Jump to content

godissugen

meppalottan

Recommended Posts

Ahh, efter 4,5 års strikt lchf, så är jag plötsligt, utan anledning sugen på 'godis'. Tur jag har lchfkakor i frysen annars vet jag inte hur det hade gått. Senaste veckan har jag ätit kakor varje dag och gått upp i vikt, men det är OK. Jag äter lchf för min hälsa. Men nu undrar jag om ni andra också får såna här sug av och till. Jag tycker det är helt förfärligt, men acepterar det, då jag, som sagt, har lchf-godis att ta till.

Jag har inte haft något sug på godis sedan jag började med LCHF över 1,5 år sedan. Men jag har också ersatt godiset med andra objekt som jag numera låter mig bli sugen på. Blir jag sugen, äter jag nämligen ölkorv som är mitt substitut för godis. Enligt min mening är det viktigt att bryta de olika negativa mönstren och beteenden. Suget kan man ibland inte göra något åt, men man bör nog inte ersätta kakor med kakor om målet är att blir av med kakbeteendet.    

• Like 1

Jag har inte haft något sug på godis sedan jag började med LCHF över 1,5 år sedan. Men jag har också ersatt godiset med andra objekt som jag numera låter mig bli sugen på. Blir jag sugen, äter jag nämligen ölkorv som är mitt substitut för godis. Enligt min mening är det viktigt att bryta de olika negativa mönstren och beteenden. Suget kan man ibland inte göra något åt, men man bör nog inte ersätta kakor med kakor om målet är att blir av med kakbeteendet.    

Nä, jag vet. =O) Jag har ju inte varit sugen tidigare. Jag har ätit mina 2 mål om dan och inte kännt sug eller hunger, men nu, i en veckas tid, så är det rent förfärligt. Jag har testat med ölkorv, ägg, smör etc, men nä.. lchfkakor får det bli ett tag. Detta konstiga sug borde ju släppa snart.

Jag har aldrig varit varken godisråtta eller kakmonster tidigare heller, utan det är magen som inte tåler gluten som fått mej att börja med lchf.

Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men graviditet kan utlösa konstiga sug efter vad jag förstått (åt inte LCHF när jag var det men rackarns vad sugen jag var!) men jag kan konstatera att jag efter 3år med LCHF fortfarande får perioder med stort sug... Och faller dit emellanåt. Håller just nu på att ta mig ur chokladträsket. Och hur "fin" den mörka chokladen än är så föredrar jag mjölkchoklad (gärna Karl Fazer blå, kinapuffar eller - hemska tanke - azofärgspäckade M&M...).

Jag försöker tänka att det är just perioder, ingen skada skedd så länge det går ett tag mellan dessa perioder och eftersom jag vet att stress gärna utlöser dem brukar jag ofta kunna förutse dem (t ex om det är deadline på jobbet ett visst datum).

• Like 1

Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men graviditet kan utlösa konstiga sug efter vad jag förstått (åt inte LCHF när jag var det men rackarns vad sugen jag var!) men jag kan konstatera att jag efter 3år med LCHF fortfarande får perioder med stort sug... Och faller dit emellanåt. Håller just nu på att ta mig ur chokladträsket. Och hur "fin" den mörka chokladen än är så föredrar jag mjölkchoklad (gärna Karl Fazer blå, kinapuffar eller - hemska tanke - azofärgspäckade M&M...).

Jag försöker tänka att det är just perioder, ingen skada skedd så länge det går ett tag mellan dessa perioder och eftersom jag vet att stress gärna utlöser dem brukar jag ofta kunna förutse dem (t ex om det är deadline på jobbet ett visst dat

Jag är kvinna, men inte gravid, så det är inte det.. Och jag har egentligen inga problem med det här, eftersom jag kan äta lchfgodis/kakor. Jag bara undrar om någon annan fått såna här sug efter flera års strikt lchf.

• Like 1

Du säger att du äter strikt LCHF samtidigt som du säger dig äta LCHF/godis och kakor. Det är inte strikt LCHF och sannolikheten är stor att det är dina "utsvävningar" som triggar godissuget

Nä, just nu är det ju inte strikt, eftersom jag äter lchfkakor pga. sug. Första gången på 4,5 år strikt lchf, så det gör mej förvånad att detta sug uppstått. Och nu undrar jag om ni andra har upplevt detsamma?

jag är sugen mer eller mindre varje dag, men jag avstår. jag har t ex en gammal honungsburk i skåpet för ev förkylning nångång, som jag tittat på flera gånger när jag vandrat mellan skåpen, men eftersom jag läst på så ser jag bara dödskallemärkning när jag ser honung. Den är väl ungefär lika illa för levern som alkohol.

