Jump to content

Mitt kolhydratsintag

Tommy Runesson
 Share

Recommended Posts

Jag har fått lite frågor både här och på min blogg hur lite kolhydrater jag egentligen äter och nu har jag lurat ut hur Numbers beräknar medianer så jag skriver lite om det i dagens inlägg.

Jag har på de 1043 dagarna jag registrerat mina intag ätit i snitt drygt 5g kolhydrater per dag och medianen (det mittersta värdet) är 3 medan typvärdet (det vanligaste värdet) är 1,0. Så relativt lite alltså...

Jag blev inspirerad av att läsa din blogg och kollade mitt kaloribehov. Mitt behov är 1725 per dag. Jag måste alltså äta mindre än det för att gå ner i vikt! Det blir inte mycket mat det. Inte undra på att jag står och stampar på samma ställe och går upp vid minsta avsteg. 

Jag ser att jag måste utesluta grädde och ost.

En bullet kaffe, en kopp grönt te, en köttbit, fisk eller något ägg + en bladgrönsak är det som gäller nu!   

Måste och måste... Den beräkningen är nog ett av flera sätt att se på "kaloribehov". Jag låter aldrig kalorierna styra vad jag äter. Ibland blir det mer ibland mindre. Är jag hungrig äter jag och nu när jag försöker få upp fettkvoten så blir jag mätt lite "snabbare" än tidigare och då verkar det som att kalorierna också blir aningen lägre "per automatik"...

• Like 1

Den fösta tiden som LCHF:are åt jag nog mellan 5-10g om dagen. Något som jag bedömer som väldigt strikt då jag äter mycket mat på grund av mycket träning. Under hösten har jag ätit mer kanske ändå upp mot 40g om dagen. Detta har resulterat i att vågen varit stilla under denna period. Så snart jag varit striktare har jag direkt gått ner igen.

Jag har alltid ätit till jag blivit mätt, men inte alltid direkt när jag blivit hungrig.

• Like 2

"Jag har alltid ätit till jag blivit mätt, men inte alltid direkt när jag blivit hungrig."

Bra mening, jag lånar den.

Som jag känner det så blir man ju inte så påtagligt hungrig som förut, jag förmodar att det beror på att kroppen ju har massor av bränsle att ta av hela tiden så den är väl rätt nöjd i det stora hela.

• Like 1

"Jag har alltid ätit till jag blivit mätt, men inte alltid direkt när jag blivit hungrig."

Bra mening, jag lånar den.

Som jag känner det så blir man ju inte så påtagligt hungrig som förut, jag förmodar att det beror på att kroppen ju har massor av bränsle att ta av hela tiden så den är väl rätt nöjd i det stora hela.

Det har varit lite av mitt motto för viktminskning. Innan min tid på LCHF blev jag väldigt påverkad av mitt blodsocker. Jag fick akut hungersnöd och var bara tvungen att äta. I dag kan jag vara hungrig länge utan att det blir särskilt jobbigt, dessutom fungerar både hjärna och kropp även om det kurrar lite i magen. Man blir ju som bekant inte hungrig av ett lågt blodsocker utan det är ett fallande blodsocker som gör än hungrig.

• Like 1

Ja vi skall ju inte räkna kalorier, vad jag har förstått! :rolleyes:

:D +1. Strunta i kalorierna och släng ut vågskrället. Det är bara frustrerande................. :D Känner alltid på kläderna om jag är på väg upp eller ner ;)

Har man ingen åtstörning, kan man väl strunta i kalorier. Men att säga så generellt, tycker jag inte håller. Alltså, allting liksom beror på. Ett bra exempel är "lilla" jag. Troligen är jag inget undantag heller. När man måste gå ner i vikt av hälsoskäl och har tappat all känsla för mättnadssignalerna, är kalorier ett bra verktyg att mäta mängden mat. De fungerar för vilket mat som helst kan användas som sagt och mäta portionens storlek för att vänja både magen och hjärnan till en viss mängd mat per måltid samt successivt få mättnadssignalerna att fungera. 

Jag har ätit från ca. 150-130 kilos vikten som om jag vägde 85 kg för att lära mig hantera både portionstorlek och mättnad. Vägen är lång och stenig och det kommer ta lång tid att komma fram. Men kaloriberäkningar hjälper mycket. 

Verktyget jag använder för registrering av mat ger mig kalorierna så jag sparar på de siffrora också. Det är som sagt inget jag låter mig styras av men det är kul med siffror så de får stanna.

@Larz, Va? Skulle jag slänga ut vågen...? Jag väger mig varje morgon på två vågar och så väljer jag det bästa resultatet... (det är iofs alltid en våg som ligger 100-200g under den andra...).

• Like 1

• 4 weeks later...

Det har varit lite av mitt motto för viktminskning. Innan min tid på LCHF blev jag väldigt påverkad av mitt blodsocker. Jag fick akut hungersnöd och var bara tvungen att äta. I dag kan jag vara hungrig länge utan att det blir särskilt jobbigt, dessutom fungerar både hjärna och kropp även om det kurrar lite i magen. Man blir ju som bekant inte hungrig av ett lågt blodsocker utan det är ett fallande blodsocker som gör än hungrig.

Har exakt samma erfarenhet!

Akut hungersnöd är bara förnamnet på hur det var innan lchf - jag vet inte hur många gånger det hände när man var ute någonstans som jag kastade mig in någonstans för att köpa något man snabbt kunde trycka in i gapet :) 

Nu kan det gå lång tid innan jag blir hungrig och det är definitivt inte den där panikhungern utan om man inte har något att äta så är det ändå lugnt - det kan vänta tills man kommer hem utan problem.