Jump to content

Doktorns råd: ät kolhydrater

Kattitingeling

Recommended Posts

I förrgår var jag hos läkaren för jag har nu haft svårt att tömma tarmen sedan jag började äta LCHF för tre månader sedan.

Jag har ätit LCHF kost innan och då mådde jag prima, men sen blev jag gravid och då mådde jag så himla dåligt och återgick till "vanlig" kost.

När Astor var tre månader så började jag äta LCHF igen. Jag ammar fortfarande, han är nu sex månader.

Men den här gången mår jag inte lika bra. Jag har ofta ont i magen, kan bli uppsvälld,känner konstant hunger och kan inte gå på toa utan att det är världen kamp.

Jag är inte hård i magen men det är precis som det inte funkar bara... Tarmen kan inte tömma sej ordentligt, kan inte krysta. Får hemska kramper i magen. Efteråt är jag helt slut och måste gå och lägga mej och vila.

Läkaren sa att det berodde på min kost och att jag ska återgå till vanlig kost för att se om det blir bättre.

Men jag vill inte det. :(

Hur ska jag bli bättre i min mage av att äta mer ohälsosamt (mer kolhydrater)? Det låter ju helt knäppt ju!

Men varför är jag så här i magen den här gången när det var så bra förra gången?

Det finns nog inga säkra svar...även om du inte är hård...har du testat att äta/dricka något laxerande?

Själv brukar jag dricka extra mycket kaffe om magen inte fungerar riktigt bra...och om man är ganska "lös" så får det bli mycket tee istället...så om man kan hitta några livsmedel som fungerar mot olika tillstånd så kan man ju försöka "överdosera" dessa vid behov.

...men du har ju precis fött barn och kroppen kanske fortfarande är lite i uppror...så ge det lite tid till skulle vara mitt råd....och testa att justera inom ramen för LCHF...många är ju skeptiska mot mejeriprodukter med relativt lågt fettinnehåll.

Loppfrön brukar sortera ut sådan problem, eller husk.. bägge finns att köpa i affären.

Även en näve nötter brukar vara bra.. så äter du tex yoguhurt till frukost, ta en sked loppfrön och en sked blandade nötter.

• Like 1

Jag kanske äter för mycket mejeriprodukter? Har grädde i mitt kaffe och använder det i matlagningen. Hur lagat man fet mat utan god grädde eller tex créme freishe (hur stavas det?)

Jag har gått tio kilo på dessa tre månader så viktmässigt fungerar det.

Men jag mår hellre bra, jag vill må som jag gjorde förra gången. Då fick jag grym energi och livslust. Jag mådde verkligen jättebra. Det var mer det jag var ute efter nu, att gå ner i vikt är en extra bonus.

På ICA finns ofta Kung Markattas jättegoda kokosolja som smakar kokos om det är OK för dej? 

Dessutom funkar grönsaker i lagom mängd bra för mej. Gärna en del kokta/micrade som broccoli eller stekta med strimlad vitkål plus lite morötter ibland. Det tog flera månader för mej att få flyt i magen.

• Like 1

Loppfrön eller psyllium som de heter, bildar när de får blandas med vatten en geleaktig gegga, ca 1-2 msk i 2,5 dl vatten. Annars lär även psyllium husk (husk) antingen blandas med vatten eller intas med mycket vatten bli lika geleartade. Det finns även kapslar med husk som ska tas med ordentligt med vatten. 

I förrgår var jag hos läkaren för jag har nu haft svårt att tömma tarmen sedan jag började äta LCHF för tre månader sedan.

Jag har ätit LCHF kost innan och då mådde jag prima, men sen blev jag gravid och då mådde jag så himla dåligt och återgick till "vanlig" kost.

När Astor var tre månader så började jag äta LCHF igen. Jag ammar fortfarande, han är nu sex månader.

Men den här gången mår jag inte lika bra. Jag har ofta ont i magen, kan bli uppsvälld,känner konstant hunger och kan inte gå på toa utan att det är världen kamp.

Jag är inte hård i magen men det är precis som det inte funkar bara... Tarmen kan inte tömma sej ordentligt, kan inte krysta. Får hemska kramper i magen. Efteråt är jag helt slut och måste gå och lägga mej och vila.

Läkaren sa att det berodde på min kost och att jag ska återgå till vanlig kost för att se om det blir bättre.

Hur ska jag bli bättre i min mage av att äta mer ohälsosamt (mer kolhydrater)? Det låter ju helt knäppt ju!

Men varför är jag så här i magen den här gången när det var så bra förra gången?

Hur mycket vätska dricker du under dagen?

Ser du till att du får i dig magnesium och salt?

Dricker du te eller kaffe? De flesta teer gör mig ordentligt hård i magen och har alltid gjort det.

Att det skulle bli bättre med återgång till kolhydrater, och speciellt mjöl kan den där läkaren stoppa.. någonstans.

Det kan vara helt andra orsaker, som sjukdomar som kan ligga bakom försvårad tarmtömning. Har de undersökt ändtarmen så det inte är något riktigt allvarligt? Svårighet att tömma tarmen är ett symtom på ändtarmscancer. Smärtor i tarmen hör också dit. Sådant ska man alltid undersöka. Eller har du kanske hemorrojd sedan tidigare som nu gör sig påmind? Svårighet tömma kan också bero på att det är för lite i tarmen? En del kan behöva äta en redig grönsallad före eller efter varje mål.

Konstanta hungern kan bero på många olika saker. En sådan är dyspepsi, magkatarr. Kan också bero på kramper i diafragman på grund av för lite magnesium. Brist på salt kan orsaka det också. När man får i sig mindre salt än vad kroppen gör av sig med, blir koncentrationen i magsyras lägre. Och det intressanta är att då blir skyddet i magsäcken svagare, som hindrar magsyran från att fräta sönder dig från insidan. Följden är irritation och uppkördhet i magen.

Sedan kan hungern bero på att du ligger för högt med kolhydrater, men sådan snaskare har du väl inte varit? :)

På ICA finns ofta Kung Markattas jättegoda kokosolja som smakar kokos om det är OK för dej? 

Dessutom funkar grönsaker i lagom mängd bra för mej. Gärna en del kokta/micrade som broccoli eller stekta med strimlad vitkål plus lite morötter ibland. Det tog flera månader för mej att få flyt i magen.

Strimlad stekt vitkål är riktigt fint. 2 ägg som man rör i det och blir till en äggröra med vitkål är jättegott, speciellt när man blandar i en hackad chilipepparfrukt efteråt det är klart.

Varför vill du äta LCHF om du inte mår bra av det?

Trög mage beror bla på hur slem bildas i magen, eller inte bildas. Slemmet styrs av bla magsyran (måste vara surt surt) och de goda slembildande bakterierna. Man hjälper de goda bakterierna genom att äta nya goda bakterier (probiotika) och svälta ut de onda bakterierna som slåss om herraväldet, genom att inte äta sånt som blir "sött" (tex mjölk) eller fiberrikt och rikt på trög-stärkelse.

Det här funkar för mig:

- Ät maxdos av mjölksyrabakterietabletter, bra bedspektrum probiotika typ 2-3 tablett om dagen.

- Drick mycket vatten. Helst med lite syra i som lite pressad citron eller c-vitamin. Tex direkt man går upp på morgonen ta ett stort glas vatten, ca 4 dl, med hel eller del av c-vitamintablett. Drick vatten under dagen med c-vitamin/citron. Kaffe utan mjölk el socker.

- Se till att få i sig salt. Helst riktigt havssalt (det innehåller alla mineraler - bordssalt är bara natriumklorid inte lika bra). Salta maten och ta en nypa i vattenglaset med c-vitaminen. Det är inte farligt med havssalt, man får inte högt blodtryck av det. Det är bordssaltet som är problemet.

- Drick buljong, riktig koka själv, inte pulver. Verkar smörja bra, ge salt och vätska.

- Undvik så långt möjligt att äta sånt som är/blir sött. Socker, frukt, spannmål (bröd, flingor, pasta), ris, potatis, morot, palsternacka, mjölk, godis, bullar, kakor, fruktyoghurt, mm. Dåliga bakterier som stoppar upp, växer och förökar sig och avger sitt avträde med socker.

- Undvik fiberrik mat typ bröd, flingor, bönor, linser, mm. Dåliga bakterier som stoppar upp, växer, förökar sig i skydd av och genom att äta dessa.

- Börja måltider med sallad.

Jag har märkt någon problemmat: mörk choklad, mycket mjölkprodukter alternativt mycket ost. Pröva ta bort all choklad och pröva minska mjölkprodukter (men inte på smöret).

Sen blir det mycket mindre volym på avföringen också. Så signalen att gå på toa är kortare och mindre tydlig. Gå genast du känner att du behöver.

Annars kan du säkert helt bra äta en till två råa morötter om dagen. Det ger inte så mycket kh. Men magen löper kanske bättre.

Sen skulle jag absolut lämna all spannmål och gjuten bort om du inte redan gör det . Alltså inga finncrisp och annat där du smyger in gluten.

• Like 1

Jag rekommenderar också kokosolja. Det funkar fint för mig. Men det här med lite förlamad tarm har antagligen med hormoner att göra. Jag har lidit mycket av det under mina graviditeter. Och det tog några månader innan allt var normalt igen efter att babyn kommit. Så det i kombination med liten mängd avföring ger så klart en liten kamp.

Kanske har jag läst tråden slarvigt men mitt råd är "drick mycket vatten". Tänk på att amning kräver mycket vatten. Se till att dricka vatten varje gång du ammar.

Något annat som också är bra är ovanjordsgrönsaker i alla dess former - vattenlösliga fibrer. Tänk inte på att begränsa grönsaker för att slippa kolhydrater. Ät så mycket grönsaker du orkar!

• Like 3

Hur mycket vätska dricker du under dagen?

Ser du till att du får i dig magnesium och salt?

Dricker du te eller kaffe? De flesta teer gör mig ordentligt hård i magen och har alltid gjort det.

Att det skulle bli bättre med återgång till kolhydrater, och speciellt mjöl kan den där läkaren stoppa.. någonstans.

Det kan vara helt andra orsaker, som sjukdomar som kan ligga bakom försvårad tarmtömning. Har de undersökt ändtarmen så det inte är något riktigt allvarligt? Svårighet att tömma tarmen är ett symtom på ändtarmscancer. Smärtor i tarmen hör också dit. Sådant ska man alltid undersöka. Eller har du kanske hemorrojd sedan tidigare som nu gör sig påmind? Svårighet tömma kan också bero på att det är för lite i tarmen? En del kan behöva äta en redig grönsallad före eller efter varje mål.

Konstanta hungern kan bero på många olika saker. En sådan är dyspepsi, magkatarr. Kan också bero på kramper i diafragman på grund av för lite magnesium. Brist på salt kan orsaka det också. När man får i sig mindre salt än vad kroppen gör av sig med, blir koncentrationen i magsyras lägre. Och det intressanta är att då blir skyddet i magsäcken svagare, som hindrar magsyran från att fräta sönder dig från insidan. Följden är irritation och uppkördhet i magen.

Sedan kan hungern bero på att du ligger för högt med kolhydrater, men sådan snaskare har du väl inte varit? :)

Äter ju kanske lite för mycket mejeriprodukter? Har det i kaffet och i maten. Tycker att det är svårt att laga fet mat utan ex grädde eller créme fraishe.

Fuskar aldrig. Har druckit söt vin en gång på dessa 3 månader och blivit bjuden på smörgåstårta på ett kalas en gång, det är dom enda gångerna jag ätit eller druckit icke LCHF mat.

Men han tog ju blodprover så jag får väl ringa och höra om jag har brist på nått.

Ändtarmscancer uteslöt han. Han menade på att man skulle känna det, ha fler andra symptom, samt ha slem eller blid i avföringen. Och eftersom symptomen uppkom när jag började med LCHF så menar han att det är det som är problemet. :(

Varför vill du äta LCHF om du inte mår bra av det?

För jag mådde ju så himla bra förra gången. Känner mej mer hälsosam och som jag tar hand om min kropp mer när jag äter rätt.

Förra gången var jag nästan euforisk och fick värsta kicken på livet. Mådde verkligen skitbra! Blir väldigt förvirrad över varför jag mår såhär denna gång...

Jag har märkt någon problemmat: mörk choklad, mycket mjölkprodukter alternativt mycket ost. Pröva ta bort all choklad och pröva minska mjölkprodukter (men inte på smöret).

Sen blir det mycket mindre volym på avföringen också. Så signalen att gå på toa är kortare och mindre tydlig. Gå genast du känner att du behöver.

Annars kan du säkert helt bra äta en till två råa morötter om dagen. Det ger inte så mycket kh. Men magen löper kanske bättre.

Sen skulle jag absolut lämna all spannmål och gjuten bort om du inte redan gör det . Alltså inga finncrisp och annat där du smyger in gluten.

Tack för alla svar! Ska prova! :)

Det är bara sex månader sedan du födde och du ammar fortfarande. Jag kom inte i hyfsad balans förrän kanske efter tidigast nio månader och kombinationen LCHF+amning fungerar inte för alla, jag tyckte det kändes för jobbigt. Hela inälvspaketet är påverkat och muskulaturen är uttänjd efter en graviditet. Antagligen kommer problemet att lösas med tiden, helt av sig självt. Under tiden kanske du kan använda diverse husmorskurer som kan göra vardagen lite mer uthärdlig, t ex kokosolja, magnesiumtabletter, dricka mycket vatten, linfrön, osv. Lätt motion som promenader är bra också + varsamma core-stärkande övningar som höftlyft. Varning för mer ambitiös motion som t ex ridning. Det kan ge upphov till kronisk smärta om man börjar för tidigt.

• Like 1

Äter ju kanske lite för mycket mejeriprodukter? Har det i kaffet och i maten. Tycker att det är svårt att laga fet mat utan ex grädde eller créme fraishe.

Fuskar aldrig. Har druckit söt vin en gång på dessa 3 månader och blivit bjuden på smörgåstårta på ett kalas en gång, det är dom enda gångerna jag ätit eller druckit icke LCHF mat.

Men han tog ju blodprover så jag får väl ringa och höra om jag har brist på nått.

Ändtarmscancer uteslöt han. Han menade på att man skulle känna det, ha fler andra symptom, samt ha slem eller blid i avföringen. Och eftersom symptomen uppkom när jag började med LCHF så menar han att det är det som är problemet. :(

Har läst många berättelser om ändtarmscancer där folk berättat, samt även organisationer som berättat, att de som fått det diagnostiserat får det i samband med annan kontroll. Och det behöver inte alls vara slem, inte heller smärta.

Sådant ska man kolla upp med endoskopi för att vara säker på sin sak, inte gissa utifrån en rätt vad generell symtombild.

Man kan förresten inte se magnesiumbrist i blodserum. Det måste man göra via fullblodstest av hur det är inne i cellerna. Faller magnesium i serum även de enda lilla minsta får man akut hjärtinfarkt. Därför tas magnesium från celler och skelettet för att upprätthålla nivån i blodserumet. Kan vara bra att veta då magnesiumbrist är vanligare än man först trott.

För jag mådde ju så himla bra förra gången. Känner mej mer hälsosam och som jag tar hand om min kropp mer när jag äter rätt.

Förra gången var jag nästan euforisk och fick värsta kicken på livet. Mådde verkligen skitbra! Blir väldigt förvirrad över varför jag mår såhär denna gång...

Om du inte får ordning på det så finns det ju hälsosam kost som inte är LCHF.

Altså var inte rädd för fiberika råa rotfrukter som morotötter, det är sådana fibrer som är nyttiga och har en positiv inverkan i tarmen.

Sen så har ju bönor en ofta explosiv effekt på tarmperaldistiken och har man inte ett absolut behov av att hålla ner kolhydraterna till ett minimum, så kan man lägga till lite bönor till kosten.

Harrykuvert är för övrigt låga på kolhydrater.. och är gott till maten.

• Like 1

Altså var inte rädd för fiberika råa rotfrukter som morotötter, det är sådana fibrer som är nyttiga och har en positiv inverkan i tarmen.

Sen så har ju bönor en ofta explosiv effekt på tarmperaldistiken och har man inte ett absolut behov av att hålla ner kolhydraterna till ett minimum, så kan man lägga till lite bönor till kosten.

Okej. Jag får testa lite olika saker helt enkelt! :) tack för ditt svar!

Ja den gamla hälsorörelsens mantra har ju länge varit att "hälsan finns i råkost". Idag har vi gjort favoriten rivna morötter blandade med rivet äpple. Lunchen bestod av kokt broccoli, morot/ äpplerivet, ångkokt lax och hackad rödlök. Hade lite olivolja på broccolin och i laxpannan.

Råkosten har vi istället för ris/pasta eller något sådant.

• Like 1

Det är bara sex månader sedan du födde och du ammar fortfarande. Jag kom inte i hyfsad balans förrän kanske efter tidigast nio månader och kombinationen LCHF+amning fungerar inte för alla, jag tyckte det kändes för jobbigt. Hela inälvspaketet är påverkat och muskulaturen är uttänjd efter en graviditet. Antagligen kommer problemet att lösas med tiden, helt av sig självt. Under tiden kanske du kan använda diverse husmorskurer som kan göra vardagen lite mer uthärdlig, t ex kokosolja, magnesiumtabletter, dricka mycket vatten, linfrön, osv. Lätt motion som promenader är bra också + varsamma core-stärkande övningar som höftlyft. Varning för mer ambitiös motion som t ex ridning. Det kan ge upphov till kronisk smärta om man börjar för tidigt.

Jag får testa lite olika grejer helt enkelt. Ska försöka att sluta amma snart så då kanske det blir bättre... Tack för ditt svar! :)

I mitt fall gör amning på LCHF att jag måste dricka mycket vatten och ta en halv tesked salt i ett vattenglas flera gånger i vecka för att inte må illa. Om jag fattat det här rätt har man större salt- och vattenbehov på LCHF av helt naturliga skäl. Och det i kombination med amning gör ju det ännu mera uttalat. Så vätskebrist är också något jag skulle misstänka.

Jag kan tillägga att mitt illamående försvinner inom några minuter när jag tar ett vattenglas med salt i. Förra gången jag ammade (och just hade börjat med LCHF) kunde jag inte det här knepet och fick ligga till sängs någon timme då och då.

I mitt fall gör amning på LCHF att jag måste dricka mycket vatten och ta en halv tesked salt i ett vattenglas flera gånger i vecka för att inte må illa. Om jag fattat det här rätt har man större salt- och vattenbehov på LCHF av helt naturliga skäl. Och det i kombination med amning gör ju det ännu mera uttalat. Så vätskebrist är också något jag skulle misstänka.

Jag kan tillägga att mitt illamående försvinner inom några minuter när jag tar ett vattenglas med salt i. Förra gången jag ammade (och just hade börjat med LCHF) kunde jag inte det här knepet och fick ligga till sängs någon timme då och då.

Oj. Ska dricka mer vatten då! Tack för ditt svar.