bullen344 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 År 2009 gjorde organisationen Djurrättsalliansen ett uppmärksammat reportage om missförhållandena bland svenska grisuppfödare. Nu fyra år senare kommer en uppföljning som visar att situationen är lika dålig trots de starka reaktionerna från förra gången. Vem är egentligen förvånad i hetsjakten efter billigt kött?! Många lever i en illusion att sådant inte förekommer i Sverige. Oavsett om man är kapabel eller inte att visa empati gentemot dessa intelligenta djur så kan knappast någon må bra av att äta dessa sjuka djur. Se filmen och sprid vidare! http://vimeo.com/80969056 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Ja fy fan. Kan dansk fläskfilén bli billigare eller? Snart skänker butikerna väl bort den.... KRAV som gäller även om plånboken svider. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted December 4, 2013 Popular Post Share Posted December 4, 2013 Det trista med djurrättsaktivisterna är ju att dom aldrig pekar på (glömmer) att det finns bättre alternativ (gräsbetat vilt renkött etc) I deras värld är det ju bara alternativet att vi alla ska bli "veggisar" som gäller 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Det trista med djurrättsaktivisterna är ju att dom aldrig pekar på (glömmer) att det finns bättre alternativ (gräsbetat vilt renkött etc) I deras värld är det ju bara alternativet att vi alla ska bli "veggisar" som gäller Fast du kan ju inte förvänta dig att få råd var du kan köpa ditt "humant slaktade kött" av en djurrättsorganisation. Kom igen nu! Human slakt är enligt de flesta djurrättsaktivister en oxymoron som inte kan existera. Sen är det ju detta folk köper när dom väl är i affären (och ofta med gott samvete också för att det är svenskt). Om det inte vore för dessa organisationer hade ju atrociteter som denna aldrig nått ljuset. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Hur man hittar en glad gris http://www.svt.se/nyheter/sa-hittar-du-en-snall-julskinka 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Hur man hittar en glad gris http://www.svt.se/nyheter/sa-hittar-du-en-snall-julskinka Sådana där artiklar skulle inte existera om det inte vore för djurrättsgrupperna som går emot lagen för att dokumentera detta. Jag tycker det är allt för tyst från LCHF-kretsar när det kommer till djurens levnadsvillkor. Ni kan bättre! Jag menar, det är ju ändå ni exponeras och ibland tvingas äta dessa sjuka djur. Det kan ju knappast vara bra för vare sig karman eller hälsan att äta grisar som avlats fram under sådana hemska förhållanden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fnutt Posted December 5, 2013 Popular Post Share Posted December 5, 2013 Det är väl inte alls tyst om den saken?!? Det känns mer som om det är du (och många andra) som i stället läser väldigt selektivt. I var och varannan tråd på det här forumet så pratas det KRAV, ekologiskt, Gröna Gårdar, närodlat, gräsbetat etc, etc. Det talas om näringsinnehåll, smak och kvalitet på köttet, och hur detta påveras av hur djuren har fötts upp. Likaså förespråkar Kostdoktorn, Annika Dahlkvist mfl vikten av att välja kött från djur som fötts upp på ett bra och hållbart sätt. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Äsch Mikael kör det gamla vanliga tricket med att slakta djur och veganers moraliska överlägsenhet . Jag tror vi konstaterade i en annan tråd att fem död flugor är mer än 4 döda kossor. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Sådana där artiklar skulle inte existera om det inte vore för djurrättsgrupperna som går emot lagen för att dokumentera detta. Jag tycker det är allt för tyst från LCHF-kretsar när det kommer till djurens levnadsvillkor. Ni kan bättre! Jag menar, det är ju ändå ni exponeras och ibland tvingas äta dessa sjuka djur. Det kan ju knappast vara bra för vare sig karman eller hälsan att äta grisar som avlats fram under sådana hemska förhållanden. Jag tycker att det tjatas något alldeles förbannat om dessa gräsbetande kossor här på forumet...man blir ju nästan matt av allt det "tuggandet"...har du missat det? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Får mig att tänka på denna som jag läste i Huffington Post, och slutsatsen Mikael är: Lägg ner! ser du inte att vi har mer gemensamt än som skiljer, det är inte här du ska ta dina fighter om du vill ha riktig viktig förändring. Slåss istället mot industriell medicinfylld djurhållning, industriell genmanipulerad besprutad vegetabilieodling och big pharma. Det är faktiskt det många på det här forumet gör, var och en på sitt sätt, om inte annat så genom de val vi gör i butiken. Det slår mig att jag uppfattar att många LCHFare på det här forumet förmodligen tillhör generation punk. Jag tror du är betydligt yngre och det ironiska är att dina synpunkter trots att du nog gärna ser dig som anarkistisk ofta sammanfaller väl med de synpunkter som dom som vi kallar etablissemanget framför - att man ska äta vegetariskt, spannmål, veg-oljor, kolesterol är farligt, osv. Det är inte särskilt anarkistiskt i mina ögon, och det är både lite tragiskt och roligt att det fortfarande är vi i generation punk (numera LCHF?) som fortfarande står för den lilla anarkismen som finns i samhället sådär 35 år senare. LCHF som anarkism, smaka på den. / puss Why Vegans and Paleos Should Stop Hating Each Other I get that the ethical issues muddy things up a bit. Vegans hate that Paleos so proudly eat meat; Paleos hate that vegans try to tell them something that humans have done throughout our history is suddenly wrong. But for now, let's put that aside, and acknowledge that if all meat-eaters ate meat raised the way the Paleo diet specifies it should be, our food system would be a heck of a lot more humane (and healthy) than it currently is. Most of the foods that I eat -- and those in a typical healthy vegan diet (as opposed to the junk-food variety) -- are Paleo. Sure, the seeds are iffy. And I probably eat beans three or four times a week, and even wheat once in a while, which Paleos wouldn't do. But beyond that, the foods on my list, by and large, could have been eaten by a caveman. Guess what? The converse is true, too. Most (yes, most) of a Paleo dieter's foods are vegan. They're whole foods, including a ton of vegetables and nuts, a fair amount of fruits, and no dairy. Though we focus on the differences in our diets, and fight like pissed-off hornets as a result, the healthy versions of both Paleo and vegan diets look an awful lot alike. Here are just a few of the things we agree on: Vegetables are good, and organic vegetables are better. Nuts are good. Fruits are good (with some qualifications). Fast food is awful. It isn't natural or healthy for adult humans to drink milk meant for baby cows. Whole food is crucial; we should eat food as close to its natural state as possible. Processed food is evil, and there's something very wrong with the system that is foisting it upon us. http://www.huffingtonpost.com/matt-frazier/vegan-paleo-diets_b_3934305.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Får mig att tänka på denna som jag läste i Huffington Post, och slutsatsen Mikael är: Lägg ner! ser du inte att vi har mer gemensamt än som skiljer, det är inte här du ska ta dina fighter om du vill ha riktig viktig förändring. Slåss istället mot industriell medicinfylld djurhållning, industriell genmanipulerad besprutad vegetabilieodling och big pharma. Det är faktiskt det många på det här forumet gör, var och en på sitt sätt, om inte annat så genom de val vi gör i butiken. Det slår mig att jag uppfattar att många LCHFare på det här forumet förmodligen tillhör generation punk. Jag tror du är betydligt yngre och det ironiska är att dina synpunkter trots att du nog gärna ser dig som anarkistisk ofta sammanfaller väl med de synpunkter som dom som vi kallar etablissemanget framför - att man ska äta vegetariskt, spannmål, veg-oljor, kolesterol är farligt, osv. Det är inte särskilt anarkistiskt i mina ögon, och det är både lite tragiskt och roligt att det fortfarande är vi i generation punk (numera LCHF?) som fortfarande står för den lilla anarkismen som finns i samhället sådär 35 år senare. LCHF som anarkism, smaka på den. / puss Why Vegans and Paleos Should Stop Hating Each Other I get that the ethical issues muddy things up a bit. Vegans hate that Paleos so proudly eat meat; Paleos hate that vegans try to tell them something that humans have done throughout our history is suddenly wrong. But for now, let's put that aside, and acknowledge that if all meat-eaters ate meat raised the way the Paleo diet specifies it should be, our food system would be a heck of a lot more humane (and healthy) than it currently is. Most of the foods that I eat -- and those in a typical healthy vegan diet (as opposed to the junk-food variety) -- are