Jump to content

Vårdcentralens inkomster?

lchfvän

Recommended Posts

Intressant fråga men vad har fått dig att ställa den?

Jag själv är listad på en vårdcentral i närheten av mitt bostadsområde och därmed får vårdcentralen ersättning från landstinget för mig. Dessbättre är jag ganska frisk och har inte behövt anlita vårdcentralen varje år, men som listad patient så får vårdcentralen ändå betalt för mig. Därav kunde det vara intressant att veta hur mycket dom får ändå. Bra affärsidé för privata vårdcentraler.

Jag själv är listad på en vårdcentral i närheten av mitt bostadsområde och därmed får vårdcentralen ersättning från landstinget för mig. Dessbättre är jag ganska frisk och har inte behövt anlita vårdcentralen varje år, men som listad patient så får vårdcentralen ändå betalt för mig. Därav kunde det vara intressant att veta hur mycket dom får ändå. Bra affärsidé för privata vårdcentraler.

Det är väl så att det finns patienter som kostar betydligt mer än dom renderar i intäkter också plus att man själv kan råka ut för något som gör att man plötsligt behöver mycket mer vårdresurser än tidigare.

När det gäller ersättningen till vårdcentraler så tycker jag den intressantaste frågan är om systemet gynnar att patienten faktiskt blir frisk på riktigt. Dom jobbar ju oftast för lite med förebyggande hälsovård och jag undrar om inte ekonomin påverkar detta.

Det snabbaste är ju att skriva ut läkemedel för det just aktuella hälsoproblemet och så varsågod nästa. Att patienten sedan får fler hälsoproblem och måste ha fler läkemedel är ju negativt både för individen och den totala vårdkostnaden men kanske inte för den enskilda vårdcentralen.

Läkare (som givetvis gör sitt allra bästa!) är medicinare och ser först och främst till medicin som "åtgärd". I andra hand ger de uppmuntran till eget ansvar över de sk livsstilsfaktorerna. Så ssri eller något lugnande benso i första hand, kanske samtalsbehandling i den andra. Man rekommenderar op i första hand, diet i andra. Op ger omedelbart resultat och är lättare att övervaka än diet.

Jag tror att en listad patient genererar ca 3000 kr per år till vårdcentralen, men vid ett tyngre vårdbehov hos patienten får vårdcentralen mer pengar, jag vet inte om det skiljer sig mellan landstingen, men det kan det nog göra.

Tack för svar. Om jag minns rätt, så var det så, för att få vara i husläkarsystemet så skulle vårdcentralen ha minst 2000 listade patienter, annars blev det vanlig privatpraktik. 2000 listade patienten blir ju 3000,00 kr x 2000 patienter = 6 miljoner.  

Därutöver betalar patienten 200 kr för ett besök, vilket blir 200 kr x 2000 patienter = 400 000 kr.

Vet du något om vad privatläkaren/vårdcentralen får för varje patient, utöver att patienten betalar 200 kr?

Kanske 800 kr som debiteras landstinget? 800 kr x 2000 patienter = 1 600 000 kr.

Läkemedelskostnader står patienten/landstinget och staten för och blir ingen utgift hos vårdcentralen.

Provtagning står vårdcentralen för. Är det därför man sällan gör någon provtagning, typ halsprov, utan skriver ut antibiotika direkt istället, då blir det ingen kostnad för vårdcentralen!  

Snabba ryck - nästa!

Antagligen är det så att en vårdcentral har betydligt fler patienter än 2000 st.

Jag tror att de privata vårdcentralerna får samma summa som de landstingsdrivna, jmf med privata skolor som får samma skolpeng som de kommunala skolorna.

Det här med "sjukvårdspeng" har "ryktesvägar" ställt till med en del elände på vissa håll i Sverige, då svårt sjuka inte får lista sig på vissa vårdcentraler, då de "kostar för mycket", huruvida detta är sant och hur vanligt det är, vet jag inte, men om så är fallet så är det skrämmande och väldigt tragiskt tycker jag.

Tack för svar. Om jag minns rätt, så var det så, för att få vara i husläkarsystemet så skulle vårdcentralen ha minst 2000 listade patienter, annars blev det vanlig privatpraktik. 2000 listade patienten blir ju 3000,00 kr x 2000 patienter = 6 miljoner.  

Därutöver betalar patienten 200 kr för ett besök, vilket blir 200 kr x 2000 patienter = 400 000 kr.

Vet du något om vad privatläkaren/vårdcentralen får för varje patient, utöver att patienten betalar 200 kr?

Kanske 800 kr som debiteras landstinget? 800 kr x 2000 patienter = 1 600 000 kr.

Läkemedelskostnader står patienten/landstinget och staten för och blir ingen utgift hos vårdcentralen.

Provtagning står vårdcentralen för. Är det därför man sällan gör någon provtagning, typ halsprov, utan skriver ut antibiotika direkt istället, då blir det ingen kostnad för vårdcentralen!  

Snabba ryck - nästa!

Antagligen är det så att en vårdcentral har betydligt fler patienter än 2000 st.

Hur vårdcentralerna får betalt är mycket olika mellan landstingen. Både belopp och betalningssystem varierar. Exempelvis får vårdcentralerna stå för läkemedelskostnaderna i Västra Götaland. Ersättningsmodellerna kan också variera mellan åren.

Snabba ryck - nästa!

Såg du mitt svar?