Kim Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej hej..... Toppen med ett forum... Äter själv LCHF och har under ett år lyckats hjärntvätta fina frun hemma att börja hon med .. Vi har en lite flicka som ammas och jag vet att när man drar ner på kolhydraterna så tappar man vätska... Tror du att det påverkar ammningen? Hur tycker du man bör göra med LCHF och ammning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 LCHF och amning verkar fungera bra. Men som vanligt finns inga studier publicerade på området. Skulle det vara så att man inte mår bra av strikt LCHF under amning kan man lägga till mer kolhydrater. Kan inte på rak arm påminna mig att jag hört talas om sådana besvär. Finns det fler som har erfarenhet av LCHF och amning? Berätta gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag började med lchf när min son var 6 veckor. Alla sa att "du ammar bort vikten" vilket inte stämde alls. Gick inte ner ett gram på de 6 veckorna.I alla fall när jag började med lchf så visst blev jag törstigare i början, men det är bara dricka mer och se till att få i sig bra med salt också. Jag upplevde att mjölken blev fetare. Sonen blev mätt fortare och var mätt längre. Som bonus på det gick jag ner 15 kg på två månader Å ja. Jag ammade min son i 12,5 månad och han är frisk och kry (ingen välling här inte) =) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godisgrisen Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej! Jag har kört lchf till och från sen min lille föddes. För mig har lchf fungerat bra med amning. Ett tag körde jag på ca 10g kh/dag då blev jag själv lite mosig i huvudet men amningen fungerade. Som sagt så har jag kört lite till och från. Varje gång jag börjat har mjölken sinat ganska ordentligt de första dagarna för att sen fungera normalt igen efter 5-6 dagar. Jag har inte gått ner något i vikt trots att jag varit strikt. Tror att amningshormonerna kanske ställer till det lite. Men man slipper iallafall ballongmagen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jagsmygerut Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ammat i 7 manader, pendlat i min lchf strikthet, men jag har alltid haft mjolk, ammat ratt korta stunder. I borjan markte jag direkt po sonens bajs om jag hade atit mer socker... och hans magsmartor minskade desto battre jag at. Tror snarare att det ar till fordel att amma po lchfkost, ar ju ratt logiskt att om vi mor battre so mor barnet battre. Varfor skulle de behova nat som vi mor doligt av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmeo Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag har liknande erfarenheter som Pygmepuff. När min son var 10 veckor började jag med LCHF (nystart, kosten spårade ur en del under graviditeten på grund av illamående). Innan kostomläggningen gick jag inte ner alls förutom den första veckan efter förlossningen då lite vätska släppte och hade 10 graviditetskilon kvar. Jag äter nu under amningen en något liberal LCHF och det funkar strålande. Graviditetskilona smälte bort på ca 6 veckor. Efter det har jag fortsatt gå ner men i en betydligt lugnare takt. Jag skulle må bra av att gå ner ca 15 kg till. Jag upplever det också som att mjölken blev fetare och min son har stått sig riktigt bra på min mjölk och gör det fortfarande nu när han är 6 månader. Det kan så klart vara ett sammanträffande, men han drog faktskt iväg i vikt i samband med att jag bytte kost. Han hoppade upp en kurva på BVCs diagram och är en riktig liten goding med valkar på armar och ben. :-) Jag hade aldrig några problem med att mjölken minskade, inte ens de första dagarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag började med lågkolhydratskost när min dotter var 2 månader. Jag ammade henne i 19 månader utan problem. Hon började få fingermat vid 5,5 månader men åt regelrätta portioner (som var någon mängd att tala om) först vid 7 månader. Mycket lyckat för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabe Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Jag ammar dottern 2 1/2 månad och äter halvstrikt lchf försöker vara noggranast med att undvika gluten och vetemjöl. För att jag tror att det är viktigt för allergin och astman. Funderar lite löst på att strikta till det lite för tänderna och astman och allergins skull. Jag har märkt att jag blir riktigt seg om jag slarvar med omega3 kapslar eller äter dåligt med fisk. Är också nogran med att dricka vatten. Men oroar mig lite för att rasa i vikt om jag kör strikt. Förra gången jag ammade rasade jag i vikt och närmade mig undervikt, men då åt jag normalkost, Ja dottern verkar må hur bra som hellst förstås som jag förstår det påverkar kosten inte sammansättningen av bröstmjölken så mycket, men det är förstås bra att se till att man själv mår bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts