Jump to content

Har ni fått förändringar när det gäller håret?

MKJ

Recommended Posts

Har ni fått tjockare hår, mer eller mindre gråa hår eller någon annan förändring när det gäller håret efter att ni börjat äta LCHF?

Mer eller mindre fett hår?

När jag sökte på LCHF och håret så hittade jag många som fått ökat håravfall när dom börjat äta LCHF.

Oh, ja.

Mina hårstrån känns styvare, tjockare och mindre slitet. Håravfall verkar gå i perioder, inget jag kan koppla till LCHF.

Men mitt hår har liksom fått en styvare och starkare struktur, mer friskt.

Till och med frissan kommenterade! Hon kan inte klippa som vanligt. Detta tog kanske 6 månader på LCHF innan det blev så.

• Like 1

Mindre fett hår, behöver tvättas mer sällan.

Under en period av rätt så strikt LCHF växte det ut nya hårstrån (jag märkte det tydligast i hårfästet) vid inte mindre än 6 olika tillfällen med 1-1½ månads mellanrum, vilket har fått till följd att mitt hår är spretigare än någonsin, med hårstån av 7 olika längder. Fast det gör inte så mycket, har rätt tunt hår, så fler hårstrån är mer än välkomna.

Enda bekymret var när några hårstrån började växa ut en bit nedanför hårfästet, i pannan. Jag tror dock att det bara är jag själv som ser dem.

• Like 1

Jag har i hela mitt liv haft problem med torrt hår. Varenda frisörska har kommenterat det och gett goda råd. Selentabletter, mineraler, oljeinpackningar, äggulor. You name it, jag har fått råden och har provat de flesta.  Det enda som har skett är att jag då ibland luktat underligt i huvudet, haha.  :lol:

LCHF inträder och sen dess har jag inte fått en enda kommentar. Inte. En. Enda. Det trots att jag tränar (simning, zumba och styrka ingår i min mix) flera gånger i veckan så det blir en del blötläggning av mig. :P

Håret är friskt och starkt och behöver inte tvättas oftare än 1-2 ggr i veckan. Har jag inget balsam gör det inte så mycket medan det förr var en burrig, elektrisk katastrof att inte använda balsam. 

Samma sak med naglarna. Från spröda, tunna pappersnaglar som bara flagade och sprack till klor jag behöver fila ned med FOTFIL. Jag funderar på att be om en vinkelslip i julklapp för att underlätta min manikyr.  :ph34r:

• Like 3

Tycker inte själva håret har ändrat sig, men mina skägg-hår är mycket tjockare ellar starkare. Förr var det lätt att raka mig och bic´s engångshyvlar höll skärpan länge (minst två veckor mellan byten av rakhyvel)....nu får jag byta hyvel varje gång jag rakar mig och ändå är jag inte ordentlig rakad. Tänker skaffa mig hyvel som går att hvässa....det andra blir för dyrt  :P

Naglarna är också kraftigare.

Har ni fått tjockare hår, mer eller mindre gråa hår eller någon annan förändring när det gäller håret efter att ni börjat äta LCHF?

Mer eller mindre fett hår?

När jag sökte på LCHF och håret så hittade jag många som fått ökat håravfall när dom börjat äta LCHF.

Skulle det kunna vara så att de får håravfall av själva viktnedgången? Ingen ovanlig kroppslig reaktion vid viktreduktion men det brukar rätta till sig när det är klart.

Jag behöver inte längre raka mej under armarna. Har ätit strikt  lchf i 4,5 år, och inte rakat mej på 3 år! Känns lite konstigt. Mit huvudhår är nog ingen skillnad. kanske jag har liite mindre hår på benen, men dom måste rakas på sommaren i alla fall.

Samma för mej men jag trodde det var åldern... Mamma fick också hårfritt under armarna och LCHF var inte uppfunnet då

• Like 1

Mitt hår ser fullkomligt förjävligt ut.

Men det har nog inte med LCHF att göra, utan stressreaktionen när mamma dog. Tror jag.

Nu som först börjar det se lite friskare ut (mamma dog för ett år sen drygt), det som växer ut i alla fall.

funderar på att klippa av allt som ser så slitet och trött ut. Eller kanske raka av alltihopa!

Sinead Oconnor var ju snygg i det.. :P

• Like 5