bullen344 Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 För er som käkar frukt. Granatäpple är en helt grym frukt som är fulladdad med antioxidanter och annat nyttigt, sen smakar det ju gudomligt också. Varför inte ha detta på julbordet, vackra julfärger! Här kommer en video jag gjort om hur man enklast kärnar ur ett granatäpple, utan att grisa ner köket. http://www.youtube.com/watch?v=pao5HBXV9WU Mycket nöje! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 För er som käkar frukt. Granatäpple är en helt grym frukt som är fulladdad med antioxidanter och annat nyttigt, sen smakar det ju gudomligt också. Varför inte ha detta på julbordet, vackra julfärger! Här kommer en video jag gjort om hur man enklast kärnar ur ett granatäpple, utan att grisa ner köket. http://www.youtube.com/watch?v=pao5HBXV9WU Mycket nöje! En vitkålssallad med granatäpple, morötter, persilja, fetaost, oliver och vinegrett är jättegott. Passar fint på julbordet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Det var en ny variant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Stackars äpple 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Granatäpplen innehåll 14,7 gr kolhydrater per 100 gr, av hela fruktens vikt. Eftersom endast 56 % av frukten är ätlig, så är alltså av 100 gr ätlig del cirka 24 gr kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Jag öppnar granatäpplen i en stor skål med vatten, gör bara ett litet startsnitt med kniven för att inte skära sönder en massa kärnor. Sedan drar jag loss skalet i bitar, kärnorna faller till botten och de vita mellanväggarna flyter upp till ytan och köket slipper bli stänkmålat. Fast nu är det ju vääldigt länge sedan jag skalade eftersom jag äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Jag öppnar granatäpplen i en stor skål med vatten, gör bara ett litet startsnitt med kniven för att inte skära sönder en massa kärnor. Sedan drar jag loss skalet i bitar, kärnorna faller till botten och de vita mellanväggarna flyter upp till ytan och köket slipper bli stänkmålat. Fast nu är det ju vääldigt länge sedan jag skalade eftersom jag äter LCHF. Så gjorde jag också fram tills alldeles nyligen. Det är en helt okej variant, men efter att jag lärt mig denna metod kan jag försäkra dig om att detta är den smidigaste varianten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Jag har bara köpt granatäpple en gång. Jag strödde kärnorna över en marockansk apelsinsallad på julbordet förra året. Men - kärnorna var ju stenhårda och gick inte att tugga sönder. Det blev till att spotta ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Jag har bara köpt granatäpple en gång. Jag strödde kärnorna över en marockansk apelsinsallad på julbordet förra året. Men - kärnorna var ju stenhårda och gick inte att tugga sönder. Det blev till att spotta ut! Känner igen det, har nog bara köpt granatäpple någon enstaka gång för länge sedan. Hur ser man att den är mogen, kännetecken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Jag är storkonsument av granatäpplen. Öppnar det genom att göra ett korssnitt i skalet till ekvatorn. Kan då bryta bort 4 klyftor som lätt går att kärna ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Tyvärr är granatäpplen rätt hårt besprutade. En importerad frukt som förekommit en hel del på SLVs "svarta lista": "Svarta listan är en sammanställning över partier av varor som inte får säljas utan Livsmedelsverkets medgivande. Villkoret för försäljning beror på att varorna innehållit resthalter av bekämpningsmedel över gällande gränsvärde. Partierna måste anmälas till Livsmedelsverket för undersökning innan de får saluföras." http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/sa_kontrolleras_din_verksamhet/Resultat-av-kontrollen/Svarta-listan/ Man blir lite mörkrädd när man ser hur mycket skit som sprutas på frukt och grönt. Tacka vet jag hemodlat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Den videon skulle jag sett INNAN jag kärnade ur två granatäpplen idag... Till förrätt endiveblad med blue cheese, granatäpple och rostade mandelspån. Till efterrrätt chokladmousse med granatäpple. Nästa gång kör jag din metod, Mikael 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Jag måste fråga: Vad äter ni på granatäpplet? Jag har bara hittat stenhårda kärnor, som man visserligen kan suga på innan man spottar ut dem. Väldigt angelägen att fån svar - jag måste ha missat något när det gäller denna frukt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Jag måste fråga: Vad äter ni på granatäpplet? Jag har bara hittat stenhårda kärnor, som man visserligen kan suga på innan man spottar ut dem. Väldigt angelägen att fån svar - jag måste ha missat något när det gäller denna frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Jag måste fråga: Vad äter ni på granatäpplet? Jag har bara hittat stenhårda kärnor, som man visserligen kan suga på innan man spottar ut dem. Väldigt angelägen att fån svar - jag måste ha missat något när det gäller denna frukt. Rubinröda kärnor = massor av flavanoider 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Måste bara visa min supersallad med kärnor från granatäpplen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 7, 2013 Author Share Posted December 7, 2013 Tyvärr är granatäpplen rätt hårt besprutade. En importerad frukt som förekommit en hel del på SLVs "svarta lista": "Svarta listan är en sammanställning över partier av varor som inte får säljas utan Livsmedelsverkets medgivande. Villkoret för försäljning beror på att varorna innehållit resthalter av bekämpningsmedel över gällande gränsvärde. Partierna måste anmälas till Livsmedelsverket för undersökning innan de får saluföras." http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/sa_kontrolleras_din_verksamhet/Resultat-av-kontrollen/Svarta-listan/ Man blir lite mörkrädd när man ser hur mycket skit som sprutas på frukt och grönt. Tacka vet jag hemodlat. Är du verkligen säker på att granatäpplen besprutas