Paleo. Sure, the seeds are iffy. And I probably eat beans three or four times a week, and even wheat once in a while, which Paleos wouldn't do. But beyond that, the foods on my list, by and large, could have been eaten by a caveman. Guess what? The converse is true, too. Most (yes, most) of a Paleo dieter's foods are vegan. They're whole foods, including a ton of vegetables and nuts, a fair amount of fruits, and no dairy. Though we focus on the differences in our diets, and fight like pissed-off hornets as a result, the healthy versions of both Paleo and vegan diets look an awful lot alike. Here are just a few of the things we agree on: Vegetables are good, and organic vegetables are better. Nuts are good. Fruits are good (with some qualifications). Fast food is awful. It isn't natural or healthy for adult humans to drink milk meant for baby cows. Whole food is crucial; we should eat food as close to its natural state as possible. Processed food is evil, and there's something very wrong with the system that is foisting it upon us. http://www.huffingtonpost.com/matt-frazier/vegan-paleo-diets_b_3934305.html Kloka ord där! Vi har mer gemensamt än vi tror. Håller med om att det i första hand är etablissemanget vi ska utmana. Dock är mainstream ofta ganska likgiltiga och inte speciellt insatta. Och det finns ingen riktig plattform för att diskutera med folk som inte bryr sig. Det var dåligt formulerat när jag skrev att LCHF-rörelsen inte bryr sig om djurens levnadsvillkor. Det gör ni helt klart, men jag skulle gärna se mer kritik mot sättet som djuren behandlas. Det är sällan man ser en LCHF-ansluten grupp anstränga sig för att faktiskt synliggöra de faktiska förhållandena. Men jag tror det dels handlar om att man inte vill slänga mer ved på "anti-kött"-känslorna som finns inom vissa av samhällets sfärer. Veganrörelsen hade ju förmodligen inte ens existerat om det inte vore för köttindustrin och dess makabra tillvägagångssätt. Dock håller jag inte riktigt med när du säger att LCHF är "anarkistiskt" eller "rebelliskt" år 2013. I mina ögon är LCHF väldigt "svensson". Jag menar kom igen, du hittar garanterat 3-4 olika LCHF kokböcker eller LCHF-tidningar på din närmsta ICA-butik. Jag är 30 år förövrigt, så jag var lite för ung för att vara med i punksvängen. Anarki är förövrigt ett politiskt "system" (eller brist på system, hur man nu vill framställa det), och har inte ett dugg att göra med mat. Det finns nog hårdkokta anarkister som äter både det ena och det andra! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Sådana där artiklar skulle inte existera om det inte vore för djurrättsgrupperna som går emot lagen för att dokumentera detta. Jag tycker det är allt för tyst från LCHF-kretsar när det kommer till djurens levnadsvillkor. Ni kan bättre! Jag menar, det är ju ändå ni exponeras och ibland tvingas äta dessa sjuka djur. Det kan ju knappast vara bra för vare sig karman eller hälsan att äta grisar som avlats fram under sådana hemska förhållanden. Nu mildrar du din formuleringar om vad andra människor bryr eller inte bryr sig om i en tråd nedan men som jag skrev i en annan tråd undrar jag om inte veganism leder till andligt storhetsvansinne ? "Det kan inte vara bra för karman", håll dig till kostdebatten och lämna andligheten utanför. Du har ingen aning om vilken relation var och en här inne har med sin Gud och vilken kommunikation var och en har med och i sin andlighet. Överlämna det åt de makter som har kompetens i frågan ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Självklart är det för j-vligt när djur behandlas illa. Det tror jag de flesta av oss är överens om oavsett om vi är veganer eller köttätare. Jag har själv blivit mycket mer kritisk efter att jag började med LCHF och fått insyn i hur saker och ting fungerar i livsmedelsbranschen. Jag köper EKO så mycket jag bara kan, tyvärr är det väl inte alltid 100% garanti för att djuren haft det bra, men det är i alla fall något. Sen köper jag numera kött från en granne, en halv gräsbetande ko ligger i frysen. Har också börjat leta efter gårdsbutiker för att kunna köpa mer även av fågel, ägg, lamm, etc direkt från källan med förhoppning om att djuren haft det någorlunda bra där. Jag är köttätare och skäms inte för det, men jag är samtidigt djurälskare och vill att de skall ha det så bra som bara möjligt under sina levnadsår. Och om det är någon som skall kunna påverka branschen att ändra sig är det ju vi köttätare om vi börjar ställa krav på hur vi vill att djuren skall ha det. Veganerna har ju köttindustrin inget intresse av att lyssna på, de anses nog vara förlorade för dem 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 "It isn't natural or healthy for adult humans to drink milk meant for baby cows." Men det är okej att äta ost som är gjord på mjölk som är menad för kobebisar... Eller..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Och SMÖR, mums. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Äsch Mikael kör det gamla vanliga tricket med att slakta djur och veganers moraliska överlägsenhet . Jag tror vi konstaterade i en annan tråd att fem död flugor är mer än 4 döda kossor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Nu har även SVT snappat upp det. http://www.svt.se/nyheter/sverige/djurskyddsexpert-domer-ut-grisgardarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Jag tycker absolut att missförhållanden ska uppmärksammas. Tyvärr tror jag att det blir ett högt ramaskri som tystnar i butiken. Se bara på alla larm om usla arbetsförhållanden och svältlöner hos H&M:s och andra klädkedjors underleverantörer – trots all moralisk indignation fortsätter många att handla de billiga kläderna. Jag köper alltid ekologiska/biodynamiska/gräsbetade matvaror och handlar nästan enbart kläder som tillverkats i Europa och Japan. Dels för att jag uppskattar kvalitet och dels för att jag vill stödja en bättre produktion genom mina val. Ju fler som gör det, desto fler producenter kan satsa på bra produktion. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Sådana där artiklar skulle inte existera om det inte vore för djurrättsgrupperna som går emot lagen för att dokumentera detta. KRAV- och ekologiskt kött skulle inte existera om det vore för djurrättsgrupperna. Enligt dem är ju all köttproduktion fel. Kloka ord där! Vi har mer gemensamt än vi tror. Håller med om att det i första hand är etablissemanget vi ska utmana. Dock är mainstream ofta ganska likgiltiga och inte speciellt insatta. Och det finns ingen riktig plattform för att diskutera med folk som inte bryr sig. Det var dåligt formulerat när jag skrev att LCHF-rörelsen inte bryr sig om djurens levnadsvillkor. Det gör ni helt klart, men jag skulle gärna se mer kritik mot sättet som djuren behandlas. Det är sällan man ser en LCHF-ansluten grupp anstränga sig för att faktiskt synliggöra de faktiska förhållandena. Men jag tror det dels handlar om att man inte vill slänga mer ved på "anti-kött"-känslorna som finns inom vissa av samhällets sfärer. LCHF-rörelsen är ganska ny och oorganiserad. Visst finns det hemsidor och forum som detta där LCHF-folk samlas men det handlar inte om en homogen grupp politiskt sett såsom veganiströrelsen till en större del är. Du måste förstå att för de flesta som äter LCHF är det hälsoförbättringarna som är grunden. Men sen ser man ändå mycket kopplingar mellan LCHF och den rörelse som söker naturliga råvaror från lokala bönder. Och där tror jag att det rör på sig ganska friskt. Jag känner flera som tidigare handlat kött i vanliga butiken och endast kollat på prislappen som nu köper lokalt gräsbeteskött direkt från ett litet bondekooperativ. Sen går vi säkert mot en polarisering där en del av befolkningen jagar priser och inte bryr sig så mycket om kvalitét, samtidigt som det blir status att köpa ekologiskt i vissa exklusiva butiker. Den trenden finns redan mycket väldefinerad i andra länder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Djurrättsalliansen vinklar sina bilder för att de vill att folk ska sluta äta kött och bli veganer. Kolla in på facebook en sida som heter "mitt liv som svensk gris". https://www.facebook.com/mittlivsomsvenskgris Där har ni bilder på hur det ser ut i en normal grisbesättning i Sverige. Sedan finns det givetvis bönder som inte klarar av att hålla djuren enligt svenska regler men jag litar på att djurskyddsmyndigheter gör sitt jobb och jag dömer ej ut Sveriges alla bönder på grund av en ihopklippt video som Djurättsalliansen olagligt filmat på svenska (?) gårdar. Här är ett exempel på hur Djurrättsalliansen försöker få vanliga Svenssons till att sluta äta kött genom att visa hur en gris har det i Holland. Kan tänka mig att de "missar" att informera om det till den som är inne och tittar i deras buss.. http://www.atl.nu/lantbruk/djurr-ttsalliansen-visar-upp-holl-ndsk-grisg-rd-i-sverige Tycker det borde läggas mer energi på att informera konsumenterna om varifrån det importerade köttet kommer ifrån! Svenska bönder går på knäna på grund av att de ej kan konkurrera med det importerade köttets priser. Det kostar bra mycket mer att föda upp grisar enligt svenska regler än danska! Så köp svenskt kött! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Djurrättsalliansen vinklar sina bilder för att de vill att folk ska sluta äta kött och bli veganer. Kolla in på facebook en sida som heter "mitt liv som svensk gris". https://www.facebook.com/mittlivsomsvenskgris Där har ni bilder på hur det ser ut i en normal grisbesättning i Sverige. Sedan finns det givetvis bönder som inte klarar av att hålla djuren enligt svenska regler men jag litar på att djurskyddsmyndigheter gör sitt jobb och jag dömer ej ut Sveriges alla bönder på grund av en ihopklippt video som Djurättsalliansen olagligt filmat på svenska (?) gårdar. Här är ett exempel på hur Djurrättsalliansen försöker få vanliga Svenssons till att sluta äta kött genom att visa hur en gris har det i Holland. Kan tänka mig att de "missar" att informera om det till den som är inne och tittar i deras buss.. http://www.atl.nu/lantbruk/djurr-ttsalliansen-visar-upp-holl-ndsk-grisg-rd-i-sverige Tycker det borde läggas mer energi på att informera konsumenterna om varifrån det importerade köttet kommer ifrån! Svenska bönder går på knäna på grund av att de ej kan konkurrera med det importerade köttets priser. Det kostar bra mycket mer att föda upp grisar enligt svenska regler än danska! Så köp svenskt kött! Här ser du hur mycket man kan lita på att djurskyddsmyndigheter gör sitt jobb. I 16 av 20 fall rapporterades inte lagöverträdelser. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/slakteriernas-djurskydd-fungerar-inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Här ser du hur mycket man kan lita på att djurskyddsmyndigheter gör sitt jobb. I 16 av 20 fall rapporterades inte lagöverträdelser. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/slakteriernas-djurskydd-fungerar-inte Tråkigt att se! Men är det inte själva myndigheten man bör ifrågasätta då istället för folk som äter kött?? Det är ju dessutom lika olagligt att göra intrång på folks gårdar som att inte sköta djuren ordentligt! Att förhindra brott med brott känns inte som rätt väg att gå... :/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 14, 2013 Author Share Posted December 14, 2013 Tråkigt att se! Men är det inte själva myndigheten man bör ifrågasätta då istället för folk som äter kött?? Det är ju dessutom lika olagligt att göra intrång på folks gårdar som att inte sköta djuren ordentligt! Att förhindra brott med brott känns inte som rätt väg att gå... :/ Problemet är att det finns en slags likgiltighet bland dessa myndigheter. Samma likgiltighet som hos folk som köper fläskfilé för 49:90 kr/kg och inte förstår (eller bryr sig) att djuret i fråga förmodligen har levt ett horribelt liv. Jag misstänker att denna slapphet hos myndigheterna kan förklaras i att de inte vill ställa för hårda krav på svenska bönder, som kan leda till att de tvingas lägga ner av ekonomiska skäl. Det är en slags moment 22. Sen tycker jag det är skrämmande att du likställer att bryta sig in i en produktionsanläggning för att dokumentera missförhållanden, med att systematiskt vanvårda levande och tänkande varelser. Det enda dessa aktivister förstörde var eventuellt ett lås för att kunna ta sig in. Alla rörelser som har kämpat för sina rättigheter har i någon mån behövt bryta mot lagen. Det gäller allt från tibetanska munkar till de svartas kamp mot rasism i USA. Nu är det dags att någon börjar kämpa för djurens rättigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Ledare i DN om detta: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/vaga-titta-in-i-ladugarden/ Som Paul McCartney så insiktsfullt sagt: "Om slakterierna hade haft glasväggar skulle alla varit vegetarianer" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Ledare i DN om detta: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/vaga-titta-in-i-ladugarden/ Som Paul McCartney så insiktsfullt sagt: "Om slakterierna hade haft glasväggar skulle alla varit vegetarianer" Köpte ett ostyckat lamm för ett tag sen, inte längre bort än det kunde ha avlivats på plats sen kunde jag gjort resten själv. Då slipper man förklara vad man ska ha huvud och inälvor till och får en fäll på köpet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Problemet är att det finns en slags likgiltighet bland dessa myndigheter. Samma likgiltighet som hos folk som köper fläskfilé för 49:90 kr/kg och inte förstår (eller bryr sig) att djuret i fråga förmodligen har levt ett horribelt liv. Jag misstänker att denna slapphet hos myndigheterna kan förklaras i att de inte vill ställa för hårda krav på svenska bönder, som kan leda till att de tvingas lägga ner av ekonomiska skäl. Det är en slags moment 22. Sen tycker jag det är skrämmande att du likställer att bryta sig in i en produktionsanläggning för att dokumentera missförhållanden, med att systematiskt vanvårda levande och tänkande varelser. Det enda dessa aktivister förstörde var eventuellt ett lås för att kunna ta sig in. Alla rörelser som har kämpat för sina rättigheter har i någon mån behövt bryta mot lagen. Det gäller allt från tibetanska munkar till de svartas kamp mot rasism i USA. Nu är det dags att någon börjar kämpa för djurens rättigheter. Nej jag likställer inte brotten. Vanvård är i mina ögon ett mycket värre brott än intrång men vad jag försökte få fram var att jag inte tycker det var rätt metod att bekämpa vanvård. Ett sönderbrutet lås går att ersätta lätt men vad djurrättsaktivister inte har en aning om är att de riskerar att dra in smittor i en besättning när de klampar in som de gör och det är det grisarna som får lida för när de sedan blir sjuka. Ofta är gårdarna väldigt noga med att besökare ska ha skyddskläder och gärna decinfiserade stövlar innan de får komma in hos djuren just för att förhindra att smittor sprids mellan gårdar. Jag förstår att djurrättsaktivisterna är ute efter rättvisa åt djuren men jag tycker det är synd att de dras med en stor okunskap om hur köttproduktion faktiskt fungerar. Hade de vart mer pålästa så kunde de gå på rätt instanser för att bekämpa vanvården men deras uppdrag verkar vara att få folk att sluta äta kött rakt av. De kommer de aldrig lyckas med så varför inte lägga mer energi på att de djur som faktiskt föds upp som mat har det bra istället och få folk att intressera sig i vart köttet kommer ifrån? En fråga till dig Mikael, har du någonsin vart runt och tittat på fungerande grisbesättningar (eller nöt/kyckling/mjölkkor) och hälsat på hos djuren eller har du bara läst på om allt detta genom medier och info från djurrättsalliansen? Har själv tillgång till närproducerat, ekologiskt kött där jag är välkommen att hälsa på hos djuren när man känner för det . Har även flertalet vänner som arbetar med grisar och de bryr sig om dem och ser till att de har det bra. Jag vet vart mitt kött kommer ifrån så jag tänker iallafall fortsätta äta det med gott samvete! Önskar dock att andra också gick efter köttets ursprung och inte enbart prislappen när de handlar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Ledare i DN om detta: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/vaga-titta-in-i-ladugarden/ Som Paul McCartney så insiktsfullt sagt: "Om slakterierna hade haft glasväggar skulle alla varit vegetarianer" Hej!Vet du hur noggranna de är med detta vid ett slakteri, om djuret har sår eller är sjuk tas det absolut inte emot av slakteriet! (Iaf inte i finland)Har mjölkkor hemma så jag känner till detta! Visst finns det djur som behandlas illa men det betyder inte att alla djur gör det! Vi slaktar själv det kött vi äter, då vet man ju att djuren haft det bra! Detta är ett kunskapsom helt håller på att dö ut idag! Att tex. Döda en höna eller slakta en gris/ko, detta slags"liv" borde alla få pröva på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Ledare i DN om detta: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/vaga-titta-in-i-ladugarden/ Som Paul McCartney så insiktsfullt sagt: "Om slakterierna hade haft glasväggar skulle alla varit vegetarianer" Hej!Vet du hur noggranna de är med detta vid ett slakteri, om djuret har sår eller är sjuk tas det absolut inte emot av slakteriet! (Iaf inte i finland)Har mjölkkor hemma så jag känner till detta! Visst finns det djur som behandlas illa men det betyder inte att alla djur gör det! Vi slaktar själv det kött vi äter, då vet man ju att djuren haft det bra! Detta är ett kunskapsom helt håller på att dö ut idag! Att tex. Döda en höna eller slakta en gris/ko, detta slags"liv" borde alla få pröva på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts