Jump to content

Margarinforskning

patrix
 Share

Recommended Posts

En sak jag irriterar mig på är "margarinförsälningsstudierna", dvs studierna som ska visa att fleromättat fett är bättre än mättat.

Min gissning är att distinktionen fleromättat/mättat är irrelevant ur hälsosynpunkt. Det som är relevant är istället fettkvaliten, där naturliga fetter tex smör, späck, fisk, kallpressad olivolja/rapsolja/kokosolja är hälsosammare än de industriellt framställda fetter som finns i billiga matoljor, margarin och färdigmat.

Och jag kan ju bara gissa eftersom det mig veterligen inte forskats kring den hyptesen. Men jag minns att det finns en studie där smör ersatts med margarin för att belägga det mättade fettets farlighet, och den visade istället motsatsen.

Och vis av denna erfarenhet har sannolikt margarinforskarna varit noga med att inte använda margarin, utan naturliga fetter som fisk och olivolja när de ska visa att fleromättat är bättre, och från det drar sedan SLV slutsatsen att margarin är nyttigare än smör. Häpp!

Vad tror ni?

• Like 1

Processade livsmedel är nog inte bra oavsett om det är fett eller kolhydrater.

När det gäller typ av fett så finns det nog inget enkelt svar. Jag äter lite av varje för säkerhets skull.

Tja jag väljer att tillgodose mitt fettbehov via smör, grädde, kött och fisk över billig matolja, margarin och produkter med industriellt tillsatt fett - kakor, bröd, färdigmat m.m, utan att känna att jag tar några väsentliga hälsorisker  ;)

• Like 1

Jag tror det är EXAKT så.

Se bara på kopplingen "mättat fett" och hjärtsjukdom.

Ta ut industriella transfetter ur ekvationen och kopplingen försvinner eller t.o.m. reverseras.

Olivolja ja tack. Fet fisk, ja tack. Fett kemiskt utvunnet ur majs eller druvkärnor? Urk, nej tack, försöker du döda mig eller?

Sådär kan man hålla på. Rotfrukter? Ja tack. Chips? Nej tack. Smörgås eller smågodis? Nej tack. Banan? Ja tack. 

Tja jag väljer att tillgodose mitt fettbehov via smör, grädde, kött och fisk över billig matolja, margarin och produkter med industriellt tillsatt fett - kakor, bröd, färdigmat m.m, utan att känna att jag tar några väsentliga hälsorisker  ;)

Ja det var ju det jag skrev. Jag förstod inte riktigt skillnaden mellan det här inlägget och det första du skrev.

Och vis av denna erfarenhet har sannolikt margarinforskarna varit noga med att inte använda margarin, utan naturliga fetter som fisk och olivolja när de ska visa att fleromättat är bättre, och från det drar sedan SLV slutsatsen att margarin är nyttigare än smör. Häpp!

Vad tror ni?

Har man verkligen lyckats visa att fleromättade fetter är bättre? Jag har aldrig sett någon sådan studie, däremot hänvisar man till sk medelhavskost, vad nu det är egentligen. I de studierna pratas det om att det är någon finfint med olivoljan. Men som så ofta annars så är det ganska dåliga bevisvärden i studierna eftersom det är observationsstudier för det mesta. SLVs slutsatser är enligt SBU byggda på mycket bräcklig grund vetenskapligt sett.

Har man verkligen lyckats visa att fleromättade fetter är bättre? Jag har aldrig sett någon sådan studie, däremot hänvisar man till sk medelhavskost, vad nu det är egentligen. I de studierna pratas det om att det är någon finfint med olivoljan. Men som så ofta annars så är det ganska dåliga bevisvärden i studierna eftersom det är observationsstudier för det mesta. SLVs slutsatser är enligt SBU byggda på mycket bräcklig grund vetenskapligt sett.

Ja det finns metaanalyser som man hävdar visar det tex http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1000252

Det här var ju vad man fick falla tillbaka på då WHI-studien slog fast bortom varje rimligt tvivel att det inte finns någon koppling mellan mättat fett och hjärtkärlsjukdom.

Nya given för margarinbolagen är då att försöka visa att även om mättat fett är neutralt, så är fleromättat fett bättre.