hårt? Jag brukar vanligtvis gå efter devisen att ju grövre skal, desto mindre behov att bespruta. Men dom kanske besprutar mot insekter som attackerar bladen? Väldigt tråkigt om det stämmer oavsett. Det borde vara förbjudet att bespruta grödor. Intressant med den där listan förresten. Det verkar som det mesta som finns på den listan är från utomeuropeiska länder. Jag har förstått att EU faktiskt är ganska seriösa när det kommer till ambitionen att minska användandet av kemikalier inom jordbruket. Granatäpplen odlas i stora mängder här i Spanien och runt medelhavet. Känner igen det, har nog bara köpt granatäpple någon enstaka gång för länge sedan. Hur ser man att den är mogen, kännetecken? Det är lite svårt att veta exakt om den är mogen eller inte. Men vanligtvis är den bra ifall skalet är lite mjukt och jämnt. Färgen på skalet visar dessvärre inte så bra enligt min erfarenhet. Ibland är de vitaktiga och ibland mer röda. Man får helt enkelt chansa! Man brukar kunna hitta dem rätt billigt på invandrarbutiker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Är du verkligen säker på att granatäpplen besprutas hårt? Jag brukar vanligtvis gå efter devisen att ju grövre skal, desto mindre behov att bespruta. Men dom kanske besprutar mot insekter som attackerar bladen? Väldigt tråkigt om det stämmer oavsett. Det borde vara förbjudet att bespruta grödor. Jag tolkar det så eftersom de förekommer inte mindre än sju gånger på SLVs svarta lista, eller fattar jag fel? Granatäpplen från Indien, Egypten och Turkiet ser ut att ha halter som vida överstiger de tillåtna. Om du googlar på "pomegranate" och "pesticide" får du en del intressanta träffar, tex: http://www.actahort.org/books/890/890_77.htm Här är en svensk sammanställning om frukt, grönsaker och bekämpningsmedel (där står det även om granatäpplen): http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.2.2009.pdf Man både bevattnar och besprutar granatäppelträd med bekämpningsmedel (mot insekter) och besprutar frukterna efter plockning (mot gråmögel). Storskalig odling av frukt och grönt innebär tyvärr ofta en hel del bekämpningsmedel. Monokulturer är inte optimala. Jag jobbade tidigare med frukt och grönt och är sedan dess en aning skeptisk mot nyttigheten med vissa saker. Odlar helst mitt eget, köper ekologiskt - eller avstår när det gäller vissa saker. Naturskyddsföreningen har en del bra information om du är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag ska ha ögonen öppna efter ekologiska granatäpplen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artessa Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Granatäpplen innehåll 14,7 gr kolhydrater per 100 gr, av hela fruktens vikt. Eftersom endast 56 % av frukten är ätlig, så är alltså av 100 gr ätlig del cirka 24 gr kolhydrater. Detta låter inte sannolikt. Äter en hel del av denna frukt - under säsong - då jag får frukt av en granne som har såna träd i sin tradgård. Till att börja med reagerar jag på - ovanstående - uppgifter som vill göra gällande att granatäpple skulle innehålla nästan dubbelt så mycket socker som vindruvor och mango. Detta känns inte rimligt. Sen om man tittar på vad en - förmodat - trovärdig referens källa vill göra gällande så är innehållet satt till 7/100.Förövrigt har jag svårt att tro att man väljer att göra en analys på frukten som helhet utan det sannolika är ju att man analyserar den ätbara delen, eller ska vi tro att samma sak skulle gälla för deklarerat innehåll på banan, appelsin och extremfallet - kokos nöt! Nej...detta känns inte rimligt. Granatäpple Per 100Gram Energi kcal: 56,00 Energi kJ: 233,00 Proteiner: 0,70 Fiber: 10,00 Kolhydrater: 7,00 Vatten: 81,00 Alkohol: 0,00 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Apropå mognad så gör jag med granatäpplen som jag gör med meloner - knackar på dem. Ju ihåligare ljud, desto mognare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 8, 2013 Author Share Posted December 8, 2013 Dagens frukost... 3 bananer 2 små granatäpple 1 mango 1 apelsin + fröblandning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Dagens frukost... 3 bananer 2 små granatäpple 1 mango 1 apelsin + fröblandning Ser väldigt gott ut måste jag säga, men personligen så skulle jag vara tvungen att spendera återstoden av dagen efter en sådan frukost på toaletten, så ...den får nog utebli för min del, till fördel för några ägg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Ja det ser väldigt gott ut och smakar säkert utmärkt. Vi är ju sedan många miljoner år begåvade med egenskapen att reagera med tydlig glädje när vi smakar sött... Här blev det omelett med broccoli, tomat, skinka, kokosfett o grädde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Tack för tipset!! Ska testa nästa gång jag köper granatäpplen. Jag tror det finns i en ekoaffär där jag handlar ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Rubinröda kärnor = massor av flavanoider Men - vad äter ni på granatäpplet? Jag ställde frågan i början av december men har inte fått svar. De stenhårda kärnorna går ju inte att tugga sönder! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Men - vad äter ni på granatäpplet? Jag ställde frågan i början av december men har inte fått svar. De stenhårda kärnorna går ju inte att tugga sönder! Kärnorna går visst att äta? Man har dem i sallad eller efterrätter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strulet Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 För er som käkar frukt. Granatäpple är en helt grym frukt som är fulladdad med antioxidanter och annat nyttigt, sen smakar det ju gudomligt också. Varför inte ha detta på julbordet, vackra julfärger! Här kommer en video jag gjort om hur man enklast kärnar ur ett granatäpple, utan att grisa ner köket. http://www.youtube.com/watch?v=pao5HBXV9WU Mycket nöje! Hej! Jag är nyfiken på din video men youtube säger att den är privat. Finns det möjlighet att se den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts