Jump to content

Istället för mejerier?

Giz
 Share

Recommended Posts

Vill dra ner lite på mejerier (inte helt utesluta dock, men kanske inte varje dag) och undrar då vad man kan ersätta med i vanliga rätter som jag har mejerier i. Som tex gräddiga såser, i kaffet, i gratänger.

Mitt morgonkaffe framför allt, dricker 2 koppar varje morgon och har ca 0,5 dl grädde i varje kopp, det skulle jag gärna byta ut.

Är kokosmjölk bra i grytor osv?

Hej igen Giz, drar du ner för insulinet eller för överkänslighet mot laktos eller mjölkprotein ?

Insulinet, tror jag får i mig för många kollisar via mjölkprodukterna:) har fortfarande inte gått ner något nämligen.

Vissa mejeriprodukter triggar insulin på ett sätt som är "oproportionellt" mot kolhydratinnehållet (de har faktiskt ganska lågt kolhydratinnehåll typ 5%) - om man kan säga så. Man tror att den effekten beror på protein, kanske kaseinet men det finns andra. Smör innehåller väldigt lite protein och vill man få bort det sista lilla kan man köpa eller göra Gee, klarnat smör. Ost ska också fungera bra vad gäller insulinet om den är syrad.

Det vore synd om du slutade med smör tror jag för det är väldigt bra och mättande och det triggar inte insulin som sagt. Sen tror jag inte att det är hela världen om man äter en gräddsås någon gång eller en gratäng med grädde, men om man gör gratäng på potatis och rotfrukter blir det många kolhydrater och sammantaget - inte så bra för viktnedgång.

Insulin är ju lite lömskt i övrigt. Om man tex tillåter sig att bli hungrig och då börjar tänka på tex något sött så drar insulinet igång bara av det. Jag har också för mig att det kan dra igång av sånt som smakar sött utan att innehålla kolhydrater tex olika sötningsmdel - så dricker man lightläsk och äter fet mat kommer man att lagra fett för man har mycket insulin. Protein kan också trigga insulin om kroppen gör glukos av det - glukoneogenesis.

Det som funkade på mig var glutenfri och mjölkfri LCHF med smör, ost, ibland grädde/cremefraiche, protein i måttlig mängd kanske vad som finns i 200 gr kött om dagen (totalt 40gr rent), massor av salladsgrönsaker och mängder av kol i sallader eller kokt. Citronjuice, olivolja (massor) och salt på grönsakerna.

Egentligen har jag bara tagit bort alla kolhydrater från min vanliga tallrik och ersatt med grönsaker, och ökat mängden fett något - har dock aldrig varit fettskrämd. En toppenprodukt som börjar dyka upp mer och mer är fantstiskt goda korvar, många små fabrikanter börja dyka upp och de korvarna är stinna på fett och kött och bara salt som tillsats inga sockersorter.

Sen kanske viktigast. Jag tillät mig aldrig bli hungrig det första året, Jag hade ost-stunder både mellan frukost och lunch och mellan lunch och middag, ibland 2. Aldrig bli hungrig! Och vänta inte tills du blir hungrig då är det för sent, lägg in ostbitarna på bestämda tider. Kaffe med fett funkar också, men mycket fett då, kokos eller smör, osaltatsmör i kaffe är suveränt.

Numera verkar det inte spela någon roll för mig, kan vara hungrig utan problem. Vikten är löjligt stabil.

Hoppas du snart hittar din väg.

"Mitt morgonkaffe framför allt, dricker 2 koppar varje morgon och har ca 0,5 dl grädde i varje kopp, det skulle jag gärna byta ut."

Du kan göra sk äggmjölk istället. Det funkade bra för mig när jag körde mejerifritt ett tag för att testa om det gjorde någon skillnad. Jag klarar inte av att ha kokosmjölk i kaffet :(, bara i grytor och sånt.

Det finns många recept på det men här har du en variant:

Smält 25-50 gr kokosolja med eller utan smak, knäck i 1-2 ägg, häll över 1,5-2,5 dl kokande vatten (viktigt att vattnet är kokvarmt). Blanda med en stavmixer. Detta går att smaksätta om man vill med vanilj eller kanel eller kardemumma eller någon annan favorit.

Det håller sig i ca 2-3 dagar i kylen. OBS! Den kan inte värmas upp i mikron sägs det, jag har inte själv provat så...

För mig gjorde inte mejerifritt någon skillnad i vikt, men det är absolut värt ett försök. Jag tappar och tappade ordentligt i vikt först när jag blivit lugn i mig själv. Troligen för mycket stresshormoner i kroppen innan. Jag tror som Erik 2, smör är inte boven.

• Like 2

Kokosgrädde kanske, men prova att mixa smör och kokosolja i morgon kaffet, väl mixat liknar det en latte och du blir garanterat mätt i flera timmar (beroende på smör och kokosoje mängd). Använder knappt grädde längre, även i the väljer jag att mixa smör. Till rätter som blir smakligare med sås väljer jag smält smör eller kryddsmör.

• Like 1

"Mitt morgonkaffe framför allt, dricker 2 koppar varje morgon och har ca 0,5 dl grädde i varje kopp, det skulle jag gärna byta ut."

Du kan göra sk äggmjölk istället. Det funkade bra för mig när jag körde mejerifritt ett tag för att testa om det gjorde någon skillnad. Jag klarar inte av att ha kokosmjölk i kaffet :(, bara i grytor och sånt.

Det finns många recept på det men här har du en variant:

Smält 25-50 gr kokosolja med eller utan smak, knäck i 1-2 ägg, häll över 1,5-2,5 dl kokande vatten (viktigt att vattnet är kokvarmt). Blanda med en stavmixer. Detta går att smaksätta om man vill med vanilj eller kanel eller kardemumma eller någon annan favorit.

Det håller sig i ca 2-3 dagar i kylen. OBS! Den kan inte värmas upp i mikron sägs det, jag har inte själv provat så...

För mig gjorde inte mejerifritt någon skillnad i vikt, men det är absolut värt ett försök. Jag tappar och tappade ordentligt i vikt först när jag blivit lugn i mig själv. Troligen för mycket stresshormoner i kroppen innan. Jag tror som Erik 2, smör är inte boven.

Tack för receptet:) Ska testas.

Ska inte sluta med smör, tror inte heller det är boven utan jag vill dra ner på grädde, yoghurt och dream frech.