Chruss Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Jag hade en blödning i ögat när jag var på kontroll för synen och fick en remiss till VC för provtagning. Där tappade de mej på 3 rör och sedan fick jag vänta på att få komma till en läkare. Då det inte kom ngn kallelse hörde jag av mej och då skulle jag haft en tid i början av december men fick en tidigare pga att systern sa att jag måste ha medicin bums. Väl där så tog han blodtrycket som var skyhögt + att jag då fick veta att jag hade akut diabetes med alldeles för höga sockervärden. Jag VET att jag har druckit mycket läsk under ca ett halvår, det var min tröst när precis allting djävlades med mej på jobbet och jag var konstant stressad. Detta har jag slutat med nu och fasat ut mej till att äta ren LCHF, eller strikt är väl en bättre benämning.Jag körde LCHF för mer än ett år sedan och mådde bra men sedan kom jobbproblemen och jag mådde så dåligt.I mitten av november gick jag hem, började då äta bättre och allt sockerrelaterat försvann.Dock visade blodproverna att jag hade ca 17 i blodet (vet inte vad själva mätvärdet är) och idag, efter en vecka så har det sjunkit till 16,3 eller om det var 16,7. mycket syra i urinen men inget blodtryck togs.Nu ringde han och jag måste åka in till akuten för att få medicin direkt. Kommer jag aldrig må bra nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Du skall nog tala om för läkaren att du äter LCHF och är i ketos. Värdena kanske kan bero på det och skulle en människa med normalkost ha dom värdena så är det kanske en helt annan sak. Sök på acidos och diabetes. Jag kan inte så mycket om det men det är i alla fall en ledtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Ett tillägg http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos Hur det blir när man är äter LCHF och är i ketos vet jag ju inte men det kanske någon annan vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Har du läst igenom Kostdoktorns snabbkurs? http://www.kostdoktorn.se/diabetes Eller de olika artiklarna av Ann Fernholm: http://ettsotareblod.se/?s=diabetes Som en början. Doktorn blir säkert upprörd över LCHF så bra att vara laddad med fakta och kunskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chruss Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Hej!Ursäkta sent svar men jag blev tvungen att åka till akuten och sedan blev jag inlagd på medicin med diagnosen diabetes, typ 2.Kom ut idag och är fullpackad med insulinpennor, nålar, mätstickor, tabletter högt som lågt. Mitt blodsocker som de tagit löpande var 3-4 timme ligger på i snitt 10. Mitt långtidsvärde är nu 15 Alldeles för höga blodfetter. Blodtrycket däremot var kanoners. De var väldigt trevliga och helt underbara mot mej och det jag har fått lära mej är att många systrar o läkare accepterade LCHF. Diabetessköterskan var inte fullt så negativ men dietisten, jösses Amalia vad hon hetsade upp sig. Allt det mättade fettet jag äter är livsfarligt - man ska äta margarin, nyckelhålsmärkt etc etc och jag kan tyvärr alldeles för lite för att kunna gå i svarsmål mot henne. Dessutom förespråkar inte landstinget LCHF eftersom det finns för mycket oklart så det gör ju inte saken bättre, idag hade en dietist dessutom en artikel i tidningen om att dieter inte är bra.Jag vet ju inte riktigt själv var jag befinner mej, jag kanske är en sådan som måste ha lite kolhydrater för blodsockrets skull.Jag har ju mest läst om de som testar LCHF och kanske är friska, kunde ju inte i mitt liv drömma om att jag skulle ha diabetes så det blev en rejäl chock för mej. Ketoner är ju ett svar på att kroppen äter fettet i min kropp men det kan också ge mej värre problem. Fick mätstickor av systern också. Måste ta in infon o läsa mer om vad som står i länkarna jag fått av er - tack! Kommer ni eller någon annan på något mer är jag tacksam för alla tips! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Kollade dom hur mycket egen insulinproduktion du har? Vad fick du för läkemedel? Berättade dom vad som är avsikten med de olika läkemedlen? Jag undrar därför att det är ju viktigt att veta vilka möjligheter du har att bli frisk igen. När det gäller LCHF och diabetes så kommer du säkert att få svar av andra diabetiker här. Skönt att du fick ett bra bemötande, det betyder ju mycket när man känner sig utsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Hej! Ursäkta sent svar men jag blev tvungen att åka till akuten och sedan blev jag inlagd på medicin med diagnosen diabetes, typ 2. Kom ut idag och är fullpackad med insulinpennor, nålar, mätstickor, tabletter högt som lågt. Mitt blodsocker som de tagit löpande var 3-4 timme ligger på i snitt 10. Mitt långtidsvärde är nu 15 Alldeles för höga blodfetter. Blodtrycket däremot var kanoners. De var väldigt trevliga och helt underbara mot mej och det jag har fått lära mej är att många systrar o läkare accepterade LCHF. Diabetessköterskan var inte fullt så negativ men dietisten, jösses Amalia vad hon hetsade upp sig. Allt det mättade fettet jag äter är livsfarligt - man ska äta margarin, nyckelhålsmärkt etc etc och jag kan tyvärr alldeles för lite för att kunna gå i svarsmål mot henne. Dessutom förespråkar inte landstinget LCHF eftersom det finns för mycket oklart så det gör ju inte saken bättre, idag hade en dietist dessutom en artikel i tidningen om att dieter inte är bra. Jag vet ju inte riktigt själv var jag befinner mej, jag kanske är en sådan som måste ha lite kolhydrater för blodsockrets skull.Jag har ju mest läst om de som testar LCHF och kanske är friska, kunde ju inte i mitt liv drömma om att jag skulle ha diabetes så det blev en rejäl chock för mej. Ketoner är ju ett svar på att kroppen äter fettet i min kropp men det kan också ge mej värre problem. Fick mätstickor av systern också. Måste ta in infon o läsa mer om vad som står i länkarna jag fått av er - tack! Kommer ni eller någon annan på något mer är jag tacksam för alla tips! Hoppas det går bra. Det låter oroväckande alltihop. Du får prova dig fram med kolhydraterna, så länge du undviker spannmål och olika sockerarter äter du ju bra. Sen får din diabetes bestämma vilka nivåer du bör hålla dig på. Alla kolhydrater är ju inte födda jämlika, lika lite som alla fetter är det. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chruss Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Det lät på dem som att de tog prov för det men det tar tydligen tid att få svar på detta.Simvastatin Orion mot blodfettet, 1 tablett/dag Metformin Sandoz mot diabetesen, 2 tabl/dag Insulatard , i sprutformen att ta en gång om dagen. Enligt sköterskan kommer jag aldrig bli frisk från diabetesen men jag kan få bättre värden och på sikt kunna dra ner medicinen och ändra insulindosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Hoppa Simvastatinet.. en av biverkningarna är.. diabetes! "Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt." http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/ Anledningen till dina höga blodfetter är din diabetes/hyperinsulinemi.. ät så att den blir ett mindre problem.. kanske går den att reversera.. men då måste du bli kvitt hyperinsulinemin! Metforminet gör att kroppen inte själv producerar så mycket glukos.. man kan inte få lågt blodsocker av den.. vanligaste biverkningen är laktatacidos! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Läs Mats Lindbergs blogg http://fethalsa.wordpress.com/. han vet vad han pratar om när det det gäller LCHF och diabetes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Hoppa Simvastatinet.. en av biverkningarna är.. diabetes! "Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt." http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/ Anledningen till dina höga blodfetter är din diabetes/hyperinsulinemi.. ät så att den blir ett mindre problem.. kanske går den att reversera.. men då måste du bli kvitt hyperinsulinemin! Metforminet gör att kroppen inte själv producerar så mycket glukos.. man kan inte få lågt blodsocker av den.. vanligaste biverkningen är laktatacidos! Inte är väl den vanligaste biverkan på Metformin laktatacidos? Jag skulle tro att det är en ganska ovanlig biverkan, med tanke på hur många som medicineras med Metformin, jag tror att man räknar med ungefär 5/100000 och år med laktatacidos som är direkt orsakad av detta preparat. Inte för att jag förespråkar medicinering före lågkolhydratkost, men nog finns det vanligare biverkningar på Metformin än laktatacidos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Hoppa Simvastatinet.. en av biverkningarna är.. diabetes! "Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt." http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker/ Anledningen till dina höga blodfetter är din diabetes/hyperinsulinemi.. ät så att den blir ett mindre problem.. kanske går den att reversera.. men då måste du bli kvitt hyperinsulinemin! Metforminet gör att kroppen inte själv producerar så mycket glukos.. man kan inte få lågt blodsocker av den.. vanligaste biverkningen är laktatacidos! Jag har två gånger två fått för lågt för blodsocker av metformin, så ditt på stående att man inte kan få för lågt blodsocker av metformin är lögn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Inte är väl den vanligaste biverkan på Metformin laktatacidos? Jag skulle tro att det är en ganska ovanlig biverkan, med tanke på hur många som medicineras med Metformin, jag tror att man räknar med ungefär 5/100000 och år med laktatacidos som är direkt orsakad av detta preparat. Inte för att jag förespråkar medicinering före lågkolhydratkost, men nog finns det vanligare biverkningar på Metformin än laktatacidos. De flesta klarar Metformin alldeles utmärkt.. och flera LCHFpositiva läkare rekomenderar en kombination av LCHF och Metformin för de som har problem att hålla blodsockret i schack.. trots strikt LCHF! Det är som sagt en ovanlig biverkning.. handlar om genetiska skillnader främst och är ovanlig. Men uttryckte mig nog lite otydligt.. det är en av de allvarliga.. men ovanliga biverkningarna.. den främsta och vanligaste är stabilt blodsocker! De aspelut vanligaste men ofarliga handlar om gastrointenstinala besvär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Jag har två gånger två fått för lågt för blodsocker av metformin, så ditt på stående att man inte kan få för lågt blodsocker av metformin är lögn. Omöjligt.. du kan möjligtvis få lågt blodsocker trots Metformin.. men inte på grund av metformin.. då det inte sänker blodsocker.. det minskar främst glukoneogenes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Omöjligt.. du kan möjligtvis få lågt blodsocker trots Metformin.. men inte på grund av metformin.. då det inte sänker blodsocker.. det minskar främst glukoneogenes. Trots det fick jag det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chruss Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Nu efter ett par dagar med ren LCHF, medicin och insulin är mina sockervärden nere på 6,8 - 7,3. Om det sedan beror på LCHF'en, bara medicinen eller en kombination av båda får de lärde tvista om. Jag mår i alla fall bra och blodtrycket är jättebra nu, inget socker i urinen men höga ketonhalter. undviker kolhydrater allt vad jag kan, dvs ingen potatis, pasta eller bröd. Jag mår väldigt bra och det är det bästa av allt! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts