Jump to content

blir äcklad av lchf mat


Slimbaby
 Share

Recommended Posts

Jag har gått på LCHF i några år nu, hade ett uppehåll på ett halvår men har nu börjat igen sen någon månad tillbaks.

Men nu till problemet, jag har börjat tycka att maten är äcklig. Tycker inte om kött så mycket längre. Men det värsta är såserna. Tycker dom är alldeles för fettiga. Gör alltid sås på antingen grädde eller kokosmjölk. Men dom blir lika äckliga varje gång. Jag är väldigt bra på att laga mat och såserna blir ju goda men det är att dom blir så tjocka och fettiga.. gratänger klarar jag inte av heller längre eftersom man oftast har en massa ost till, och jag har börjat ogilla ost.. vad kan man istället? Eller är LCHF helt kört för mig? Jag har alltid tyckt om LCHF mat innan men nu vänder det sig i magen när jag tänker på bearnaisesås och grädde :/

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bli otroligt  trött på det feta ibland och då brukar jag köra grönsallad med räkor eller något. Ja lite lättare mat men som ändå är bra mat. Ibland blir jag trött på att äta ägg till frukost och då kan jag käka en grapefrukt eller nåt, bara för att bryta av. Jag kan göra soppa också och istället för grädde har jag vatten, t.ex blomkålssoppa. 

Jag har köpt redningsmjöl av konjaksrot som funkar bra om man vill göra en steksky lite tjockare.

Det finns många recept på nätet med "lättare" lchf mat. Själv har jag en kokbok som heter LCHF för kvinnor med "lättare" mat.

/monki

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag har gått på LCHF i några år nu, hade ett uppehåll på ett halvår men har nu börjat igen sen någon månad tillbaks.

Men nu till problemet, jag har börjat tycka att maten är äcklig. Tycker inte om kött så mycket längre. Men det värsta är såserna. Tycker dom är alldeles för fettiga. Gör alltid sås på antingen grädde eller kokosmjölk. Men dom blir lika äckliga varje gång. Jag är väldigt bra på att laga mat och såserna blir ju goda men det är att dom blir så tjocka och fettiga.. gratänger klarar jag inte av heller längre eftersom man oftast har en massa ost till, och jag har börjat ogilla ost.. vad kan man istället? Eller är LCHF helt kört för mig? Jag har alltid tyckt om LCHF mat innan men nu vänder det sig i magen när jag tänker på bearnaisesås och grädde :/

En fundering "ut i det blå". När man har ätit LCHF en tid behöver många äta mindre pga kroppen går på fettdrift. Kan det eventuellt vara så att du inte är tillräckligt hungrig när du äter och det därför känns som fettet står dig upp i halsen? Två måltider räcker för en del och några har jag sett är nere i en måltid vissa dagar.

 

Jag håller också med monki-65 man måste inte på något sätt äta tungt jämt. Varför inte soppa som hon skriver eller sallader med protein (skinka, räkor osv) och gör en dressing av olivolja istället och låt mejerierna vila ett tag. Nötter är också goda att lägga till för fettets skull och avokado ger fin mättnad. Grönsaker är ju inte heller förbjudet i kosten  ;)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! :) jag har jättesvårt att känna när jag är hungrig, just för att jag är hungrig hela tiden känns det som! Men det är nog bara inbillning eftersom jag har/haft ätstörningar. Så visst kan det vara så att jag kanske inte behöver någon middag efter lunchen utan kanske bara ett lätt mellanmål istället.

 

Sallader är jag verkligen jättedålig på att göra, svårt att veta vad som passar ihop där. Tycker aldrig mina sallader blir sådär fräscha som jag skulle vilja ha dom. Ni har inget recept att dela med er av? Med dressing, nötter och advocado :)

 

Sen undrar jag om det är helt förbjudet att äta banan? Jag brukar gå upp vid fem på morgonen och göra bananpannkakor med två ägg. Till det äter jag ibland såna tunna knäckebröd eller var det är eller kesobullar med ost. Har lagt till rysk yogurt också för att kunna bli mätt längre. Men nej, inte blir man mätt, redan efter någon timme känns det som att jag inte ätit på hela morgonen haha. Är min frukost okej? Eller behöver jag byta ut något? Banan är ju verkligen inte lchf men bananpannkakor är så gott och jag känner att det är viktigt att ha en bra start på dagen :)

 

Angående soppor så blir det svårt för mig eftersom jag lagar mat så jag kan ta med tills nästa dag i skolan, känns lite omständigt att ha med soppa då :P

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! :) jag har jättesvårt att känna när jag är hungrig, just för att jag är hungrig hela tiden känns det som! Men det är nog bara inbillning eftersom jag har/haft ätstörningar. Så visst kan det vara så att jag kanske inte behöver någon middag efter lunchen utan kanske bara ett lätt mellanmål istället.

 

Sallader är jag verkligen jättedålig på att göra, svårt att veta vad som passar ihop där. Tycker aldrig mina sallader blir sådär fräscha som jag skulle vilja ha dom. Ni har inget recept att dela med er av? Med dressing, nötter och advocado :)

 

Sen undrar jag om det är helt förbjudet att äta banan? Jag brukar gå upp vid fem på morgonen och göra bananpannkakor med två ägg. Till det äter jag ibland såna tunna knäckebröd eller var det är eller kesobullar med ost. Har lagt till rysk yogurt också för att kunna bli mätt längre. Men nej, inte blir man mätt, redan efter någon timme känns det som att jag inte ätit på hela morgonen haha. Är min frukost okej? Eller behöver jag byta ut något? Banan är ju verkligen inte lchf men bananpannkakor är så gott och jag känner att det är viktigt att ha en bra start på dagen :)

 

Angående soppor så blir det svårt för mig eftersom jag lagar mat så jag kan ta med tills nästa dag i skolan, känns lite omständigt att ha med soppa då :P

Jag är rädd för att ge kostråd men en stabil frukost (som är från Annika Dahlqvist) är att mosa en halv avokado med 1 dl turkisk yoghurt, tärna den andra halvan ovanpå och lägg till lite valnötter. Jag brukar ta ett kokt ägg till detta och står mig fint hela dagen. Äter lunch ibland och ibland inte, det följer hungern som jag inte ser något mönster i, det blir som kroppen bestämmer. 

 

När jag gör frukost med hackade nötter och frön (egen musli) tar jag 1 dl yoghurt och 3 matskedar vispgrädde och rör ihop. Men kanske inget toppen tips för dig just nu  :P men med 1 kokt ägg får jag även med denna mix en stabil mättnad.

Link to comment
Share on other sites

Ibland känner jag också blä till allt fett.

Just bearnaisesås har jag inte ätit på nästan ett år, det blev för mycket :(

Jag brukar äta kokt ägg med majje (majje är alltid gott :) ), eller köttbullar med någon creme fraichesås. Om du är less på kött så är ju lax gott, enkelt att tillaga och servera med en kall sås. Kalla såser känns aldrig lika flottiga som varma, tycker jag.

 

Banan tillhör sån mat som jag har fått lägga ner, antagligen för gott. Det är helt enkelt för sött och triggar igång ett sug som gör att jag är vrålhungrig ett par timmar senare. Om det är samma för dig så kan det vara det som gör att det känns som om du inte fått nån frukost?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte äta banan annat än vid högtidliga tillfällen och har du vanligt mjöl i pannkakorna blir det ju ännu mer kolhydrater och kolisar får ju blodsockret att svaja, så det är inte konstigt att du är hungrig jämt. 

Själv har jag skippat youghurt och mjölk för det är för mycket kolisar i förhållande till resten så jag håller mej inte mätt, men vill du ha det så prova den ryska med lite frön och nötter i.

 

Jag har också väldigt ofta "hungerkänslor" i magen, men eftersom jag har koll på vad jag stoppar i mej vet jag att det ofta är törst i stället, så jag dricker ett gott te i stället... eller ett glas med kallt vatten.

 

Min favoritfrukost är 2 kokta ägg med smör och mycket salt. Mosar man ihop det känns det inte fett tycker jag och jag kan stå mej nästan hur länge som helst på det.

 

I stället för pannkakorna kan du väl titta på 56kilo:s kesoplättar... servera med lite osockrade bär t e x (fast jag kör ju bacon och frysta lingon till. Smakar precis som rårakor :P ) De är lätta att ta med sej också.

En annan grej som är lätt att ta med är ugnsstekta portabellohattar med salt, nötter och mozzarella. Kalla funkar de precis som en macka.

Eller när jag gör en stek fryser jag in färdigskivade portionsförpackningar och tar fram en skiva och brer tapenade eller pesto på. Funkar också som macka.

 

Om du har blivit övermätt på kött googla på vegetarisk LCHF så kanske du får några tips.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!!

Jag ska testa annikas frukost nästa vecka :)

 

Jag upplever dock inte att banan triggar mitt sötsug eller något. Och nej jag har bara en banan och två ägg i pannkakorna.

Innan åt jag alltid två kokta ägg med bacon och ibland brocoli till. Jag har även testat att äta gårdagens middag utan någon framgång där heller :( men kesoplättar ska jag också kika på :) är dom svåra att göra?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!!

Jag ska testa annikas frukost nästa vecka :)

 

Jag upplever dock inte att banan triggar mitt sötsug eller något. Och nej jag har bara en banan och två ägg i pannkakorna.

Innan åt jag alltid två kokta ägg med bacon och ibland brocoli till. Jag har även testat att äta gårdagens middag utan någon framgång där heller :( men kesoplättar ska jag också kika på :) är dom svåra att göra?

Nix, de är enkla att göra..

http://56kilo.se/kesoplattar/

Link to comment
Share on other sites

Har du något "problem" som LCHF kosten löst åt dig?...om inte...så tycker jag att det låter vettigt att gå över till någon form kost där du tillåter dig det mesta men skippar t ex läsk, juice och mjölprodukter... :) ... och margarin...  ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

 

I stället för pannkakorna kan du väl titta på 56kilo:s kesoplättar... servera med lite osockrade bär t e x (fast jag kör ju bacon och frysta lingon till. Smakar precis som rårakor :P ) De är lätta att ta med sej också.

 

 

 

Gör de..?

Seriöst? :o

Jag som har suktat efter rårakor!

Det måste jag testa imorrn :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du något "problem" som LCHF kosten löst åt dig?...om inte...så tycker jag att det låter vettigt att gå över till någon form kost där du tillåter dig det mesta men skippar t ex läsk, juice och mjölprodukter... :) ... och margarin... ;)

Jag tycker min mage har blivit lugnare sen jag börja med LCHF. och även att mina ätstörningar har blivit bättre. Försöker jag äta annan mat så slutar det antingen med att jag börjar hetsäta och överäta eller svälter mig själv. Klarar verkligen inte av att räkna kalorier nu när jag vill ner i vikt, det triggar igång mitt ätstörda beteende rätt så mycket :/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag och min tjej äter ofta stora, matiga, färgsprakande sallader. Mitt tips är att du lär dig några klassiska grundsallader som man sedan kan kombinera och variera i all oändlighet (givetvis anpassar jag dom till lchf). Mina grundsalladstips som du kan lära dig är:

 

  • Cesarsallad (min variant: utan krutonger givetvisdu, extra mkt kalla knapriga bacon och cesardressing. Plussa på med de grönsaker du gillar. Min tjej vill ha avokado till allt.   
  • Sallad Nicoise (min variant utan potatis, oftast med kall stekt lax i stället).
  • Skaldjurssallad (Brukar köra variant som en stor räkcocktail eller skagen 
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker min mage har blivit lugnare sen jag börja med LCHF. och även att mina ätstörningar har blivit bättre. Försöker jag äta annan mat så slutar det antingen med att jag börjar hetsäta och överäta eller svälter mig själv. Klarar verkligen inte av att räkna kalorier nu när jag vill ner i vikt, det triggar igång mitt ätstörda beteende rätt så mycket :/

Ja...det är ju en av fördelarna med LCHF att det är relativt enkelt att veta vad som är tillåtet och vad som är förbjudet och sen hålla sig till det. :)

 

Ett tips kan ju vara att försöka att hålla sig till LCHF men tillåta sig specifika undantag ...typ sånt som borde kunna funka, typ lite potatis till maten, äpple som mellanmål ...osv....och se om du klarar det utan att börja hetsäta eller svälta

 

...annars om MBC-kaffe med ägg funkar så kan man ju få i sig en hel del av fett och proteiner den vägen...och sen mest äta grönsaker och fet fisk...men lite tveksam tycker jag att den vägen verkar vara ....

Link to comment
Share on other sites

Ja det kanske jag kan försöka med. Men jag vet sen innan när jag räknat kalorier och tagit ett äpple, slutar med att jag har ätit upp hela kylen. Blir aldrig mätt känns det som och blir hungrigare av att äta viss mat.

 

Innan har jag kört väldigt strikt, under 5-10 kolhydrater per dag men då åt jag i princip bara kött och fastade i 16 timmar varje dag. Kanske därför jag blivit så trött på kött.

 

Men igår testa jag dock ett gott recept som jag hitta på 56kilos hemsida. Heta räkor hette receptet och var inte super strikt men det mättade väldigt länge :)

 

Till frukost idag åt jag två ägg, rysk yogurt och en kesobulle. Blev inte jättemätt, precis lagom. Men nu känns det som att jag kommer dö av hunger.. en sak jag funderat på är om jag kan ha snabb ämnesomsättning? Har lätt för att gå ner i vikt och måste ständigt ha varm mat för att inte bli trött och irriterad. Så min frukost kanske "förbränns" snabbt ellet något?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...