanträffande att blodtryck drar iväg och får salttörst på det här viset i samma veva.

Däremot tror jag att jag har haft problem med sköldkörteln hela tiden sedan innan LCHF. Har haft riktigt långsam metabolism och känslig sådan. Därför som jag fått lov gått ner på helt strikt LCHF.

Ska försöka vila och dricka enbart vatten idag. Får jag mer huvudvärk som inte ger sig och symtom som går åt hyperton dehydrering då åker jag direkt in. Då måste de sätta mig på en plan som sakta tar ner natriumet och sedan ta sköldkörteln och stressjukdomarna på allvar.

Men, har just varit iväg och plockat ut Losartan 50mg. De borde lyckas lossa greppet som all min stress sysslar med och kapa det som håller blodkärlen uppenbarligen ihopdragna. Bara de inte förvärrar något med balansen i elektrolyterna som har med magnesium att göra. Bör vänta med dem tills provsvaren kommer och snacka lite mer om att de borde kanske testa efter stresshormoner i mitt kiss och pröva levaxin och se om det förbättrar eller försämrar. Sköldkörteln kan man ha även om alla värden ser perfekta ut. Det är riktigt svårt att diagnostisera enligt sköldkörtelföreningen, i många fall får man gå helt på symtomen.

Ett är säkert, det är förbaskat svårt att få mer avancerade utredningar. Allt ska fan behandlas med piller hit och dit istället för att faktiskt lösa själva grundproblemet.

• Like 1