TurboDude Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Hej kära Forum medlemmar. Jag har under några veckors tid lidit av stress och utmattningssyndrom vilket negativt påverkat min aptit. Det känns just nu som att stressen har avtagit något men jag har svårt att få tillbaka matglädjen och aptiten. Under de senaste veckorna har jag gått ner 5 kg, kanske inte så dramatiskt men nu har jag inte så många mer kilon att spela på då jag är ganska smal. Jag undrar om det är någon som har bra tips på vad man kan äta för att få i sig så mycket näring som möjligt men samtidigt är enkelt att äta? Jag går just nu runt och petar i mig små bitar omelett och gör smoothies på banan, bär, yoghurt och proteinpulver men det hela räcker inte för att klara mig ur näringsbristen samt att inte sjunka mer i vikt. Skulle vara bra om jag kunde peta i mig mer stora skrovmål men jag har mycket svårt med detta just nu. Det går helt enkelt inte ner i halsen. Har fått tipset om att pilla i mig mycket jordnötter pga. högt innehåll av nyttigt fett, protein och vitaminer. Någon annan som har liknande erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Strunta i jornötterna, de är inte nyttga alls! Se till att få i dig mer ägg, det däremot är ett av de nyttigaste livsmedlen som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 När jag gör äggröra/omelett så gör jag på 1 ägg + 2-3 äggulor för att få i mig mer näring. Ett annat tips är att köpa kycklinglever och blanda med köttfärs och göra pannbiffar. Jag äter en eller två sådana pannbiffar som mellanmål. Annars tycker jag rostade kokoschips får igång min aptit. Benbuljong är ju också väldigt näringsrikt men kanske jobbigt att göra. Numera finns stockpots riktiga (färska) buljonger att köpa på många affärer och det kan ju vara ett alternativ. Jag brukar ta en burk stockpot kyckling eller oxbuljong (7,5 dl) och sedan koka broccoli, purjolök och lite grönkål i buljongen ca 8 minuter. Lägg sedan i avokado och kokosgrädde och koka 3 minuter till. Mixa med mixerstav. Jag gör också varma äggdrinkar där jag blandar 1 ägg med 1-2 msk kokosolja och smaksätter med kaffe/the/choklad och ev bär/grönt. Går säkert att göra kall också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Förresten så ska stockpot börja sälja näringsdrycker (frysta) där de trippelkokar buljongen (?) och låter fettet vara kvar. Ska börja säljas till sjukhusen men om man är intresserad är det bara att kontakta dom (enligt deras facebook sida). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Tillsätta grädde i dina smoothies är väl det allra enklaste till att börja med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Prova sen allt som är fett salt och proteinrikt, det är ju en kortsiktig lösning får vi hoppas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Äggmjölk och fatchock! Lättdrucket och näringstätt. Googla så får du upp massor av förslag på hur du ska tillaga dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Det händer emellanåt att jag helt saknar aptit. Vid de tillfällena så tar jag till mitt kokosbröd, som jag tar massor med smör, ost, skinka och grön paprika på. Det är mycket mättande och innehåller mycket näring, men jag upplever det inte så jobbigt att äta som "lagad" mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Jag är inte mycket för olika kosttillskott men kroppen förbrukar snabbt B-vitamin vid stress och jag vet av egen erfarenhet att det är en av de få gånger tillskott är hjälpsamt. Hittade två olika sidor med lättillgänglig text: Här är en om B vitamin http://www.dinavitaminer.se/b-vitamin/ i allmänhet. Och här är en om lite mattips, och det som inte är LCHF men man med stort lugn utesluta http://www.dinavitaminer.se/stress-forbrukar-kroppens-vitaminer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Strunta i jornötterna, de är inte nyttga alls! Se till att få i dig mer ägg, det däremot är ett av de nyttigaste livsmedlen som finns. Jag har googlat runt lite på jordnötter och de verkar innehålla en hel del nyttigheter. Varningen jag såg är att de är energirika, vilket jag inte anser vara något problem om man är fettdriven. Tänker du att det är det att de är baljväxter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Jag har googlat runt lite på jordnötter och de verkar innehålla en hel del nyttigheter. Varningen jag såg är att de är energirika, vilket jag inte anser vara något problem om man är fettdriven. Tänker du att det är det att de är baljväxter? Jag tänker mest på Omega-6.. finns nyttigare nötter.. typ macadmia och mandlar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Jag tänker mest på Omega-6.. finns nyttigare nötter.. typ macadmia och mandlar! Jag bara funderar lite på om man som TurboDude har svårt med aptiten och under en period, medan man återhämtar sig och får upp aptiten igen, då kanske det inte är hela världen och äta lite jordnötter. Det gäller att snabbt hjälpa kroppen eftersom stress som gått över till utbrändhet inte är att leka med . Men absolut, i förlängning är det nog bra att variera sitt intag av nötter, som jag tänker att det är med all mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Brukar köra på denna smoothie - mest efter träningspass bara för få i sej något vettigt snabbt . .Kanske kan vara till någon hjälp 1 dl turk yoghurt en skvätt grädde1 pressad apelsin 1 ägg + en extra äggvita - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 En sista kommentar: jag tycker det är lättast att få i sig protein via köttfärs. Typ stekt köttfärs med tacokrydda, och kanske ha i lite babyspenat, svamp eller lök. Det är ganska lätt att äta och känns väldigt "proteintätt" till skillnad mot tex lax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts