Recommended Posts

En lång och intressant text där jag tagit en kort stycke och klistrat in här:

 

Hur gamla gubbar blir som nya!

 

AGE står för Advanced Glycation End products och här reagerar sockermolekyler med proteinmolekyler. Tillsammans utvecklar de en slags klibbig massa som har glykinerat.  Om denna klibbiga massa sätter sig fast i alla delar av kroppen så kan man ju tänka sig att detta till slut blir för mycket för kroppen och att det till slut leder till sjukdomar.  Nedan är några exempel;

 

Alzheimers sjukdom

Cancer

Hjärtsjukdom

Typ II-diabetes

Njursjukdomar

Ateroskleros

Högt blodtryck

Stroke

Synnedsättning

Hudbesvär

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lång och intressant text där jag tagit en kort stycke och klistrat in här:

 

Hur gamla gubbar blir som nya!

 

AGE står för Advanced Glycation End products och här reagerar sockermolekyler med proteinmolekyler. Tillsammans utvecklar de en slags klibbig massa som har glykinerat.  Om denna klibbiga massa sätter sig fast i alla delar av kroppen så kan man ju tänka sig att detta till slut blir för mycket för kroppen och att det till slut leder till sjukdomar.  Nedan är några exempel;

 

Alzheimers sjukdom

Cancer

Hjärtsjukdom

Typ II-diabetes

Njursjukdomar

Ateroskleros

Högt blodtryck

Stroke

Synnedsättning

Hudbesvär

Ann Fernholm skriver om detta i Ett Sötare Blod och nämner där bara socker.  Vet du om denna AGE-process sker även av mjölmat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter är mycket lik Mats Lindgrens egna iaktagelser och därmed vågar jag på påstå att det ligger i mycket i det vad han skriver ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ann Fernholm skriver om detta i Ett Sötare Blod och nämner där bara socker.  Vet du om denna AGE-process sker även av mjölmat? 

 

Jag skickade din fråga via e-post till Mats fick följande svar:

 

Enligt min bedömning är mjölmaten en av våra absolut farligaste produkter. Den är en av de största bovarna till att våra kroppar blir mer och mer försockrade, glykerade= AGE (Age Glycation End-products). Många av våra vanligaste pastasorter innehåller mer än 80 procent kolhydrater, alltså sockerarter. Vanligt vetemjöl innehåller 71 procent kolhydrater per 100 gram vetemjöl. Man kan nästan lika gärna köpa en godispåse.
Mjölet idag har få likheter med det som fanns för 50 år sedan och ännu mindre med det som fanns för 100 år sedan. Våra sädesslag har optimerats genom årens lopp för att ge så stor avkastning som möjligt på en så liten yta som möjligt. Idag är mjölet så energirikt att våra kroppars ämnesomsättning inte klarar av det. En frisk människa tål ungefär 20 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel utan att få problem med ämnesomsättningen. En person som har metaboliska besvär, "kroniska" inflammationer, som t.ex. diabetes, ledbesvär, mag och tarminflammationer m.m. rekommenderas högst 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel. Detta för att immunförsvaret ska få tillbaka kraften.
 
Via länken ovan finns mer info och tips hur du bakar gott och näringsrikt bröd utan mjöl.
 
Bästa hälsningar,
Mats Lindgren
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skickade din fråga via e-post till Mats fick följande svar:

 

Enligt min bedömning är mjölmaten en av våra absolut farligaste produkter. Den är en av de största bovarna till att våra kroppar blir mer och mer försockrade, glykerade= AGE (Age Glycation End-products). Många av våra vanligaste pastasorter innehåller mer än 80 procent kolhydrater, alltså sockerarter. Vanligt vetemjöl innehåller 71 procent kolhydrater per 100 gram vetemjöl. Man kan nästan lika gärna köpa en godispåse.
Mjölet idag har få likheter med det som fanns för 50 år sedan och ännu mindre med det som fanns för 100 år sedan. Våra sädesslag har optimerats genom årens lopp för att ge så stor avkastning som möjligt på en så liten yta som möjligt. Idag är mjölet så energirikt att våra kroppars ämnesomsättning inte klarar av det. En frisk människa tål ungefär 20 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel utan att få problem med ämnesomsättningen. En person som har metaboliska besvär, "kroniska" inflammationer, som t.ex. diabetes, ledbesvär, mag och tarminflammationer m.m. rekommenderas högst 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel. Detta för att immunförsvaret ska få tillbaka kraften.
 
Via länken ovan finns mer info och tips hur du bakar gott och näringsrikt bröd utan mjöl.
 
Bästa hälsningar,
Mats Lindgren

 

Tack för svar. Jag har fler funderingar kring detta som kunde vara intressant att fortsätta tala om. Återkommer efter helgen  :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.