Det har hänt att jag tagit några hallon eller en pyttebit mörk choklad när sockertrollet varit riktigt besvärligt. Kakor har jag bara när vi har gäster och det som blir över får pojkarna ta med sej

Men nu undrar jag om ni andra också får såna här sug av och till. Jag tycker det är helt förfärligt, men acepterar det, då jag, som sagt, har lchf-godis att ta till.

Jo, nog får jag också sötsug ibland. Lyckligtvis bara några gånger i året, högst en gång i månaden. Då tar jag ett par bitar choklad (finns alltid någon gömma icke-lchf-choklad) och sen glömmer jag saken tills sötsuget dyker upp igen några månader senare. Jag har tur som klarar det...

• Like 1

Är ditt liv på något vis stressigare än vanligt?

Cortisol är en lömsk jävel. Den talar om för levern att nu är det fara på färde, sabeltandade tigrar i skogen så var beredd på att springa för livet och slåss mot björnar. För att kunna göra det behöver vi snabb energi och fulla glukoslager och levern har redan börjat tulla på lagret som svar på kallet från cortisolet. Alltså hojtar kroppen till: "Hörru, in med snabba kolhydrater så vi får fixat till lagret med glukos fort som f*n." och vi vill plötsligt ha godis eller glass eller chips NU.

• Like 3

Är ditt liv på något vis stressigare än vanligt?

Cortisol är en lömsk jävel. Den talar om för levern att nu är det fara på färde, sabeltandade tigrar i skogen så var beredd på att springa för livet och slåss mot björnar. För att kunna göra det behöver vi snabb energi och fulla glukoslager och levern har redan börjat tulla på lagret som svar på kallet från cortisolet. Alltså hojtar kroppen till: "Hörru, in med snabba kolhydrater så vi får fixat till lagret med glukos fort som f*n." och vi vill plötsligt ha godis eller glass eller chips NU.

Tror inte jag är mer stressad än vanligt. Och jag blir ju inte sugen på chips, godis eller wienerbrööd, utan lchf-kakor. Så egentligen är det lite OK, men jag undrar var suget kommer ifrån, då jag inte brukar äta lchf-kaor eller-bröd.

Hmm, kanske jag ändå är lite mer stressad pga. julens ankomst. Mycket som ska göras, och planera bra mat....

• Like 1

Tror inte jag är mer stressad än vanligt. Och jag blir ju inte sugen på chips, godis eller wienerbrööd, utan lchf-kakor. Så egentligen är det lite OK, men jag undrar var suget kommer ifrån, då jag inte brukar äta lchf-kaor eller-bröd.

Hmm, kanske jag ändå är lite mer stressad pga. julens ankomst. Mycket som ska göras, och planera bra mat....

Själv har jag haft en extrem pressad höst, både på jobb- och hemmafronten. Har gått upp 2 kg och flera gånger sugit i mig chips, inte riktigt kunnat stå emot när min man köper en påse åt sig.

Igår sopade jag i mig 5 små paleo-muffins; bara banan, ägg, nötsmör och lite hackad mörk choklad och lite vaniljpulver så fairly ok; mängden motsvarade 1 banan, 1 ägg, 1/2 kopp nötsmör och 4 rutor mörk choklad men ändå. Ingen frukost, lätt lunch och kvällsmat så visst fanns det utrymme men ändå. Jag känner igen tecknen från förr i tiden men då åt jag GODIS i stora lass istället. 

Jag tror man får göra lite självstudier, helt enkelt. Kolla om det är fysiska, psykiska eller blandade orsaker bakom, om det finns speciella triggers och sen planera hur man ska handskas med dem. Som du som har LCHF-grejer hemma, jag gör siktar på att göra samma sak i större utsträckning. Om jag nu inte har "moralisk fiber" att stå emot så ska jag i alla fall lindra skadan med att äta bättre skit än köpeskiten, haha!

• Like 1